Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@22:30:04 GMT

معرفی ۲ رقم جدید برنج به شالیکاران

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۰۱۱۶

معرفی ۲ رقم جدید برنج به شالیکاران

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: امسال ۲ رقم اَنام و تیسا به کشاورزان معرفی، کاشت و برداشت شد که برای سال زراعی آینده ۲ رقم دیگر نیز به کشاورزان معرفی می‌شود.
او با بیان اینکه نامگذاری ارقام بر عهده کمیته نام گذاری است افزود: هنوز نامی برای این ۲ رقم جدید انتخاب نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت:ویژگی یکی از ارقام برنج که قرار است معرفی شود مقاومت در برابر کم آبی و خشکسالی است.
مریم حسینی افزود: رقم دیگر را یکی از توده‌های محلی خواند که نسبت به ارقام محلی متفاوت‌تر و دارای ویژگی‌هایی همچون زودرس بودن، خوش پخت‌تر و دارای ساقه محکم‌تر است.

وی از استقبال کشاورزان برای کاشت ۲ رقم جدید برنج اَنام و تیسا خبرداد و گفت: رقم انام تلاقی رقم هاشمی و صالح است که کیفیت بالاتر – دانه‌های بلندتر و مصرف آب کمتری دارد، معطر - زودرس و در برابر ورس مقاومت‌تر است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از کاشت رقم تیسا در شالیزار‌های مازندران نیز خبرداد و افزود: این رقم تلاقی رقم بی نام با یک رقم خارجی است که زودرس، پرمحصول، دانه بلند و مقاوم در برابر بیماری هاست.

مریم حسینی گفت: میزان تولید شلتوک رقم انام ۵ و نیم تا ۶ تن در هر هکتار و میزان تولید شلتوک رقم تیسا نیز ۷ تا ۷ و نیم تن در هر هکتار است.

وی هدف از معرفی ارقام جدید برنج را تنوع بخشی، افزایش درآمد کشاورز و رونق تولید اعلام کرد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه امسال در ۲۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برنج ارقام اصلاح شده کشت شد گفت: ارقام هاشمی، خزر، گیلانه، شیرودی و انام مهمترین ارقامی هستند که در گیلان کشت می‌شود.

مریم حسینی با اعلام اینکه ۸۵ درصد برنج کشت شده در گیلان ارقام هاشمی و علی کاظمی است افزود: گیلان مهمترین تولید کننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است.

گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از نظر سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

بیشترین اراضی شالیکاری گیلان در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا قرار دارد.

انتهای پیام/آ

معرفی ۲ رقم جدید برنج تا پایان امسال

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحقیقات برنج کشور برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۰۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرمان‌های امام راحل به نسل جدید معرفی شود

استاندار گیلان با بیان اینکه کاروان پیاده‌روی با ظرفیت ۵۰۰ نفر از رشت چهارم خرداد حرکت خود را آغاز خواهد کرد گفت: آرمان‌های امام خمینی (ره) به خوبی به نسل جدید معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسدالله عباسی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد ارتحال امام خمینی(ره) در سالن شهید انصاری استانداری گیلان اظهار کرد: امسال هم کاروان های پیاده و سواره از استان گیلان عازم مرقد مطهر می شوند و کاروان پیاده روی با ظرفیت ۵۰۰ نفر از رشت، روز چهارم خرداد حرکت خود را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایمنی مسیر برای کاروان پیاده‌روی باید به نحو احسن مهیا شود، افزود: ایمنی اتوبوس‌ها و صلاحیت رانندگان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد برپایی مراسمی باشکوه در مراسم ارتحال امام راحل (ره) باشیم.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: بسته‌های فرهنگی باید برای این کاروان بزرگ آماده شود تا بدون کوچکترین مشکلی عازم مرقد مطهر شوند و در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) حضور پیدا کنند.

عباسی تاکید کرد: عظمت و پیام این کار فرهنگی باید به خوبی انعکاس داده و سعی شود جوانان بیشتری در کاروان پیاده روی حضور پیدا کنند و با توجه به اینکه نسل جدید، زمان انقلاب را درک نکردند، با حضور در این کار فرهنگی می توانند با آرمان های امام راحل بیشتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: اکنون بیداری ملت های آزاده جهان به واسطه چراغی است که امام راحل افروختند و انقلاب اسلامی را بنیاد نهادند؛ این مشعل همیشه روشن می‌ماند و راه امام و شهدا هر ساله پررهروتر خواهد بود.

کد خبر 749346

دیگر خبرها

  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • آرمان‌های امام راحل به نسل جدید معرفی شود
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • چشم انتظاری شالیکاران برای رهاسازی آب سد
  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پایان گرده افشانی ۶۲۸ هکتار نخلستان در لامرد