Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ انسان از گذشته بر اساس نیازها و متناسب با اهداف و توانمندی‌های ابزاری، محیط پیرامون خود را به شکلی که بتواند در آن به راحتی زندگی کند دگرگون کرد. او با خلق فضای جدید خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر فضای ایجاد شده توسط خود قرار گرفت.

در قرن بیستم رشد شهرسازی و شهرنشینی به شکل غیرقابل باوری افزایش یافت و همین وجب به وجود آمدن دو اتفاق مهم در حیطه شهرنشینی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست تبدیل شهرنشینی به الگوی غالب زندگی اجتماعی و دیگری تبدیل شهرها به فضاهایی عمدتا مصنوعی این دو عامل در هم آمیختند و چیزی نگذشت که ساختارهای اجتماعی و روابط فردی در زندگی شهرنشینی را تحت سلطه خود بردند.

تهرانِ امروز، مانند تمامی کلان شهرهای دنیا از این قاعده مثتثنی نبود اما با یک تفاوت بزرگ. تهران به جای آبادی تخریب شد!

یک کلان‌شهر در وهله نخست باید جایی برای زندگی باشد؛ زندگی هنگامی در یک شهر معنا پیدا می‌کند که علاوه بر پویایی طراحی فضاهای شهری، جذابیت‌های بصری، فضای سبز و آلودگی‌های صوتی هرکدام به بهترین شکل کنترل، طراحی و اجرا شوند. شهری می‌تواند مکان امن و زیبایی برای زندگی باشد که در برقراری ارتباطی موثر مورد توجه قرار گیرد.

تهران امروز با مشکلات بسیارِ شهرسازی مواجه است و هیچ برنامه تدوین شده درستی هم ندارد؛ ساختمان‌های بدقواره بر پیکره شهر، عدم وجود فضای شهری در مناطقی با پوشش گیاهی محروم، پیاده‌راه‌های ناموزون، خیابان‌های شلوغ، تراکم بیش از حد، ایستگاه‌های نامناسب حمل و نقل عمومی و بسیاری از عوامل دیگر از جمله مواردی است که این کلان‌شهر را به نابودی کشانده است.

پایتخت ایران امروز در حال تخریب است و از هر طرف که نگاه می‌کنی درد و آسیب مجالی برای شادی و آسایش محیطی افراد نمی‌گذارد. در این راستا با بهاره متقی، کارشناس و مهندس شهرسازی، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

تهران نیازمند برنامه جامع بلند مدت زیبایی شهری است

بهاره متقی با بیان اینکه زیبایی یک شهر مستقیما با سلامت روح و روان انسان‌ها سروکار دارد به برنا گفت: زیبایی در حوزه‌هایی چون شهرسازی، مبلمان شهری، آثار هنری و تابلوهای تبلیغاتی ظاهر می‌شود. فضای سبز نیز، هرچند در حوزه فعالیت سازمان زیباسازی نیست اما ارتباطی مستقیم با زیباسازی شهر تهران دارد.

وی اهتمام شهرداری تهران را در حوزه های اشاره شده ناکافی دانست و ادامه داد: سطح خدماتی که در نقاط مختلف تهران ارائه می شود متاسفانه نامتناسب است و همین موضوع سبب تفاوت در زیبایی بصری مناطق مختلف شهر شده است.

این کارشناس عنوان کرد: شاید دلیل این عدم هماهنگی نبود یک طرح جامع مبلمان و زیباسازی شهری است. به عنوان مثال می توانیم یک طرح بلند مدت 20 ساله را تصویب کنیم که ملاک عمل فضاهای شهری باشد.

متقی اعمال سلایق را یکی دیگر آسیب‌های نظام شهری دانست و گفت: نماها و فضاهای شخصی که غالبا در تملک شخصی شهروندان هستند نقش به سزایی بر زیبایی و نظم شهرها دارند. از همین رو لازم است شهروندان را مجاب کنیم تا طرح‌های خود را براساس ضوابطی که روی آن کار و مطالعه شده، پیش ببرند و این قطعا تامین کننده زیبایی شهرهای ما خواهد بود؛ همانند آنچه که در کشورهای پیشرفته و شهرهای موفق جهان شاهد هستیم.

آمار بالای بزهکاری در محله های فقیر و پرتراکم تهران

وی شهرهای سبز را مکانی دانست که به سلامت روان و جسم شهروندان توجه می شود و عنوان کرد: برای داشتن چنین شهری است لازم است تا پوشش گیاهی را گسترش دهیم. اینطور نیست که ما تراکم بالای برخی از مناطق را علتی بر فقر فضای سبز بدانیم، بلکه برای این کار نیازمند فرهنگ سازی درست هستیم.

متقی در پایان با اشاره به اینکه باید در تهران به محله های فقیر و جنوبی رسیدگی بهتر و بیشتری شود، خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت، آپارتمان نشینی و جدایی میان فضاهای سبز پارک ها و محله های مسکونی، مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز ناهنجاری های اجتماعی به ویژه بزهکاری در مناطق فقیرنشین شهر است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پایتخت پوشش حمل و نقل عمومی فقیر کلان شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم با معرفی نفرات برتر در استان به کار خود پایان داد.

دبیر جشنواره گفت: این جشنواره در زمینه فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی با محوریت نوجوان سالم، یاری گران زندگی و مدیریت مورد با کُلیات خودمراقبتی دانش اموزان در مقابل با کاهش، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.

منصوری افزود: بیش از شش هزار و ۵۰۰ اثر از فرهنگیان و دانش آوزان استان به دبیرخانه با محوریت نوجوان سالم ارسال شد که بیش از ۱۰۰ اثر برگزیده شدند و از آنها تجلیل شد.

او گفت: در کنار برترین‌ها یاری گران زندگی مدارس و همچنین مدیریت مورد نیز دانش آموزان توانمند در زمینه شغل‌های علمی، فناوری و افتخارات علمی و پزوهشی و اجتماعی آثار خود را ارسال کردند.

تجلی نیا مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این آیین، جشنواره نوجوان سالم را فرصتی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و خود مراقبتی دانست و گفت: تلاش ما بر این است با سالم سازی محیط و با استفاده از تاثیر گروه همسالان، مربیان و معلمان بتوانیم دانش آموزان را به سمت مسیر صحیح زندگی، هدایت و زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را در جامعه فراهم کنیم.

مولوی مدیر کل آموزش و پرورش استان هم در این آیین آشنایی دانش آموزان با مشارکت اجتماعی و ترویج زندگی سالم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از اهداف این جشنواره بیان کرد و گفت: یاری گران زندگی در مدرسه باید دانش آموزان سالم باشند و نگذارند آسیب‌های اجتماعی چه در مدرسه و چه در جامعه گسترش یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش‌ بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری
  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • اولین پست اینستاگرامی نکونام پس از اخراج خطیر؛ چه روز زیبایی + عکس
  • پیش‌بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری | شهر هوشمند چگونه شهری است؟
  • شهرداری بر پرداخت به موقع حقوق کارگران نظارت کند
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • شاخص کیفی ۲۳ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری
  • اصفهان رکورددار آلودگی هوا/ هوای ۲۰ کلان‌شهر سالم و پاک ثبت شد
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی