«گلچین حقایق زندگی»ارائه دهنده راههای سعادت بشر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۵۴۴۷
«غلامرضا حمّامی چمگردانی» نویسنده این کتاب ۵۴۵ صفحه ای با سابقه کار فرهنگی، دبیری و مشاور دبیرستان های آموزش و پرورش است که این مجموعه را در دوران بازنشستگی و فراغت از کار خود به رشته تحریر در آورده است.
در نگاه اول به جلد و تعداد صفحات کتاب گمان می رود با کتابی زیبا، سنگین، پخته و کاربردی روبرو هستیم اما اگر اهل قلم و کتاب باشیم، بعد از ورق زدن صفحاتی از فصل های ۴۰ گانه آن متوجه تکرارهای چندباره برخی تذکرها و مسایل کلی و جزیی اجتماعی، عناوین فصل هایی به شکل سوالی و طویل، متن های دم دستی و عادی و در مواردی ارتباط ضعیف یا حتی نامرتبط برخی مطالب با عنوان فصل ها خواهیم شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نویسنده دغدغه خود از نوشتن این کتاب را مشکلات عجیب و غریب و شرایط پیچیده دنیای کنونی می داند و با تاکید بر مشکلات خانواده، جوانان دختر و پسر و روابط آنها از روایت های دینی، داستان های کوتاه، آیات قرآن، حدیث و برخی نظریه ها و مبانی غربی بهره برده است.
تعدد بکارگیری حدیث و آیات قرآن و تراکم آن در همه فصل ها و صفحات به خوبی مشهود است و حتی برخی مطالب همچون حدیث امام صادق(ع) در صفحه ۱۲۷ کتاب، درباره سه گروهی که در راه تامین امور دنیا و دین خود بی نیاز نیستند در بخش های دیگر این مجموعه چند بار دیگر به همین شکل و بدون تغییر آورده شده است!
حمامی چمگُردانی در مقدمه کتابش که شامل ۴۰ گفتار است هدف بزرگ خود از نوشتن این مجموعه را در دوبیت شعر نهفته می داند.
(در جهان هرگز نو مدیون احساس کسی/ تا نباشد رایگان مهرت گروگان کسی/ گوهر خود را نزن بر سنگ هر ناقابلی/ صبر کن پیدا شود گوهرشناس قابلی)
او در گفتار دوم کتاب، انواع فرهنگ ها را در دو دسته کلی معرفی کرده است. اول فرهنگ های وارداتی شرقی، غربی و ساختگی و دوم فرهنگ الهی.
گفتار سوم کتاب گلچین حقایق زندگی، به تفاوت تعالیم الهی و غربی اشاره دارد و در صفحه ۵۷ همین گفتار جدولی را از سایت سازمان بهداشت جهانی استخراج و منتشر کرده که آمار خودکشی ها در کشورهای مختلف جهان را به ترتیب از بیشترین تعداد(بلاروس و روسیه) تا کمترین (ایران-مصر و اردن) منتشر کرده است و معتقد است: طبق اعلام همین سازمان افسردگی، اختلاف های خانوادگی و احساس پوچی و زندگی های بی هدف از جمله عوامل دخیل در مورد پدیده خودکشی هستند.
وی در همین گفتار و در صفحه ۶۹ معتقد است: سازمان جاسوسی ایالات متحده(CiA) برنامه ها و نقشه های متعددی برای مسلمانان طراحی می کند و هدف از این نقشه ها و توطئه ها را مترقی بودن دین اسلامی می داند.
مولف کتاب در گفتار چهارم به نقل از «کارل گوستاو یونگ»، پزشک و روانشاس سوییسی می نویسد: «در طول ۳۰ سال طبابتم افراد زیادی از ملیت های مختلف جهان متمدن، درباره مشکلات بشر امروز با من مشورت کرده اند. به جرات می توانم بگویم که تک تک آنها به این دلیل قربانی بیماری های روحی و روانی شده بودند که آن چیزی را که ادیان مختلف در هر زمانی به پیروان خود برای زندگی می گفته اند را کنار زده بودند و آنهایی که به دین و دیدگاه های مذهبی خود بازگشتند به طور کامل درمان شده اند.»
گفتار پنجم کتاب به خطبه غدیر خُم اشاره دارد و متن کامل فارسی آن را نیز منتشر کرده است و اعتقاد دارد که این خطبه گرانسنگ از امیر مومنان شناسنامه شیعه است.
در گفتار یازدهم با عنوان موسیقی، رقص و آواز از نظر دانشمندان خارجی و مسلمان، نام ۱۳موسیقی دان اروپایی و حتی ایرانی قید شده که با وضعیتی نامناسب و عمری کوتاه از دنیا رفته اند. دو نوازنده آلمانی با عمر ۴۳ سال سن و یک نوازنده ایرانی با ۴۵ سال در این بین بیشترین دوره زندگی و عمر را داشته اند!
فصل شانزدهم ۵۰۰ پند حکیمانه از شخصیت های مختلف دارد که به شکلی پشت سر هم و خسته کننده آمده و تفکیک موضوعی هم نشده اند.
حقوق شهروندی، اهمیت توبه در سلامتی روح و روان، ازدواج، حجاب، عوامل موفقیت و فلسفه خلقت و آفرینش از دیگر گفتارهای این مجموعه است.
به نظر می رسد تاکید نویسنده اهل شهر چمگردان شهرستان لنجان از توابع استان اصفهان، بر ۴۰ فصل و ۴۰ گفتار شدن کتاب باعث بروز مشکلات و ایرادهایی در نحوه چینش و حجم زیاد مطالب شده است.
مطالبی که هر چند مفید یا عامه پسند هستند اما اگر با دقت و دسته بندی موضوعی بهتری ارائه می شدند به یقین نتیجه و ثمره بهتری هم برای مخاطب و خواننده آن حاصل می شد.
گلچین حقایق زندگی از سوی انتشارات حکمت قم دو بار چاپ خورده و در ۵هزار و ۲۰۰ نسخه منتشر شده است.
۷۱۴۷/۶۰۲۶.
انتهای پیاممنبع: جماران
کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آموزش و پرورش دین روحی و روانی سازمان بهداشت جهانی فلسفه قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
فرارو-لیز بوکار؛ متخصصی برجسته در حوزه اخلاق دینی و استاد دین در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است. بوکار به دلیل آثارش برنده جایزه نیز شده است. آثار نوشتاری، تدریس و سخنرانیهای عمومی او طیف گستردهای از موضوعات را پوشش میدهند از جراحی تغییر جنسیت گرفته تا سیاست لباسهای مذهبی، اما عموما بر این تمرکز دارد که چگونه درک عمیقتر تفاوت مذهبی میتواند حس ما را از درست و خوب بودن تغییر دهد. تازهترین کتاب او تحت عنوان "دزدیدن دین من: نه فقط هر گونه تملک فرهنگی" است. او در آن کتاب معضلات اخلاقی شکل آشفته تصاحب فرهنگی را باز میکند: وام گرفتن از آموزههای مذهبی، مناسک، و لباس به دلایل سیاسی، اقتصادی و درمانی. او حجاب را یک علاقه فمینیستی و نمادی از اتحاد مسلمانان قلمداد میکند. او حجاب را گونهای از انواع لباسهای فرهنگی قلمداد کرده که حتی میتواند تبدیل به مُد شود.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، از کودکی به ما گفته میشود که صبر یک فضیلت است و چیزهای خوبی نصیب افراد صبور خواهد شد. بنابراین، بسیاری از ما روی پرورش صبر کار میکنیم. این عمل اغلب با یادگیری منتظر ماندن برای نوبت با یک اسباب بازی مورد علاقه در دوران کودکی آغاز میشود. در بزرگسالی تلاش میکنیم با صفهای طولانی در بخش وسایل نقلیه موتوری یا در مورد سرعت کُند تغییرات سیاسی صبور باقی بمانیم.
در روایات دینی صبر بیش از حد انتظار و یا حتی بیش از تحمل سختی است. اما این بیشتر بودن صبر چیست و چگونه صبور بودن از ما انسانهای بهتری میسازد؟
نوشتههای "ابوحامد غزالی" متفکر ایرانی مسلمان دوره قرون وسطی میتواند به ما بینشی ارائه دهد یا به ما کمک کند تا بفهمیم چرا باید صبر و شکیبایی را تمرین کرده و هم چنین به ما در زمانی که نیازی نیست صبور باشیم خواهد گفت.
غزالی که بود؟غزالی که در سال ۱۰۵۸ میلادی در ایران متولد شد به عنوان یک فقیه، فیلسوف و متکلم مورد احترام بود. او برای دفاع از اسلام به نقاطی مانند بغداد و بیت المقدس سفر کرد و استدلال نمود که بین عقل و وحی تضادی وجود ندارد. به طور خاص او به دلیل تطبیق فلسفه ارسطو که احتمالا آن را با ترجمه عربی خوانده بود با الهیات اسلامی شهرت داشت. غزالی نویسندهای پرکار بود و یکی از مهمترین آثار او "احیاء علوم دینی" یا "احیاء العلوم الدین" راهنمای عملی برای داشتن زندگی اخلاقی مسلمان است. این اثر در مجموع از چهل جلد تشکیل شده که در چهار بخش هر کتاب تنظیم شده است. بخش اول به شعائر اسلامی میپردازد. بخش دوم به آداب و رسوم محلی بخش سوم به رذائلی که باید از آنها اجتناب ورزید و بخش چهارم به فضائلی میپردازد که باید برای آن تلاش کرد. بحث غزالی از صبر در جلد سی و دوم از بخش چهارم "درباره صبر و شُکر" یا گکتاب الصبر والشکر" آمده است.
او صبر را به عنوان یک ویژگی اساسی انسانی توصیف میکند که برای دستیابی به اهداف ارزش محور بسیار مهم است و البته هشداری را برای زمانی که نیاز به بی صبری وجود دارد ارائه میدهد.
صبر چیست؟به گفته غزالی انسانها دارای انگیزههای رقابتی هستند: انگیزه دین و انگیزه میل و هوی و هوس. زندگی عرصه مبارزه بین این دو انگیزه است که او آن را با استعاره نبرد توصیف میکند: "حمایت از انگیزه مذهبی از جانب فرشتگان است که سپاهیان خدا را تقویت میکنند در حالی که حمایت از انگیزه میل و هوی و هوس از جانب شیاطین است که دشمنان خداوند را تقویت میکنند. میزان صبر ما چیزی است که تعیین میکند چه کسی برنده نبرد است".
غزالی میگوید: "اگر فردی ثابت قدم بماند تا انگیزه دینی پیروز شود سپاهیان خدا پیروز میشوند و او به سپاه صابرین میپیوندد، اما اگر سست شود تا هوی و هوس بر او غلبه کند به پیروان شیاطین میپیوندد". به عبارت دیگر، برای غزالی صبر عامل تعیین کنندهای است که نشان میدهد آیا ما از تمامی ظرفیت بالقوه انسانی خود برای زندگی اخلاقی استفاده میکنیم یا خیر.
صبر، ارزشها و اهدافاز نظر غزالی برای مسلمان خوب بودن نیز صبر لازم است. اما درک او از چگونگی کارکرد صبر بر یک نظریه اخلاقی استوار است و میتواند خارج از جهان بینی صریحا اسلامی آن به کار رود.
همه چیز با تعهد به ارزشهای اصلی آغاز میشود. برای مسلمانی مانند غزالی این ارزشها برآمده از سنت و جامعه اسلامی یا "امت" آگاه است و شامل مواردی مانند عدالت و رحمت میشود. این ارزشهای خاص ممکن است به طور جهانی قابل اجرا باشند یا ممکن است مجموعه دیگری از ارزشها را نیز داشته باشید که برای شما مهم هستند برای مثال، تعهد به عدالت اجتماعی، یا دوست خوب بودن یا دروغ نگفتن.
زیستن به به گونهای که با این ارزشهای اصلی سازگار باشد چیزی است که زندگی اخلاقی به آن میپردازد. صبر به گفته غزالی این است که چگونه ما دائما مطمئن میشویم که اقدامات مان در خدمت این هدف است. این بدان معناست که صبر فقط تحمل درد ناشی از عصبانیت یک کودک نوپا نیست.
تحمل آن درد با هدفی صورت میگیرد. کاربرد موفقیت آمیز صبر نه با میزان رنجی که تحمل میکنیم، بلکه با پیشرفت ما به سمت یک هدف خاص مانند تربیت کودکی سالم و شاد که در نهایت میتواند احساسات خود را تنظیم کند سنجیده میشود. در درک غزالی از صبر همه ما به آن نیاز داریم تا زمانی که همه چیز بر وفق مراد ما نیست به اصول و ایدههای اصلی خود متعهد باقی بمانیم.
هنگامی که به بی صبری نیاز استیکی از انتقادات به ایده صبر آن است که میتواند منجر به انفعال شود یا برای خاموش کردن گلایه موجه بکار برده شود. برای مثال، "جولیوس فلمینگ" محقق مطالعات آفریقایی در کتاب خود با عنوان "صبر سیاه" به اهمیت "خودداری رادیکال از صبر کردن" در شرایط نژادپرستی سیستمیک میپردازد. مسلما انواعی از بی عدالتیها و رنجها در دنیا وجود دارند که نباید با آرامش آنها را تحمل کنیم. غزالی علیرغم تعهدش به اهمیت صبر در زندگی اخلاقی جایی نیز برای بی تابی و عدم صبر کردن در نظر میگیرد. او مینویسد:"در مواردی که صبر ضرر به همراه دارد صبر کردن حرام است مانند شاهد بودن بریدن دست یک پسر بدن و ساکت ماندن".
این موارد نمونههایی از آسیب به خود یا عزیزان است، اما آیا میتوان ضرورت صبر نکردن را به آسیبهای اجتماعی مانند نژادپرستی سیستماتیک یا فقر نیز تعمیم داد؟ همان گونه که برخی از دانشمندان علوم قرآنی استدلال کرده اند صبر واقعی گاهی نیاز به عمل دارد. غزالی مینویسد:"به خاطر این که صبر نیمی از ایمان است تصور نکنید که همه جا ستودنی است. آن چه مورد نظر است انواع خاصی از صبر است". به طور خلاصه همه نوع صبری خوب نیست تنها صبری که در خدمت اهداف درست باشد کلید زندگی اخلاقی است. این سوال که کدام اهداف درست هستند پرسشی است که همه ما باید برای خود به آن پاسخ دهیم.