Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:25:39 GMT

میزبانی بهاری از نواصولگرایی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۳۰۶۵

میزبانی بهاری از نواصولگرایی

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در میانه تکاپوی بی وقفه بزرگان جریان اصولگرایی برای تعبیه سازوکار واحد انتخاباتی، انتشار خبر دیدار نوروزی «محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین تهران و «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور سابق خبرساز شده است.

در حالی که نزدیکان قالیباف از ماهیت غیر انتخاباتی این دیدار خبر می دهند، چهره های نزدیک به احمدی نژاد با «سازنده» خواندن این ملاقات، مفهومی سیاسی را در ذهن زنده می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توییت روز جمعه «وحید یامین‌پور» چهره سیاسی- رسانه ای اصولگرا، یک بار دیگر احمدی نژاد و قالیباف و تحرکات انتخاباتی آنان را کانون توجه رسانه ها قرار داد. نحوه پرداخت موضوع در توییتر یامین پور، گمانه زنی هایی را در مورد اهداف سیاسی این دیدار مطرح کرد. چهره‌ رسانه‌ای نزدیک به «جبهه پایداری» در صفحه توییتر خود نوشت: دوستان از دیدار اخیر آقایان قالیباف و احمدی نژاد اطلاعات کامل‌تری دارند؟ ظاهرا خیلی رو به جلو و سازنده بوده است.

پس از آن بود که «محسن پیرهادی» دبیرکل «جمعیت پیشرفت و عدالت» و از چهره های نزدیک به قالیباف، با انتشار یک توییت، ضمن تایید این ملاقات، سمت و سوی سیاسی آن را تکذیب کرد و نوشت: ‏«خبر دیدار آقایان قالیباف و احمدی نژاد مربوط به اواخر فروردین است. گویا آقای احمدی نژاد چند جلسه مجمع نیامده بودند، آقای قالیباف پیگیری کردند و متوجه شدند ایشان بیمار هستند و با جمعی از دوستان به عیادت ایشان رفتند. ‏یادمان باشد همه چیز در دنیا سیاست بازی، انتخابات و حاشیه نیست. همین.»

با این حال یکی از نزدیکان احمدی نژاد در گفت و گو با «ایرناپلاس» خبرهایی را که در مورد ماهیت احوالپرسی گونه جلسه اعلام شده، کذب خوانده است.

اینکه جنس دیدار دو چهره سیاسی جریان اصولگرایی چه بوده مشخص نیست، ولی نگاهی به پیشینه کنشگری سیاسی قالیباف و احمدی نژاد در بازه های زمانی مختلف، نکاتی را به دست می دهد که شاید برای تحلیل شرایط موجود کمی روشنگر باشد.

اتحاد انتخاباتی قالیباف و احمدی نژاد قابل تصور است؟

جدی ترین تقابل میان این دو چهره در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد به ویژه اواخر آن شکل گرفت؛ دوره ای که قالیباف در قامت شهردار پایتخت، در برخی از حوزه ها با دولت دچار چالش شد و در بسیاری از مواقع تندترین انتقادات را متوجه دولت کرد.

در جریان انتخابات ۹۶ اما ورق برگشت. قالیباف از مخالف دوآتشه احمدی نژاد، به یک باره به منتقدی منطقی تبدیل شد که فارغ از نگاه صفر و یکی به کارنامه دولت های نهم و دهم، نکات مثبت عملکرد آن را هم بازگو می کرد. در جریان مناظرات انتخاباتی تلویزیونی، قالیباف در هماوردی با رقیب سرسخت خود یعنی «اسحاق جهانگیری» و برای زیر سوال بردن عملکرد دولت یازدهم، از دوره مدیریت احمدی نژاد حمایت کرد. او از دو شاخصه «حمایت از مستضعفین و محرومین» و «جوانگرایی» در کارنامه عملکرد احمدی نژاد دفاع کرد و مدعی شد «حسن روحانی» به این شاخصه ها بی توجه بوده است.

بعدها و در چارچوب تصمیم سازوکار جمعی اصولگرایان موسوم به جمنا و به منظور هم کاسه کردن آرای اصولگرایان، قالیباف به نفع «سید ابراهیم رئیسی» کنار رفت؛ دیگر نامزد اصولگرایی که حضور احمدی نژادی ها در ستاد انتخاباتیش مورد توجه قرار گرفت.

واقعیت آن است که برخلاف بسیاری از سیاستمداران، برای سردار، تغییر رویکرد به منظور مانور سیاسی چندان دشوار نیست. قالیباف برای پیروزی در انتخابات، بارها روش و رویکرد خود را تغییر داده است؛ چه در سال ۸۴ که در قامت نامزدی توسعه گرا و تکنوکرات و روشنفکر به میدان رقابت ها آمد؛ چه در سال ۹۲ که به عنوان مدیری جهادی و حامی قشرهای ضعیف وارد گود رقابت ها شد و چه در سال ۹۶ که مطالبات عدالت محورانه را هدف قرار داد و با دوگانه ۴ درصدی و ۹۶ درصدی پا به میدان گذاشت.

قالیباف که بارها از پایگاه اصولگرایی نامزد شده ولی به واسطه نوع کنشگری و انتخاب های سیاسی این جریان و در ادامه عدم اقبال عمومی نتوانسته به مطلوب خود در عالم سیاست جامه عمل بپوشاند، مدتی است مسیری متفاوت از این جریان سیاسی در پیش گرفته تا شاید این بار بتواند با اتکا به توان خود، پیروز انتخابات باشد.

«نواصولگرایی» عنوانی است که سردار برای تشکیلات و گفتمان برآمده از به آسیب شناسی جریان اصولگرایی برگزیده و قرار است با جذب جوانان توانمند و ساختارمند کردن تصمیم سازی سیاسی در این نهاد، طرحی نو در عالم سیاست دراندازد.

هرچند اصولگرایان تشکیلات تازه تاسیس قالیباف را چندان به رسمیت نمی شناسند، ولی گویا شهردار پیشین عزم خود را جزم کرده تا با تکاپوی انتخاباتی مستقل و کارآمد، به اصولگرایان درس سیاست بدهد.

در این چارچوب و با توجه به روش های سیال و متنوع سردار برای شرکت در انتخابات، از دید ناظران نزدیک شدن احمدی نژاد و قالیباف، دور از انتظار نیست.

این در حالی است که برخی معتقدند قالیباف چنین اشتباهی را مرتکب نمی شود که روی دیوار احمدی نژادی یادگاری بنویسد؛ اقدامی که می تواند بر اعتماد برخی از اصولگرایان به قالیباف تاثیرگذار باشد .

حجت الاسلام «عباس امیری‌فر» نزدیک‌ ترین روحانی به احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری، در گفت و گویی رسانه ای با اشاره به اینکه « احمدی نژاد متمرد و مطرود رهبری است؛ دو سال است که هر کسی را می‌بیند تا از مقام معظم رهبری وقت ملاقات می‌گیرد ولی به او وقت نمی‌دهند» گفت: هیچ شخصیتی مثل قالیباف با چنین فردی ائتلاف نمی‌کند.

چراغ خاموش و موتور روشن احمدی نژاد

تحرکات سیاسی احمدی نژاد هم این روزها این شبهه را در میان ناظران ایجاد کرده که «گویی از برخی نهادهای حاکمیتی چراغ سبز دریافت کرده باشد». این مساله در کنار توان موج سواری احمدی نژاد روی مطالبات مردمی، گسترش نارضایتی عمومی، احتمال کاهش نرخ مشارکت انتخاباتی و ...، نگرانی هایی را در میان ناظران برانگیخته است.

مدتی است نگرانی هایی در مورد حرکت چراغ خاموش احمدی نژاد برای بستن لیست انتخاباتی از چهره های ناشناخته برای عبور بی خطر از نظارت استصوابی شورای نگهبان مطرح می شود. «یدالله طاهر نژاد» عضو شورای مرکزی حزب «کارگزاران سازندگی» چندی پیش در گفت و گویی رسانه ای در مورد احتمال نامزد شدن احمدی نژاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: بعید می‌دانم خود احمدی‌نژاد نامزد انتخابات شود، اما رهبری جریان منتسب به خود را بر عهده خواهد داشت.

مشارکت پایین انتخاباتی به صورت بالقوه می تواند جریان احمدی نژاد را به رقیبی جدی برای اصولگرایان بدل کند.«عبدالواحد موسوی لاری» وزیر کشور دولت اصلاحات هم معتقد است: جریان بهاری در انتخابات آتی عددی نیستند، مگر اینکه مردم در انتخابات مشارکت نکنند. اگر مردم در مشارکت دچار تردید بشوند و فضا انتخاباتی و مشارکتی نشود آقای احمدی‌نژاد می‌تواند بخش قابل توجهی از آرای اصولگرایان را کسب کند و اصولگرایان با یک افت جدی روبه‌رو شوند.

آنچه مسلم است اینکه احمدی نژاد همچنان در جامعه پایگاه رای دارد و زمینه کارآمدی راهبرد سیاسی او یعنی موج سواری روی مطالبات مردمی در شرایط سخت اقتصادی کنونی فراهم است. از دید ناظران شاید همین ظرفیت است که قالیباف را به دیدار احمدی نژاد ترغیب کرده باشد. برخی در همین چارچوب، این دیدار را گامی در جهت جلب حمایت احمدی‌نژاد از لیست انتخاباتی قالیباف در انتخابات مجلس آینده می دانند.

قالیباف و احمدی نژاد به رغم اختلاف ها و تفاوت های بسیار در عالم سیاست، این روزها یک وجه اشتراک مشترک دارند و آن تلاش برای یافتن راهی متفاوت از اصولگرایی برای ورود و نقش آفرینی در سپهر سیاسی ایران است. هر دو در گفتار و کردار از اصولگرایان تبری می جویند تا جایی که یکی خود را نواصولگرا می داند و دیگری هنوز هرگونه وابستگی جناحی خود را رد می کند.

برخی شکل گیری جریان سوم به سردمداری قالیباف یا احمدی نژاد را در انتخابات پیش رو دور از ذهن نمی دانند. بی جهت نیست که دیدار قالیباف از احمدی نژاد توجه ویژه رسانه ها و آگاهان به مسایل سیاسی را برانگیخته است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۳۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیشترین بارش باران در ایستگاه در روستای انجیره آبدانان

احسان احمدی نژاد کارشناس پیش بینی هواشناسی استان ایلام گفت: ایستگاه‌های هواشناسی آبدانان با ۱۱۷ میلی متر، میمه ۱۱۰ و ارکواز ملکشاهی با ۱۰۵ میلی متر به ترتیب بعد از انجیره بیشترین میزان بارش باران را ثبت کرده اند و مقدار دریافت نزولات جوی ایلام در این بازه زمانی ۵۷ میلیمتر بوده است.

وی افزود: هرچند اصل سیستم امشب به تدریج از آسمان استان خارج می‌شود، اما به خاطر وجود رطوبت در جو، طی ساعاتی از فردا بارش‌های رگباری بهاری به ویژه در نواحی شمال استان رخ می‌دهد.

کارشناس پیش بینی هواشناسی استان ایلام اضافه کرد: بارش‌های امروز موجب طغیان رودخانه‌ها و مسیل ها، آبگرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌ها می‌شود.

احمدی نژاد یادآور شد: این سیستم بارشی همراه با خطر اصابت صاعقه، تکرگ، رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد موقتی است.

وی ادامه داد: فردا نیز باتوجه به رگباری و بهاری بودن سیستم و بارش‌های نقطه ای، احتمال بروز آبگرفتگی موقت وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان استان ها استان‌ها

دیگر خبرها

  • ثبت بیشترین بارش باران در ایستگاه در روستای انجیره آبدانان
  • ادعای علیرضابیگی از مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد
  • مخالفت احمدی‌نژاد با گشت ارشاد / دولت به وزرا می‌گوید استیضاح نشو، استعفا بده!
  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • ادعای علیرضا بیگی از مخالفت احمدی نژاد با گشت ارشاد
  • عکس احمدی‌نژاد و سعید جلیلی ۲۰ سال قبل
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • مراسم ازدواج خواهرزاده احمدی نژاد در استانبول + عکس
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  • ازدواج خواهرزاده احمدی‌نژاد در ترکیه (+ عکس)