Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@16:42:35 GMT

خرم‌آباد قدیم، باغ‌شهر بوده است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۱۸۳۹

خرم‌آباد قدیم، باغ‌شهر بوده است

یک پژوهشگر و مدرس رشته معماری در دانشگاه‌ها می‌گوید: خرم‌آباد قدیم، باغ‌شهر بوده است.

محمد محمدی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از گذشته‌های تاریخی دور تا چند دهه پیش بخش مهمی از محدوده شهر خرم‌آباد در جهات مختلف را صدها باغ کوچک و بزرگ تشکیل می‌داد.

وی ادامه داد: گستره‌ این باغات، ده‌ها برابر بیشتر از مساحت و محدوده شهر قدیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی‌اصل تصریح کرد: به همین دلیل است که از خرم‌آباد قدیم باید با تعبیر یک «باغ‌شهر تاریخی» یاد کرد.

این پژوهشگر و مدرس اضافه کرد: در پیرامون باغ‌های گسترده بر گرداگرد شهر، پس کرانه‌های زراعی و مزارع گسترده‌ای قرار گرفته بود که شرح زیبایی آن در نوشته‌های ده‌ها مورخ، سیاح ایرانی و جهانگردان غیر ایرانی آمده است.

وی یادآور شد: شهر خرم‌آباد به تقریب در مرکز جغرافیایی استان، قرار گرفته است. این شهر در درون دره تنگی با عرض کم (بیشینه 30 و کمینه یک کیلومتر) در شمال و دشتی نسبتا فراخ در جنوب قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خرم آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۱۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماران و کهنسالان چشم انتظار بهار و آغوزفروشان دوره‌گرد

همشهری آنلاین- صفورا صادقی: نام «آغوز» را حتما شنیده‌اید. ولی اینکه فروش این ماده شغل به حساب بیاید جای تعجب دارد. همه پستانداران آغوز تولید می‌کنند. آغوز اولین شیر غلیظ و مایل به زرد است که پس از زایمان ترشح می‌شود و سرشار از انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

شیر آغوز غنی شده از ترکیبات مقوی است و باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. طی تحقیقاتی که بر روی آغوز پستاندارانی مانند گاو، گوسفند و میش انجام شده است متوجه شدند که این ماده می‌تواند با عفونت‌هایی که ممکن است در روده وجود داشته باشد مبارزه کند و باعث سلامت کارکرد روده‌ها شود. همچنین این ماده می‌تواند برای ورزشکاران به عنوان مکمل استفاده شود. اما در تهران قدیم با شروع فصل بهار دامداران این ماده را برای فروش به شهر می‌بردند.

نصراله حدادی، تهران شناس، در مورد آغوز فروشی در تهران قدیم می‌گوید: «با شروع اردیبهشت ماه و متولد شدن بره‌ها و گوساله‌ها در کوچه پسکوچه‌ها دوچرخه‌هایی که شیپور داشتند داد می‌زدند: آغوز ...آغوز و بیشتر کسانی که ضعف جسمانی یا بیماری داشتند مشتری این شیر بودند.»

کد خبر 847778 برچسب‌ها تهران قدیم مشاغل

دیگر خبرها

  • لزوم جمع آوری پایانه قدیم شرق در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی
  • بیماران و کهنسالان چشم انتظار بهار و آغوزفروشان دوره‌گرد
  • آخرین وضعیت ترافیکی آزادراه کرج تهران در ۱۷ اردیبهشت
  • تهران قدیم | تصویر متفاوت از پوشش زنان در کنکور ۵۰ سال قبل/ عکس
  • سفربه تهران قدیم؛ تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل (+عکس)
  • چرا در تهران قدیم خودرو‌ها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • سیلاب در محور قدیم رباط سنگ -رباط سفید -مشهد
  • چرا در تهران قدیم خودروها وسط خیابان پارک می‌کردند؟
  • تهران قدیم | طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود