Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@00:04:45 GMT

پنج نشانه‌ نادیده‌گرفته شده مشکل قلبی

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۴۰۱۰

پنج نشانه‌ نادیده‌گرفته شده مشکل قلبی

اول از همه به یاد داشته باشید که هر علامتی که با فعالیت جسمی تشدید می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد، ممکن است به قلب مربوط باشد.

دوم اینکه در افرادی که دارای عوامل زمینه‌ساز بیماری قلبی هستند، از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت، مصرف دخانیات، سبک زندگی بی‌حرکت، چاقی و داشتن سابقه قوی خانوادگی بیماری قلبی علائم دیگری به جزدرد قفسه سینه ممکن است نشانه بروز مشکل قلبی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر گاه بدون دلیل واضحی هریک از علائم زیر را داشتید، مراقب باشید و موضوع را به دکترتان اطلاع دهید:

۱-خستگی: خستگی ممکن است ناشی از بسیاری از بیماری‌ها و نیز ناشی از برخی داروها باشد. اما خستگی مداومی که تازه شروع شده است ممکن است نشانه نارسایی قلبی (کاهش توانایی قلب در پمپ کردن خون) یا بیماری شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب (شریان‌های کورونری) باشد.

۲.دردهای مبهم یا حاد بدون دلیل: تنگ شدن شریان‌های خون‌رسان به عضله قلب به علت ایجاد پلاک‌های چربی روی دیواره درونی آنها (بیماری کورونری قلب) باعث می‌شود هنگامی کع قلب در هنگام فعالیت جسمی مجبور می‌شود، شدیدتر کار کند، خون کافی به عضله آن نرسد و در این هنگام است که درد بروز می‌کند.

 اما این درد همیشه در قفسه سینه احساس نمی‌شود. درد گاهی در شانه‌ها، بازوها، پشت، فک یا شکم احساس می‌شود. به خصوص اگر درد در هنگام ورزش در این نقاط بدن ایجاد شود و با استراحت برطرف شود، ممکن است این درد نشانهای از بیماری قلبی باشد.

۳. تنگ نفس: کم‌آوردن نفس را نباید صرفا به نداشتن آمادگی بدنی نسبت دهید. تنگ نفسی که با مقدار اندکی فعالیت بروز می‌کند، ممکن است بیانگر مشکل قلبی باشد. اگر به سرعت پنج طبقه را از پله‌ها بالا بروید، قابل‌انتظار است که نفس‌تان به شماره بیفتد، اما کم‌آوردن نفس با بالا رفتن از ۱۰ پله ممکن است نشانه مشکل قلبی باشد.

۴.ورم کردن پا: ورم کردن ساق پا، قوزک پا یا پا- به این معنا که هنگامی با انگشت روی پوست فشار می‌آورید، جای آن باقی می‌ماند- ممکن است نشانه‌ای از نارسایی قلبی باشد.

البته ورم پا ممکن است علل دیگری هم داشته باشد، از جمله بیماری کلیوی، نارسایی کبدی، خوردن بیش از حد غذاهای شور، اشکال جریان خون در پاها (نارسایی وریدی) یا عارضه جانبی برخی از داروها (به خصوص داروهای گروه مسدودکننده کانال کلسیم مانند نایفیدپین).

۵.تپش قلب: تپش قلب به معنای ضربان سریع یا نامنظم قلب است. اغلب موارد تپش قلب بی‌زیان هستند. این موارد ممکن ناشی از اضطراب، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌ دار یا کم‌آبی بدن باشند. اما گاهی تپش قلب نشانه مشکلی قلبی است.

باید به این که تپش قلب‌تان را چگونه احساس می‌کنید، هر چند وقت یک بار دچار تپش قلب می‌شوید و در هنگام بروز تپش قلب دارید چه کار می‌کنید، توجه داشته باشید. اگر در حال استراحت هستید،  مثلا تلویزیون تماشا می‌کنید و قلبتان به ناگهان شروع به تپیدن نامنظم یا سریع می‌کند، باید موضوع را با دکترتان در میان بگذارید.

کد خبر 450124 برچسب‌ها بیماری - قلبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری قلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۴۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی در افراد می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به پوکی استخوان باشد و در چنین شرایطی انجام سنجش تراکم استخوان جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار، امری ضروری خواهد بود.

سیده زهرا میرفیضی ضمن بیان این مقدمه که علم روماتولوژی دانشی جدید و مربوط به طبقه‌بندی بیماری‌های روماتیسمی است افزود: این بیماری، با امراض مربوط به تخصص ارتوپد، متفاوت است.

وی ادامه داد: بیماری پوکی استخوان یا استتوپروز که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود معمولاً در خانم‌ها و بعد از سنین یائسگی شایع می‌شود و از آنجا که علائم بالینی واضحی نداشته، بیمار با عوارض پوکی استخوان که به شکل شکستگی ستون فقرات کمری و یا شکستگی گردن و استخوان ران است به پزشک مراجعه می‌کند. همچنین باید به بیماران در زمینه کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی آگاهی‌های لازم داده شود تا در صورت بروز این علائم برای انجام تراکم استخوان به پزشک روماتولوژیست، مراجعه نمایند.

دکتر میرفیضی همچنین با تأکید بر اینکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، افزود: خانم‌هایی که در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، پس از انجام ارزیابی تراکم استخوان باید با توجه به سن و میزان پوکی استخوان، رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را دریافت و مصرف شیر و یا درمان‌های دارویی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این فوق تخصص روماتولوژی ضمن تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری فوق افزود: برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، در مرحله شکستگی استخوان، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قرار دارند که در این شرایط برای بیماران درمان‌های سنگین مورد نیاز است، پس بهتر است که اقدامات درمانی زودتر برای فرد آغاز شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت سلامتی صدیقه وسمقی/ همسر و وکیل صدیقه وسمقی: بینایی او قبل از زندان از دست رفته بود/ وسمقی در زندان دچار بیماری قلبی شده است
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی با داشتن سبک زندگی سالم
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند