Web Analytics Made Easy - Statcounter

کره شمالی حتی بدون استفاده از سلاح‌های هسته‌ای این ظرفیت را دارد که تنها با به‌کارگیری مجموعه عظیم تسلیحات متعارف خود نظیر توپخانه‌ها به همراه مهمات شیمیایی و سلاح‌های غیر هسته‌ای دیگرش سطحی ویرانگر از خشونت را علیه بخش چشمگیری از جمعیت ساکن شبه‌جزیره کره به راه بیندازد.

به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه دیلی بیست، کره شمالی در ۴ مه ۲۰۱۹ یک موشک بالستیک کوتاه‌برد آزمایش کرد که اولین پرتاب موشکی چشمگیر این کشور طی ۱۸ ماه قبل از آن محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های کره‌جنوبی گفتند، در تاریخ ۹ مه ۲۰۱۹ نیز پیونگ‌یانگ اقدام به دومین پرتاب موشکی آزمایشی خود کرده است.

این پرتاب‌های موشکی کره شمالی در ماه مه که دست کم در یکی از آنها یک موشک کوتاه‌برد با قابلیت حمل  کلاهک هسته‌ای مورد آزمایش قرار گرفت باعث تعجب ناظران خارجی و افزایش نگرانی در خصوص تشدید دوباره تنش‌ها بین آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از یک طرف و همچنین کره شمالی و چین از طرف دیگر شد.

اما کمتر کسی به اقدام کره شمالی در آزمایش سلاح‌های توپخانه‌ای سنگین خود همزمان با آزمایش موشکی ۴ مه توجه کرد.

مایکل اِلمان، یک کارشناس متخصص در امور مربوط به آزمایشهای تسلیحاتی کره شمالی برای اندیشکده "۳۸ نورث" نوشت: در تاریخ ۴ مه کره شمالی در زیر نظارت کیم جونگ اون، رهبر این کشور اقدام به پرتاب آزمایشی چندین سلاح با به‌کارگیری دو نوع سیستم پرتاب چندگانه راکت و توپخانه با کالیبر بالا و همچنین یک  موشک بالستیک کوتاه‌برد جدید کرد.

این درست است که پیونگ‌یانگ مدت‌هاست سیستم‌های توپخانه با کالیبر بالا را آزمایش کرده است و اگرچه اِلمان اهمیت آن را کم خوانده، اما در حقیقت اصلاً نباید آن را کم اهمیت دانست و بلکه تهدید مربوط به این قابلیتهای کره شمالی در استفاده وسیع از توپخانه های سنگین می‌تواند برای سئول ویرانگر تر باشد. علت این مساله این است که ۱۳ هزار سلاح توپخانه‌ای برآورد شده کره شمالی بیشتر از سلاح‌های هسته‌ای این کشور جان ساکنان کره جنوبی را تهدید می‌کنند.

کره شمالی با پرتاب همزمان سلاح‌های توپخانه‌ای با یک موشک بالستیک، به جهان قدرت آتش چشمگیر سلاح‌های متعارفش را  نشان داد.

در نوامبر ۲۰۱۸ کره شمالی به‌روزرسانی‌هایی را برای توپخانه‌های غیر هسته‌ای خود آزمایش کرد.

عمده بُرد هدف‌گیری توپخانه‌های پیونگ‌یانگ مربوط به شهر سئول است که در فاصله ۲۵ مایلی جنوب مرز غیر نظامی شده بین دو کره قرار دارد.

حدود  ۱۰ میلیون نفر در مناطق مرکزی و اصلی سئول زندگی می‌کنند و ۱۵ میلیون نفر در حومه سئول به سر می‌برند.

کره جنوبی اقدام به آماده کردن پناهنگاه‌های زیر زمینی برای کل جمعیت سئول کرده است.

وینست بروکس، یک ژنرال نیروی زمینی آمریکا و فرمانده نیروهای آمریکا در کره، ماه مارس ۲۰۱۸ به یک کمیته سنای آمریکا گفت: اگر چه افزایش برد موشک‌های بالستیک کره شمالی نگران کننده است اما تهدید واقعا جدی علیه ۲۵ میلیون شهروند و حدود ۱۵۰ هزار آمریکایی ساکن حوزه شهر سئول مربوط به توپخانه‌های دوربرد کره شمالی است.

اِلمان گفت: جدیدترین سیستم توپخانه کره شمالی توپخانه KN-09 با کالیبر ۳۰۰ میلی‌متر است و این توپخانه اولین بار در ۲۰۱۳ آزمایش شد و بعدا در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶  نیز مجددا آزمایش شد.

یک گزارش اندیشکده "رَند" مربوط به ژانویه ۲۰۱۹ عنوان کرد: کره شمالی حتی بدون استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ظرفیت به راه انداختن سطحی ویرانگر از خشونت را علیه بخش چشمگیری از مردم کره جنوبی از طریق به‌کارگیری ترکیبی از توپخانه‌های متعارف به همراه مهمات شیمیایی را دارد و یک حمله وسیع توپخانه‌ای کره شمالی می‌تواند تنها در سئول ۲۵۰ هزار تلفات به جا بگذارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کره شمالی کره جنوبی توپخانه کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه می‌گوید که اروپا باید بحث و مناظره درباره توسعه قابلیت تدافعی انحصاری قاره سبز از جمله بازنگری در قوای هسته‌ای خود را آغاز کند.

ماکرون با اشاره به اینکه فرانسه همین حالا هم حمایت ناتو را در کنار خود دارد، گفت: باید فراتر برویم. فرانسه باید از امنیت خود اطمینان حاصل کرده و یک نیروی دفاعی قابل تکیه در سطح اروپا بسازد.

وی همچنین اضافه کرد: حصول اطمینان از امنیت شاید به معنای استقرار سپرهای (سامانه‌های) دفاع موشکی باشد که قادر به ایجاد بازدارندگی برابر استفاده از سلاح هسته‌ای هستند. قابل تکیه هم یعنی در اختیار داشتن موشک دوربرد که باعث بازدارندگی روس‌ها شود.

در بحبوحه جنگ اوکراین، شمار زیادی از رهبران غربی بر تقویت قوای دفاعی کشور متبوع خود تاکید کرده و مدعی شده‌اند که روسیه ممکن است ظرف چند سال آتی به ناتو حمله کند.

با این حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با رد این ادعا، آن را «بی‌معنی» خواند و گفت که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی و سرمایه‌گذار ناتو، ۱۰ برابر بیشتر از مسکو در حوزه دفاعی هزینه می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که تنش‌های ژئوپولیتیکی کنونی، تا حد زیادی به دلیل تصمیم ناتو مبنی بر چشم‌پوشی از منافع امنیتی روسیه ایجاد شده است.

ماکرون در واکنش به موضع وی در قبال سلاح هسته‌ای گفت: گرچه فرانسه تنها در صورت به خطر افتادن منافع حیاتی‌اش از زرادخانه خود استفاده خواهد کرد اما این منافع، بُعد اروپایی هم دارند و این بدان معناست که دکترین هسته‌ای فرانسه باید به اقتدار دفاعی اروپا کمک کند.

وی افزود: موافق گشودن این سرفصل هستم؛ مساله‌ای که متعاقبا باید دفاع ضدموشکی، شلیک موشک دوربرد و سلاح هسته‌ای را شامل شود.

ماکرون چندین سال است که حامی ایجاد یک «ارتش حقیقی اروپایی» است؛ ارتشی که بتواند به طور مستقل امنیت این قاره را تقویت و تامین کند. او ماه جاری هشدار داد که «اروپای امروز، فناپذیر است» و در ادامه خواستار «استقلال راهبردی» اروپا به ویژه در حوزه تولیدات دفاعی شد و مدعی شد که «اروپا باید نشان دهد که هرگز مطیع و وابسته آمریکا نیست.»

کد خبر 6090886

دیگر خبرها

  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید
  • کره شمالی چند پرتابه راکتی آزمایش کرد
  • هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است