Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@21:24:56 GMT

فضای کسب و کار روستاها سنتی و تکراری است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۴۲۱۶

فضای کسب و کار روستاها سنتی و تکراری است


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: فضای کسب و کار روستاها سنتی و تکراری است.

 

شهرام طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، اظهار کرد: متاسفانه در چهار دهه گذشته طرز تفکر ما این بوده است که شهر و روستا دو پدیده همسان هستند که یکی توسعه یافته بوده و دیگری باید به همان شکل توسعه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این مسئول ادامه داد: تفکر ما این بوده که شهر، مرکزی است که خیابان و ساختمان‌های بزرگ و امکانات بسیار دارد و ما بایستی روستا را به همان امکانات و خیابان‌ها و ساختمان‌ها مجهز کنیم و در واقع روستا را شهری کوچک دانسته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه مسئله این است که ما نتوانسته‌ایم درک درستی از بحث توسعه‌یافتگی در روستا داشته باشیم، افزود: فرآیند شهری شدن و مهاجرت به شهرها در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد اما در کشورهای توسعه‌یافته، جمعیتی که در روستا باقی می‌ماند، جمعیت سازنده‌ای است.

 

طهماسبی تصریح کرد: غالب جمعیتی که از روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند، به واسطه توانایی‌های متفاوت فردی به حاشیه شهرها رانده می‌شوند که این مسئله موجب بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای آنان می‌شود و برنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این است که با ادغام برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی طبق ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه و طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی، اقتصاد و اشتغال روستایی را سر و سامان دهد. همچنین هدف کلی ایجاد یک ساختار اقتصادی متناسب با روستا، احیای بافت اقتصادی آن و ایجاد هسته اصلی تولید ارزش‌ در روستاها است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر فضای کسب و کار روستا کاملا سنتی و تکراری است، یادآور شد: ما به دنبال بهبود ساختار کسب و کار در روستاها هستیم که این مهم که نیازمند تقویت فناوری اطلاعات در روستاها است و باید شرایطی فراهم کرد تا شرکت‌های دانش‌بنیان به جای فرار از روستاها، در صنایع‌دستی، کشاورزی و دامپروری وارد شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: نیازمند ایجاد شبکه‌هایی از مردم و نهادها هستیم و در تعریف ساختارهای اقتصادی باید به این مهم توجه کنیم که در آن مردم و نهادها چگونه با یکدیگر ارتباط دارند.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اشتغال اقتصادی و اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کسب و کار کشاورزی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۴۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: برنامه راهبردی، عملیاتی و تحولی استان با هدف ارتقا سهم ارزش افزوده، شاخص‌های توسعه انسانی، تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل، تکمیل زنجیره ارزش و تامین، خلق مزیت پایدار، نرخ مشارکت اقتصادی، اعتماد و سرمایه اجتماعی و تعادل‌گرایی در توسعه استان تدوین شده است.

وی افزود: در تهیه و تدوین این برنامه استانداری آذربایجان‌شرقی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر دستگاه‌های استان همچنین اتاق بازرگانی‌، صنایع، معادن و کشاورزی استان مشارکت داشتند.

فتح‌زاده تصریح کرد: برخورداری از مدل مفهومی و عملیاتی، چارچوب روش شناسی، قابلیت سنجش‌پذیر مولفه‌های مطرح شده در برنامه، تدوین و ارائه برنامه تحولی توسط دستگاه‌ها، ترسیم برنامه زمانی پایش و ارزیابی و تحقق اهداف برنامه، نگاه سیستمی در تدوین اجزای برنامه و قابلیت محاسبه داده-ستانده و ارزش به تفکیک بخش‌های کلان اقتصادی، شیوه‌های تامین منابع و الگوی مشارکت بخش خصوصی و عمومی در اجرای برنامه وجه تمایز این برنامه می باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ارائه ساختار برنامه تحولی توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی در حضور استاندار و سایر اعضای شورای برنامه‌ریزی و تصویب ساختار برنامه در شورای برنامه‌ریزی به عنوان بالاترین نهاد در تسهیل‌گری توسعه، به برنامه ضمانت اجرایی بخشیده است.

این مسؤول اعلام کرد: با اجرا و پایش این برنامه در طول سال، شاهد تحقق رشد اقتصادی و ارتقا سهم ارزش افزوده استان در کل کشور تا پایان سال خواهیم بود.

کد خبر 6093369

دیگر خبرها

  • شوراها رابط بین نظام، مردم و حاکمیت هستند
  • اعتبار هزار میلیاردی برای طرح‌های عمرانی روستاها
  • تناسب جمعیت روستایی و شهری خراسان شمالی حفظ شود
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • کمبود فضای آموزشی رنج معلمان روستاها/علم هدیه معلم به انسان‌ها
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • آبی که از سرچشمه گل آلود می شود ؛ داستانی تکراری این بار در روستای سرکلاته کردکوی