Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی خواستار پیگیری وضع مالیات بر خانه‌های خالی شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران طی نامه‌ای ضمن اشاره به مشکلات حوزه مسکن و افزایش اجاره بها به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه و بخصوص مالیات بر خانه‌های خالی که بار‌ها از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شده، معاملات سوداگرایانه و متعدد از سوی یک نفر در زمان‌های کوتاه را مهار خواهد کرد و یکی از ابزار‌های کنترل قیمت مسکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نامه خطاب به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آمده است: هزینه مسکن بیشترین سهم را در سبد هزینه‌های خانواده‌های ایرانی دارد. به صورت میانگین بیش از یک سوم هزینه‌های یک خانوار شهری به مسکن اختصاص دارد. این سهم در دهک‌های پایین و در کلان شهر‌ها بسیار بیشتر است؛ لذا یکی از مشکلاتی که همیشه مورد دغدغه دولت‌های مختلف، برنامه ریزان و کارشناسان بوده، کنترل بازار مسکن و اجاره و ارائه سیاست‌های مناسب جهت جلوگیری از فشار هزینه تامین مسکن بوده است.

از اواخر تابستان سال ۹۶ با کاهش سود سپرده‌های بانکی، سپرده گذاران به منظور کسب سود بیشتر به سمت بازار‌های سرمایه‌ای مانند ارز و سکه و مسکن و حتی خودرو رفتند و در نتیجه، شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم. البته در هر یک از این بازارها، مشکلاتی وجود داشت که تاثیر مضاعف بر افزایش قیمت‌ها داشت.

در بازار مسکن به کمبود عرضه در مقابل تقاضای موجود و همچنین عدم اجرای مالیات های تنظیمی بازار مسکن می‌توان اشاره کرد. در این راستا افزایش چشمگیر تعداد  خانه های خالی بخصوص در مناطق پر تقاضای کشور قابل توجه است. همچنین مالیات بر عائدی سرمایه که می‌توانست نقش مهمی در خارج شدن بازار مسکن از شمار بازار‌های سرمایه‌ای کشور ایفا کند، جایی در قوانین کشور ندارد.

یکی از علل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و البته کمبود عرضه واحد‌های مسکونی، افزایش تعداد خانه‌های خالی در کشور است. مالکانِ این واحد‌های خالی به امید کسب سود بیشتر در آینده، از عرضه واحد‌های خود به بازار فروش و اجاره مسکن خودداری می‌کنند.

پدیده‌ای که در سال‌های اخیر بسیار شایع شده است. مطابق با داده‌های سرشماری سال ۹۵ تعداد واحد‌های مسکونی خالی کشور به ۲.۵۸ میلیون رسیده است که نزدیک به نیم میلیون آن سهم تهران است.

در واقع این احتکارِ کالای مورد نیاز و اولیه مردم، هیچ گونه هزینه‌ای برای مالکان آن‌ها در پی ندارد. از طرفی اجرای مالیات بر خانه‌های خالی در کش و قوس راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور توسط وزارت راه و شهرسازی معطل مانده است. هر چند با اجرای این مالیات هم با نرخ‌های غیر موثر و غیر بازدارنده نباید انتظار عرضه این واحد‌های خالی را داشت.

این انتظار وجود دارد که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی مسکن، اگر امکان مالیات ستانی و عرضه واحد‌های خالی را ندارد، حداقل زمینه را برای افزایش این واحد‌های خالی را فراهم نکند

شیوه برنامه ریزی شده برای تولید مسکن در طرح اقدام ملی برای تولید مسکن، مخصوصا در شهر‌های جدید، ساخت مسکن به شکل مشارکتی است.

در این شیوه وزارت راه و شهرسازی با همکاری انبوه‌سازان یا توسعه‌گران به ساخت واحد‌های مسکونی در شهر‌های جدید اقدام می‌کند. در این مدل در نهایت دولت و انبوه ساز هریک سهم خود را برداشته و با قیمت روز به بازار عرضه خواهند کرد. با تولید مسکن به شیوه مشارکتی افزایش تعداد خانه‌های خالی اجتناب ناپذیر است.

در این شیوه، از آنجایی که انبوه سازان مالک بخشی از واحد‌های نوساز خواهند شد، قیمت فروش و زمان فروش واحد‌ها بر عهده خود آن‌ها خواهد بود؛ بنابراین از آنجایی که مانعی برای احتکار واحد نوساز خود نمی‌بینند، از عرضه این واحد‌ها در دوران رکود قیمت‌ها خودداری می‌کنند و در زمانی که قیمت‌ها با رشد قابل توجهی مواجه شود، واحد‌های خود را با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.

در شرایطی که مالیات بر خانه‌های خالی هم اجرا نمی‌شود، هیچ مانعی بر چنین رفتار سوداگرانه وجود نخواهد داشت. در نتیجه حتی باید منتظر افزایش تعداد خانه‌های خالی با اجرای تولید مسکن به شیوه مشارکتی باشیم

لزوم وضع مالیات بر عایدی سرمایه و علی الخصوص مالیات بر خانه‌های خالی که بار‌ها از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شده، معاملات سوداگرایانه و متعدد از سوی یک نفر در زمان‌های کوتاه را مهار خواهد کرد و یکی از ابزار‌های کنترل قیمت مسکن است.

هدف از ایجاد مالیات بر عایدی این است که ما بازار سوداگری و تقاضای کاذب را در شکل اقتصادی خود به حداقل ممکن برسانیم و تقاضای واقعی مصرفی را که خانواده‌ها نیاز دارند را بتوانیم ارتقا دهیم

مالیات بر عایدی سرمایه و علی الخصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی هم اکنون در تعداد زیادی از کشور‌های آسیایی از جمله هند، چین، ژاپن و مالزی گرفته تا کشور‌های اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا و حتی خود آمریکا به‌عنوان یک مالیات بسیار مهم تلقی و با نرخ‌های بسیار بالا آن را اخذ می‌کنند

در واقع به صورت قانون در آمده و به نحو احسن و در نهایت بازدارندگی توسط نهاد‌های نظارتی در حال اجرا می‌باشد. این در حالی است که به علت مخالفت جناب عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی، اجازه پیگیری آن به صورت لایحه از سوی دولت داده نشد

هر چند احتمالا عدم اجرای مناسب این قوانین هم به تعلل وزارت راه و شهر سازی در راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور برگردد.

اینکه در مدت اخیر پویشی تحت عنوان صاحبخانه خوب با هدف افزایش الفت و همدلی اجتماعی بین صاحبخانه و مستأجر به جریان افتاده بسیار خوب و قابل تقدیر است. با در نظر گرفتن همه جنبه‌های مثبت انسانی و دینی این پویش این سیاست عملا فقط نقش یک مسکّن دارد و اگر نهاد‌های تصمیم گیر این مشکلات را به صورت ریشه‌ای و بنیادی با وضع چنین قوانین بازدارنده‌ای حل نکنند و به جای خشکاندن ریشه‌ی مشکلات برای در مان این دندان پوسیده تنها به یک مسکّن موقت بسنده کنند قطعا روز به روز شاهد وخامت اوضاع مسکن خواهیم بود

لذا از جنابعالی که رویکرد‌های بسیار مثبت و فعالانه‌ای در مدت کوتاه تصدی این مقام داشته اید خواهشمندیم در پیگیری این موضوع اهتمام بیش از پیش داشته باشید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مالیات بر خانه های خالی وزیر راه و شهرسازی بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۹۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود

به گزارش شفقنا از گاردین، از آنجایی که کاهش جمعیت همچنان بر جامعه و اقتصاد ژاپن تأثیر می گذارد، تعداد خانه های خالی از ۹ میلیون فراتر رفته است – به اندازه ای که کل جمعیت استرالیا را با سه نفر در هر خانه در خود جای دهد.

ارقام دولتی منتشر شده در روز سه شنبه نشان می دهد که تعداد خانه های خالی موسوم به akiya تا اکتبر 2023 بیش از نیم میلیون از نظرسنجی قبلی در سال 2018 افزایش یافته است.

ریشه این مسئله کاهش جمعیت روستایی است و بسیاری از کسانی که وارث چنین املاکی هستند، نمی توانند یا تمایلی به زندگی در آنها، نوسازی یا حتی تخریب آنها ندارند. اگرچه شهرها مصون نیستند و صدها هزار خانه خالی طولانی مدت در مناطق شهری وجود دارد.

این رقم کل خانه های خالی تقریباً ۱۴ درصد از کل خانه های ژاپن را نشان می دهد، اگرچه تعداد واقعی می تواند بیشتر باشد. موسسه تحقیقاتی نومورا تخمین می زند که نزدیک به ۱۱ میلیون اکیا وجود دارد و می تواند بیش از ۳۰ درصد از خانه ها را ظرف یک دهه تشکیل دهد.

بیش از ۴.۴ میلیون املاک مورد بررسی برای اجاره در دسترس هستند – اما برای مدت طولانی خالی بوده و عمدتاً از مراکز اصلی جمعیت دور هستند. وضعیت بیش از ۳.۸ میلیون نامعلوم است و تنها ۳۳۰۰۰۰ از ۹ میلیون فروخته شده بود.

زمین های خالی در ژاپن مالیات بیشتری نسبت به زمین های دارای ساختمان جذب می کنند، که بر بار مالی تخریب خانه های قدیمی می افزاید و باعث می شود برخی از مردم از به ارث بردن املاک خودداری کنند.

با این حال، علاقه فزاینده ای در بین خارجی ها به این انبوه املاک خالی، به ویژه خانه های کومینکا (سنتی) به عنوان گزینه ای برای اقامت ارزان و غیر معمول، خانه های تعطیلات یا اجاره به گردشگران وجود دارد.

هانا ساکاتا و همسرش تقریباً یک دهه است که خانه‌های خود را از طریق سرمایه‌گذاری میراث جدید خود بازسازی و اجاره می‌کنند، که با یک خانه تعطیلات در شبه‌جزیره ایزو که خالی مانده بود و کاملاً خراب شده بود، شروع شد. آنها یک خانه سنتی کومینکا را در روستایی در کوهستانی ناگانو پس از فروریختن بخشی از آن زیر سنگینی برف پاک نشده در حالی که صاحب سالخورده آن در یک مرکز مراقبت بود، به دست آوردند.

منبع: گاردین

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • اخطار به صاحبان خانه‌ های خالی برای پرداخت مالیات
  • اخطار به صاحبان خانه های خالی برای پرداخت مالیات
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره