Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: دانش آموزان می‌گویند مسائل کتب درسی به درد زندگی نمی‌خورد، اما تاکید خانواده‌ها روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «چالش‌های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با بیان اینکه باید بین چالش‌های وزیر، چالش‌های وزارت و چالش‌های تعلیم و تربیت تفاوت قائل باشیم، گفت: از چالش سوم زودتر به جواب می‌رسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بی توجهی به تعلیم و تربیت در سیاست‌های کلان کشور وجود دارد. به عنوان مثال رسانه ملی آنقدر که به مسائل سیاسی و اقتصادی آموزش و پرورش می‌پردازد، چقدر به تعلیم و تربیت می‌پردازد؟ البته نسبت به قبل از انقلاب توجهات بیشتر شده، اما هنوز با آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله داریم.

کنکور «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه خلائی در زمینه پژوهش داریم، گفت: معاونت‌های پژوهشی در ادارات هم در شرف حذف بود که فعلا ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است. روزمرگی، چالش اول وزیر آموزش و پرورش است و وزیر اساسا از اندیشیدن به ۵ یا ۱۰ سال بعد غافل می‌شود. چالش دوم انتظارات متضاد است و او برای تداوم مدیریتش باید این‌ها را هماهنگ و مدیریت کند. معلم ها، خانواده ها، دانش آموزان و... هرکدام انتظاراتی دارند که ممکن است همسو نباشد. مثلا دانش آموزان مدام می‌گویند مسائل کتب درسی به درد زندگی شان نمی‌خورد، در حالی که تاکید خانواده‌ها بر روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به «کورکُن چشم تعلیم و تربیت» شده است.

ذوعلم ادامه داد: رویکرد‌های متفاوتی نیز وجود دارد. عده‌ای انتظار دارند وزیر به مسائل بین المللی و یونسکویی بپردازد، برخی مخالف هستند. جهت گیری اندیشه‌ای نیز مهم است. آیا وزیر به ساحت‌های شش گانه سندتحول باور دارد یا خیر؟

سیستم آموزش و پرورش نسبت به مدرسه محوری مقاومت می‌کند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه رهبری چند سال قبل به وجود رویکرد‌های متحجرانه در آموزش و پرورش اشاره کردند، بیان کرد: آقای بطحایی مدرسه محوری را مطرح و به سمت آن رفت، ولی سیستم آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت می‌کنند.

وی افزود: چالش دیگر سیاست زدگی است. درباره عزل و نصب‌ها و... توقعاتی وجود دارد. نکته آخر دخالت‌های غالبا اجرایی و عملیاتی برخی نمایندگان مجلس است که سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی روبرو می‌کند. به استانی سفر کرده بودم که گلایه می‌کردند هرسالی نماینده محترم یک نفر را برای ریاست منطقه تحمیل کرده بود. باید رویه‌ای تعیین شود که نمایندگان ضمن نظارت، در امور اجرایی دخالت نکنند. یکی از دغدغه‌های مدیران کل استان‌ها چگونگی تعامل با نمایندگان استان در مجلس است.

کمبود معلم و فضا ما را آزار می‌دهد

وی درباره کمبود معلم نیز گفت: تدابیری اندیشیده شده تا اول مهر کلاس بدون معلم نداشته باشیم. هرچند تراکم ۴۰ نفره در کلاس‌های درس داریم و کمبود معلم و فضا ما را آزار می‌دهد.

ذوعلم با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون خصوصی سازی در آموزش و پرورش گفت: انتطارات متضادی وجود دارد. موضوع مشارکت مردم و جذب ظرفیت‌ها لازم است اگر فقط جنبه اقتصادی اش را ببینیم قطعا غلط است. اما اگر در جهت استفاده از توانمندی جامعه باشد درست است. با واگذار کردن تعلیم و تربیت به جامعه غیرمتعهد برای سبک کردن بارمان مخالف هستیم. مگر می‌شود امنیت را به بخش خصوصی واگذار کرد؟ در کشور‌های دیگر نیز همینگونه است. اما مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت، درست است. مدل مشارکت و چگونگی آن برای آنکه اهداف تهدید نشود بسیار مهم است.

وی درباره مشکلات مربوط به بودجه و اجرای رتبه بندی نیز گفت: در سال ۹۸ بر اساس درآمد واقعی کشور دچار کسری هستیم و باید ملاحظاتی داشته باشیم. واقعیات باید برای فرهنگیان مطرح شود و طوری نباشد از یک بخش بشنوند بودجه تامین می‌شود و از سوی دیگر بشنوند که در تنگنا هستیم.

ذوعلم به مشکلات تامین نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت:: این هفته سیستان و بلوچستان بودم، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته و اکنون مشکل خوابگاه، تجهیزات و... دارند، چون روی دانشگاه برای تامین نیرو فشار هست. یک بحران برای تامین کمبود نیروی انسانی داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کتاب درسی ذوعلم سازمان پژوهش تعلیم و تربیت کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۶۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند

کرمی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم  ؛  معلمان را انسان‌های دلسوزی دانست که نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند.

وی افزود: معلمان نیروسازی می‌کنند؛ تربیت می‌کنند و در ابعاد مختلف و شاخه‌های گوناگون موجود در جامعه انسان را آماده کرده و خواهند کرد.

کرمی گفت: تربیت در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین عزیز است.

استاندار ادامه داد: بهترین فرصت برای آموزش و پرورش مهیاست تا فرزندان جامعه را در مسیر رشد و بالندگی و توسعه همه جانبه شخصیت آنان تربیت نماید.
وی خاطرنشان کرد: مهارت آفرینی و فرصت ساختن انسان‌های ماهر و توانمند نیز در بستر دستگاه تعلیم و تربیت باید فراهم شود تا نیاز جامعه به نیروی متخصص مرتفع گردد.
وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با آموزش و پرورش هستند و باید ظرفیت سنجی و بسترآفرینی برای تحقق اهداف نظام آموزشی و تربیتی صورت گیرد.
استاندار اظهار داشت: معلمان با ذهن و فکر و اندیشه دانش‌آموزان سر و کار دارند و مقام و جایگاه تعلیم و تربیت به دلیل اینکه رسالت پیامبران است؛ دارای ارزش و اهمیت است.
وی بیان داشت: دانش آموزان دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های ذاتی فراوانی هستند که باید توسط معلمان و با هدفگذاری بلند، هدایت و ارشاد و تربیت شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ادعای معاون آموزش و پرورش درباره شیطنت مافیای کنکور
  • آفت مدرسه‌ها آموزش حافظه‌محور است/ مدل جدیدی از تعلیم و تربیت هوشمند و عالمانه را طراحی کرده‌ایم
  • دولت سیزدهم همیشه در کنار آموزش و پرورش بوده است
  • پویایی و نشاط جامعه در گرو تعلیم و تربیت صحیح است
  • اعتماد اجتماعی مردم به فرهنگیان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است 
  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • تجلیل از چهره های ماندگار تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان