Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تربیت نیروی  انسانی متخصص برای آینده کشور  رکن اصلی توسعه پایدار است که بخش عمده این مهم بر دوش وزارت آموزش و پرورش است  لذا برای ارتقا کیفیت آموزش در کشورباید تلاش بیشتری شود.

آموزش و پرورش را می توان شاکله اصلی فکری  جامعه دانست که هرگونه آسیبی به آن، موجب زیان سایر بخش ها می شود چرا که رسالت این دستگاه  تربیت نیروی آگاه، کارآمد و متعهد برای کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براین اساس یکی از مهمترین نیازهای کشور  از جمله استان البرز  ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات آموزشی تشکیل می دهد که این مهم در البرز محسوس تر است، زیرا بیشترین مدارس ۲ نوبتی  و تراکم بالای دانش آموزی را در کشور دارد.

 البرز از نظرسرانه فضای آموزشی حتی از استان سیستان و بلوجستان پایین تر است و حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی آن نیز فرسوده است.

به دلیل تراکم بالای دانش آموزی در کلاس های درس به ویژه در مدارس ابتدایی، صدای معلم آن قدرضعیف به گوش می رسد که بیشتر اوقات دانش آموزان در یادگیری نکات کلیدی درس و یادداشت تکالیف روز بعد با مشکل مواجه می شوند.

به طور قطع بودجه‌ و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازهای موجود نیست، به همین دلیل انسان‌های خیر وارد میدان شده و با ساخت مدرسه به میهن خود خدمات ارزشمندی ارائه می دهند.

به منظور بررسی وضعیت فضاهای آموزشی وراهکارهای آن ، میزگردی با عنوان کمبود فضاهای آموزشی و کارنامه موفق خیرین مدرسه ساز در این استان با نگاه زیرساخت ها و اقدامات اثربخش برگزار شد.

کارنامه موفق خیرین مدرسه ساز در البرز

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز دراین نشست تخصصی اظهارداشت: دغدغه رسانه ملی ایرنا در راستای انعکاس کمبود فضاهای آموزشی، مشکلات و نیازهای آموزش و پرورش دراستان البر قابل تقدیر است و تولید اخبار، گزارش ها و میزگردهایی که در این زمینه صورت گرفته است بیانگر این واقعیت مهم است.

حسن مهرانی گفت: البرز به استان اقوام ایرانی شهرت دارد زیرا سیل مهاجرت از همه استان های کشور به ایران کوچک صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی کمبود فضاهای آموزشی در این استان را مهاجرت پذیری تشکیل می دهد به گونه ای که رشد جمعیت دانش آموزی برای البرز زمینه ساز مشکلات فراوانی شده است.

مهرانی بیان داشت : برای حل و فصل مشکلات در حوزه آموزش و پرورش و ایجاد زیرساخت های مناسب یک مثلث عشق با حضور و همدلی مجمع خیرین مدرسه ساز ، اداره کل آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان البرز تشکیل شده است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز تصریح کرد: این مثلث با هدف همفکری و یا علی گفتن خیرین نیک اندیش و مسئولان برای پیگیری مستمر  ساخت و تکمیل کلاس های درس در البرز شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: دغدغه اصلی اعضای ضلع های تشکیل دهنده این مثلث عشق را تامین کلاس برای دانش آموزان در البرز است زیرا استان بالاترین میانگین تراکم دانش آموزی در کلاس های درس در کشور دارد.

مهرانی یادآورشد: دلسوزی اعضای این مثلث عشق در البرز د ستاوردهای مهمی چون هدایت کمک های خیرین در امر مقدس مدرسه سازی، برنامه ریزی ، پیگیری و ایجاد انگیزه خدمت در عرصه تعلیم و تربیت را در استان رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: تعامل، هماهنگی و هم اندیشی اعضای تشکیل دهنده این مثلث عشق اول شدن البرز را در بخش تعهدات خیری ، افزایش اعتبارات و سرعت بخشی به عملیات ساخت کلاس های درس در کنار ارتقاء رتبه استان دربخش فضاهای آموزشی را در پی داشته است.

مهرانی  ادامه داد:تاکنون همدلی و هم اندیشی اعضای این مثلث عشق موجب شده تا البرز در ساخت کلاس های درس کارنامه موفقی داشته باشد.

آمادگی خیرین برای ساخت کلاس و نبود زمین

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز اعلام کرد: نبود زمین برای ساخت کلاس در این استان درد بزرگی است که با هم اندیشی و همراهی مسئولان ذیربط قابل درمان است.

 مهرانی بیان داشت:  پنج خیر برای ساخت مدرسه در البرز اعلام آمادگی کرده اند  اما زمینی برای معرفی به این خیرین نیک اندیش وجود ندارد.

وی یادآورشد: این خیرین نیک اندیش چندین ماه است که تفاهم نامه ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار و مورد نیاز استان از جمله آق تپه  و کمالشهر را امضا کرده اند اما زمینی وجود ندارد که کارساخت کلاس های درس در آن  شروع شود..

مهرانی با اشاره به اینکه پول های ساخت این  پنج  مدرسه  به حساب بانکی واریز شده است،اضافه کرد: چاره رفع این مشکل که امروز به دغدغه اصلی خیرین مدرسه ساز و حتی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز تبدیل شده  فقط از طریق همکاری اعضای شورای اسلامی ، شهرداری و مسکن و شهر سازی در این استان برطرف می شود.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه سازتصریح کرد: نداشتن زمین در البرز موجب شده که خیرین نیک اندیش در صف انتظار ساخت کلاس درس قرار گیرند در حالی که استان با کمبود فضای آموزشی روبرو است.

وی اضافه کرد: در صورت عدم واگذاری زمین برای ساخت کلاس درس در البرز طولی نمی کشد که استان بحران فضای آموزشی را با معنای واقعی آن که آثار جبران ناپذیری را به همراه دارد، تجربه کند.

مهرانی گفت: در البرز خیرین مدرسه سازی حضور دارند که بین پنج تا ۱۱ ماه است که برای ساخت مدرسه در انتظار تامین زمین نشسته اند اما زمینی وجود ندارد و این مهم نیازمند پیگیری ویژه استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.

وی از محمدرضا اسپرورین، حبیب اله ظهوری، رضا خاکباز، محمد محمد خانی  و ... به عنوان خیرینی نام برد که  در انتظار تحویل زمین برای مدرسه هستند .

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت : برای ساخت هر مدرسه باید بیش از  ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع  زمین اختصاص یابد.

مدرسه ای که درآن قفل است

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز در ادامه  به بیان مطالبی در خصوص یک  مدرسه که  پس از ۱۰ سال هنوز قفل آن باز نشده ، پرداخت و گفت: مدرسه ۱۲ کلاسه ای به نام شهید خداکرم در شهرک کیانمهر کرج  از سوی بنیاد تعاون نیروی انتظامی ساخته شده که متاسفانه میزهای آن خاک می خورد اما به آموزش و پرورش البرز تحویل داده نشده است.

وی بیان داشت: در این شهرک برای تحصیل دانش آموزان حتی دانش آموزان ابتدایی یک فضای آموزشی وجود ندارد اما به دلایلی که مربوط به نیروی انتظامی می شود ، این مدرسه در اختیار دانش آموزان قرار نمی گیرد.

مهرانی با بیان اینکه این مدرسه در حوزه مدیریت آموزش و پرورش چهار کرج واقع شده است، خاطرنشان کرد: بارها این موضوع از سوی  آموزش و پرورش  استان و مجمع خیرین مدرسه ساز مورد پیگیری قرار گرفته  اما نتیجه ای حاصل نشد.

این مسئول یادآورشد: پیشنهادهای مختلفی به ناجا برای حل این مشکل شد اما هیچکدام پذیرفته نشد و نمی دانیم این مشکل کی و چگونه حل خواهد شد اما باید به این نکته مهم توجه کنیم که البرز مشکل فضای آموزشی دارد.

مهرانی اضافه کرد: ساکنان این شهرک که از نظر مالی توان بالایی ندارند مجبورند برای فرزندان مقطع  ابتدایی خود سرویس بگیرند و آنانرا به مدارس دور دست بفرستند.

وی اظهارداشت: بارها از طریق رسانه ها گزارش هایی با عنوان عدم تحویل مدرسه شهید خدا کرم به آموزش و پرورش تهیه شده اما اتفاق خاصی مبنی بر برنامه ریزی ناجا برای تحویل این فضای آموزشی به آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج صورت نگرفت.

عضویت ۵۰۰ خیر نیک اندیش

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز  به عضویت ۵۰۰ خیرنیک اندیش مدرسه ساز در این مجمع اشاره کرد و افزود: درالبرز خیرین مدرسه سازی فعالیت دارد که شبانه روز خود را به این امر مقدس اختصاص داده اند.

مهرانی بیان داشت: خیرین مدرسه ساز البرز مسئولیت پروژه های آموزشی خود را بر عهده دارند که این مهم یکی از دلایل استان را در آماده سازی و تکمیل فضاهای آموزشی خیرساز را تشکیل می دهد.

وی خاطرنشان کرد: خیرین مدرسه ساز از صفر تا صد ساخت مدارس  را بردوش دارند و با نظارت ویژه می کوشند کلاس های درسی را که آماده می کنند از نظر ایمنی و کیفی استانداردهای لازم را داشته باشد.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز با بیان اینکه این تعهد و نظارت خیرین مدرسه ساز در البرز ستودنی است ، یادآورشد: روند ساخت مدارس خیری در البرز رضایت بخش است زیرا طبق برنامه ریزی انجام شده همه مراحل براساس قوانین و ضوابط و همچنین رعایت استاندارها پیش می رود.

وی ادامه داد: دیدن اشک چشم خیری که آماده ساخت مدرسه در البرز شده است ولی زمینی برای آغاز عملیات ساخت مدرسه وجود ندارد، بسیار سخت است.

ساخت و تکمیل کلاس های درس

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز افزود: ۳۸۷ کلاس درس در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در البرز ساخته شد که خیرین  در تکمیل و ساخت این کلاس  مشارکت داشتند.

مهرانی بیان داشت:  سال گذشته مجمع خیرین مدرسه سازالبرز  ۱۴ پروژه آموزشی با ۸۷ کلاس درس در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.

وی خاطرنشان کرد:این کلاس های درس به جز فضاهای آموزشی و پرورشی همچون آزمایشگاه، اداری ، نمازخانه ، انبارو سرایداری بوده است.

مهرانی یادآورشد: با احتساب این فضاها می توان گفت که مجمع خیرین مدرسه ساز البرز در سال ۹۷ موفق به ساخت ۱۰۲ کلاس دراستان شده است.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر مجمع خیرین مدرسه ساز البرز۲۱ پروژه در دست اجرا دارد که پنج  پروژه آموزشی آن ها با ۶۲ کلاس درس در نواحی یک و سه آموزش و پرورش کرج و مناطق ساوجبلاغ و اشتهارد آماده شده است.

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرزگفت:  برخی شهرک های مسکونی در ۲ دهه پیش  در این استان ساخته شده   که در این شهرک ها ، فضایی از اسوی انبوه سازان برای ساخت فضای مدرسه  پیش بینی واختصاص نیافته است.

مهرانی با بیان اینکه ساکنان این شهرک های مسکونی که بیشتر جمعیت مهاجر البرز را تشکیل می دهند ناچارند به دلیل نبود فضای آموزشی ، فرزندانشان را در مدارسی که فاصله زیادی با خانه هایشان دارند ثبت نام کنند.

وی یادآورشد: برای ۹۵ درصد شهرک های ساخته شده  یا در حال احداث البرز فضای آموزشی پیش بینی نشده است.

تعهدات خیرین مدرسه ساز

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز گفت: این مجمع سه سال متوالی رتبه برتر کشوری در زمینه ساخت مدرسه  را کسب کرده است .

مهرانی افزود: خیرین البرز  در بیست و یکمین جشنواره  خیرین کشور  ۶۰۰ میلیارد ریال متعهد شدند که نسبت به جشنواره بیستم که ۳۰۰ میلیارد ریال بود، رشد ۲ برابری داشت.

وی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه سازبا اهدافی آسمانی در عرصه آماده کردن کلاس های درس برای دانش آموزان گام بر می دارند، تصریح کرد: البرز درجشنواره های هفدهم ، هجدهم و نوزدهم نیز رتبه برتر تحقق تعهدات را در کشور به خود اختصاص داده است.

مهرانی اضافه کرد: البرز  هشت هزار کلاس درس کم دارد که ساخت آن نیاز به همت خیرین نیک اندیش و همچنین تامین زمین مورد نیاز از سوی مسئولان دارد.

  وی یادآورشد: مشارکت مردمی در البرز ۸۵ درصد است در حالی که میانگین مشارکت کشوری ۴۹ درصد است.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز البرز خاطرنشان کرد: سال گذشته خیرین مدرسه ساز با کمک دولت  ۳۶ پروژه آموزشی در این استان به طور صد درصد انجام دادند.

مهرانی در ادامه به شرایط اقتصادی کشور پرداخت و افزود: امروزه ساخت یک مدرسه ۱۲ کلاسه بیش از ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه دربر دارد لذا مردم با هر توان مالی حتی یک آجر می توانند در امر مقدس مدرسه سازی در البرز مشارکت کنند.

دولت ۷۰ درصد ساخت مدارس را تامین کند

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت : با توجه به اینکه خیرین ۳۰ درصد هزینه های مدرسه سازی را در این استان می پردازند ، انتظار می رود دولت ۷۰ درصد مابقی را متقبل شود.

مراد مالمیر بیان داشت: اختصاص این سهم با توجه به کمبود فضاهای آموزشی در البرز یکی از مهمترین مطالبات این استان از سازمان برنامه و بودجه کشور است.

وی یادآورشد: در زمینه مدرسه سازی، نیاز به فرهنگ سازی عمومی داریم تا همه افراد جامعه به مشارکت در این خصوص ترغیب شوند

معاون آموزش و پرورش البرز اظهار داشت: خیرین در این سال ها چندین قطعه زمین، واحد مسکونی، هزینه ساخت مدرسه، پول نقد، مصالح و تجهیزات آموزشی زیادی به امر مدرسه سازی و تامین فضای آموزشی اهدا کرده ا ند.

مالمیر تصریح کرد: تعهدات خیرین مدرسه ساز در طول سال های گذشته نشان دهنده روند رو به رشد مشارکت خیرین مدرسه ساز در استان البرز در ساخت فضاهای آموزشی است.

وی اضافه کرد: مجمع خیرین البرز از سال ۹۰ فعالیت خود را طبق اساسنامه به صورت رسمی آغاز کرد که در این سال ها توانسته است در تامین فضای آموزشی مورد نیاز ایران کوچک نقش موثری داشته باشد.

وی یادآورشد: البرز به دلیل مهاجرت پذیری و رشد سالانه دانش آموزی بالاتر از میانگین کشوری و همچنین فرسودگی فضاهای آموزشی نیاز به مشارکت های مردمی با هر توان مالی دارد.

تحویل کلاس های درس خیرین

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش ادامه داد: از مهر ماه ۹۷ تا کنون ۱۵۴ کلاس درس با همت خیرین نیک اندیش و حمایت دولت به آموزش و پرورش در این استان تحویل داده شده است.

مالمیر اظهار داشت: این فضاهای آموزشی با اعتباری بالغ بر ۲۹۴ میلیارد ریال در البرز  بهره برداری شد و تا کنون بیش از نیمی از مدارس تازه تاسیس البرز توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

وی تصریح کرد: برخی پروژه های نیمه تمام آموزشی در البرز که حدود هفت سال متوقف شده بود پارسال با همکاری خیرین نیز تکمیل شد.

مالمیر با اشاره به تفاهم نامه ۵۰ درصد مشارکت دو سویه ملی و استانی که بین وزیرآموزش و پرورش و استاندارالبرزمنعقد شده است، گفت: انجام این تفاهم نامه نقش موثری در توسعه فضاهای آموزشی دارد.

وی یادآورشد: پیگیری تخصیص بودجه برای ایمن سازی مدارس، افزایش اعتبارات ملی برای تکمیل و ساخت مدارس واعتبارات برای مناسب سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس از برنامه های اولویت دار استان البرز به منظور توسعه زیرساخت های آموزشی در این استان است که به خوبی از سوی اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس البرز دنبال می شود.

بهسازی ۲۰۰ مدرسه در البرز

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: برای سال تحصیلی آینده ۲۰۰ مدرسه استان تعمیر و بهسازی می شود.

 مالمیر با اشاره به اینکه در اول مهرماه ۱۰ مدرسه جدید در البرز آماده افتتاح می شود، خاطرنشان کرد، این مدارس در آموزش و پرورش اشتهارد، ناحیه سه  و چهار کرج و نظرآباد در حال تکمیل و آماده سازی است.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از این مدارس ۱۲۰ کلاس درس به فضای آموزشی البرز اضافه می شود که  برای ساخت و تکمیل این مدارس ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مالمیر با بیان اینکه تیم نظارت بر بازگشایی مدارس در قالب کمیته تعمیر و تجهیز در البرز فعال شده است، اضافه کرد: برای تعمیر میز و نیمکت های مدارس البرز کارگاه های تعمیر در آموزش و پرورش نواحی ۴ گانه کرج ، ساوجبلاغ و نظرآباد نیز دایر است.

کمبود ۷۰۰ مدرسه در البرز

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز هم در این نشست گفت: این استان برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت دانش آموزی خود بر اساس شاخص های آموزشی، ۷۰۰ مدرسه کم دارد.

محمد دلاوریان اظهارداشت: اگر به طور متوسط برای هر مدرسه ۱۰ کلاس درس در نظر بگیریم، حدود ۷۰۰ مدرسه در استان البرز باید ساخته شود که این مهم در کنار تامین اعتبارات ملی و خیری نیازمند اختصاص

زمین است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد مدارس البرز نیاز به ترمیم، تخریب و بازسازی دارند، خاطرنشان کرد: مقاوم سازی این بناها باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز بیان داشت: در صورت وقوع زمین لرزه در البرز، مدارس قدیمی آسیب پذیر تخریب می شود.

دلاوریان با بیان اینکه سالانه به دلیل مهاجرت پذیری ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی البرز اضافه می شود، تصریح کرد: برای دانش آموزان تازه وارد ۴۰۰ کلاس درس جدید نیاز است.

وی ادامه داد: برای ساخت کلاس های درس جدید در البرز نیاز به مشارکت و همراهی دستگاه های اجرایی در استان همانند اداره های استاندارد، راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی داریم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز با بیان اینکه البرز از نظر سرانه آموزشی در جایگاه سی و یکم کشور قرار دارد، یادآورشد: کمبود فضای آموزشی موجب شده تا ۴۸ درصد مدارس این استان به صورت دو شیفته فعالیت کنند.

دلاوریان عنوان کرد: امسال اعتبارات تخصیص یافته به فضاهای آموزشی البرز ۱۰ برابر افزایش یافته است که همکاری دستگاه های مربوطه در استان برای جذب این اعتبار ضروری است.

وی گفت: سال گذشته با جذب اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی توانستیم تعدادی از پروژه های نیمه تمام مربوط به سال ها قبل را به سرانجام برسانیم و ۱۶۰ کلاس درس را به اداره کل آموزش و پرورش البرز تحویل دهیم.

وی اضافه کرد: وجود مشکلات در آموزش و پرورش نواحی سه و چهار کرج، فردیس و مناطق محمدشهر و کمالشهر موجب می شود تا امر نوسازی، مقاوم سازی و بازسازی این مناطق در اولویت قرار گیرد.

این مسئول یاد آورشد: در البرز مدارس ۲۰ کلاسه با قدمت ۵۰ سال وجود دارد که فاقد استانداردهای لازم از جمله فضاهای کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه هستند.

مسکن مهر در البرز و نیاز آن به فضای آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز نیز در این نشست اظهارداشت: در مسکن مهر این استان با کمبود ۵۲۰ فضای آموزشی روبرو هستیم.

 دلاوریان با اشاره به اینکه مسکن مهر البرز در فقر فضای آموزشی به سر می‌برد، خاطرنشان کرد: در این استان هفت شهرک مسکونی پر جمعیت داریم که نیاز مبرم به فضای آموزشی دارند.

وی بیان داشت: شهرک‌های بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی باید فضای آموزشی مناسب داشته باشند تا دانش آموزان در نزدیکی محل زندگیشان تحصیل کنند.

دلاوریان یادآورشد: دراین سال‌ها توسط پیمانکاران فقط ۳۰ قضای آموزشی برای دانش آموزان درمسکن مهر البرز پیش بینی شده است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت توجه به توسعه فضاهای آموزشی، ادامه داد: توسعه فضاهای آموزشی به خصوص در مناطق محروم و شهرک‌های پر جمعیت از حساسیت بالایی برخوردار است که نیاز به توجه و پیگیری مستمر دارد تا فرمایشات رهبری در البرز تحقق یابد.

دلاوریان تصریح کرد: ضرورت دارد شهرداری‌های البرز به موضوع مهم کمبود فضای آموزشی در این استان توجه ویژه داشته باشند تا فضای مناسب برای تحصیل دانش آموزان در شهرک‌های مسکونی فراهم آید.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز اضافه کرد: تا کنون در میان شهرداری‌های استان البرز، شهرداری نظرآباد بیشترین تعامل را در این زمینه داشته است.

وی با بیان اینکه البرز در مجموع کمترین فضای آموزشی را با توجه به جمعیت دانش آموزی در بین استان‌های کشور را دارد، یادآورشد: سالانه رشد جمعیت دانش آموزی در این استان حدود چهاردرصد می باشد که هرسال باید ۴۰۰ کلاس درس در این استان ساخته شود.

وی تاکید کرد: برای ساخت کلاس های درس در البرز نیاز به مشارکت خیرین و همچنین اختصاص بودجه مناسب از منابع دولتی در این استان داریم.

مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس البرز با اشاره به تفاهم نامه ۵۰ درصد مشارکت دو سویه ملی و استانی که بین وزیرآموزش و پرورش و استاندارالبرزمنعقد شده است، گفت: انجام این تفاهم نامه نقش موثری در توسعه فضاهای آموزشی دارد.

دلاوریان گفت: پیگیری تخصیص بودجه برای ایمن سازی مدارس، افزایش ۶ برابری اعتبارات ملی برای ساخت مدرسه و ۲ برابرشدن اعتبارات برای مناسب سازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی مدارس از برنامه های اولویت دار استان البرز در سال جاری نام برد.

تجهیز مدارس با ۸۰۰ میلیارد ریال

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز افزود: ۸۰۰  میلیارد ریال به نوسازی و تجهیز مدارس این استان اختصاص یافت.

 دلاوریان اظهارداشت: اعتباری که امسال برای نوسازی مدارس تخصیص یافته، هشت برابر اعتبارات سال گذشته اختصاص یافته است.

وی میزان اعتبار سال گذشته را ۱۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با تاکید بر اینکه عملیات احداث هزار کلاس درس در البرز کلید خورده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته حدود ۱۶۰ کلاس درس ایجاد شد.

دلاوریان در بخش دیگری با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس استان دو نوبته اداره می شود، گفت: خوشبختانه هزار کلاس درس به سرانه فضاهای آموزشی استان اضافه می شود.

وی به تعهدی که خیرین در ساخت فضاهای آموزشی جدید استان دارند اشاره کرد و گفت: این تعهد حدود ۵۷ میلیارد تومان است و به ساخت ۱۴ واحد آموزشی از جمله سالن، سرویس بهداشتی و خوابگاه اختصاص می یابد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در ادامه به اهدای سه قطعه زمین از سوی خیرین مدرسه ساز استان البرز اشاره کرد و گفت: وسعت سه قطعه زمین ۱۸ هزارمترمربع است که در شهرهای کرج و نظرآباد واقع است.

دلاوریان با تاکید بر اهمیت مشارکت هر چه بیشتر خیرین و دیگر نهادهای دولتی مانند راه و شهرسازی و یا استانداری برای تامین زمین برای ساخت مدارس، گفت: برای افزایش سرانه فضاهای آموزشی باید پروژه های جدید تعریف شود.

جشنواره خیرین مدرسه ساز در البرز

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز البرز در این نشست ادامه داد: خیرین مدرسه ساز در این استان در قالب ۹ جشنواره یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال متعهد شدند که یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال آن برای ساخت مدرسه تحقق یافت.

محمد دلاوریان خاطرنشان کرد: تحقق تعهدات خیرین مدرسه ساز در جشنواره های خیرین مدرسه ساز یک افتخار است و جای تقدیر دارد.

وی بیان داشت: در بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز البرز، ۱۴ باب فضای آموزشی با ۵۴۵ کلاس درس در زیربنای ۱۸ هزار متر مربع و همچنین ۱۷ هزار متر زمین اهدا کردند.

وی یادآورشد: خیرین مدرسه ساز البرز در این جشنواره ۶۰۰ میلیارد ریال برای ساخت مدرسه در مناطقی که از استان که نیاز به فضای آموزشی جدید دارند، متقبل شدند.

دلاوریان با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز در البرز ۹۹ پروژه معادل ۹۵۰ کلاس درس راساخته و تکمیل کرده اند، اضافه کرد: این فضاهای آموزشی در ۱۱۰ هزار متر مربع زمین احداث شد ه است که بیانگر این واقعیت مهم است که حرف خیرین نیک اندیش با عمل یکی است.

وی در ادامه به کارآفرینی خیرین مدرسه ساز در امر مقدس مدرسه سازی پرداخت و افزود: به ازای هر مدرسه ای که ساخته می شود، ۵۰ حرفه ایجاد و ۲ هزار نفر به صورت مستمر و غیر مستمر مشغول بکار می شوند.

وی خاطرنشان کرد: امسال خیرین ۲۲ پروژه دارند که هزار شغل آماده می کند.

دلاوریان تاکید کرد: هر مدرسه ای که ۳۰ درصد هزینه آن به صورت خیری تامین شود، ۷۰ درصد مابقی هزینه تکمیل آن از محل اعتبارات ملی تامین می شود.

کمبود کلاس درس در البرز

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز از کمبود شدید کلاس درس در مدارس استان گفت و افزود: هم اکنون شاهد تغییر کاربری برخی از فضاهای آموزشی به کلاس درس هستیم.

  دلاوریان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرزخاطرنشان کرد: با توجه به کمبود کلاس درس در این استان هم اکنون شاهد تغییر کاربری برخی از فضاهای آموزشی و حتی آبدارخانه ها به کلاس هستیم.

وی بیان داشت : سالانه ۱۲ هزار نفر به علت مهاجرپذیری به جمعیت دانش آموزان البرز افزوده می شود که برای تأمین نیازهای آموزشی این استان باید هر سال ۴۰۰ کلاس جدید در مدارس ساخته شود.

وی تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد فضاهای آموزشی موجود در استان البرز نیازمند مقاوم سازی، تخریب و بازسازی هستند و یکی از دغدغه های اصلی ما تامین زمین برای ساخت فضاهای آموزشی جدید در این استان است.

دلاوریان با بیان اینکه تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس استان البرز ۴۰ نفر است در حالی که استاندارد تراکم دانش آموزی در کلاس های درس ۲۴ نفر است، مطرح کرد: بیش از ۵۰ درصد مدارس استان دو نوبتی هستند و ۵۰۰ مدرسه این استان در دو شیفت فعالیت دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز خاطرنشان کرد: ایجاد فضاهای جدید در مناطق کم برخوردار شهر کرج نیز از دیگر محورهایی است که در آموزش و پرورش البرز باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در بودجه سال ۹۸، اعتبارات دولتی خوبی برای ساخت کلاس های درس در استان البرز در نظر گرفته شده است اما به دلیل کمبود شدید فضای آموزشی در این استان نیازمند حمایت و مشارکت های مردمی هستیم.

شرایط ویژه البرز در فضای آموزشی  و نگاه ملی

رئیس ایرنا مرکز استان البرز از نظر فضای آموزشی وضعیت مناسبی ندارد و برای توسعه فضاهای آموزشی در این استان مهاجذ پذیر نیاز به تلاش ، پیگیری مسئولان استان ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان کشوری دارد.

اکبر بهاروند با اشاره به اینکه البرز در بخش فضای آموزشی در آخرین ردیف استان های کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: برای توسعه فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانش آموزی در این استان باید تلاش کرد و ایرنا به عنوان رسانه نظام در این راه همراه مسئولان و خیرین مدرسه ساز است.

وی بیان داشت: فضای آموزشی و نیروی انسانی از شاخص های اصلی تعلیم و تربیت به شمار می رود که در البرز نیاز به توجه ویژه ای دارد.

بهاروند یادآورشد: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش البرز را نداشتن زمین برای ساخت مدرسه تشکیل می دهد.

استان البرز ۴۶۰ هزار دانش آموز و حدود ۲۵ هزار فرهنگی دارد.

۲۸۱۹/ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۹۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق نیمی از تعهدات خیران مدرسه ساز در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت: خیران مدرسه ساز در این مدت ۹۸۰ میلیارد تومان از تعهدات خود ررا تحقق کردند که بیش از ۵۰ درصد از تعهدات این سنگرسازان علم و دانش است.

ناصر فتحی افزود: نوسازی مدارس استان با حدود ۱۰۰ نفر پرسنل در کنار بیش از ۱۷۰۰ خیر مدرسه ساز در حال ساخت و تجهیز ۴۵۰ طرح آموزشی پرورشی و ورزشی است.

وی گفت: همواره خیران نیکوکار در کنار دولت به ساخت و ساز فضای آموزشی کمک می‌کنند و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد فضاهای آموزشی استان به صورت صد درصدی و یا کمتر با مشارکت خیران نیک اندیش در حال اجرا است.

ناصرفتحی ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۰۰ طرح آموزشی در قالب ۵۰۰ کلاس درس تحویل دانش آموزان و فرهنگیان استان شود.

دیگر خبرها

  • ۲۰۷ کلاس درس در سال ‌۱۴۰۳ ساخته می‌شود
  • افتتاح بیش از ۴۰ مدرسه در طرح سه‌شنبه‌های امید مشهد
  • خیرین مدرسه‌ساز بزرگ‌منش و اثرگذار هستند
  • سرانه فضای آموزشی در گلستان حدود ۴.۸۵ متر مربع است
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد
  • تحقق نیمی از تعهدات خیران مدرسه ساز در سال گذشته
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس
  • احداث ۴۲ هزار متر مربع فضای آموزشی در ایلام