Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در دیدار اینگیرید هایدن معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور به خدمات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی و معیشتی به جامعه مهاجرین و همچنین برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت ایران درحوزه رسیدگی به امور اتباع خارجی اشاره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: آشنایی با صاحبان جدید معاونت سیاسی وزارت کشور

محمودی مدیرکل اداره اتباع و مهاجرین خارجی با بیان اینکه درخصوص کشور افغانستان به غیر از بحث مهاجرت با مباحث دیگری همچون ورود موادمخدر مواجه هستیم، گفت: متاسفانه تولید مواد مخدر در کشور افغانستان به نوعی کشور ما را تحت تأثیر قرار داده و تا امروز در زمینه مبارزه با حمل و توزیع موادمخدر و همچنین جلوگیری از ترانزیت به کشورهای اروپایی، شهدای زیادی از مأموران نیروی انتظامی را تقدیم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به همه این شرایط کشور ایران در چهل سال گذشته میزبان اتباع افغانستانی بوده و در عرصه های مختلف خدماتی از قبیل بهداشتی، آموزشی، فرهنگی، تربیت بدنی و  برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت را انجام داده است که مجموع این فعالیت ها و اقدامات آرامش پناهندگان در کشور ایران را به همراه داشته است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تشریح کرد: وزارت کشور و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی مسئولیت هماهنگ سازی بین همه دستگاه‌ها در راستای امور اتباع و مهاجرین در کشور را دارد؛ اما در کنار نهادهای دولتی و کشوری، سازمان های بین المللی و NGOها نیز برای ارائه خدمات مناسب به اتباع فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: این سازمان‌ها و NGOها سهم بسیار کمی را در ارائه خدمات به مهاجرین و پناهندگان دارند به همین منظور از سازمان های بین‌المللی توقع بیشتری داریم تا در این راستا همپای جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند، به ویژه سازمان ملل متحدد که متولی ساماندهی سازمان های وابسته است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اضافه کرد: جمعیت پناهندگان و مهاجرینی که در ایران حضور دارند به اندازه کل جمعیت برخی از کشورهای دنیاست با این حال تحریم های وضع شده علیه ایران از رسیدن کمک های بین المللی جلوگیری می‌کند. برخی از پروژه ها همچون ساخت مدرسه برای اتباع، پروژه بیمه سلامت، پروژه حرفه آموزی و معیشت را نمی‌توان متوقف کرد و سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان باید برنامه ای را ترتیب دهند تا کمک‌های بین المللی وارد ایران شود. دقیقا این نکته جای سوال است که چطور کشورهایی که حامی حقوق بشر هستند در مقابل این تحریم که حتی زندگی مهاجرین را تحت تأثیر قرار داده است سکوت می کنند؟.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند حتی اتباع غیرمجاز نیز باید تحصیل کنند و بی سواد نمانند، این حاکی از نگاه انسان‌دوستانه کشور ایران به مهاجرین است. ما به اتباع خارجی آموزش می دهیم تا حرفه ای بیاموزند. پس از بازگشت به کشور خود، فردی تأثیرگذار در جامعه باشند. ما معتقدیم وقتی شرایط کشور افغانستان مطلوب باشد و شاهد بازگشت دواطلبانه هرچه بیشتر اتباع باشیم رسیدگی به پناهندگان باقی مانده بهتر و همه جانبه تر خواهد بود.

محمودی گفت: تلاش برای برقراری تعادل و ایجاد شرایط مناسب برای بازگشت داوطلبانه اتباع به کشور خود موضوع مهمی است که جوامع بین‌المللی باید به آن توجه داشته باشند.

ایران در مقابل پناهندگان سخاوتمند است

خانم اینگیرید معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان در ابتدا با بیان اینکه در سالهای اخیر میزان حمایت مالی کشورها نسبت به موضوع پناهندگان کم تر شده است، اظهار کرد: درکشور ایران نیز با توجه اینکه ورود پناهجویان میزان کمک های بین المللی نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تعداد کشورهایی که برای مهاجران دارای جذابیت باشند کم است و خیلی از این کشورها به دلایل مختلف از قبیل جنبش های ملی گرایانه، نگرانی از وجود تروریست و مواد مخدر در مقابل مهاجرین و پناهندگان مقاوت نشان می دهند اما کشور ایران از این قائده مستثنی بوده و تلاش زیادی در حوزه آموزش و بهداشت مهاجرین در ۴۰ سال گذشته داشته است وبه همین دلیل می‌توان گفت ایران کشوری سخاوتمند است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث آموزش اتباع از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است، اضافه کرد: مهاجرین و اتباعی که دارای تحصیلات عالی هستند و جزء نخبگان به شمار می آیند می توانند در صورت بازگشت دواطلبانه ،باعث سازندگی کشور خود شوند.

اینگیرید هایدن اضافه کرد: ما نهایت تلاش خود را می کنیم که با کشورهایی که شرایط مهاجرپذیری را دارند، صحبت کرده و آنها را متقاعد کنیم اگر شما امروز یک سرمایه گذاری گوچکی انجام دهید در آینده منابع بسیاری خوبی خواهد داشت.

اینگیرید هایدن معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان با اشاره به اینکه در ماه سمپتامبر دبیر کل سازمان ملل گزارشی از وضعیت اوضاع بشردوستانه افغانستان مطرح خواهد کرد، گفت: ما نیز در گزارشی که به دبیر کل سازمان ارائه می دهیم درباره ایران صحبت خواهیم کرد تا نیازهای مهاجرین در هر نقطه از جهان به خصوص اتباع افغانستانی در ایران را انعکاس دهیم و از خدمات و تلاشهای جمهوری اسلامی ایران قدردانی می کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت کشور تحریم مهاجرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال پیامک سامانه سهما به اتباع خارجی

سازمان ملی مهاجرت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مهاجرین پیامک سامانه سهما را جدی گرفته و در اسرع وقت مواد درخواستی این پیامک را تکمیل و ارسال کنند.

روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت در اطلاعیه‌ای درباره پیامک ارسالی از سامانه سهما به شماره اتباع خارجی از آنها خواست تا این پیامک را جدی بگیرند.

در این اطلاعیه آمده است: پیامکی با مضمون ذیل برای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز در کشور جهت استعلام حضور یا عدم حضور توسط سامانه سهما ارسال شده است. از مخاطبان درخواست می‌شود در اسرع وقت موارد درخواستی داخل پیامک را تکمیل و ارسال نمایند.

در این اطلاعیه آمده است: «تبعه گرامی با شناسه یکتا...... برای صدور کارت هوشمند باید پس از ثبت‌نام و ورود به سامانه سهما به آدرس www.irmigrationorg.ir حداکثر تا تاریخ 1403/02/14 کد …... را در قسمت اعتبارسنجی صدور کارت هوشمند وارد نمایید.عدم اقدام به منزله عدم حضور تلقی می‌شود و هیچ خدماتی به شما تعلق نمی گیرد».

سامانه هوشمندی به نام اختصاری سهما برای ساماندهی مطلوب و هدفمند اتباع و مهاجرین خارجی در ایران ایجاد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ارسال پیامک سامانه سهما به اتباع خارجی
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با مدارک معتبر انجام می‌شود
  • جلسه هم اندیشی ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان
  • خدمات به اتباع خارجی صرفا با کارت شناسایی جدید و مدارک معتبر انجام می‌شود
  • تقدیر از خانواده های شهدای فاطمیون در البرز
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود
  • بررسی مشکلات اتباع شهرستان برخوار 
  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • تسریع در روند رسیدگی به شکایات اتباع و مهاجرین خارجی از طریق کمیته حل اختلاف