Web Analytics Made Easy - Statcounter

 بابک نگاهداری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش دانشگاه ها در شرایط تحریم با تاکید بر تمرکز اداره کشور بر توانمندی‌های داخلی برای رفع مشکلات و حل مسائل، گفت: در چنین شرایطی از آنجا که همه نیازها، مشکلات و چالش‌ها، تبدیل به پدیده هایی بسیار پیچیده و چند بعدی شده اند، بدون تمرکز روی دانش ها و فناوریهای دانش بنیان، حل مسائل و رفع مشکلات کشور مقدور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دانشگاه ها نباید در این شرایط فقط نقش کمک رسان داشته باشند، بلکه باید نقشی محوری ایفا کنند و در این راه ما باید دانشگاه ها را مبدل به نهادهای پاسخگو کنیم و با عبور از نقشِ صرفاً پرسشگرِ دانشگاه، به سمت و سویی حرکت کنیم که  دانشگاه در راستای حل مسائل و مشکلات کشور، پاسخگو باشد.

نگاهداری با تاکید بر اینکه اکنون و در شرایط تحریم، ضروری ست که انتظار و توقعی جدی در مردم جامعه و حاکمیت شکل بگیرد که دانشگاه ها موظف به ارائه پاسخ به مشکلات کشور باشند اظهار داشت: این موضوع از ۲ جهت کمک حال خواهد بود؛ از یک سو دانشگاه با تکیه بر توانمندیهای دانش بنیان، علمی و فناورانه خود، ضمن تامین نیازها، نقشی محوری در عبور کشور و حاکمیت از شرایط سخت تحریم ایفا می کند و دوم اینکه؛ خدمتی پویا و ماندگار به خود دانشگاه صورت خواهد گرفت.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه به‌جای توجه به علایق شخصی پژوهشگران مبتنی بر موضوعاتی که عمدتاً هم‌راستا با نیازهای واقعی کشور و پاسخگوی پرسش‌ها و چالشهای کشور نیست و موفقیت در آن، ذائقه مردم را شیرین نمی کند و آثار و نتایجش در زندگی و بر سفره مردم نمایان نیست، باید تهدیدِ تحریمها را به فرصتی ارزشمند تبدیل کرده و با تغییر رویکرد خود، پژوهشها و فناوری‌ها را  بر مشکلات، مسائل و نیازهای واقعیِ علمی و فن آوری کشور متمرکز کند.  

وی با بیان اینکه چنین اقدامی در واقع یک بازی برد برد است، ادامه داد: با انجام این کار، هم حاکمیت، مشکلات و نیازهای خود را حل و رفع می کند و هم دانشگاه ها، رویکرد خود را از پژوهش‌های غیر نافع، به سمت پژوهش های مسئله محور و نافع که دردی از کشور، مردم و جامعه را دوا می‌کند، تغییر می دهند.

نگاهداری با تاکید بر اینکه اکنون بهترین فرصت برای بروز توانمندی‌های جامعه دانشگاهی است، گفت: در این میان آنچه اهمیت دارد این است که حکومت و دولت نباید بواسطه شرایط تحریم و در جهت صرفه جویی اقتصادی، از هزینه های پژوهشی بکاهد؛ بلکه اتفاقاً ضروریست دولت در این شرایط، پژوهش و فناوری را در دانشگاه ها تقویت کند و در مقابل انتظاری در کل کشور ایجاد شود که دانشگاه ها نه مختار که موظف به ارائه پاسخ به نیازهای کشور هستند.  

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد درباره برنامه های این دانشگاه در شرایط تحریم، با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد دقیقاً با همین رویکرد، برنامه جامعِ علمیِ پایش خود را آغاز کرده است، گفت: ما ضمن احصاء نیازها و چالش‌های کشور در حوزه های مختلف فنی از جمله؛ مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و ...  نیز  موضوعات پایان نامه ای، آنها را با بارگذاری در یک سامانه، در اختیار اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار داده است که البته فعلا فعالیت روی این موارد احصا شده، اختیاری است، ولی از مهر ماه امسال الزام خواهد شد که همه دانشجوها و اسایتد بایستی پایان نامه ها و تحقیقات خود را به سمت حل مسائل، رفع مشکات و پاسخگویی به نیارهای واقعی جامعه و کشور متمرکز کنند.

نگاهداری ادامه داد: هم اکنون دانشگاه آزاد حدود ۱۳۱ مرکز تحقیقاتی فعال دارد که  هر یک از آنها محصولات دانش بنیانی را ارائه داده اند. ضمن اینکه شاهد فعالیتِ شرکتهای دانش بنیان در ۱۳۵ مرکز رشد دانشگاه هستیم که مجموعه محصولات این شرکتها در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور، در قالب کتابی منتشر شده است.  

وی با اشاره به جهت گیری ویژه دانشگاه آزاد در شرایط تحریم، افزود: از این پس ارائه مجوز به مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد منوط به تمرکز مراکز بر روی صنایع، فعالیت‌ها و اقتصادهای محلی و شهری خواهد بود؛ به این معنا که هر یک از واحدها به شرطی موفق به اخذ مجوز از سوی ما خواهند شد که موضوع تحقیقاتشان مرتبط با یک مزیت منطقه ای و یا یک صنعت محلی باشد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد با بیان اینکه طرح ایجاد سراهای نوآوری دانشگاه آزاد در ارتباط با صنایع همجوار، در حال تدوین است ادامه داد: تعریف ماهیت سراهای نوآوری، برپایه اطلاعات بدست آمده از اتاقهای بازرگانی و صاحبانِ صنایع هر یک از مناطق، ارائه خواهد شد. بعنوان مثال؛ با توجه به اهمیت و پیشینه صنعت مبلمان منبت در شهرستان ملایر، اخیرا در همدان مذاکرات و توافقات لازم برای ایجاد سرای نوآوری در این استان درحوزه مبلمان منبت و صنایع مرتبط با آن انجام شد. که اکنون در حال تعریف این سرای نوآوری هستیم تا از این پس همه شرکتهای دانش بنیانِ متقاضیِ فعالیت در این منطقه، موظف به توسعه فنی مبلمان منبت و تولید دانش در این زمینه خواهند بود.

کد خبر 4682688

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی تحریم های ایران مراکز تحقیقاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مهدی طهرانچی در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در چالوس در مورد افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با بیان اینکه دولت امسال افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته است، گفت: جلسه شورای معاونین دانشگاه برگزار شد و در حال آماده سازی لایحه‌ای برای هیئت امنا هستیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش حقوق دانشگاه آزاد رقم بخورد.

محمد مهدی طهرانچی افزود: آینده آموزش عالی در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و آینده کشور را رقم می‌زند.

او ادامه داد: ۱۲۰ هزار نفر هفته گذشته در رشته ریاضی، شش برابر این تعداد در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که حکایت از ناهنجاری در انتخاب رشته در بین دانش آموزان دارد و اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد

طهرانچی با بیان اینکه کشور در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته است و هنر و رسانه در این جنگ، نقش جدی را بازی می‌کنند، افزود: جامعه شناسی و مخاطب شناسی در هنر و رسانه جایگاه بسیار مهمی دارد که این موضوع از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد.

در این اجلاسیه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور به مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختند.

منبع: صداوسیما

کد خبر: 1228925 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • از گشایش مجتمع آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی تا انعقاد قرارداد با گروه صنعتی زرنام
  • از گشایش مجتمع آزمایشگاهی ـ تحقیقاتی تا انعقاد قرارداد با یک گروه صنعتی
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی البرز افتتاح شد
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد