Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@14:17:04 GMT

سیره نگاری پیامبراعظم در غرب اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۰۸۸۱

سیره نگاری پیامبراعظم در غرب اسلامی

مسئله اصلی این پژوهش این است که سیره نگاری پیامبر در غرب اسلامی دارای آثار ژئوپلیتیک است، و عامل پایداری جوامع اسلامی در بخش شرقی و غربی آن بوده است ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱ رسانه ها نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، دکتر محمدرضا شهیدی پاک استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: حقیقت ثابت در فلسفه وجود دارد که توجه به شخصیت ثابت پیامبر (ص) و سیره نگاری او  و توسعه دانش سیره از صدر اسلام تا کنون موجب ثبات و پایداری شخصیت افراد و جوامع بوده است   و نسبت مستقیم بین سیره وشخصیت وجود دارد و سیره  انرژی شخصیت در افراد و جوامع اسلامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله اصلی این پژوهش این است که سیره نگاری پیامبر در غرب اسلامی دارای آثار ژئوپلیتیک  است، و عامل پایداری جوامع اسلامی در بخش شرقی و غربی آن بوده است. این فرضیه ابتدا در کتاب مدخل تاریخ غرب اسلامی که  عنوان پژوهش مولف در سال 1384 آمده  است  و بخش کوچکی از آن با عنوان مصادر تاریخ نگاری غرب اسلامی در 1397 منتشر شد، و سایر بخش های آن بوسیله افراد مسلط در مرکز پژوهشی مورد انتحال واقع شد ، مهمترین این قسمت ها سیره نگاری پیامبر در غرب اسلامی است که بخشی از کتاب مدخل تاریخ غرب اسلامی در 1398 منتشر شد.

مبنای این بخش کتاب بیان این فرضیه در مورد سیره پیامبر است که  ارتباط مستقیمی بین توجه  علمی و ادبی به شخصیت  و رفتار و سبک زندگی  پیامبر به صورت دانش سیره نگاری و تاریخنگاری سیره پیامبر پایداری جوامع اسلامی و توسعه فرهنگ اسلامی در آن جا وجود دارد. این ارتباط مسقیم فرضیه ای  تاریخی در حوزه علم سیره نگاری است.

این دانش در  دو حوزه جغرافیایی جهان اسلام  در غرب اسلامی ( آندلس، مغرب، افریقیه) وشرق اسلامی در ایران و هند و حجاز متفاوت و اثاز مختلف   و سبک متفاوت داشته است.

   این نوشته بخشی از مقاله پیدایی و گسترش تاریخ نگاری در غرب اسلامی ،  مدرسه تاریخ نگاری افریقیه - تونس - در دوره حفصیان است که د ر مجله تخصصی  فصلنامه تاریخ پژوهان  سال چهارم، شماره   3 1 /، بهار /    در سال  1387  منتشر شده است. و قسمتی از مقاله سیره نگاری پیامبر در غرب اسلامی است که در کنفرانس بین المللی سیمای پیامبر در هنر در دانشگاه زاهدان  در پنج شنبه 17 اردی بهشت  سال 1394 به صورت سخنرانی ارایه شده است و اصل ان در کتاب مقالات به چاپ رسیده است.

 بخشی از  کتاب مصادر و مآخذ و منابع تاریخنگاری غرب اسلامی 1384/1397 است . سیره پیامبر در غرب اسلامی ( در مغرب و اندلس و افریقیه )اساس ادبیات و عارف اسلامی و فرهنگ وتمدن اسلامی است . ده ها متن که جزو نخستین متون سیره است در این متطقه از جهان اسلام نوشته شد . سبک خاص سیره نگاری اندلسی و سبک خاص سیره نگاری مغربی و سبک خاص سیره نگاری  افریقیه پدید امد  افریقیه سرزمین حد واسط بین اروپا افریقا با ساحل طولانی با مدیترانه غربی و صاحب بزرگترین جزایر استرتژیک ، کلید سلطه بر جهان قرون وسطی بود ،این سرزمین محل تولد ورشد چند امپراطور روم و محل سنتی امپراطوری و قبور بسیاری از پیروان حضرت مسیح از جمله قبر قدیس اگوستین متاله و فیلسوف الهی جهان مسیحیت است . و سقوط افریقیه به منزله پایان امپراطوری بود و در روایات سیاستمداران وحاکمان اسلامی قرن نخست هجری از افریقیه به   الافریقیه المفرقه ) یاد شده است و اهمیت ان در ترسیم اینده مرز های دولت بزرگ نوبنیاد اسلامی مورد توجه  گرفته است.

فتح این سرزمین اغاز پیشروی دراروپا و فتح شبه جزیره ایبری در بخش بسیار بزرگی از جنوب اروپا بود و چهره ژئو پلیتیکی جدیدی به نقشه جهان داد. روح این حرکت بزرگ که اثر ماندگار ژئوپلیتیکی داشته است .توجه به سیره پیامبر و عشق به نام محمد در افریقیه است. پس از استقرار در ان جا چندین شهر اسلامی در افریقیه ایجاد شد و بنای اولین خلافت اسلامی در افریقیه خلافت فاطمیان نهاده شد و سیره نگاری پیامبر حرکت علمی وسیاسی همزمان با استقرار بود که باعث بقای جامعه اسلامی در مغرب و افریقیه شد . نزدیکی به سیره در این منطقه موجب پایداری گردید ودوری از ان با سقوط اندلس همراه شد.  با این وصف سیره که در قلب معارف سیاسی و تاریخی اسلامی است به اشکال و شیوه های مختلفی در حوزه پژوهش های اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است و  دارای وجوه اثار به عناوین مختلف است  و به عنوان ایده لوژی برتر و به عنوان عامل موثر ژئوپلتیک عمل کرد ه  است   و به شکل پدیده ای خاص در تاریخ و و واقعه ویژه موثر در تاریخ و  با عنوان پارادایم در تاریخنگاری آمده است.

یکی از عنوان‌های مطرح در تاریخ‌نگاری غرب اسلامی، به‌ویژه در افریقیه «سیره‌نگاری» است. تونس ، مراکش و غرناطه  در قرن هفتم و هشتم هجری از بیشترین تحقیق‌ها و تلخیص آثار کلاسیک سیره برخوردار بود.سیره نگاری به اشکال وصف شخصیت ، معجزه و تولد  نگاری  و  دلایل و سیره نگاری منظوم در غرب اسلامی آمده است . کتاب الشفا بتعریف حقوق المصطفی از عیاض بن موسی یحصبی سبتی (د544ق) از آثار مشهور سیره در غرب اسلامی است . این کتاب سیره در شرق و غرب جهان اسلام و در میان تشیّع و تسنّن مورد توجه گسترده قرار گرفته است. بیشترین شرح و تحقیق در مورد آن ارائه شده است. اخبار مبالغه‌آمیزی در مورد قرائت آن ادعا شده است؛ از جمله شهاب الدین الحرازی (د755ق) و فاسی (د832ق)، ادعا می‌کنند که قرائت این کتاب در مکه همواره موجب بارندگی سیل‌آسا در مکه شده است. دکتر محمد یسق در کتاب المصنفات المغریه فی السیرة النبویه، فصل سوم جلد دوم کتاب را به آثار و شروح و تلخیص و شرح و استخراج احادیث شفا و تحقیقاتی که پیرامون شفا در مغرب و مشرق جهان اسلام تولید شده اختصاص داده است (یسق، 1992، ص164_228). ویژگی سیره حافظ محدث، امام شیخ‌الاسلام قاضى عیاض مورخ و محدث مغربى و اندلسى توجه به آیات قرآن و احادیث نبوى در نگارش سیره نبوى است. قاضى عیاض (467_544ق) این کتاب را به شیوه شمایل‌النبى ترمذى و دلایل النبوه بیهقى به نگارش درآورده است او از علماى محدث و فقیه اندلسى و مغربى است. بخش دوم به ویژگى‌هاى اخلاقى و صفات ظاهرى پیامبر پرداخته است که نوعى شمایل‌النبى است، و در باب سوم به اخبار صحیح و مشهور در عظمت و سیره پیامبر پرداخته است و در باب چهارم به معجزات مخصوص پیامبر پرداخته است.

انتهای پیام/

R1395/P/S9/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۰۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود. - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود، سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به ریاض را به مثابه سفری در راستای ایجاد قدرت بازدارندگی منطقه‌ای و جلوگیری از وقوع تهدیدات مستمر در غرب آسیا دانسته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیراً خواستار  استقرار دفاع «یکپارچه» از کشورهای عربی خلیج فارس در برابر جمهوری اسلامی ایران شده  و آن را معطوف به واکنش قاطعانه و غیرتمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبال تجاوز صهیونیستها به حریم دیپلماتیک ایران در دمشق صورت داده است.

نکته دیگر اینکه بلینکن از کشورهای عربی منطقه خواسته است تا دراین خصوص، هم افزایی با رژیم اشغالگر قدس را نیز در دستورکار قرار داده و به روند رسمیت بخشی به رژیم قاتل و کودک کش صهیونیستی سرعت ببخشند.

بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران توان بازدارندگی خود را به رخ همه بازیگرانی کشیده که در پازل دشمنان امنیت منطقه بازی می کنند.با این حال در انعکاس سفر بلینکن به ریاض و متعاقبا امان ( پایتخت اردن) سوالاتی وجود دارد که نه تنها خبرگزاری فرانسه، بلکه دیگر رسانه های غربی نیز نسبت به پاسخ‌دهی به آنها عاجز هستند:

-کلیت حضور یک مقام از آن سوی اقیانوس آرام برای تعیین تکلیف در خصوص امنیت منطقه غرب آسیا چه منطقی به لحاظ حقوقی، راهبردی و عقلانی دارد؟

- آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم کودک کش و جعلی صهیونستی، چه نقشی در خلق بحرانهای مزمن منطقه‌ای و تعمیم آن به سرتاسر حوزه جغرافیایی جهان اسلام ایفا نموده است؟

- قرائت آمریکا از مفهوم بازدارندگی، تا چه اندازه ای با ایجاد ثبات و امنیت در نظام بین الملل قرابت دارد و حضور آمریکا در مناطق مخالف جهان چگونه منجر به خلق گره های کور راهبردی در آن حوزه های جغرافیایی شده است؟

- ترس از عملیات موفقیت آمیز وعده صادق و شکست سنگین مشترک رژیم اشغالگر قدس و آمریکا در این آوردگاه، چه تاثیری بر تشدید سردرگمی استراتژیک و تاکتیکی غرب در منطقه غرب آسیا داشته است؟

بهتراست خبرگزاری فرانسه به جای قهرمان سازی از قاتلی به نام بلینکن که دولت متبوعش از یک سو مقابل هرگونه توقف نسل کشی در غزه ایستاده و از سوی دیگر به سرکوب وقیحانه دانشجویان منتقد جنایات صهیونیستها در دانشگاههای آمریکا می پردازد، پاسخگوی سوالات شفاف فوق باشد.

بدیهی است که یکی از مهمترین کارویژه‌ها و وظایف رسانه‌های غربی، جلوگیری از طرح این پرسشهای هدفمند، آن هم به واسطه تهیه و تنظیم گزارشهایی تکراری و نخ نما (مانند گزارش اخر خبرگزاری فرانسه) است.

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود.

این در حالیست که جنگ غزه و تحولات آن، این استراتژی خطرناک را بیش از پیش در معرض دید و قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داه است.بخش اعظمی از خیزشهای عمیق صورت گرفته در کشورهای غربی علیه حکمرانان آنها، ناظر بر همین حقیقت مطلق است.حقیقی که احتمالا رسانه های غربی دیگر فرصت چندانی برای درک آن نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهید مطهری جوابگوی مسائل و نیاز‌های جامعه بود/ سیره شهید مطهری در برنامه‌های هفته معلم بازگو شود
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است