Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@03:57:50 GMT

چرا راهکارهای مدیریت مصرف اجرا نمی‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۷۵۱۳

چرا راهکارهای مدیریت مصرف اجرا نمی‌شود؟

مدیریت مصرف یکی از اصولی است که همواره بر آن تاکید و قوانینی هم برای آن وضع شده است، با این حال کارشناسان بر این باورند که راهکارهایی که برای این منظور پیش‌بینی شده اجرا نمی‌شود و این موضوع گره‌ای را در مدیریت مصرف ایجاد کرده است.

داریوش مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اجرای راهکارهای مدیریت مصرف در قانون پیش‏‌بینی شده است ولی این راهکارها اجرا نمی‏‌شوند، اظهار کرد: قاعده کار این است که بخشی از درآمد شرکت‏‌های آب و فاضلاب برای فرهنگ‏‌سازی و اجرای بسته‌های آموزشی هزینه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، به ویژه در محدوده عمل شرکت‏‌های آب و فاضلاب شهری (به جز کلانشهرها) و روستایی دولت از محل اعتبارات عمرانی نسبت به اجرای راهکارهای سخت‏‌افزاری یادشده اقدام کند.

وی ادامه داد: در حالی که شرکت‏‌های آب و فاضلاب در کلان‌شهرها در شرایط سودده قرار دارند،  لازم است از توسعه شبکه توزیع آب برای گسترش شهرنشینی جلوگیری و مازاد درآمد این شرکت‏‌ها را برای اجرای راهکارهای مدیریت مصرف آب در کلان‌شهرها هزینه کنند. در همان حال همچنان یک اشکال فحوایی در متن قانون تاسیس شرکت‏‌های آب و فاضلاب دیده می‏‌شود و آن این‌که بهبود مدیریت مصرف آب، مدیران شرکت‏‌های آب و فاضلاب را در یک وضعیت منفعل قرار می‏‌دهد؛ زیان‏‌دهی این شرکت‏‌ها هرگز برای شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور پذیرفتنی نیست. لازم است قانون دوباره بازنگری شود. ضمن این‌که از واگذاری انشعاب در پیرامون کلان‌شهرها جلوگیری کند، تناقض فحوایی در متن قانون تاسیس شرکت‏‌های آب و فاضلاب برطرف کند.

کارشناس حوزه مدیریت آب در ادامه درباره قوانینی که برای بهینه‌سازی مصرف آب شهری وضع شده است، توضیح داد: بند الف ماده (2) قانون توسعه و بهینه‏‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور  سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی را موظف کرده است با هماهنگی وزارت نیرو برنامه‏‌هایی در زمینه ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، تولید و به صورت رایگان پخش و اشاعه کنند.

مختاری ادامه داد: بند پ ماده 2، قانون توسعه و بهینه‏‌سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور به شرکت‏‌های آب و فاضلاب اجازه داده تجهیزات کاهنده مصرف را در اختیار مشترکان متقاضی اعم از خانگی و غیرخانگی قرار دهند. بند ت ماده 2، وزارت نیرو را نسبت به بازچرخانی پساب خروجی از تأسیسات فاضلاب با هدف آزادسازی منابع آبی مورد نیاز موظف کرده است. بند ج ماده 2، سازمان ملی استاندارد را موظف به تعیین استاندارد ملی برچسب آب برای لوازم آب‏‌بَر در راستای مدیریت مصرف بهینه آب تدوین کند.

وی افزود: بند چ ماده 2، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف به اجرای اقدام‏‌های حمایتی از صنایع تولیدکننده تجهیزات کاهنده مصرف کرده است. بند ح ماده 2، وزارت نیرو را مکلف کرده است سالانه نسبت به کاهش حداقل یک درصد از هدررفت آب در شبکه تا رسیدن به استاندارد بین ‏المللی اقدام کند. ماده 4 این قانون، وزارت نیرو را مکلف کرده است نسبت به جداسازی آب شرب از سایر مصارف اقدام کند.

این کارشناس حوزه مدیریت آب با انتقاد از مدیریت مصرف آب شهری و روستایی در کشور، عنوان کرد: هیچگونه هدفگذاری مشخص و نتیجه‏‌گرا در مدیریت مصرف آب شهری و روستایی در کشور دیده نمی‏‌شود و همچنان یک نگاه یکسویه مهندسی و ناکارآمد بر مدیریت آب شهری سایه انداخته است که نیاز به بازنگری جدی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدیریت مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۷۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان

مدیرعامل شرکت توانیر از اختصاص پاداش ٤ برابر بیشتر از هزینه های تامین برق به مشترکان کشاورزی خبر داد که در طرح های مدیریت مصرف تابستان امسال مشارکت فعال تری داشته باشند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که بخش کشاورزی از ظرفیتهای خوبی برای مشارکت اختیاری در طرحهای تشویقی صنعت برق برخوردار است، افزود: امسال برای نخستین بار با موافقت هیات وزیران مقرر شده تا در کنار اختصاص برق رایگان به مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت با طرحهای مدیریت مصرف همکاری کنند، امکان قرار گرفتن در لیست پاداش مشارکت نیز فراهم شده است.

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ٥ ساعت در طرحهای مدیریت مصرف مشارکت کنند، رایگان خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این در صورتی که کشاورزان 80 درصد دیماند مصرفی خود را که معادل ١٥ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاههای تجدیدپذیر تامین کنند، از برنامه های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از ٥ ساعت نیز در طرحهای مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ٤ برابر هزینه های تامین برق از پاداشهای صنعت برق برخوردار خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که این میزان بیش از 2500 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، گفت: در حقیقت این پاداش، متناسب با ساعاتی که در این طرح مشارکت می کنند از 500 تا 2500 تومان متغیر است.

وی اضافه کرد: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتورهای پمپاژ آب، استفاده از تجدیدپدیرها و... از این پاداشها بهره مند شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • قالیباف ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد