Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری نشنال‌اینترست در بررسی افول دیپلماسی در دولت ترامپ نوشته است:" اوایل امسال، دولت دونالد ترامپ، در حالیکه به بحران‌زایی درخصوص ایران می‌پرداخت، اقدام به خارج کردن پرسنل "غیر ضروری" از سفارت آمریکا در بغداد و دیگر نقاط عراق کرد. دلیلی این اقدام در صورت وجود، ناواضح است. از آنجا که دولت آمریکا در فکر حمله نظامی به ایران بود و با لحاظ این قطعیت که ایران در پاسخ به حمله‌ای این‌چنینی، به منافع آمریکا حمله متقابل می‌کند، خارج کردن نیروهای آمریکایی از کشور همسایه ایران، می‌تواند به نظر معقول بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با توجه به تفسیر دولت کاخ سفید از خطرات امنیتی موجود در آن منطقه، داشتن شک در این خصوص بجا است.

طی آشوب‌های خشونت‌آمیز سپتامبر سال گذشته در بصره، یکی از شهرهای جنوبی عراق، فعالیت چند خمپاره‌انداز در اطراف کنسول‌گری آمریکا کافی بود تا جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، به پنتاگون بگوید تا علیه ایران برنامه حمله بچیند. طی آن حملات خمپاره‌ای، به کنسول‌گری آمریکا آسیبی نرسیده بود و خمپاره‌ها بدون رساندن صدمه‌ای در یک ناحیه خالی فرود آمده بودند و این کنسول‌گری ایران در بصره بود که طی همان آشوب‌ها، مورد آتش‌باران قرار گرفت.

حال به نظر می‌رسد که عقب‌نشینی پرسنل دیپلماتیک آمریکا در عراق، عملا دائمی شده باشد؛ با توجه به اینکه خروج اولیه پرسنل، اقدامی در جهت بلوف و تهدید آمریکا علیه ایران بود، عدم بازگشت دیپلمات‌ها سبب تعجب نیست. بازگردانی آن‌ها به بغداد، می‌تواند پیغام‌رسانی به ایران را خراب کند و نوعی نشانه مبنی بر کاهش تنش‌ها باشد؛ علی‌رغم اینکه موضع مورد ترجیح و ادامه‌دار آمریکا، "فشار حداکثری" و قدرت‌نمایی علیه ایران است. این وضعیت، نمونه‌ای دیگر از سیاست دولت آمریکا در قبال ایران است که به بن‌بستی بی‌حاصل مبدل شده است.

بیشتر شدن زمان خروج پرسنل، به معنای هدر رفتن قابلیت‌های این دیپلمات‌ها است که به سرعت نقل مکان شده بودند؛ هم‌چنین به معنای هدر شدن قسمت بزرگی از محوطه این کنسول‌گری است که آمریکا پس از جنگ خودخواسته‌اش در عراق ساخت. این موضوع، به معنای متوقف شدن و یا جلو نرفتن امور آمریکا در عراق -آنطور که باید باشد- نیز هست.

امروز تاریخ چه چیزی را رقم می‌زند؟

در بحبوحه شرایط بی‌ثبات سیاسی و اقتصادی در یک کشور مهم عرب، هنوز کارهای زیادی برای دولت آمریکا وجود دارد که انجام دهد. اگر کسی تنها به دولت ترامپ گوش بسپارد، یکی از آن کارها، مقابله با تاثیر ایران در عراق است. اداره یک کنسول‌گری با پرسنل کاهش‌یافته، طریقه موثری برای این کار نیست.

این وضعیت، یکی از دیگر عواقب متعدد آغاز جنگ در 2003 است که بدون فکر کردن به آنچه که بعد از صدام حسین اتفاق می‌افتاد، انجام گرفت و خارج از انتظار خوش‌بینانه گذشته ما برای ایجاد یک دولت لیبرال‌دموکرات و صلح‌آمیز بوده است. آنچه که امروز باعث اختلال در عراق است، پس‌لرزه‌های آن تهاجم است؛ این پس‌لرزه‌ها –در میان دیگر موارد داخلی و خارجی- شامل آشوب‌های مذکور در بصره، افتان و خیزان داعش و فرصت افزایش‌یافته ایران برای اعمال تاثیر بوده است.

تداوم عقب‌نشینی دیپلماتیک در عراق، هم‌زمان با خبر اعزام نیروهای بیشتر به عربستان سعودی توسط دولت ترامپ و به عنوان بخشی از پیغام ضد ایران این دولت صورت می‌گیرد. این دو اقدام در کنار هم، تصویرساز یک مغالطه دیرپای مشهود در دولت ترامپ است -و تنها به این دولت محدود نیست- که می‌گوید درگیری در منطقه‌ای مثل خاورمیانه، باید با حضور نظامی و یا عملیات‌های نظامی آمریکا همراه باشد.

نظر غالب دولت آمریکا، این است که "انزواطلبی"، جایگزینی برای درگیری نظامی به شمار می‌رود. در واقع، موثرترین جایگزین، دفاع همه‌جانبه از منافع آمریکا با استفاده از تمام ابزارهای سیاست‌مداری است که دیپلماسی، اولین و مهم‌ترین ابزار در آن به شمار می‌رود.

نیروی تفنگ‌داران آمریکا، رویکردی غیر واقعی مشابه شعار تبلیغاتی شرکت پست "فدکس" دارد و می‌گوید: "وقتی نیاز است چیزی به طور کامل و مطلق، طی یک شب نابود شود، نیروی نظامی طریقه انجام آن است"؛ با این حال وقتی منافع آمریکا، در ساختن -و نه نابود کردن- چیزهاست، به نظر می‌اید ابزار دیگری مناسب این کار باشد. جهت حفظ منافع آمریکا در بحبوحه منازعات چند بعدی و بی‌ثبات سیاسی مانند موضوع امروز عراق، دیپلماسی قاطع و ماهرانه، به طور خاصی مفید –و در واقع ضروری- است.

رویکرد دولت آمریکا مبنی بر استفاده از نیروی نظامی، در روز استقلال آمریکا تصویر شد که طی آن، ایده ترامپ برای جشن گرفتن قدرت آمریکا، پارک کردن چند تانک در کنار یادبود لینکلن بود. تنزل دیپلماسی در دولت آمریکا، در وجوه مختلفی بروز پیدا کرده است؛ از وجود پست‌های بلاتصدی در وزارت امور خارجه تا ثبت رکورد در کاندید کردن افراد غیر شایسته برای پست‌های مهم سفیری و عدم پایبندی به توافقات دولت‌های قبل که با دقت بالا منعقد شده بودند.

خالی ماندن پست‌های کنسول‌گری آمریکا در بغداد که از فرآورده‌های کمپین ضد ایران دولت آمریکا است، به وضوح پیشبرد کار آمریکا در عراق را سخت‌تر نساخته است؛ این‌ مسئله نشانه‌ای از وجود یک مشکل بزرگ‌تر نیز هست.

310311

کد خبر 1286466

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و آمریکا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال محمدجواد ظریف سینمای ایران آتش سوزی ایران و آمریکا استان لرستان مسکن استان البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۶۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی

به گزارش صدای ایران،معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم را محکوم می‌کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

ابزار‌های مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد.


دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم