Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهتاب رضاپور، عضو هیات علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان درباره ازدواج، اظهار کرد: ازدواج پروسه‌ای است که در آن، هم دختر و پسر و هم خانواده‌های آنها باید با یکدیگر متحد شوند.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل سخت شدن ازدواج می‌تواند رواج فردگرایی باشد، ادامه داد: در گذشته زندگی جمعی برای خانواده‌ها موجب بقا، سلامت و امنیت می‌شد و به همین دلیل خانواده‌ها تلاش می‌کردند با فرزندآوری آن بقا و امنیت را برای خود فراهم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در شرایط فعلی افراد قادر هستند به تنهایی به راحتی زندگی کنند و حاضر به قبول مسئولیت‌ها و دردسرهای همسر و فرزند نیستند.
این عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان دانشگاه اصفهان افزود: گسترش فردگرایی، تغییر زاویه دید افراد برای لذت بردن از زندگی، مشکلات اقتصادی، تعهداتی مانند نفقه، مهریه و آوردن جهیزیه، ازدواج را برای جوانان سخت کرده است. امروزه فردگرایی سطح توقعات جوانان را تا حدی بالا برده که کسی حاضر نیست به یک بهای اندک مسئولیت ازدواج را بپذیرد.
رضاپور خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نیز در به وجود آمدن این شرایط نقش دارند؛ خانواده پسر به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار پسرشان فرد بسیار خاصی است و باید بهترین دختر را برای او پیدا کنند و دختران نیز شرایط خاص خودشان را دارند. تمام این عوامل دست به دست هم داده و سن ازدواج را بالا برده است.
وی گفت: فرهنگ‌سازی برای رواج ازدواج آسان می‌تواند در پایین آوردن سن ازدواج موثر باشد، اما در عمل شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن سطح توقعات این مسئله را مشکل می‌کند. از طرفی اگر دختر و پسر در زندگیشان دچار مشکلاتی شوند، سال‌ها در مسیر دادگاه‌های قوه قضائیه گیر کرده و پروسه طلاق ممکن است دو یا سه سال طول بکشد و یا مردی برای پرداخت مهریه باید تا پایان عمرش درگیر باشد.

وام ازدواج تنها راه ازدواج آسان نیست
رضاپور تصریح کرد: اخیرا با اعلام آمادگی برای ازدواج برای هر یک از طرفین 30 میلیون تومان وام تعلق می‌گیرد. یعنی تسهیلات ازدواج تنها مختص به پول است و چیز دیگری کنار آن قرار نمی‌گیرد. فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان برنامه ریزی در سطح کلان لازم دارد که از من کارشناس ساخته نیست.
این عضو هیئت علمی مطالعات زنان دانشگاه اصفهان اضافه کرد: در امر ازدواج دسته‌ای از مردم علاقه‌ای به فرزندآوری نداشته و به فردگرایی و برآوردن نیازهای خودشان می‌پردازند و ازدواج نمی‌کنند و نسلشان منقرض خواهد شد. عده‌ای دیگر به فرزندآوری و قبول مسئولیت و تشکیل خانواده علاقه‌مند هستند که با حمایت‌های درست به سمت ازدواج هدایت شده و نسلشان باقی می‌ماند.
رضاپور تاکید کرد: جوانان در کنار تحصیل باید در کسب مهارت‌های زندگی تلاش کنند، در حال حاضر خانواده‌ها به شدت «کنکور زده» هستند و تاکید می‌کنند که فرزندانشان تمام توجهشان به درسشان باشد. نتیجه این امر این است که فرزندان آنها هیچ آگاهی در خصوص شرایط و ضرورت ازدواج نداشته باشند. پس در این مورد والدین قبل از جوانان مقصر هستند. از طرف دیگر والدین گاهی بیش از اندازه فرزندانشان را مورد حمایت قرار می‌دهند که باعث می‌شود جوانان نتوانند مسئولیت زندگی خودشان را برعهده بگیرند و وارد یک زندگی جدید شوند.
وی گفت: خانواده‌ها باید با مسئله طلاق و مشکلاتی که به همراه دارد آشنا شده و راه‌های پیشگیری از آن را بیاموزند. مثلا بسیاری از جوانان از اهمیت و ضرورت مشاوره پیش از ازدواج آگاه هستند، اما والدین مانع این کار می‌شوند. با اینکه گاهی مشاور به دو نفر توصیه می‌کند که این ازدواج به صلاح آنها نیست و باید قید آن را بزنند، والدین معتقدند با توکل به خدا می‌توان وضعیت را درست کرد. 

بلوغ عقلی لازمه ازدواج سالم و پایدار 
این عضو هیئت علمی مطالعات زنان دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: نتیجه این کار این است که جوانان وارد یک مسیر غلط شده و الگویی نادرست برای دیگر جوانان در بحث ازدواج باشند. برای یک ازدواج پایدار و مطمئن دختر و پسر باید کاملا به بلوغ برسند، نه تنها بلوغ جسمی و جنسی، بلکه بلوغ عقلی، فرهنگی و اجتماعی. مراجعه به یک مشاور می‌تواند مشخص کند که آیا فرد برای ازدواج به این بلوغ‌ها رسیده است یا نه.
رضاپور با اشاره به اینکه بلوغ اقتصادی از موارد لازم و ضروری برای ازدواج است، افزود: معمولا پسرانی که به شدت از سمت والدین حمایت شده و به وسیله آنها به جایی می‌رسند، همین که حمایت خانواده را از دست بدهند زمین می‌خورند و قادر نخواهند بود کسب و کارشان را ادامه دهند. بلوغ اقتصادی یعنی فرد بتواند با همان سرمایه‌های موجود خانواده خود را اداره کند. از طرف دیگر خانواده‌ها نباید در امر ازدواج فرزندانشان دخالت کنند و اگر جایی نیاز به کمک جدی دیدند به مشاوره رجوع کنند.

اولویت خانواده‌ها تحصیل فرزندان است
رضاپور با اشاره به تسهیلاتی که باید از سمت دولت در زمینه ازدواج اختصاص یابد گفت: اگر کمی تلوزیون تماشا کنید می‌بینید که همه شبکه‌ها به نوعی در حال دامن زدن به مسئله کنکور هستند، برای همه خانواده‌ها به وضوح مشخص است که فرزندشان باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشد، آن هم از هر دانشگاه و در هر رشته‌ای که شد. یعنی تمام اولویت خانواده‌ها تحصیل فرزندان است.
وی ادامه داد: این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرده که یک کودک برای ورود به کلاس اول ابتدایی نیز لازم است آزمون‌هایی را پشت سر بگذارد. چقدر از این افراد تحصیل کرده وارد بازار کار می‌شوند؟ حال چقدر برنامه آموزشی در جهت ازدواج یا مهارت‌های آن، و یا آموزش برای دوران پس از طلاق داریم؟ جای چنین آموزش‌هایی واقعا خالی است.

دخالت‌ خانواده‌ها مانع ازدواج پایدار 
این روانشناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر دختر و پسری قصد ازدواج داشته باشند باید آزمایش خون بدهند و آموزش مختصری هم درباره مسائل جنسی، کنترل بارداری و همسرداری به آنها داده می‌شود. آیا یک جوان با یک آموزش دو ساعته آماده ازدواج می‌شود؟ تاثیر این آموزش بر خانواده‌ها چقدر است؟
رضاپور اضافه کرد: طبق آخرین آماری که قوه قضائیه و دادگستری اعلام کردند قبلا بیشترین علت طلاق مسائل جنسی و در حال حاضر دخالت خانواده‌ها بوده است. در این زمینه‌ها آموزش‌هایی جدی برای جامعه مورد نیاز است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان ازدواج آسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا

دونده  مانع ایران توانست به مدال طلا رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان آسیا از پنجم اردیبهشت به میزبانی امارات آغاز شده است.

در دومین روز این مسابقات نازنین فاطمه عیدیان در دوی ۴۰۰ متر مانع ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان ایران برای اولین بار یک مدال تاریخی به رنگ طلا را کسب کرد.

عیدیان موفق شد با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از خط پایان عبور کند و مدال طلا این رقابت‌ها را به دست آورد.

این برای اولین بار است که دختران دوومیدانی ایران توانسته‌اند در قهرمانی جوانان آسیا مدال طلا کسب کنند.

این خبر تکمیل می‌شود...

دیگر خبرها

  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند
  • دخترى كه با طلا و ركورد شكنى به قولش عمل كرد
  • رویداد جامعه پرداز با هدف هم افزایی کنشگران حوزه زن، خانواده و فرزندآوری
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  • کسب مدال طلا ۴۰۰ متر با مانع از سوی فاطمه عیدیان
  • کسب طلای تاریخی دختر دونده ایران در قهرمانی آسیا
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است
  • آغاز به کار نوزدهمین رویداد ملی جامعه‌پرداز در گلستان