Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزدانفر آهنگران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزو: اگرچه  این بیماری از  سال  ۱۳۸۸ در جنگل‌های بلوط استان‌های گلستان ، فارس و ایلام مشاهده و گسترش پیدا کرده  که متاسفانه سطح وسیعی از جنگل‌های زاگرس را در برگرفت اما مدتی در ناحیه رویشی هیرکانی و مناطق پیرامون آن نیز به شکل پراکنده مشاهده شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: این بیماری در حقیقت نوعی قارچ و علائم آن نیز به صورت زخم‌های سیاه رنگ به شکل زغال بر روی تنه و سرشاخه‌های درختان دیده می‌شود ضمن آنکه تغییراتی روی رنگ ایجاد کرده و در نهایت منجر به خشکیدگی گونه‌های درختی مانند بلوط، افرا ،‌ممرز و انجیلی می‌شود.

کارشناس دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها ، مراتع  و آبخیزداری کشور ، کاهش بارندگی، کوبیدگی ، حضور مردم و گردشگرانِ، تغییرات اقلیمی و گرما را از علت های اساسی بروز این بیماری در جنگل های شمال معرفی کرد .

آهنگران  گفت که  طبیعتا این بیماری با استرس های محیطی بویژه خشکسالی و کمبود رطوبت ارتباط مستقیم دارد و نکته دیگر آنکه این بیماری در  شرائط عادی در خاک وجود دارد، فعال نیست ولی اگر شرائط محیطی تغییر کند عامل این بیماری فعال می شود و براثر سایر استرس های وارد شده به عرصه های جنگلی تشدید و در نهایت می تواند در دوره های کوتاه مدت و میان مدت منجر به خشکیدگی پایه های آلوده درختان افرا ، بلوط و ممرز در جنگل های شمال شود .

به گفته این کارشناس ، در زمان حاضر در استان های گلستان و  مازندران و مناطقی از جمله  وزین آباد  و پارک شهید زارع ساری  تراکم پایه های آلوده به عنوان کانون شناخته شده شیوع این بیماری شناسایی شده است . 

آهنگران گفت که  برای کنترل این بیماری اقدامات بهداشتی، مانند هرس و حذف پایه های آلوده  ،خراش سطحی ، بذرپاشی ، ایجاد تنوع گونه ها در عرصه های آلوده ضروری است و چنانچه این بیماری و موضوعات آن مورد پیگیری جدی تر مسئولان دست اندرکار قرار نگیرد سرنوشت جنگل های شمال نیز به سرنوشت جنگل های زاگرسی دچار خواهد شد.

کارشناس دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت که از هشت ماه پیش طرح شناسایی و کنترل بیماری های زغالی بلوط توسط کارشناسان دفتر حفاظت و حمایت این سازمان تهیه و برای اجرایی شدن به شورای عالی جنگل ارسال شده که تاکنون این پی گیری ها نتیجه ای نداشته است.

بررسی ها نشان داده در سال های اخیر  ناحیه رویشی جنگل های هیرکانی و مناطقی از پیرامون این عرصه  ملی در معرض تهدید بیماری بلایت شمشاد ، بیماری ذغالی بلوط ، بیماری شانگریا بلایت شاه بلوط ، آفت شب پره شمشاد ، پروانه ابریشم باف ناجور ، آفت جوانه هزار بلوط ، پروانه تخم انگشتری و پروانه دم قهوه ای قرار گرفته و در پی آن خسارت های جبران ناپذیری به این عرصه های ملی وارد شده است.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

۷۰۷۸/۱۸۹۹/ ۱۶۰۲/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف استان گلستان استان گیلان استرس جنگل خشکسالی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست