Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@20:05:41 GMT

چرا نفت ۱۰۰ دلاری نشد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۰۷۵۸

چرا نفت ۱۰۰ دلاری نشد؟

رونق تولید نفت آمریکا طی دهه گذشته کنترل اوپک بر بازار جهانی نفت را کاهش داده است. این افزایش بدون شک تنها دلیل بالا نرفتن قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه در حال حاضر است. ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، یکی از مهم ترین سوالات در بازار جهانی نفت در مورد تولید نفت آمریکاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احتمالاً برای اوپک دانستن هیچ چیز مهم تر از آن نیست که تولید نفت آمریکا کی کاهش می یابد.

 رونق تولید نفت آمریکا طی دهه گذشته کنترل اوپک بر بازار جهانی نفت را کاهش داده است. طی کمتر از 8 سال ،تولید نفت آمریکا از زیر 6 میلیون بشکه در روز به بیش از 12 میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش بدون شک تنها دلیل بالا نرفتن قیمت نفت تا 100 دلار در هر بشکه در حال حاضر است.

  به نظر می رسد استراتژی فعلی اوپک منتظر ماندن برای افول تولید نفت آمریکاست تا بتواند دوباره کنترل بازارهای نفت را به دست آورد. شاید مجبور نباشد زیاد هم منتظر بماند.

 رشد تولید نفت در حوزه پرمین، مهمترین منطقه تولید نفت آمریکا کند شده است.  در حالی که مسئول رونق تولید نفت آمریکا بیشتر نفت شیل بوده است، ولی تولید نفت دریایی این کشور هم جهش داشته است. طی دهه گذشته تولید نفت  گالف کوست در آمریکا از 1.2 میلیون بشکه در روز به حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

 بنابراین بهتر است به کل روند تولید نفت آمریکا نگاهی بیاندازیم. اداره اطلاعات انرژی آمریکا یک روند آرام کاهشی را در تولید نفت آمریکا از اول ماه می گزارش داده است. سوال اینجاست که آیا این کاهش یک اختلال موقتی است یا آغاز یک روند ادامه دار؟

 طبق بررسی‌های سالانه در مورد تغییر تولید ،مشخص شد کل رشد تولید نفت آمریکا سریع تر از آنچه در حوزه پرمین دیده شد، در حال کاهش است.

 رشد تولید نفت آمریکا از ژانویه کند شده و این کندی رشد در ماه های اخیر شتاب گرفته است. سرعت کاهش رشد تولید آنقدر است که اگر ادامه یابد، قبل از پایان سال جاری صفر می‌شود. اگر رشد تولید آمریکا به زیر صفر برسد، نشان دهنده کاهش سالانه تولید نفت این کشور است.

 هنوز سخت است که بگوییم این کاهش فعلی ادامه دارد. در 2015 هم تولید نفت آمریکا شاهد یک کاهش بود ولی در 2017 با افزایش قیمت نفت از 30 دلار در هر بشکه به 50 دلار، تولید نفت این کشور هم دوباره افزایش یافت.

 احتمالا تنها چیزی که می تواند جلوی این کاهش تولید را بگیرد افزایش قیمت نفت نسبت به سطح فعلی آن است. اگر چنین اتفاقی نیفتد، تولید سالانه نفت آمریکا باز هم کاهش می یابد و این همان چیزی است که اوپک می خواهد. 

جنگ تجاری؛ آیا نفت 40دلاری نزدیک است؟قیمت نفت تا یک ماه آینده همچنان نزولی خواهد بود

 انتهای پیام/161

R7586/P/S7,80,85/CT10 واژه های کاربردی مرتبط نفت جهانی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نفت جهانی نفت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۰۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت

آژانس مواد غذایی سازمان ملل‌متحد اعلام کرد که قیمت جهانی موادغذایی در ماه آوریل برای دومین ماه افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، شاخص قیمت جهانی آژانس موادغذایی سازمان ملل‌متحد در ماه آوریل برای دومین ماه متوالی افزایش یافت، زیرا افزایش قیمت گوشت و افزایش اندک روغن‌های گیاهی و غلات بر کاهش قند و محصولات لبنی غلبه کرد.

این آژانس در روز جمعه (۳ می) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در آوریل به طور متوسط ۱۱۹.۱ واحد بود که از ۱۱۸.۸ واحد ماه مارس افزایش داشت. با این حال، آمار فائو در آوریل ۷.۴ درصد کمتر از سطح سال قبل بود. این شاخص در ماه فوریه به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید زیرا قیمت موادغذایی همچنان از اوج رکورد در مارس ۲۰۲۲ و در آغاز درگیری روسیه و اوکراین صادرکننده محصولات کشاورزی ادامه داشت.

گوشت در ماه آوریل، با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، بیشترین افزایش قیمت را نشان داد. شاخص غلات فائو برای پایان‌دادن به افت سه ماهه افزایش یافت که به دلیل افزایش قیمت‌های صادراتی ذرت بود. قیمت روغن نباتی نیز بالاتر رفت و به دلیل قدرت در روغن آفتابگردان و کلزا، افزایش قیمت‌های قبلی را به بالاترین سطح ۱۳ ماهه رساند.

با توجه به بهبود چشم‌انداز عرضه جهانی، شاخص قند به شدت کاهش یافت و نسبت به ماه مارس ۴.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۴.۷ درصد کمتر از سطح سال قبل خود رسید. قیمت لبنیات کاهش یافت و به ۶ افزایش ماهانه متوالی پایان داد. در داده‌های جداگانه عرضه و تقاضای غلات، فائو برآورد خود را از تولید جهانی غلات در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به ۲.۸۴۶ میلیارد تن از ۲.۸۴۱ میلیارد تن پیش‌بینی کرده بود که ۱.۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت که به دلیل به‌روزرسانی ارقام میانمار و پاکستان بود.

آژانس پیش‌بینی خود را برای محصولات آتی و برای تولید جهانی گندم در سال ۲۰۲۴ از ۷۹۶ میلیون تن در ماه گذشته به ۷۹۱ میلیون تن کاهش داد که نشان‌دهنده کاهش بیشتر در کاشت گندم در اتحادیه اروپا از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، بود.

بر اساس گزارش رویترز، چشم‌انداز بازنگری شده تولید گندم در سال ۲۰۲۴ با این وجود حدود ۰.۵ درصد بالاتر از سطح سال قبل بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت
  • قیمت طلا کاهش یافت
  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ |برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • کف قیمت نفت در ۸۰ دلار محکم شد