Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه خبری "رلیف وب" ، این همکاری بخشی از مشارکت این دو سازمان در حمایت از کشورهای منطقه برای هماهنگ ساختن مهاجرت با راهبردهای توسعه ای ملی و منطقه ای از جمله در ارتباط با هدفهای توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) است .

در چهارچوب این توافقنامه ، سازمان بین المللی مهاجرت شاخه آسیای میانه ، عوامل خطرزای اجتماعی – سیاسی منجر به آسیب پذیری مردان و زنان جوان در جوامع محلی در برابر افراط گرایی را بررسی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح بخشی از پروژه منطقه ای تحت هدایت برنامه توسعه سازمان ملل متحد با عنوان "تقویت مقاومت جوامع و همکاری منطقه ای برای جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز در آسیای میانه" است.

علیرغم برخی تلاشهای اخیر جامعه پژوهشی ، همچنان شکافهای زیادی در زمینه درک زمینه ها و سازوکارهای ایجاد آسیب پذیری جوانان در آسیای میانه در برابر افراط گرایی وجود دارد.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد از سال 2018 میزبان یک رشته گفت وگوهای منطقه ای در آسیای میانه بوده که این مساله نشان داد تا کنون توجه کمی به نقش عوامل اجتماعی و اقتصادی بر خانواده ها و جوانان شده است.

"یاکوپ بریس" نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در قزاقستان گفت: هر چند که فقدان فرصتها و بیکاری جوانان به عنوان عوامل فشار ساختاری و محرکهای اصلی افراط گرایی و رادیکالیزه شدن مورد اشاره قرار گرفته اند اما شواهد و مدارک ضد و نقیضی در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: برای فهم نقش مهم مداخله های زودهنگام و هدفمند برای کاهش آسیب پذیری های اجتماعی – اقتصادی و بهبود ادغام و همگرایی اجتماعی – فرهنگی گروههای در معرض خطر ، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در تعقیب مطالعات پژوهشی گذشته ، توجه به جوانان و زنان در معرض خطر و مواجه با چالش در زمینه ادغام در جوامع محلی متمرکز خواهد بود.

تاثیر راهبردهای مهاجرتی بر فرصتهای ادغام دوباره و نیاز به کمک از جمله محورهای بررسی مورد علاقه محققان خواهد بود. این کار مطالعاتی بر اساس کار میدانی در جوامع منتخب در سه کشور آسیای میانه انجام می شود که بطور عمده کشورهای مبداء یا محل عبور و مقصد مهاجران عمل می کنند.

"دژان کسیروویچ" (Dejan Keserovic) هماهنگ کننده سازمان بین المللی مهاجرت در آسیای میانه و رئیس نمایندگی در قزاقستان ، قرقیزستان ، ترکمنستان و ازبکستان گفت: سازمان بین المللی مهاجرت در آسیای میانه ، چالشهای مختلف مرتبط با جمع آوری اطلاعات معتبر را شناسایی کرده که می تواند به برنامه ریزی بهتر در زمینه جلوگیری از افراط گرایی و سیاست گذاری دولتهای آسیای میانه کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: دو دور از ارزیابی های جامع درباره ارتباط بین آسیب پذیری های اجتماعی – اقتصادی و خطر افراط گرایی نوظهور توسط یک گروه تحقیقاتی سازمان بین المللی کار در قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سالهای 2016 و 2017 انجام شده است.

کار مشترک جدید نیز شواهد و مدارک بیشتری در خصوص خطرات و عوامل منجر به آسیب پذیری در برابر افراط گرایی در اختیار مقامات کشورهای منطقه قرار خواهد داد.

پروژه منطقه ای برنامه توسعه سازمان ملل متحد با عنوان "تقویت مقاومت جوامع و همکاری منطقه ای برای جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز در آسیای میانه" را دولت ژاپن تامین اعتبار می کند و بودجه این برنامه 6.4 میلیون دلار بوده است.

مطالعات این نهادهای جهانی برای ریشه یابی افراط گرایی در آسیای میانه در حالی است که به گزارش پایگاه خبری "سایفر بریف" ، کشورهای آسیای میانه بخصوص ازبکستان و تاجیکستان هرچند به تولید شمار زیادی از جنگجویان خارجی شناخته شده اند اما خود این کشورها تا حد زیادی از حملات تروریستی داخلی در امان بوده اند.اما روندهای تروریسم جهانی حاکی از تغییری در تمرکز به سمت آسیای مرکزی است که تهدید تروریسم در منطقه و دورنمای خشونت و بی ثباتی را تقویت می کند .

تاریخ سرکوب سیاسی و دینی در آسیای میانه در کنار چالشهای اجتماعی و اقتصادی موجب می شو که مردم این منطقه بطور خاص در برابر روایت های گروههای افراطی آسیب پذیر باشند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس گزارش کمیسیون اجتماعی درباره جزییات لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار در دستور کار قرار گرفت.

در جریان بررسی ماده ۱ این لایحه، تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهاداتی را مطرح کردند که به تصویب نرسید. ادامه بررسی این ماده و جزییات لایحه به جلسات بعدی مجلس موکول شد.

ماده ۱ گزارش کمیسیون اجتماعی در لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سورفتار به شرح زیر است:

«ماده ۱- تمامی زنانی که در قلمروی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران حضور یا سکونت داشته باشند، در برابر هرگونه آسیب ناشی از سوء رفتار فرد دیگری که به بدن، روان، حیثیت، حقوق و آزادی‌های قانونی آنان وارد گردد، از تدابیر پیشگیرانه، حمایتی و کیفری این قانون برخوردار می‌شوند.

تبصره ۱- تمامی اقدامات پیشگیرانه و حمایتی موضوع این قانون باید مطابق اصل ۱۰ قانون اساسی با محوریت خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی و مطابق اصل ۲۱ قانون اساسی، با رعایت موازین اسلامی و با ابتناء بر سیاست‌های کلی نظام در حوزه خانواده و به منظور ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او و حمایت از نقش مادری او صورت گیرد.

تبصره ۲- منظور از سوءرفتار، هرگونه فعل و ترک فعل مجرمانه‌ در این قانون یا قوانین لازم‌الاجرا در جمهوری اسلامی است که موجب آسیب‌های مذکور در این ماده شود.»

دیگر خبرها

  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • قهرمانی تیم والیبال کارکنان دانشگاه آزاد میانه در مسابقات منطقه دو شمال‌غرب کشور
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • بررسی علل مهاجرت و پیامدهای آن در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • بحرینی: چندجانبه‌گرایی ستون اساسی برای تقویت صلح است
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد