Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی آمریکایی‌ها، گفت: آمریکا مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشورمان را که فرماندهی مذاکرات را در دست دارد، تحریم کرده و اما هم‌چنان اظهار می‌کند که آماده مذاکره است که این حرف‌ها با عمل آمریکایی‌ها کاملا متناقض است. کسی که به‌دنبال حل مسئله از طریق مذاکره است مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشور را تحریم نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با فضل هادی مسلم‌یار رئیس مجلس سنای افغانستان و هیأت همراه وی، ضمن تقدیر از پذیرفتن دعوت جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم و دولت افغانستان بوده است، گفت: امروز سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان باید با محوریت دولت افغانستان و حکومت افغانستان انجام شود.

علی لاریجانی بیان کرد: کشور افغانستان کشور دوست، همسایه و برادر ما است و در سال‌های گذشته که سال‌های سختی برای دولت و ملت افغانستان بود، همواره ملت و دولت ایران در کنار افغانستان بوده و تلاش ایران همواره بر این بوده که یکپارچگی و امنیت در افغانستان حفظ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان باید با محوریت دولت افغانستان و حکومت افغانستان انجام شود. ما در این نشست بحث‌های خوبی با یکدیگر داشتیم. در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و گسترش این همکاری که از گذشته بوده و ادامه دارد، بحث‌های خوبی انجام شد و قرار شد تا ترتیبات جدیدی برای تسهیل روابط بین تجار دو کشور اتخاذ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که افغانستان، کشور مسلمان و همسایه جمهوری اسلامی است، گفت: در زمینه امنیت، تجارت و مسئله آب با یکدیگر گفت‌وگو هایی داشتیم‌. در ادامه نیز رایزنی‌هایی در خصوص مسائل منطقه‌ای انجام گرفت. امروز که بحث صلح در افغانستان مطرح است ما در کنار ملت و دولت افغانستان هستیم اما از این‌که برخی از کشورها به‌خصوص آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که بدون حضور دولت افغانستان با برخی گروه‌ها در افغانستان زمینه صلح فراهم کنند، درست نیست. باید هرگونه مذاکره صلح با حضور دولت افغانستان انجام شود.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که آمریکایی‌ها بعضا شعار صلح می‌دهند و در عمل دست به اقداماتی متناقض می‌زنند، گفت: در مذاکرات هسته‌ای ایران دیدیم که آمریکا سال‌ها شعار مذاکره می‌داد اما پس از انجام مذاکره یک‌باره خود همه چیز را به هم زد و اما هنوز نیز با صدای بلند راجع به صلح حرف می‌زند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی آمریکایی‌ها، بیان کرد: اکنون نیز آمریکا مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشورمان را که فرماندهی مذاکرات را در دست دارد، تحریم کرده و اما هم‌چنان اظهار می‌کند که آماده مذاکره است که این حرف‌ها با عمل آمریکایی‌ها کاملا متناقض است. کسی که به دنبال حل مسئله از طریق مذاکره است مسئول اصلی دستگاه دیپلماسی کشور را تحریم نمی‌کند.

وی افزود: در این نشست رایزنی‌های سیاسی برای اعتدال و توسعه افغانستان انجام شد. امیدواریم انتخابات ریاست جمهوری نیز در افغانستان برگزار شده و شاهد استقرار سیاسی و امنیتی در این کشور باشیم.

به گزارش ایسنا، فصل هادی مسلم‌یار رئیس مجلس افغانستان نیز پس از پایان این نشست اظهار کرد: از رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم که ما را دعوت کرد و ما اکنون در جمع شما در پارلمان جمهوری اسلامی ایران حاضر هستیم. ما بحث‌های خوبی با یکدیگر داشتیم. جمهوری اسلامی همواره در این سال‌ها که ملت افغانستان با مشکلاتی مواجه بود، در کنار دولت و مردم افغانستان بوده که ما از این بابت تشکر می‌کنیم.

وی در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و دولت ایران برای حمایت و همیاری ملت و دولت افغانستان، بیان کرد: جمهوری اسلامی همواره در همه مسائل در کنار ما بوده است و امروز نیز که بحث صلح در افغانستان مطرح است از جمهوری اسلامی تشکر می‌کنیم که از هرگونه صلح با محوریت دولت و حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی همواره با اخلاص در کنار مردم و دولت افغانستان بوده و دوست و برادر افغانستان است.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاکرات صلح در افغانستان صلح در افغانستان علی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۷۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

به دنبال سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی به منطقه مرزی افغانستان و ایران، نشست مشترک اقتصادی مقامات دو کشور در ولسوالی مرزی "زهک" ایران برگزار شد.

در این نشست که با هدف تقویت روابط تجاری، فعال‌سازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان ایران، بررسی مسیر اجرای خط آهن بین دو کشور و غیره با حضور والی سیستان و بلوچستان ایران به عنوان رئیس هیأت ایرانی و سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به عنوان رئیس هیأت افغانستانی در سالن اجتماعات ولسوالی زهک برگزار شد بر روی مفاد تفاهم نامه پیشنهادی توافق شد.

همچنین مقرر شد با تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مرتبط دو کشور مباحث مطرح شده به صورت فنی و کارشناسی شده در جلسات بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

والی سیستان و بلوچستان ایران در این نشست گفت: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود، گویی اقتصاد جمهوری اسلامی قوی شده است، بنابراین در کنار هم از موهبت های الهی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده بهره می‌بریم.

محمد کرمی با اشاره به اینکه پیرو سفر معاون اقتصادی رئيس الوزرا طالبان به جمهوری اسلامی ایران توافقات خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این توافقات جلسات و پیگیری های خوبی انجام شده که باید دو کشور از توان یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در خصوص ترانزیت و راه آهن برای انتقال بار به دلیل اهمیت موضوع تجارت انجام گرفته است، گفت: در خصوص تسهیل تجارت، حقوق گمرکی باید توافقاتی داشته باشیم که به راحتی تجارت شکل بگیرد تا هر دو کشور از ظرفیت‌هایی که مرز دارد بهره مند شوند.

والی سیستان و بلوچستان افزود: تشکیل شرکت های مشترک و سرمایه گذاری های مشترک می‌تواند کمک کند تا دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند.

وی افزود: در سفرهای قبلی نیز توافقاتی صورت گرفته و بخشی از آن نیز انجام شده که نیاز است روند تجارت برای دو طرف تسهیل شود.

وی با بیان اینکه توسعه بخش ترمینال ها بسیار مهم است، عنوان کرد: باید به شکلی عمل کنیم که ترانزیت راحت انجام شود تا بتوان از ظرفیت مرز به بهترین نحو استفاده کرد.

مولوی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت برای پی گیری توافقات اقتصادی و تجاری صورت گرفته با کشور ایران و همچنین تسهیل بیش از پیش تجارت بین دو کشور، روز چهارشنبه در رأس هیأتی از مرز زمینی ولایت نیمروز وارد ولایت سیستان و بلوچستان ایران شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • عزاداری مهاجرین افغانستانی همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • ایران برخی نهادها و اشخاص آمریکایی و انگلیسی را تحریم کرد + اسامی