Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  از زمانی که وزیر صمت عنوان کرد که تا پایان سال نود و نه سهام دولتی خودروسازان واگذار خواهد شد موجی از باید و نباید ها و چالش ها در این مورد عنوان شد.

بسیاری از کارشناسان عنوان میکنند هیچ شخصی با اصل موضوع مخالف نیست چرا که اصولا دولت‌ها  هیچ گاه بنگاه داران موفقی نبوده اند.

در همین رابطه حسن کریمی سنجری عنوان می کند: اصولا دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته به‌ جای شرکت‌داری و تصدی‌گری، سیاست‌گذاری می‌کنند در واقع دولت‌ها هدایت‌کننده پیش رفته و اگر صنعتی بیش از حد برای اقتصاد کلان کشور مهم باشد آنگاه حمایت هم می‌کنند؛ اما حمایت‌ها بگونه ای است که مسیر یک صنعت خاص را به سمت و سوی توسعه و سودآوری سوق می دهد اما در ایران اساسا نه تنها حمایتی از صنعت خودروسازی توسط دولت‌ها صورت نگرفته؛ بلکه دخالت‌های زیان دهی که ظاهر حمایتی داشته‌اند باعث شده خودروسازی در کشور به مسیر نادرستی هدایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس صنعت خودرو  عنوان می کند در اوضاع و احوال فعلی که صنعت خودروسازی ایران به دلیل تحریم، امکان تعامل بین‌المللی ندارد، واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی توصیه نمی‌شود؛ چراکه در اصل بخش خصوصی موفقی در شرایط فعلی در عرصه خودروسازی وجود ندارد.

بخش خصوصی توانایی هدایت سکان این دو شرکت بزرگ خودروسازی را در اوضاع سیاسی فعلی ندارد؛ بنابراین بهتر است دولت تعمق بیشتری در این زمینه داشته باشد.

اما اگر دولت در این امر جدی باشد چه پیش نیازهایی برای واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی باید فراهم شود.

در همین رابطه سید حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان می کند:« این تردید و نگرانی وجود دارد که فرآیند واگذاری تتمه سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا به نحوی انجام شود که این سهام در نهایت از سیطره دولت خارج و در چنبره شبه‌دولتی‌ها یا همان خصولتی‌ها قرار بگیرد.»

او ادامه می دهد:« به نظر می رسد ،تنها راه پیش‌گیری از این اتفاق انتشار نام سهام‌داران حقیقی و حقوقی ایران‌خودرو و سایپا و افشای نام متقاضیان خرید باقی سهام دولت در این دو خودروساز است.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تصریح می کند: «تاریخچه واگذاری شرکتهای دولتی مشمول اصل ۴۴  قانون اساسی، تجربه خوبی را نشان نمی‌دهد برخی از شرکت های دولتی پس از واگذاری جز نامی از آنان باقی نمانده است.

چراکه  واگذاری آنها غیرشفاف بود و صلاحیت خریداران کمترین اهمیتی برای واگذارکنندگان نداشت. حالا هم این نگرانی وجود دارد که این اتفاق بار دیگر برای سهام دولت در شرکتهای اعلام شده از جمله خودروسازان اتفاق بیافتد.»

 این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دخالت جدی دستگاه‌های قضایی و نظارتی در فرآیند واگذاری سهام دولت در شرکتهای خودروساز و بقیه شرکتهای در آستانه واگذاری را ضروری می داند و عنوان می کند روند واگذاری‌های انجام شده در گذشته به نحوی انجام شده که دستگاه قضایی مانده که با این وضعیت چه کند چرا که تا قبل از واگذاری‌ها، دستگاه‌های ناظر به دلیل دولتی بودن اجازه نظارت و بازخواست داشتند اما پس از واگذاری به دلیل خارج شدن از تملک دولت از سیطره دستگاه‌های ناظر هم خارج شدند و در این زمینه هم لازم است که چاره ای اندیشیده شود.

خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 صنعت خودرو خودروسازی واگذاری سهام دولت واگذاری سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۸۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش باشگاه پرسپولیس به انتشار برخی اخبار

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، باشگاه پرسپولیس نوشت: با توجه به اظهار نظرات خلاف واقع مجری و کارشناس ورزشی برنامه صبحگاهی رادیو جوان، در روزهای اخیر در خصوص باشگاه پرسپولیس و سهامداران جدید آن، جهت تنویر افکار عمومی، موارد زیر اعلام می‌گردد:

۱- بانک شهر به عنوان یکی از سهامداران جدید باشگاه پرسپولیس، در اولین روز بعد از نهایی شدن واگذاری، پنجشنبه مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ اقدام به واریز ۱۱ درصد مطالبات بازیکنان و کادر فنی نموده است که متاسفانه در برنامه رادیویی مزبور، در روزهای اخیر بارها عنوان گردید؛ سهامداران جدید باشگاه پرسپولیس اقدامی انجام نداده‌اند و در کمال تعجب رادیو را به عنوان یک رسانه ملی، محل تبلیغ و اعلام عدد و رقم در خصوص سایر شرکتها تبدیل کرده‌اند. بانک شهر نیز در ادامه جهت رفاه هواداران میلیونی باشگاه پرسپولیس اقدام به خرید و رایگان نمودن بلیت مسابقه با سپاهان نمود که با مخالفت سازمان لیگ همراه شد.

۲- در حالی بعد از واگذاری سهام به کنسرسیوم بانکی، با ایجاد صف‌های خرید متوالی شاهد رشد قیمت سهام و عدم وجود فروشنده سهام هستیم که مجری برنامه کاملا موضوع را برعکس عنوان کرده و اعلام داشت؛ سهام باشگاه پرسپولیس با فروشنده‌های زیاد روبرو هست و بعد از واگذاری سهام، استقبالی از سهام باشگاه پرسپولیس نشده است.

باشگاه پرسپولیس ضمن اعلام اعتراض خود در خصوص انتشار اخبار نادرست و غلط، از مدیران شبکه رادیویی جوان درخواست دارد، ضمن اعلام تذکرات لازم به افراد خاطی، از افرادی که به صورت علنی بارها خود را طرفدار یک تیم معرفی کرده‌اند، استفاده ننماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش باشگاه پرسپولیس به انتشار برخی اخبار
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس، ضرورت رقابت با حرفه ای‌ها
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس رسمی شد(عکس)
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • اعلام نحوه واگذاری سهام به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس