Web Analytics Made Easy - Statcounter

متاسفانه همچنان جوانان علت بیکاری، تورم و مسکن را از عوامل ورود به مراحل ازدواج مطرح می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ جوانی را دیدم که موی سرش سپید شده و خط هایی نیز روی پیشانی و اطراف چشمانش ایجاد شده ، چند پاکت میوه در دست داشت و روی نیمکت در ایستگاه منتظر اتوبوس بود، نزدیکش رفتم و با خوشحالی سوال کردم چند تا فرزند دارد؟ با تعجب و تبسمی بر لب پاسخ داد: من ازدواج نکرده ام، وقتی علت را جویا شدم باز گفت : با این اوضاع و احوال و مشکلات اقتصادی کدام جوان می تواند ازدواج کند؟

سوال کردم شاغل که هستید؟

در پاسخ گفت : بله سوپر مارکت مواد غذایی دارم ولی مگر درآمد آن کفاف زندگی را می دهد و دیگر اینکه این روزها عروس خانم ها سطح توقع شان آن قدر بالاست که نمی شود ریسک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باز پرسیدم مگر چه می خواهند؟

بیان کرد: متاسفانه این روزها اکثر جوانان با چشم هم چشمی سعی دارند زندگی خود را پیش ببرند، از همان ابتدای زندگی مسکن جدا می خواهند، ماشین فلان مدل، جهیزیه فلان مارک را می خواهند که واقعا شدنی نیست. کاش جوانان به جای این همه تجملات دنبال یک زندگی آسان و راحت بودند مگر والدین ما و آباء و اجداد ما برای ابتدای زندگی چه داشتند برعکس زندگی بسیار سالمی داشتند و درصد طلاق هم صفر بود.

باید به دنبال راه حل مسائل و مشکل جوانان باشیم

روح الله اسدی معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان  استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ما گفت : در رابطه با جوانان مشکلات زیادی وجود دارد و آنچه امروز ما باید به آن توجه کنیم این است که ابتدا مشکل را به مسئله تبدیل کنیم و سپس به دنبال راه حل مسئله باشیم .

وی گفت : اکثر جوانان مشکل کار را مطرح می کنند و این به نظر من بیشتر به جای اینکه بحث اقتصادی باشد یک بحث فرهنگی است و اینکه فرد دنبال یادگیری مهارت نمی رود و منتظر می ماند تا فارغ التحصیل شود و تنها تصوری از کار دارد این است که خیلی راحت جایی مثل پشت میز نشینی برایش ایجاد شود. این فرهنگ شغلی باید در جامعه اصلاح شود که اگر فرد علاقه دارد تحصیلات دانشگاهی را ادامه دهد  باید دنبال یادگیری مهارت هم باشد.

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان افزود: اقدامات خوبی در دستگاه های دولتی ایجاد شده است به طور مثال اداره کل آموزش فنی وحرفه ای مهارت آموزی را به طور رایگان در اختیار جوانان قرار داده است که بازار کاری هم برایشان فراهم هست.

وی ادامه داد: در رابطه اشتغال باید بگویم در سال گذشته برای فضای کسب و کار از صندوق کارآفرینی وام به مبلغ 300 میلیون تومان و با بهره 4 درصد دراختیار اشخاصی که مجوز کار دریافت کرده بودند قرار گرفت و تعداد زیادی هم از این فرصت استفاده کردند.

اسدی خاطرنشان کرد: تامین اشتغال  برعهده اداره کل ورزش و جوانان نیست  وتنها وظیفه  ما اینکه رصد می کنیم  آیا اعتباراتی که برای جوانان اختصاص داده شده و در اختیارشان قرار گرفته به خوبی انجام می شود .

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان به بحث ازدواج جوانان اشاره کرد و بیان داشت:  باید بگویم که وام ازدواج از سه میلیون به 15 میلیون و امروز به 30 میلیون تومان ارتقا یافت شاید امروز به خاطر مسائل تحریم شرایط خوبی ندارد ولی باید گفت این وام بزرگی است .

وی  با اشاره به اینکه  در سال گذشته 95 درصد متقاضیان وام ازدواج خود را دریافت کرده اند، اذعان داشت: از 43 هزار 227 نفر متقاضی ، 40 هزار و 863 نفر وام دریافت نموده اند.

اسدی در ادامه عنوان کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری 13 هزار و 600 نفر متقاضی وام هستند که تاکنون 6 هزار 370 نفر وام را دریافت نموده اند یعنی 2/36 درصد و ما انتظار داریم امسال هم بانک ها همچنان با ما همکاری داشته باشند تا از میانگین کشوری بالاتر باشیم .

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت : با دستوالعملی که بانک مرکزی ابلاغ کرده است تاکنون در زمینه پرداخت وام  مشکلی نداشته ایم و اگر جوانان مدارکشان کامل باشد و از سال 96 به بعد ازدواج کرده باشند و دو سال بیشتر از ازدواجشان نگذشته باشد و برای اولین بار این وام را دریافت می کنند می توانند در صورت تکمیل مدارک به بانک عامل معرفی می شوند و بانک موظف است تا آخر سال که منابع تامین شده وام را پرداخت نماید.

وام بعد از ازدواج عامل انگیزشی است که جوانان به سمت ازدواج تشویق شوند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار راه آرمان مبنی براینکه وام برای قبل از ازدواج بیشتر به درد جوانان می خورد، عنوان کرد: وام های متعددی است که جوانان می توانند در زمینه اشتغال و ازدواج خود از آن استفاده نمایند ولی این وام ازدواج برای بعد از ازدواج به عنوان یک عامل انگیزشی است  که جوانان به سمت ازدواج ذوق داده شوند و از آن ابا و ترس نداشته باشند .

اکثر جوانان از خدمات دولت و نظام بی اطلاع هستند

آیا  اداره ورزش در زمینه مسکن جوانان نیز هدف گذاری کرده است، این سوال دیگری بود که خبرنگار ما از معاون فرهنگی اداره کل ورزش وجوانان استان کرمان داشت که در پاسخ چنین بیان داشت:برنامه مسکن مستقیما در حیطه  و وظایف اداره کل ورزش و جوانان نیست ولی ستادی به نام ستاد "ساماندهی امور جوانان" وجود دارد که برنامه های یازده گانه ای دارد از بحث هویت جوانان گرفته تا اشتغال، مسکن ، ازدواج ، اوقات فراغت و آموزش را شامل می شود و به صورت ماهیانه کمیته های تخصصی برگزار می شود و هر دو ماه یک بار ستاد ساماندهی با حضور شخص استاندار برگزار خواهد شد تا مشکلاتی که در زمینه جوانان وجود دارد در آنجا مطرح شود و همه دستگاه هایی که عضو این ستاد هستند برنامه های خیلی خوبی از جمله در زمینه مسکن جوانان دارند اما مشکل اساسی که وجود دارد اطلاع رسانی خوبی در این زمینه صورت نمی پذیرد یعنی دولت و نظام خدمات خوبی به جوانان ارائه می دهند ولی اکثر جوانان از این برنامه ها اطلاع ندارند که باید در این زمینه کار فرهنگی و رسانه ای بیشتری انجام شود.

در اختیار قرار دادن مسکن رایگان برای زوج‌های جوان توسط خیرین

اسدی خاطرنشان کرد: از جمله اینکه خیرینی در استان هستند که  ساختمان هایی با این هدف خریده و یا ساخته  که به طور رایگان در اختیار زوجین جوان گذاشته می شود که متاسفانه دراین زمینه اطلاع رسانی نمی شود و یا کم می شود.

وی ادامه داد: در سال جاری قرار است "مجمع خیرین ازدواج" در کرمان راه اندازی شود و این عزیزان در زمینه ازدواج فعالیت هایی از جمله مالی، فکری و واسطه، مساعدت خواهند کرد و این امسال در کرمان اتفاق خواهد افتاد و اگر کسانی هستند که در این زمینه می توانند همکاری نمایند می توانند به معاونت فرهنگی اداره کل جوانان مراجعه کنند که حتما از مساعدت آنها استقبال خواهیم کرد.

نهادینه شدن ازدواج آسان توسط سمن‌ها

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان  در پاسخ سوال دیگر خبرنگار ما با این مضمون که آیا سعی شده سازمان های مردم نهاد در این زمینه ترغیب شده و ورود به کار شوند، عنوان کرد:  اتفاقات خیلی خوبی در سال های اخیر افتاده است مخصوصا در حوزه جوانان "ان جی او" های موقت هستند که به مدت 5 سال اعتبار نامه دریافت می کنند و یک دوره هم تمدید می شوند و بعد از آن به صورت حرفه ای و تخصصی مجوز فعالیت دریافت می کنند و آمار "ان جی او" در کرمان به 101 "ان جی او" فعال رسیده است.

اسدی اذعان داشت: چندین "ان جی او" هستند که کار مشاوره را انجام می دهند و برخی هم بحث ازدواج آسان را به عهده دارند که آنها مجوز اعتبار خود را از اداره کل ورزش و جوانان دریافت کرده اند واین مراکز با صنوف مختلفی که پروانه فعالیت دارند وارد مذاکره شده هزینه ها را کاهش داده و در این رابطه خیرینی هم هستند که امکانات را در اختیارشان قرار می دهند و در نهایت ازدواج آسان با هزینه از یک میلیون تومان برگزار می کنند.

وی تصریح کرد: واقعیت امر این است که همه این ها به کمک دستگاه های دولتی امکان پذیر نیست این کار را سازمان های مردم نهاد بهتر می توانند انجام دهند که نه مثل بخش خصوصی دنبال سود هستند و نه مثل بخش دولتی دچار سیستم ساختار اداری هستند و لذا با آن توانی که دارند می توانند مسائل و مشکلات را حل نمایند که تا کنون عملکرد خوبی از آنها ارائه شده است و چقدر خوب است که  فرهنگ ازدواج آسان توسط همین سمن ها در جامعه نهادینه می شود.     

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدعلی اکبر نصری سرآسیا اظهار کرد: طی رصد و پایش عمده فروشی‌های مصلی در پی دریافت خبری مبنی بر دپوی مقادیر زیادی برنج تقلبی توسط یکی از افراد سودجو، بررسی موضوع را در کمترین فرصت ممکن آغاز کردیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: طی بررسی‌های بیشتر به انباری در بازار مصلای مشهد رسیدیم که وجود برنج تقلبی در آن عنوان شده بود.

وی افزود: پس از رسیدن به انبار علی رغم مخالفت فرد متخلف جهت ورود به انبار با دستور قضائی به محل ورود پیدا کردیم.

نصری سرآسیا بیان کرد: پس از ورود به انبار با ۷ تن برنج تقلبی و ۳ دستگاه چرخ کیسه دوز و مقدار زیادی کیسه خالی برنج با برندهای درجه یک رو برو شدیم.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی مشهد تصریح کرد: پس از مشاهده تخلف در محل انبار و در حضور مسؤولین دستگاه‌های نظارتی صورت جلسه تنظیم و اموال امانت سپاری و نمونه جهت آزمایش به اداره نظارت بازرسی انتقال یافت.

وی با بیان اینکه با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد گفت: انبار در حضور مسؤولین نظارتی پلمب شد.

کد خبر 6088371

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی جدید از دهم اردیبهشت به ایلام
  • ۲۰ درصد امکانات دستگاه‌های دولتی در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد
  • رتبه برتر معاونت مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان در کشور
  • ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • ورود ناپلی و پست لارو از استان‌های دیگر به بوشهر ممنوع است
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد