Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیشنهادات ۷گانه گمرک برای رفع مشکلات رفع تعهد ارزی واردات، هشدار در مورد کلاهبرداری به بهانه سبدغذایی، ایران آماده توسعه همکاری با آذربایجان، کاهش ۳۸ درصدی تولید خودرو تا پایان تیر برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (سیزدهم مرداد ماه) به شرح زیر است:

رفتار جزیره ای از موانع رونق تولید

«حسین سلاح‌ورزی» شب گذشته (شنبه 12 مرداد) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره اقدامات انجام شده برای رونق تولید به تشریح عملکرد اتاق بازرگانی پرداخت و گفت: در اردیبهشت امسال، اتاق بارزگانی بسته خروج از این شرایط و بسته حمایتی را تدوین کرد و این اقدام مجلس با خواست بخش خصوصی و نکات طرح شده در این بخش مشابهت زیادی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در بازه زمانی یکساله، ارزش افزوده بخش صنعت سیر نزولی یافته است، افزود: در این مدت حمایت‌ها بیشتر جنبه شعاری داشته و اقدامی مهمی در افزایش توان تولید نشده است.

 

طلا گرمی ۴۰۶ هزار و ۷۵۷ تومان/دلار ۱۱ هزار و ۹۳۰ تومان

هر گرم طلای 18 عیار امروز (یکشنبه 13 مرداد) 406 هزار و 757 تومان معامله می شود در حالی که روز گذشته (شنبه 12 مرداد) قیمت هر گرم طلای 18 عیار امروز 411 هزار و 836 تومان بود و شاهذ کاهش 5 هزار تومانی در قیمت هر گرم طلا هستیم.

 

بنابراین گزارش امروز (13 مرداد) سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 155 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 80 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 440 هزار تومان و سکه یک گرمی 950 هزار تومان است در حالی که (شنبه 12 مرداد) سکه بهار آزادی طرح جدید، سکه بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب 4 میلیون و 120 هزار تومان، 4 میلیون و 50 هزار تومان، 2 میلیون و 220 هزار تومان، یک میلیون و 430 هزار تومان و 940 هزار تومان مبادله می شد.

 

این گزارش می افزاید: امروز (13 مرداد) دلار 11 هزار و 930 تومان، یورو 13 هزار و 350 تومان، پوند 14 هزار و 600 تومان، درهم امارات 3275 تومان، لیر ترکیه 2160 تومان، یوان چین 1733 تومان،  دلار کانادا 9070 تومان، دلار استرالیا 8150 تومان در بازار آزاد مبادله می شود این در حالی است که (12 مرداد) در بازار آزاد دلار 12 هزار و 30 تومان، یورو 13 هزار و 500 تومان، پوند 14 هزار و 700 تومان و درهم امارات 3320 تومان، لیر ترکیه 2170 تومان، یوان چین 1755 تومان، دلار کانادا 9150 تومان و دلار استرالیا 8330 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

پیشنهادات ۷گانه گمرک برای رفع مشکلات رفع تعهد ارزی واردات

«مهرداد جمال ارونقی»، معاون امور فنی گمرک در نامه ای به عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار نوشت: با توجه به مشکلات عدیده مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن اظهارنامه های وارداتی، پیشنهادات ذیل جهت تعیین تکلیف و دستور طرح در جلسه آتی ستاد تنظیم بازار به استحضار می رساند:

۱. پذیرش ۱.۵ درصدی برای کالاهای اساسی و ضروری موضوع مصوبه ۶۳۷۹۳ت۵۵۶۳۳ هیات وزیران و ۸۰۳ ردیف تعرفه

۲. پذیرش تلورانس وزنی ۳درصد برای سایر کالاها که ملاک تسویه بانک وزن این اقلام هنگام خروج از گمرک است

۳. پذیرش تلورانس وزنی بالاتر برای برخی کالاهای خاص با اعلام رسمی دفتر واردات گمرک به بانک

۴.ملاک قرار دادن وزن ثبت سفارش برای محموله های حمل به دفعات بدون در نظر گرفتن تلورانس وزنی اظهارنامه

۵. بررسی و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص اعلام سیستمی کسر یا اضافه تخلیه به بانک به صورت فیلد مجزا (تفاهم نامه ۳ جانبه)

۶. اعمال صحیح وزن کانتینر (۲۰ فوت ۲۲۰۰ و ۴۰ فوت ۳۷۵۰ کیلوگرم)

۷. تعمیم و تسری موارد ذکر شده در صورت تصویب

 

هشدار در مورد کلاهبرداری به بهانه سبدغذایی

گزارش‌ها جدید حاکی از آن است که کلاهبرداران سایبری با شگرد کلاهبرداری پیامکی و استفاده از فیشینگ به منظور ایجاد درگاه پرداخت تقلبی اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی شهروندان با عنوان دریافت بسته حمایتی دولت می‌کنند؛ در همین راستا نیاز است تا شهروندان نسبت به پیام‌های دریافتی دقت کافی و لازم را داشته باشند تا با ورود به این سامانه مورد کلاهبرداری قرار نگیرند.

 

طبق خبر ایبنا، پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری با پیامک‌های انبوه «بسته حمایت دولت» هشدار داد و اعلام کرد که اخیرا افراد سودجو با سواستفاده از شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور اقدام به ارسال پیامک‌های انبوه به هموطنان تحت عنوان «بسته حمایتی دولت»، «دریافت سبد غذایی خانوار» و... کرده و از این طریق اقدام به کلاهبرداری از شهروندان از طریق درگاه بانکی جعلی کرده‌اند.

 

در این روش لینکی به صورت پیامک برای افراد ارسال شده و از کاربر درخواست می‌کند برای دریافت بسته حمایتی دولت به سایتی جعلی بروند که بعد از مراجعه به این سایت از کاربران اطلاعاتی از قبیل کد ملی، میزان درآمد ماهیانه، تعداد خانوار و وضعیت مسکن افراد و... دریافت می شود. در ادامه افراد سودجو با دریافت این اطلاعات، کاربر را به درگاه بانکی برای واریز مبلغ ۲۰۰۰ تومان برای صدور کارت بانکی هدایت می‌کنند که این درگاه فیشینگ و جعلی بوده و تمامی اطلاعات کارت بانکی افراد را به سرقت برده و حسابشان را خالی می‌کنند.

 

پلیس فتا به شهروندان هشدار داده که به اینگونه پیامک‌ها تحت هیچ شرایطی اعتنا و اعتمادی نکرده و تحت هیچ شرایطی اطلاعات شخصی و بانکی خود را در این سایت‌ها وارد نکنند و در صورتی که به هر علت، با ورود به سایت‌های جعلی اطلاعات کارت بانکی خود را درج کردند، بلافاصله رمز دوم اینترنتی خود را تغییر دهند.

 

ایران آماده توسعه همکاری های خود با آذربایجان است

«رضا رحمانی» در دیدار با شاهین مصطفی یف اظهار داشت: مبادلات تجاری دو طرف، در یکسال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده و با توجه به اراده مقام های ارشد دو کشور، هیچ مانع و محدودیتی برای گسترش همکاری ها وجود ندارد.

 

وزیر صمت با اشاره به برنامه های مشترک همکاری در بخش های مختلف صنعتی میان ایران و آذربایجان، خاطر نشان کرد: توافقات انجام شده در صنایع خودروسازی و تولیدات قطعات خودرو، تولید دارو، ایجاد منطقه مشترک صنعتی و...، با اهتمام جدی طرفین می توانند هرچه سریعتر عملیاتی شوند.

 

رحمانی تصریح کرد: با شناسایی و تامین گروه های کالایی هدف صادراتی طرفین و ورود بخش خصوصی، به افزایش بیش از پیش حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان کمک کند.

 

وی گفت: ایران از موقعیت جغرافیایی و تجاری مناسبی برای برقراری مبادلات تجاری کریدور شمال _ جنوب و اتصال کشورهای حاشیه دریای خزر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا برخوردار است که می توانیم در سایه همکاری های چند جانبه، ظرفیت های موجود را برای بهره مندی تجاری و صنعتی طرفین فعال کنیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: ایران آمادگی لازم را دارد تا با ایجاد طرح های مشترک صنعتی سطح همکاری های خود را با کشور آذربایجان توسعه دهد و در همین راستا می توان از طرح خودرو سازی مشترک میان دو کشور به عنوان نماد همکاری های اقتصادی طرفین یاد کرد.

 

رحمانی با اشاره به اقدامات طرف ایرانی در تسریع طرح ساخت مشترک انواع اتوبوس و کامیون میان دو کشور، گفت: در حوزه دارو سازی و صادرات دارو های تولیدی ایران، کشورمان دارای ظرفیت های بسیار خوبی است که می توانیم روی توسعه همکاری های دو طرف در این زمینه اقدامات موثرتری انجام دهیم.

 

کاهش ۳۸ درصدی تولید خودرو تا پایان تیر

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۶۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد. در چهار ماهه نخست پارسال ۴۳۲ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود.

 

بر پایه این گزارش، در مدت یاد شده ۲۴۷ هزار و ۴۵ دستگاه خودروی سواری از سوی خودروسازان داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۹.۳ درصدی نشان می‌دهد.

 

در این مدت فقط ۶۹ دستگاه ون و ۱۸ هزار و ۲۷۰ دستگاه وانت در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال به ترتیب کاهش ۸۴.۱ درصدی و ۳.۳ درصدی داشته است.

 

در چهار ماهه نخست امسال ۲۹۳ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در کشور تولید شد که در مقایسه با پارسال به ترتیب افت ۵۵.۱ درصدی و کاهش ۶۴.۲ درصدی نشان می‌دهد.

 

وجود ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور

«فرهاد دژپسند» با اشاره به نامه رییس جمهور به ۴ وزیر درباره تعیین تکلیف تخصیص ارز دولتی به شرکت ها گفت: فرآیند تخصیص و تامین ارز، واردات کالا و ترخیص و توزیع آن یک فرآیند آنی نیست و یک پروسه را طی می کند.

 

 

وزیر اقتصاد و امور دارایی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ میلیون تُن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد، افزود: در چنین شرایطی نمی توان گفت که ارز در کشور گم شده، بلکه باید در حوزه فرآیند تخصیص ارز و ترخیص کالا اطلاع رسانی دقیق صورت گرفته و شفاف سازی شود./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ازدواج نماز جمعه خراسان جنوبي بیرجند خطبه های نماز جمعه شهادت امام جواد ع ازدواج آسان روزنامه ها شبستان بیرجند اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۶۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ «انحطاط اخلاقی» یا «دامپینگ اخلاقی» مفهومی در اخلاق پژوهشی است که شیوه‌های تحقیقاتی غیراخلاقی محیط‌های با درآمد بالاتر نسبت به محیط‌های کم‌درآمد توصیف می‌کند. زمانی که محققان آگاهانه سیستم‌های نظارتی محدود کننده داخل کشورشان را دور می‌زنند و محدودیت‌ها را در سیستم خارج از کشور از بین می‌برند، انحطاط اخلاقی رخ می‌دهد. این پدیده همچنین می‌تواند به طور ناخواسته در تحقیقات بین‌المللی رخ دهد که محققان دانش یا آگاهی اخلاقی برای انجام مطالعات مناسب در محیط‌های ناآشنا را ندارند.

تاریخچه

در سال 2020 کمیسیون اروپا در گزارشی تحت عنوان «هاریزون» اصلاح انحطاط اخلاقی را اینگونه توصیف کرد: با توجه به جهانی شدن فعالیت‌های تحقیقاتی، این خطر وجود دارد که تحقیقات با موضوعات اخلاقی حساس توسط سازمان‌های اروپایی خارج از اتحادیه اروپا به گونه‌ای انجام شود که در اروپا پذیرفته نیست. از منظر اخلاقی، به صادرات این شیوه‌های تحقیقاتی ناسازگار، دامپینگ اخلاقی گفته می‌شود.

در سال 2015 نیز پیشنهادی از سوی کنسرسیوم «تراست» توسط داوران برای مقابله با انحطاط اخلاقی مطرح شد که خروجی اولیه آن یک کد اخلاقی جدید بود: آئین‌نامه رفتار جهانی برای تحقیقات.

مصادیق

در ادامه به چند نمونه از انواع مختلف انحطاط اخلاقی اشاره می‌کنیم:

انتخاب یک مکان یا جمعیت برای تحقیق که بعید است به طور کامل یا اصلاً از این تحقیق منتفع شود. به عنوان مثال، تحقیقات آنفلوانزای پرندگان شامل نمونه‌های خون انسان اندونزیایی، زمانی که اندونزیایی‌ها بعید بودند از واکسن‌های حاصل سود ببرند. تحمیل بارها و خطرات بر دوش شرکت‌کنندگان در تحقیقی که بعید است برای آنها سودی داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات ویروس ابولا در محیطی با منابع ضعیف انجام شد که هیچ گونه شیوع ابولا نداشته است و در میان جمعیت‌های آسیب‌پذیری که بعید به نظر می‌رسد به خدمات حاصل دسترسی پیدا کنند. صادرات مواد با ارزش به خارج از کشور بدون اشتراک منافع. به عنوان مثال، صادرات نمونه‌های بیولوژیکی از آفریقای جنوبی به کشورهای توسعه یافته مکرر اتفاق می‌افتد؛ البته تحقیقات شرکت‌کنندگان از ارائه نمونه برای تحقیق حمایت می‌کردند، اما نگرانی‌های جدی در مورد استفاده در آینده، اشتراک منافع را به خطر می‌انداخت. انجام تحقیقات پزشکی در جایی که به گروه شرکت‌کننده فقط یک دارونما یا داروی صوری داده می‌شود؛ در حالی که یک جایگزین موثر در دسترس باشد. اثر دارونما یا پلاکِبو یا دلخوشکنک به استفاده از روش‌های درمانی صوری و تلقینی گفته می‌شود که می‌تواند با فریب بیمار، اثر مثبتی در روند بهبودی او داشته باشد. به عنوان مثال، سه کارآزمایی بالینی روی سرطان دهانه رحم در هند به مرگ 254 زن منجر شد، چون به آنها داروهای صوری داده شده بود. انجام تحقیقات بدون تائید اخلاق. به عنوان مثال، عدم دریافت تائیدیه اخلاقی برای تحقیق در نپال. امتناع از پذیرش حقوق شرکت‌کنندگان در تحقیق. به عنوان مثال، امتناع یک شرکت خارج از کشور که یک کارآزمایی بالینی چینی را انجام می‌دهد از پرداخت غرامت مالی برای آسیب وارد شده در نتیجه شرکت در تحقیقات پزشکی. رفتار نامناسب فرهنگی محققان. به عنوان مثال، محققان از افراد در خانه، مادران شیرده یا کودکان زیر سن قانونی عکس گرفتند، در حالی که آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی آنها را نادیده گرفتند. پدیده‌ای به نام استثمار علمی

«دوریس شرودر»، استاد فلسفه اخلاق و مدیر مرکز اخلاق حرفه‌ای، در یکی از کتاب‌هایش نوشته است: صادرات اقدامات غیراخلاقی به کشورهای با درآمد کم و متوسط به چهره جدید تحقیقات استثماری تبدیل شده است.

دانشمندان زیست‌شناسی و دانشمندان زیست‌پزشکی برای انجام تحقیقات خود به شدت به منابع خارجی متکی هستند. دانشمندان علوم زیستی عموماً نیاز به دسترسی به شرکت‌کنندگان در تحقیق، نمونه‌های ژنتیکی، میکروارگانیسم‌ها و حیوانات آزمایشی دارند تا فقط چند منبع را نام ببرند. این بدان معنی است که علوم زیستی اغلب کانون بحث در اخلاق تحقیق است.

تحقیقات هلیکوپتری در مقابل انحطاط اخلاقی

همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی فواید بسیار زیادی برای بشریت داشته است، اما برخی از این همکاری‌ها به ویژه «تحقیقات هلیکوپتری»، که در آن محققان به داخل و خارج از منطقه مورد علاقه آنها پرواز می‌کنند، منجر به صدور روش‌های تحقیقاتی غیراخلاقی به کشورهای کم درآمد و متوسط شده است.

وب‌سایت «جامعه سلطنتی زیست‌شناسی» در انگلیس سه مصداق برای انحطاط اخلاقی آورده است:

محققان مناطق پردرآمد در خارج از کشور تحقیق می‌کنند تا از رژیم‌های قانونی و اخلاقی محدود کننده چشمپوشی کنند. مثال آن یک محقق اروپایی است که چون نمی‌توانست در کشور خودش روی پستانداران غیرانسانی تحقیق و آزمایش کند، تحقیقاتش را در کنیا روی حیوانات وحشی انجام داد. محققان ممکن است استفاده از استانداردهای اخلاقی پایین‌تر را در سطح بین‌المللی با این باور که به افراد آسیب‌پذیر کمک می‌کنند، توجیه کنند. محققان از نحوه انجام تحقیقات به شیوه‌ای مناسب از نظر اخلاقی و فرهنگی هنگام کار در مناطق دیگر اظهار بی‌اطلاع کنند. به عنوان مثال، مطالعاتی که الزامات رضایت جامعه را هنگام نمونه‌گیری ژنتیکی از جمعیت‌های بومی نادیده می‌گیرند؛ همانطور که در تحقیقات روی مردم سن در آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود.

حال سوال مهم این است که آیا انحطاط اخلاقی فقط یک اصطلاح جدید برای استثمار طولانی مدت از افراد آسیب‌پذیر در تحقیقات است؟ جواب متخصصان جامعه سلطنتی زیست‌شناسی به این سوال منفی است، چون آنها معتقدند که این انحطاط فقط به مردم مربوط نمی‌شود. بهره‌برداری فرامرزی از منابع در کشورهای با درآمد کم و متوسط یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی است که منجر به تصویب کنوانسیون تنوع زیستی شده است. انحطاط اخلاقی عملی است که با جهانی شدن و با افزایش تحرک پژوهشگران، بارزتر شده است. حتی زمانی که محققان خوش‌نیت کشورهای پردرآمد که ادعا می‌کنند به فکر حل مشکلات کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند، می‌توانند به طور ناخواسته جوامع محلی را به شیوه‌ای غیراخلاقی مختل کنند.

در مطالعه دیگری که در آمریکا سرمایه‌گذاری شد، محققان یک موز تراریخته با محتوای بتاکاروتن افزایش یافته را با هدف رفع کمبود ویتامین A در اوگاندا تولید کردند. اوگاندا میزبان انواع موز است که در واقع محتوای بتاکاروتن بیشتری نسبت به انواع تراریخته دارد. منتقدان خاطرنشان کردند که این راه‌حل نامناسب و موقتی در خارج از کشور خطر تضعیف سیستم‌های غذایی و فرهنگی محلی را به همراه دارد.

این مطالعه در نهایت به دلیل نگرانی‌های اخلاقی تحقیق در آمریکا متوقف شد. از این رو، موز هرگز در اوگاندا معرفی نشد.

بیشتر بخوانید: نیمی از مقالات جهان را ۵ کشور ثروتمند نوشته‌اند / عدالت پژوهشی در جهان شمال و جنوب؛ رکن توسعه سریع‌تر علم

نمونه‌های دیگر از اقدامات اخلاقی مشکوک هنگام کار در خارج از کشور شامل پژوهشگرانی است که بدون تائید اخلاقی تحقیقاتی انجام می‌دهند و سپس تلاش می‌کنند آن را به صورت عطف بماسبق توجیه کند. شرکت‌کنندگان در تحقیق از پرداخت غرامت برای آسیب وارد شده در طول مطالعه خودداری می‌کنند. تجاری‌سازی نمونه‌های ژنتیکی بدون اشتراک منافع با جوامع محلی و انجام تحقیقات پرخطر در محیطی که از نتایج تحقیق سودی نخواهد برد.

برخی کارشناسان اخلاق معتقدند که انحطاط اهلاقی یک تهدید واقعی برای کیفیت علم به شمار می‌رود.

ابزار حقوقی

پتانسیل برای بهره‌برداری فرامرزی در تحقیقات در اوائل سال 1992 از طریق کنوانسیون بین‌المللی تنوع زیستی (CBD) قانونی شد. با این حال، CBD برای منابع ژنتیکی انسانی اعمال نمی‌شود.

برای منابع ژنتیکی با منشاء گیاهی، حیوانی یا میکروارگانیسمی، و همچنین دانش سنتی مرتبط، پروتکل ناگویا (2010) روشن می‌کند که چگونه منافع حاصل از تحقیقات زیست‌علمی و زیست‌پزشکی باید در سراسر مرزها به اشتراک گذاشته شود. این تلاش‌ها برای نادیده گرفتن الزامات اشتراک منافع را متوقف نکرده است.

شورای همکاری خلیج فارس استانداردهای دوگانه را ممنوع می‌کند و خطوط قرمز روشنی را برای تحقیق در محیط‌های فقیر از منابع ارائه می‌کند. به عنوان مثال، تحقیقات حیوانی، صرف نظر از اینکه در کجا انجام می‌شود، همیشه باید به مقررات بالاتر رفاه حیوانات احترام بگذارد. ماده دیگری بیان می‌کند که «استانداردهای آموزشی پایین‌تر، بی‌سوادی یا موانع زبانی در میان شرکت‌کنندگان در پژوهش هرگز نمی‌تواند بهانه‌ای برای پنهان کردن اطلاعات یا ارائه ناقص آن باشد».

در ماده هشتم این آئین‌نامه آمده است: حساسیت‌های فرهنگی بالقوه باید قبل از انجام پژوهش با جوامع محلی، شرکت‌کنندگان در پژوهش و پژوهشگران محلی بررسی شود تا از نقض رویه‌های مرسوم جلوگیری شود. تحقیق یک تمرین داوطلبانه برای شرکت‌کنندگان در تحقیق است. تحمیل ارزش‌های اخلاقی متفاوت یک تمرین مأموریت‌محور نیست. اگر محققانی از محیط‌های پردرآمد نتوانند در مورد روشی برای انجام تحقیق که برای ذینفعان محلی قابل قبول است به توافق برسند، نباید انجام شود.

جوامع در محیط‌های فقیر از منابع نیز به طور فزاینده‌ای به دنبال حقوق خود در تحقیقات هستند.

رهبران «جامعه سان آفریقای جنوبی» پس از سال‌ها تحقیق در مورد مردم خود به این نتیجه رسیدند که اکثر تحقیقات آکادمیک در مورد آنها نه درخواستی، مفید و نه به هیچ وجه محافظت شده است. آنها برای جلوگیری از استثمار بیشتر، اولین جمعیت بومی آفریقا بودند که کد اخلاق تحقیق خود را صادر کردند؛ کد خواهر شورای همکاری خلیج فارس. به عنوان مثال در این آئین‌نامه آمده است: ما در گذشته در موارد زیادی با کمبود احترام مواجه شده‌ایم. در تحقیقات ژنومیک از رهبران ما دوری می‌شد و احترامی برای آنها قائل نمی‌شد. محققان در حالی که آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی ما را نادیده می‌گرفتند، از افراد در خانه، از مادران شیرده یا کودکان زیر سن قانونی عکس گرفتند. رشوه یا مزایای دیگری ارائه شد.

قوانین اخلاقی پژوهشی سان نه تنها یک اقدام محافظتی ارائه می‌کند، بلکه ابزاری آموزشی برای محققان در دنیای جهانی‌شده‌تر است و به صورت محلی، حقوق آنها را به اعضای جامعه سن یادآوری می‌کند.

با این حال، کسانی که می‌توانند بیشترین تلاش را برای جلوگیری از دامپینگ اخلاقی انجام دهند، محققانی هستند که باید از خود بپرسند: چه کسی از این تحقیق سود می‌برد و چه کسی این قضاوت را می‌کند؟

انتهای پیام/

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1228915 برچسب‌ها بی اخلاقی مراکز تحقیقاتی آمریکا

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند
  • ◄ اسارت رانندگان کامیون در کشور آذربایجان به بهانه تصادف + فیلم
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم