Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@09:40:11 GMT

«برکان ۳» و روی دیگر از موازنه قوا

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۶۸۱۲

«برکان ۳» و روی دیگر از موازنه قوا

مهار متجاوزان و کشاندن آنان به یک جنگ فرسایشی در یمن، ائتلاف را دچار فروپاشی کرد تا درنهایت با خروج امارات از یمن، از یک ائتلاف گسترده تنها عربستان‌سعودی در صحنه باقی بماند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، تقریبا تمام تحلیلگران نظامی معتقدند جنگ یمن -حداقل در دوره فعلی- چشم‌انداز روشنی برای رسیدن به نقطه پایان ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان معتقدند هر طرف این نبرد که بتواند فشار اثرگذاری بر دیگری وارد کند، سرنوشت جنگ را رقم خواهد زد. سوال اساسی، اما این است که کدام طرف توان این اثرگذاری را دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به ظرفیت‌های هر طرف این معادله نگاهی کرد. برخلاف امروز، ۲۵ مارس سال ۲۰۱۵ (۶ فروردین ۱۳۹۴) یک ائتلاف نظامی متشکل از امارات، قطر، کویت، بحرین، مراکش، اردن، مصر و سودان به رهبری عربستان‌سعودی و با پشتیبانی کشور‌های غربی به یمن حمله کرد. مهار متجاوزان و کشاندن آنان به یک جنگ فرسایشی در یمن، ائتلاف را دچار فروپاشی کرد تا درنهایت با خروج امارات از یمن، از یک ائتلاف گسترده تنها عربستان‌سعودی در صحنه باقی بماند.
چیزی شبیه معجزه است سعودی‌ها که با یک ائتلاف نتوانستند دشمن را وادار به تسلیم کنند، پس از چهار سال جنگ خود به‌تن‌هایی دارای چنین توانمندی‌ای باشند. در طرف دیگر این جنگ، ارتش یمن و انصارالله قرار دارند. برخلاف ائتلاف سعودی، آن‌ها با یک طراحی هوشمندانه سه جنگ داخلی، نیابتی و منطقه‌ای را مدیریت کردند و تا به حال در هیچ یک از این سه منازعه بازنده نبودند.
انصارالله با درک پیچیدگی‌های جنگ فرسایشی، در کنار پاسخگویی به تجاوزات دشمن، توسعه و تنوع ابزار‌ها را نیز در دستورکار خود قرار داد. آن‌ها با استفاده از همین تنوع ابزار، امارات را ناچار به خروج از یمن کردند.
هرچند انصارالله بیش از امارات، عربستان را هدف حملات خود قرار داده، اما هدف قرار دادن تاسیسات اتمی براکه با موشک کروز و حمله چندباره پهپادی به فرودگاه بین‌المللی دبی آن هم با پهپاد‌های ارزان‌قیمتی که ۶۰۰ دلار (حدود هفت‌میلیون تومان) ارزش دارند، امارات را به این نتیجه رساند که باید هرچه زودتر نیروهایش را از جنوب یمن خارج کند. حالا که جنگ در یمن از یک ائتلاف گسترده به یک کشور -البته به شکل رسمی- محدود شده است، انصارالله مسیر سختی را پیش‌روی خود برای تعیین سرنوشت جنگ نمی‌بیند. در استراتژی جدید یمن، فشار بیشتر روی عربستان‌سعودی آن هم با استفاده از تنوع ابزار به‌جای تکثر عملیات در دستورکار قرار گرفته است. یمنی‌ها روز پنجشنبه با شلیک یک موشک بالستیک دوربرد، برای نخستین‌بار یک هدف نظامی را در شرقی‌ترین نقطه عربستان یعنی شهر الدمام هدف قرار دادند.
یک روز پس از این عملیات، ارتش یمن از موشک «برکان ۳» که با استفاده از آن پایگاه نظامی سعودی را هدف قرار داده بود، رونمایی کرد. این موشک پیشرفته یمنی، دارای سوخت مایع است و ظاهرش شبیه موشک‌های سری اسکاد روسی و هواسونگ ۶ کره‌شمالی است. اگر محل شلیک موشک را نزدیک‌ترین نقطه در شمال یمن که نیرو‌های یمن در آن مستقر هستند در نظر بگیریم، «برکان ۳» برای رسیدن به الدمام حداقل ۱۲۰۰ کیلومتر را طی کرده است و می‌توان گفت: به‌طور قطع حداقل برد آن تا این لحظه ۱۲۰۰ کیلومتر است. الدمام، شهر محل اصابت موشک انصارالله، مرکز استان الشرقیه است. این استان با وسعتی معادل یک‌چهارم کل مساحت عربستان، بزرگ‌ترین استان این کشور است. این استان حدود ۷۰۰ کیلومتر ساحل با خلیج‌فارس دارد و بنادر متعددی برای صادرات و واردات در خود دارد. علاوه‌بر این، تمامی تاسیسات استخراج، پالایش و پایانه‌های صادراتی نفت و همچنین تاسیسات پتروشیمی و صنایع وابسته، در استان الشرقیه وجود دارد. به همین دلیل استان الشرقیه بدون هیچ شکی قطب انرژی در عربستان و در سطح منطقه است، چراکه شهر احساء که در این استان واقع شده، یکی از مهم‌ترین مراکز اصلی در حوزه‌های نفت و گاز در جهان است. در این شهر چاه «الغوار» که با تولید روزانه ۲/۵ میلیون بشکه نفت، بزرگ‌ترین چاه نفت جهان است، قرار دارد. نکته قابل‌توجه اینکه در مسیر این موشک چندین پایگاه نظامی سعودی که در برخی از آن‌ها تروریست‌های نظامی آمریکایی حضور دارند نیز قرار داشته است و نیرو‌های یمنی می‌توانستند این پایگاه‌ها را هدف قرار داده و منهدم کنند.
هدف قرار دادن یک پایگاه نظامی در شهر الدمام، پیام روشنی برای کشور‌های کوچک عربی نزدیک به این منطقه به‌ویژه امارات متحده عربی دارد. انصارالله یمن می‌گوید هدف قرار دادن عدن و الدمام این پیام روشن را برای امارات به‌همراه دارد که ارتش یمن توان درهم کوبیدن اهدافی را فراتر از جغرافیای امارات دارد.
براساس نقشه‌های گوگل، مسافت میان صنعا، پایتخت یمن و ابوظبی در امارات حدود ۱۱۰۰ کیلومتر و فاصله یمن تا دبی ۱۲۰۰ کیلومتر است. با این حساب می‌توان گفت: با «برکان ۳» به‌راحتی می‌توان هر نقطه‌ای از امارات را هدف قرار داد. البته یمنی‌ها تنها به این پیام به امارات بسنده نکردند؛ آنان پیش از شلیک موشک بالستیک، با استفاده از یک موشک میان‌برد و پهپاد «قاصف k۲»، مراسم رژه نیرو‌های شبه‌نظامی مستقر در پادگان «الجلا» واقع در منطقه «البریقه» شهر عدن را هدف قرار دادند. در این عملیات ۴۱ نفر ازجمله «منیر الیافعی» از فرماندهان ارشد نیرو‌های جدایی‌طلب جنوبی تحت حمایت امارات در عدن کشته شدند. انصارالله می‌گوید نیرو‌های نظامی‌ای که هدف قرار گرفتند، خود را برای انجام عملیات علیه دو استان «تعز» و «ضالع» آماده می‌کردند.
این عملیات یمنی‌ها به‌خوبی تغییر موازنه در جنگ چهارساله یمن را نشان می‌دهد. ارتش یمن و انصارالله اکنون به سطحی از توانمندی دست یافته‌اند که می‌توانند تهدیدات را پیش از شکل‌گیری از بین ببرند. رونمایی از موشک‌های جدید «برکان ۳» شاید سعودی‌ها را ناچار کند تماس‌هایی با پیام‌های معقولانه‌تر و به اندازه توان‌شان در میدان نبرد برای تهران ارسال کنند. تنها در آن صورت است که تهران برای پایان دادن به یک جنگ بی‌پایان، می‌تواند به داد سعودی‌ها برسد. منبع: فرهیختگان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فرهیختگان برکان 3 تغییر موازنه شلیک موشک بالستیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۶۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد کلباء با وجود گل قایدی، مغلوب الوصل شد

اتحاد کلباء در شبی که مهدی قایدی برایش گل زد، شکست سنگینی را تجربه کرد.

به گزارش ایسنا، اتحاد کلباء در جام ریاست‌جمهوری امارات به مصاف تیم آماده و سرحال الوصل رفت. همچنان که پیش بینی می‌شد این الوصل بود که توانست پیروزی آسانی را در این بازی به دست آورد. الوصل با نتیجه چهار بر یک در این بازی به پیروزی دست پیدا کرد.

مهدی قایدی، ستاره ایرانی اتحاد کلباء، در این بازی در ترکیب اصلی تیمش به میدان رفت و در دقیقه ۶۸ در حالی که بازی با یک گل به سود الوصل دنبال می‌شد گل تساوی را به زیبایی به ثمر رساند اما در ادامه اتحاد کلباء سه گل دیگر را دریافت کرد تا شکست سنگینی را پذیرا شود.

قایدی در دقایق پایانی تعویض شد. این بازیکن ایرانی در فصل جاری عملکرد بسیار خوبی در لیگ امارات داشته و از بهترین بازیکنان تیمش بوده است. او به احتمال خیلی زیاد در ترکیب تیم منتخب فصل قرار گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • لاپید به امارات سفر می‌کند
  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل به امارات می‌رود
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • آمار شگفت‌انگیز مهدی قائدی در این فصل لیگ امارات
  • گلزنی مهدی قایدی در شب تلخ اتحاد کلباء
  • هنرنمایی مهدی قایدی چشم‌ها را به خود خیره کرد (فیلم)
  • اتحاد کلباء با وجود گل قایدی، مغلوب الوصل شد
  • بارش وحشتناک تگرگ در امارات (فیلم)
  • (ویدئو) بارش تگرگ در امارات