Web Analytics Made Easy - Statcounter

عربستان برای خرید تسلیحاتی از آمریکا میلیاردها دلار هزینه کرده است اما حتی نیروی دریایی آمریکا نیز برخی از این تجهیزات را به دلیل غیرقابل اطمینان بودن آن‌ها به کار نمی‌گیرد؛ تجهیزاتی که می‌توانند نیروی دریایی عربستان را با مشکلات زیادی مواجه کند.

به گزارش ایسنا، نیروی دریایی عربستان از سال ۲۰۰۸ برنامه‌ریزی کرده تا ۲۰ میلیارد دلار در پروژه گسترش نیروی دریایی خود سرمایه‌گذاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریاض در حال حاضر سه ناو محافظ، چهار ناوچه هزار تُنی کلاس بدر و ۹ قایق گشت‌زنی ۵۰۰ تنی را در عملیات خود به کار می‌گیرد که ساخت همه آن‌ها به جز سه ناو محافظ به دهه ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد.

فروش چهار شناور ساحلی کلاس "فریدام" که نوعی ناوچه سبک است، نخستین بار در زمان دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا مطرح شد و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی آمریکا به عنوان بخشی از قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان مجوز آن صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری دیلی بیست، این شناورها هم‌اکنون توسط شرکت لاکهید مارتین در دست ساخت هستند و بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به عربستان تحویل داده می‌شوند.

علاقه عربستان به خرید این شناورهای ساحلی عجیب به نظر می‌رسد زیرا غیرقابل اطمینان بودن، هزینه‌های بالا، عدم برخورداری از قدرت شلیک و عدم قابلیت این شناور در تطابق با واحدهای ماموریت‌های مختلف ارتش آمریکا را در استفاده از آن با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

این مشکلات موجب شد که نیروی دریایی آمریکا میزان سفارش این شناورها را از ۵۵ به ۳۲ کاهش دهد.

این شناورها با قابلیت شبکه شدن با کشتی‌های دوست می‌توانند علاوه بر خود، از آن‌ها نیز محافظت کنند. این شناورها دارای سیستم پرتاب موشک "مارک ۴۱" هستند که می‌توانند موشک‌هایی از انواع متفاوت از جمله موشک‌های دوربرد سطح به هوای " SM-۲" یا " Tomahawk " را نیز پرتاب کنند اما این در صورتی است که عربستان این موشک‌ها را نیز از آمریکا خریداری کند.

بدون چنین تسلیحاتی، شناورهای ساحلی عربستان برد بسیار کمی دارند و قابلیت مقابله با ناوگان‌هایی را که می‌توانند تهدیدی محسوب شوند، نخواهند داشت.

این چهار شناور ساحلی نسبتا کوچک برای ریاض شش میلیارد دلار هزینه داشته‌اند که هزینه‌های خدمات آموزشی، قطعات یدکی را نیز شامل می‌شوند اما این هزینه برای خرید چنین کشتی‌هایی حتی برای سعودی‌ها هم بالا است.

این شناورها قابلیت دفاعی نیروی دریایی عربستان و محافظت از کشتی‌های دوست در برابر تهدیدهای هوایی و زمینی را افزایش خواهد داد اما با وجود جدی بودن مساله غیرقابل اطمینان بودن این شناورها، سعودی‌ها همچنان باید امیدوار باشند که ضعف‌های شناورهای ساحلی‌ای که خریداری کرده‌اند آنان را دچار مشکل نکند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فروش تسلیحاتی آمریکا به عربستان نیروی دریایی عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۲۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان

 امیر دریادار دوم حسین حسنی، فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این یگان در کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارت وارد شده به شهرستان کنارک، نیروی دریایی ارتش برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی، با هدف کمک به مردم سیل‌زده در سیستان و بلوچستان وارد عرصه شد.

فرمانده منطقه سوم نبوت نیروی دریایی ارتش ادامه داد: ما در نیروی دریایی ارتش با توان بالا و پیشرفته‌ترین تجهیزات اعم از بالگرد‌ها و خودرو‌های تیپ تفنگداران توانستیم همه کمک‌های جمع‌آوری شده توسط بنیاد برکت، بنیاد احسان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای رفع نیاز‌های اعلام شده از سوی ستاد بحران را توسط بالگرد و خودرو به صعب العبورترین روستا‌ها که امکان دسترسی به آنها وجود نداشت، منتقل کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۶ سورتی پرواز بالگرد به روستا‌های صعب‌العبور انجام شده که این پرواز‌ها از طریق یگان هوادریا در منطقه سوم دریای نبوت ارتش و در همکاری با خودرو‌های تاکتیکی تیپ تکاوری حمزه سیدالشهدا (ع) جهت انتقال کمک‌ها و نیازمندی‌های مردم به نقاط صعب العبور انجام می‌شود.

امیر دریادار حسنی همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که ستاد بحران استان از ما برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان درخواست داشته باشند آماده خدمت‌رسانی هستیم. در این راستا، بالگرد‌های ما امروز به سوی منطقه دشتیاری نیز اعزام خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هزینه ۱۰۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • رزمایش دریایی شناورها، گرامیداشت روز ملی خلیج فارس
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است