Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@04:21:56 GMT

علامت بازدهی شاخص ارزی تغییر کرد

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۸۶۶۹

علامت بازدهی شاخص ارزی تغییر کرد

خبرگزاری آریا - در آخرین روز هفته، دلار و سکه از فاز کاهشی خارج شدند و با سرعت نسبتا آرامی در مسیر افزایشی حرکت کردند. روز پنج‌شنبه، دلار 70تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای 11هزار و 990تومان رسید. سکه نیز با 5هزار تومان افزایش به بهای 4میلیون و 105هزار تومان رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا، به گفته فعالان، بازار دلار با وجود اینکه توانست پس از 4افت متوالی، اولین افزایش خود را به ثبت برساند ولی در شکستن مرز 12هزار تومانی و بازگشت به کانال بالاتر ناکام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع موجب شد دیدگاه دوگانه‌ای نسبت به روند شاخص ارزی در هفته جاری شکل بگیرد؛ گروهی باور دارند، قیمت به واسطه اخبار سیاسی که در روزهای اخیر منتشر شده است با جوسازی معامله‌گران مواجه خواهد شد و قیمت به بالای مرز 12هزار تومانی بازخواهد گشت.
در مقابل، بخشی از معامله‌گران عنوان می‌کنند بازار حدود سه ماه است که به اخبار سیاسی توجهی نداشته است و به‌دلیل نبود تقاضا در بازار قیمت ظرفیت افزایش قابل‌توجه را ندارد.
آنها عدم‌توان دلار برای شکستن مرز 12هزار تومانی در روز پنج‌شنبه را نشانه‌ای از همین کمبود تقاضا در بازار می‌دانستند. در کنار این برخی اعتقاد دارند، بازارساز به‌دنبال آن است که نوسانات بازار را مدیریت کند نه اینکه قیمت‌ها را دچار تغییرات شدید کند.
این در حالی است که عده‌ای از فعالان عنوان می‌کردند خالی‌فروشان به‌دنبال آن هستند که قیمت‌ها را به‌شدت پایین ببرند و پس از کسب سود، در قیمت‌های پایین اقدام به خرید کنند. آنچه موجب می‌شود حضور دلالان و معامله‌گران در بازار پررنگ شود، افزایش شدت تغییرات قیمتی است؛ به‌نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد با محدود کردن دامنه نوسان، نوسان‌گیران و دلالان را خسته و زمینه خروج تدریجی آنها از بازار را فراهم کند.
در این میان، افزایشی‌های بازار عنوان می‌کنند، هفته پیش علامت بازدهی دلار تغییر کرد و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از تغییر رفتار معامله‌گران ارزی باشد. هفته گذشته دلار 0/6 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. این در حالی بود که دو هفته پیش بازدهی این ارز منفی 0/2 درصد ثبت شده بود.
در کنار این افزایشی‌های بازار عنوان می‌کنند، روز پنج‌شنبه قیمت حواله درهم بالای مرز 3هزار و300تومانی ایستاد. از نظر آنها با توجه به این سطح قیمتی درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای 12هزار و 100تومان باشد.
در مقابل کاهشی‌ها عنوان می‌کنند، تقاضا در بازار داخلی چندان بالا نیست که به متغیرهای روزانه‌ای چون نرخ حواله درهم نیز توجه زیادی کند. نرخ حواله درهم و دلار به‌طور سنتی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و انتظار می‌رود افزایش یکی منجر به رشد دیگری شود.
هم‌زمان با افزایش قیمت دلار در روز آخرهفته، سکه تمام بهار آزادی نیز از فاز کاهشی خارج شد و توانست با 5هزار تومان افزایش به بهای 4میلیون و 105هزار تومان برسد. این در حالی بود که سکه در ساعات ابتدایی آخرین روز هفته تحت‌فشار سقوط بهای اونس در بازارهای جهانی قرار داشت. با این حال، سکه‌بازان با جدی‌گرفتن افزایش قیمت دلار، به کاهش بهای اونس توجه چندانی نکردند.
اونس از ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه کمی اوج گرفت و توانست حتی در مقطعی به بالای هزار و 440دلار برسد. اگر اونس در محدوده بالای هزار و 430دلار به کار خود در بازارهای جهانی پایان دهد، شاید بتواند کمی محرک قیمت سکه در روز ابتدایی هفته در بازار داخلی شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای جهانی سقوط کرد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت طلا در بازار جهانی ۱.۷ درصد کاهش یافت و در کانال ۲ هزار و ۳۰۰ دلار فرود آمد. بر همین اساس، اونس طلا در بازار جهانی ۲ هزار و ۲۹۴ دلار قیمت دارد که کاهش ۴۲ دلاری را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نزول سنگین قیمت طلا و ارز

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت طلا در طول یک هفته گذشته افت ۲۶ دلاری و به عبارتی ۱.۱ درصدی را تجربه کرده است. اما همچنان عملکرد بازار جهانی طلا در طول یک ماه گذشته، افزایش ۶۲ دلاری قیمت اونس طلا را نشان می‌دهد.

بنا به این گزارش، تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود را در مورد قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ افزایش دادند و انتظار داشتند که مشکلات ژئوپلیتیکی تدریجی برای سرمایه‌گذاران به پناه بردن به دارایی‌های امن و افزایش قیمت‌های رکورددار بیشتر با تقویت ذخایر بانک‌های مرکزی افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229097 برچسب‌ها طلا

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت طلا، سکه و دلار در بازار چهارشنبه۱۲ اردیبهشت
  • طلای جهانی سقوط کرد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟