Web Analytics Made Easy - Statcounter

ازدواج آسان و تشکیل خانواده موضوعی است که متاسفانه با وجود وضعیت فعلی اقتصاد در کشور و نیز بی‌توجهی به جایگاه جوانان در جامعه به یکی از آرزوهای محال این قشر تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، امروز مصادف با اول ذی‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است که به روز ازدواج نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امر ازدواج که یکی از موکدات ادیان الهی در کتب مقدس به شمار می‌رود، در دین اسلام به‌عنوان عالی‌ترین دین نزد خداوند جایگاه والا و اساسی دارد و یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بزرگان دینی از ابتدا تاکنون بوده است.

ایجاد شرایط مناسب برای جوانان به‌منظور ازدواج، تسهیل شرایط مختلف غالب بر این امر الهی و نیز بهره‌گیری از برنامه‌های مختلف در راستای تبلیغ و ترویج امر ازدواج آسان از جمله مهم‌ترین نیازهای جامعه در زمان حاضر است که حتی اگر تمام آن را مربوط به مسئولان ندانیم، قسمت اعظم آن در حوزه مسئولیت مسئولان مربوطه و نیز در راستای بسترسازی برای ترغیب خانواده‌ها به سوی ازدواج جوانان محسوب می‌شود.

* وظیفه مسئولان در حکومت دینی تامین شرایط ازدواج آسان است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی، در این زمینه معتقد است که زمینه‌سازی برای ازدواج آسان وظیفه اصلی مسئولان در حکومت اسلامی به شمار می‌رود و مسئولان در بخش‌های مختلف باید در این خصوص کمر همت ببندند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی، با اشاره به اهمیت موضوع ازدواج در دین اسلام، بیان می‌دارد: ازدواج در دین اسلام مورد تاکید قرار دارد. باید برای فرزندان خود و دیگران امکان ازدواج را فراهیم کنیم.

وی، خاطرنشان می‌کند: دستور الهی است که برای ازدواج افراد مجرد امکان ازدواج فراهم شود و برای ازدواج بندگان صالح تلاش شود.

امام جمعه ارومیه که خود از اساتید دانشگاهی و حاضر در میان قشر جوان دانشجو و طلبه است، البته در این خصوص، می‌گوید: در وهله اول باید والدین به فکر ازدواج فرزندان باشند و به تاخیر نیاندازند. این وظیفه پدر و مادر است که امکان ازدواج را فراهم آورد. برخی جوانان از بی توجهی والدین رنج می‌برند و از بالا رفتن سنشان انتقاد دارند.

وی، وجود چند آیه و نیز روایت از معصومین(ع) را دلیل محکمی بر لزوم توجه به امر ازدواج می‌داند و ابراز می‌کند: در این زمینه باید مسئولان نسبت به تامین شرایط مناسب اقتصادی تلاش کنند و خانواده‌ها نیز برای سهولت در امر ازدواج اقدامات مربوطه را اعمال دارند تا شاهد تحقق این امر الهی باشیم.

* زندگی ماندگار در گرو ازدواج آسان و سالم است

در این زمینه، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار می‌دارد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که برخی خانواده‌ها با تجملات به سمت ازدواج و جشن‌های معمول قدم برمی‌دارند که همین موضوع موجب دلسردی افرادی می‌شود که تمکن مالی را ندارند.

آیت‌الله سید علی اکبر قریشی، با بیان این نکته که زندگی سالم در گرو آغاز درست و اصولی است، عنوان می‌کند: اینکه برخی افراد نسبت به آغاز تجملاتی زندگی اقدام می‌کنند قطعا موجب بدبینی نسبت به جامعه و نیز زندگی در میان اقشار کم‌درآمد می‌شود که باید در این زمینه هم مسئولان و هم خود خانواده‌ها توجه و برخورد مناسب و مطلوب داشته باشند.

وی، ازدواج آسان و بدون هزینه‌های اضافی را نیاز تشکیل خانواده سالم دانسته و ابراز می‌کند: شرایط صحیح ازدواج آسان را باید با تدبیر در آیات قرآنی استخراج کرد که موضوع ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) بهترین الگو و نمونه برای این امر است.

این مفسر قرآن کریم، دعوت خداوند به سمت ازدواج را ناشی از نیاز غریزی بشر می‌داند و می‌گوید: ازدواج بخشی از نیازهای غریزی بشر را تامین می‌کند و همین امر باعث توجه انسان به سمت خداوند و دوری از هواهای نفسانی می‌شود.

وی، ادامه می‌دهد: اینکه جوان با ازدواج از کشیده شدن به سمت هوا و هوس و نیز اعمال خلاف شرع و قانون دور می‌شود، خود نشان دهنده جایگاه والای امر ازدواج است که همین دلیلی بر لزوم توجه خانواده و مسئولان کشور به موضضوع ازدواج آسان است.

آیت‌الله سید علی اکبر قریشی، در خصوص لزوم توجه به وضعیت اقتصادی جامعه برای اصلاح وضعیت ازدواج و زندگی جوانان، می‌گوید: برای داشتن جامعه سالم و عاری از تخلفات باید مسئولان به اصلاح وضعیت اقتصادی و نیز تامین نیازهای مردم در سطح مناسب تلاش داشته باشند تا شاهد بهبود وضعیت زندگی و تحقق ازدواج سالم، بهنگام و آسان باشیم.

* اشتباهی که مسئولان حوزه ازدواج مرتکب می‌شوند

با وجود تمام این توضیحات و سخنان، متاسفانه در سال‌های اخیر برخلاف روند عادی موجود، شاهه هستیم که برخی مسئولان حوزه فرهنگی و اجتماعی در آذربایجان‌غربی تلاش دارند تا مسیری غیر از آنچه به‌عنوان اصل ماجرا مطرح می‌شود را دنبال کرده و نسبت به برخی هنجارشکنی‌ها در سطح جامعه اقدام کنند.

اینکه برخی مسئولان فرهنگی و اجتماعی مرتبط با حوزه ازدواج نسبت به ارائه برنامه‌ها و تزهایی با محوریت غرب اقدام کنند و در تلاش برای ایجاد جامعه به‌ظاهر آزاد وولی در اصل فاسد تلاش کنند، امری است که در تضاد با آرمان‌های انقلاب اسلامی و فراتر از آن در مغایرت آشکار با دستورات الهی است.

متاسفانه شاهد بوده‌ایم که برخی مدیران کل و مسئولان حوزه فرهنگ و اجتماع در جلسات ازدواج آسان با ارائه این توضیحات که باید روابط و آشنایی‌های پیش از ازدواج در جامعه تسهیل شود و جوانان برای داشتن ازدواج راحت نسبت به شناخت همدیگر در محیط‌های عمومی و دانشگاهی اقدام کنند، به آزادی روابط دختران و پسران مجرد در سطح جامعه رای داده و در تلاش برای عادی جلوه دادن این امورات برآمده‌اند.

حال آنکه در جامعه اسلامی احکام و دستورات آشکار و بی‌پرده در خصوص نحوه رفتار زن و مرد نامحرم در محیط‌های مختلف عمومی و خصوصی وجود دارد و اینکه برخی مدیرانی که خود نیز باید مبلغ و مروج امورات دینی باشند، با چنین تعبیراتی سراغ آزادی‌های مدنی رایج در جوامع اروپایی که با شکست مواجه شده‌اند باشند، جای تعجب و سوال دارد!

در این خصوص، نظرات جامعه‌شناسان و کارشناسان ازدواج نیز بر اصل اسلامی تاکید دارد که تسهیل‌گری مسئولان در راستای داشتن ازدواج آسان و بهنگام مهم‌تر از دیگر مبانی مورد توجه برخی مدیران است و باید در این زمینه تلاش شود تا جوانان نسبت به داشتن زندگی سالم و ازدواج آسان توجیه و ترغیب شوند.

* انتخاب آگاهانه با مبانی اسلامی مدنظر خانواده‌ها و مسئولان باشد

یکی از اساتید دانشگاه ارومیه و کارشناس ازدواج، با بیان این نکته که ازدواج باید بر مبنای آگاهی طرفین و با دارا بودن آشنایی نسبی همراه باشد، می‌گوید: برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل از ازدواج باید مدنظر مسئولان قرار گیرد و به این ترتیب زمینه آشنایی زوجین از همدیگر فراهم شود.

صفر گل‌صنملو، با اشاره به لزوم یکسان بودن خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی به منظور داشتن زندگی مناسب، ادامه می‌دهد: در صورت بی‌توجهی به این امر نه تنها خانواده‌ مسیر تعالی را طی نمی‌کند بلکه موجب فروپاشی اصلی‌ترین نهاد اجتماعی در اسلام و متزلزل شدن جامعه نیز می‌شود.

وی، با بیان این نکته که بر اساس آیات الهی زن و مرد باید به‌عنوان لباس برای یکدیگر باشند، اظهار می‌کند: پوشاندن عیوب همدیگر و نیز ایجاد زمینه لازم برای داتشن خانواده سالم و آگاه به مسائل جامعه از دلایل این تشبیه است که در جامعه امروزی به موضوع فلسفه تشکیل خانواده تعبیر می‌شود.

* جوانان در انتظار سیاستگذاری درست کهنسالان

اینکه برای تسهیل در امر ازدواج جوانان و نیز بهبود وضعیت ازدواج نیازمند همفکری و هم‌گرایی ملی در سطح مدیران و دستگاه‌های متولی هستیم، موضوعی غیرقابل انکار است اما نحوه تشکیل این جلسات و نیز افراد حاضر در جلساتی با محوریت تصمیم‌گیری برای جوانان اندکی جای شبهه دارد که نیازمند توجه بیشتر مدیران است.

متاسفانه در جلسات کارگروه‌ها و ستادهای مرتبط با حوزه جوانان شاهد حضور افرادی هستیم که نه تنها مسئولیت خاصی در ادارات ندارند، بلکه سن و سال این افراد نیز چندان مناسبتی با جایگاه جوانان نداشته و تنها برای رفع مسئولیت از دستگاه متبوع خود در این جلسات حضور پیدا می‌کنند.

تصمیم‌گیری برای ازدواج و ادامه مسیر خانواده‌ها یا باید در سطح مدیران و مسئولان ارشد سازمان‌ها باشد و یا اینکه حاضران در جلسه حداقل توان همراهی با جامعه جوان و نیز تصمیم‌گیری به جای مدیران در سطح کارگروه و ستاد را داشته باشند.

همین تشکیل جلسات بی‌ثمر و بی نتیجه در سطح شهرستانی و استانی نشان دهنده بی‌رغبتی مسئولان برای تسهیل در امر ازدواج است که خود را مشغول وام‌هایی بی اثر با تهدید زندگی جوانانی می‌کنند که در آینده باید برای پس دادن مبالغ هنگفت مدنظر بانک‌ها به تکاپو افتند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است

آیت الله حسینی بوشهری،رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با سردار رادان فرمانده فراجا گفت: اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است و تمام تلاش‌ها باید در جامعه معطوف به پیاده سازی احکام نورانی دین باشد.

وی با بیان اینکه سردار رادان و نیرو‌های فراجا به عنوان سربازان اسلام در میدان و صحنه اجتماع حاضر هستند و تامین امنیت جامعه را تا دور‌ترین نقاط کشور تامین می‌کنند گفت: در عرصه جدیدی که دشمنان حیازدایی را طراحی کرده اند و توسط عوامل آنان در جامعه اجرایی و مدیریت می‌شود نیرو‌های فراجا باعزم و اراده‌ای راسخ برای اجرایی کردن منویات رهبر انقلاب و احکام دین تلاش می‌کنند.

منبع :خبرگزاری صدا و سیما

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • مسئولان با ابتکار عمل برای افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • مسئولان با ابتکار عمل در جهت افزایش حضور مردم در نمازجمعه تلاش کنند
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • ادای احترام جامعه کار و کارگری آذربایجان غربی به شهدا