Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:28:28 GMT

۷۰۰ راس گوسفند در ایستگاه اصلاح نژاد شیروان موجود است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۴۹۹۰

۷۰۰ راس گوسفند در ایستگاه اصلاح نژاد شیروان موجود است

احمد داوطلب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به انجام انتقال ژن دوقلوزایی بر روی گوسفندان این ایستگاه در شیروان اظهار داشت: طبق برنامه قرار است این طرح را ادامه دهیم و هرساله دام بیشتری اصلاح نژاد با هدف دوقلوزایی شود.

وی افزود: گوسفندهایی که ژن دوقلوزایی دارند حداقل یک بره در سال نسبت به گوسفندهای دیگر بیشتر به دنیا می آورند که تعداد بره و بره زایی بیشتری در سال خواهیم داشت که خود باعث افزایش بهره وری در گله‌های دام سبک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون کمک های خوبی به این ایستگاه شده است گفت: اخیرا بیش از ۳۰ راس گوسفند ژن دار از این ایستگاه به متقاضیان واگذار شده و ۵۰ راس دیگر موجود است.

داوطلب افزود: برنامه های اصلاح نژاد در راستای اقتصاد مقاومتی و بخش دامداری که شغل اکثر مردم این استان است می تواند حمایت خوبی داشته باشد و به افزایش درآمد روستاییان کمک کند.

پروژه انتقال ژن درسال ۹۲ در استان آغاز شده و با انتقال ژن دوقلوزایی بر روی گوسفند کردی موفق به تولید بیش از ۷۲ راس گوسفند کردی ژن دار در ایستگاه گوسفند کردی شیروان شده است

گوسفند نژاد کردی بومی مناطق شمال خراسان است و بیشترین پراکنش آن در شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، کلات،  درگز و چناران است.

گوسفند کردی گونه‌ای از نژاد آواسی فلسطینی است که در طبقه بندی گوسفندان ایرانی جزو نژادهای بدن رنگین، دنبه دار با جثه متوسط طبقه بندی شده و از نظر تولید جزو نژادهای دو منظوره گوشتی - شیری است.

این نژاد دامی دارای مدت پرواربندی طولانی است اما بره‌های نژاد کردی در دوران شیرخوارگی دارای سرعت رشد بسیار بالایی هستند که از این رو اصطلاحاً به این نژاد 'پیش رس' گفته می‌شود.

پشم این نژاد نیز از نوع رنگین و زبر است که برای بافت قالیچه،  نمد و گلیم کاربرد دارد.

تا چند سال پیش، به جز ایستگاه شیروان، یک ایستگاه دیگر نیز در زمینه پرورش و اصلاح نژاد کردی در استان کردستان فعالیت داشت که کار آن به تعطیلی کشید.

ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان در خراسان شمالی در سال ۱۳۶۸ در روستای 'حسین آباد' این شهرستان، در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تأسیس شد که گوسفندان این ایستگاه هر دو سال سه بار زایش دارند.

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۴۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین

عکس آرشیوی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، حجت الله مددخانی شامگاه یکشنبه در این خصوص اظهار کرد: در حادثه برخورد قطار با گله گوسفند در حوالی آبیک ۵۷ راس گوسفند تلف و ۲ چوپان مصدوم شدند.

فرماندار شهرستان آبیک با ناگوار خواندن این حادثه تصریج کرد: در این حادثه علاوه بر ۵۷ گوسفند، ۲ چوپان نیز از ناحیه دست و سر مجروح شدند که مراحل درمانی را سپری می کنند.

مددخانی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه برای تردد در این منطقه پل زیر گذر احداث شده است، اما چوپانان گله را از روی ریل عبور داده که منجر به وقوع چنین اتفاق تلخی شده است.

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز اینترپل در شیروان
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل
  • کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل دستگیر شد
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی بعد از ۷ سال ‌در شیروان
  • تلف شدن ۲۰ راس گوسفند
  • تلف شدن ۵۷ گوسفند در برخورد قطار با گله در قزوین
  • تلف شدن ۵۷ رأس گوسفند در برخورد با قطار
  • تلف شدن ۵۷ راس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک
  • آقای اوسمار نقد را ول کردی نسیه را چسبیدی | حسرت بزرگی خوردم بابت دوبار از دست دادن برتری دوگله