Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@20:37:54 GMT

نسخ خطی و چاپ سنگی هویت فرهنگی و دینی یک ملت است

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۷۲۸۰

نسخ خطی و چاپ سنگی هویت فرهنگی و دینی یک ملت است

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر یکشنبه نخستین کارگاه آموزشی «آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و با تدریس مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس نسخ خطی کشور با اشاره به اینکه پیروان دین اسلام و به ویژه مذهب تشیع نخستین پدیدآورندگان آثار و منابع ارزشمند خطی بودند، اظهار کرد: بعد از آن و از زمان تشکیل حکومت آل بویه در گیلان برای نخستین بار در ایران و با گسترش این مذهب در اردبیل و تبریز، استان‌های جنوبی و بخش‌های دیگر، فرهنگ کتابت آثار و منابع نسخ خطی در اقصی نقاط کشور منتشر شد.

رضا محمدپور ریشه‌های کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی در هنر را تاریخ و هویت مردم مناطق مختلف دانست و افزود: این منابع ارزشمند هویت دینی و فرهنگ ملی و حتی بین المللی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار در دهه های گذشته، گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوی نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه آسیب‌های جبران ناپذیری به آنها وارد شده است.

خلق یک اثر خطی و سنگی حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت است

مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه با بیان اینکه آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردم هر کشور از مهمترین مباحث مورد توجه دولت ها است، تصریح کرد: جلوگیری از سرقت، آفت زدایی منابع و ممانعت از استفاده افراد غیر متخصص از منابع نسخ خطی و چاپ سنگی، باید در دستور کار مسئولان این حوزه باشد و با آموزش‌های لازم به افراد، متخصصان جدید در این حوزه تربیت شوند.

محمودپور خلق یک اثر خطی و سنگی را حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت دانست و بیان کرد: کتابخانه ملی، کتابخانه علامه مرعشی قم، آستان قدس رضوی، مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه کتابخانه ملک را جز مهم‌ترین مراکز نگهداری این آثار هستند که علاقمندان می توانند برای مشاهده و آشنایی با این منابع ارزشمند به این مراکز مراجعه کنند.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۸۰ نسخه سهم کتابخانه‌های عمومی استان گیلان است.

کد خبر 4684533

منبع: مهر

کلیدواژه: نهاد کتابخانه های گیلان رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار عیلامی در خطر تعرض است؟

پس از انتشار گسترده‌ٔ این ویدئو، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان واکنش نشان داد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد این ویدئو مربوط به کاوش‌های فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است و این بازنشر شیطنتی از سوی برخی افراد نامشخص بود.

آستانه‌ٔ حساسیت

آنچه دربارهٔ این خبر و واکنش‌های مربوط به آن نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، حساسیت و واکنش تند مردم نسبت به آثار تاریخی و هویتی بود که نشان می‌دهد میزان حساسیت مردم نسبت به این آثار در خوزستان بالاست. اما چرا منطقهٔ «جوبجی» در رامهرمز از توابع استان خوزستان مهم است؟

«جوبجی» منطقه‌ای است که از نیمه‌ٔ دوم سال ۱۳۹۷ فعالیت کاوش و نجات‌بخشی در آن توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی شروع شد و بعداً با کشف چند تابوت در این منطقهٔ تاریخی در صدر اخبار قرار گرفت و هر روز دربارهٔ این منطقه‌ٔ تاریخی و تابوت‌هایی که کشف شد، اخبار جدیدتری به گوش می‌رسید.

البته که شهرت جوبجی فقط به‌خاطر کشف این چند تابوت نبود، بلکه «جوبجی» همان محوطه‌ای است که گنجینهٔ معروفی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد.

گنجینهٔ طلایی و مفرغی حاکم عیلامی رامهرمز در روستایی به‌نام «جوبجی» است که در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و برق خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ کشف شد، متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپهٔ باستانی «جوبجی» است.

بازار شایعات

هرچند در این میان برخی از خبرها حکایت از وجود مومیایی در این تابوت‌ها داشت، اما «میثم حسین‌زاده»، سرپرست هیئت کاوش نجات‌بخشی وقت محوطهٔ تاریخی «جوبجی»، وجود مومیایی را از اساس تکذیب کرد.

اما اخبار منطقه‌ٔ «جوبجی» چگونه برجسته شد؟ ماجرا از این قرار بود که بیل مکانیکی کارگران لوله‌گذاری به دو تابوت عیلامی خورد و تاریخ ناشناخته با ۵۰۰ شیء طلایی و مفرغی پیش چشم همه گشوده شد.

البته این محوطه بارها مورد تهدید و تعرض قرار می‌گرفت؛ مدتی از سوی لوله‌ٔ انتقال آب و بعدها از طریق جاده‌سازی مورد تهدید قرار گرفته بود. پس از مدتی سکوت خبری درباره‌ٔ منطقه‌ٔ «جوبجی» رامهرمز، این‌بار بازنشر ویدئویی قدیمی دوباره «جوبجی» را به بورس اخبار کشاند.


شیطنت درکار است

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان دراین‌باره با اشاره به ویدئویی که چندروز اخیر در چند کانال خبری منتشر شده است، به «پیام ما» گفت: «این ویدئو مربوط به مراحل کاوش‌های فصل پنجم در سال ۱۳۹۸ است.»

«سیدمحسن حسینی» اظهار کرد: «با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیئت باستان‌شناسی به‌منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطهٔ تاریخی جوبجی حضور یافت که به‌دنبال آن، کاوش کاملاً علمی با حضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمتگر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آنها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.»

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: «ازهمین‌رو، با حضور کارشناس مرمتگر در هیئت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همهٔ تابوت‌ها به‌منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به‌محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همهٔ اشیا و تابوت‌ها به موزهٔ رامهرمز انتقال خواهند یافت.»

او افزود: «از آغاز کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته است و در سال جدید هم به‌منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تأمین اعتبار انجام داده‌ایم.»


حسینی با اشاره به ویدئوی منتشرشده دربارهٔ نابودی اسکلت‌های کشف‌شده در جوبجی گفت: «بعد از گذشت پنج سال دوباره این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود، بازپخش شده است.»

او افزود: «در هر هیئت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمتگر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیای مکشوف انجام می‌دهند.»

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: «اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند. بخشی از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.»

«جوبجی» اردیبهشت سال گذشته هم در صدر اخبار قرار گرفته بود؛ هجوم کامیون‌ها و تریلرهای معدن‌کاوان به جادۀ ممنوعۀ جوبجی، مشهور به جادۀ رودخانه که البته همان زمان «فاطمه داوری»، مدیر اداره‌کل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور، به «پیام ما» گفته بود رفت‌وآمد کامیون‌ها در محوطۀ تاریخی جوبجی ممنوع شده است. حالا هم گرچه ویدئوی منتشرشده مربوط به سال‌ها قبل بود، اما همچنان بسیاری از محوطه‌های باستانی در خوزستان مورد تعرض سوداگران قرار می‌گیرند و این مسئله بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی را آزرده‌خاطر کرده است. فعالان میراث‌فرهنگی از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌خواهند نسبت به حفظ و امنیت محوطه‌ و آثار تاریخی اقدامات شایسته و درخوری اتخاذ کند تا شهروندان و خصوصاً علاقه‌مندان، کمتر شاهد تعرض و تخریب محوطه‌های تاریخی باشند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902374

دیگر خبرها

  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • سرکوب دانشجویان آمریکایی نماد دموکراسی دروغین غرب است
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • معلمان هویت دینی و ملی را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران