Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:31:23 GMT

دهانه‌های قطبی؛ کانون تجمع آب‌های یخ زده در ماه

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۷۳۲۸

دهانه‌های قطبی؛ کانون تجمع آب‌های یخ زده در ماه

به گزارش پایگاه اینترنتی «دیجیتال ترندز»، این اطلاعات جدید در مورد ماه از نتایج به دست آمده از مطالعات انجام شده بر روی سیاره عطارد، نتیجه گیری شده است، ماه و عطارد هر دو یک سطح ناهموار پوشیده از دهانه‌هایی دارند که در اثر برخورد سیارک‌ها به وجود آمده‌اند. افزون بر این، با توجه به تشابه نحوه تابش خورشید به این دو جرم آسمانی، بخش‌هایی از این دهانه‌ها دائما در سایه بوده و در نتیجه برای باقی ماندن یخ‌های شکل گرفته برای مدت نامحدود به اندازه کافی سرد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان با تحلیل داده‌های به دست آمده از کاوشگرهای مستقر در ماه و عطارد، موفق به تعیین موقعیت و عمق این دهانه‌ها شدند. نتایج این بررسی‌ها نشان داد که دهانه‌های نزدیک به قطب‌های ماه نسبت به دیگر دهانه ها 10 درصد عمق کمتری دارند، امری که از وجود احتمالی یخ در این دهانه‌ها حکایت دارد.

یافته‌های بیشتر در این باره که نشان داد آن بخش از دهانه‌ها که به طرف قطب‌های ماه بوده نسبت به بخشی که رو به استواست، عمق کمتری دارند، نیز این یافته‌ها را تایید می‌کند زیرا در این نواحی گرمای خورشید تاثیر کمتری بر یخ‌ها می‌گذارد. 

دانشمندان پیش‌تر نیز در سطح ماه با استفاده از رادار به دنبال یخ گشته بودند اما تنها موفق به کشف لایه‌های کوچک و کم عمق شدند، این درحالی است که در عطارد قطعات یخی قطوری کشف شده بود.

اهمیت کشف امکان وجود آب یخ‌زده در ماه تنها جنبه علمی ندارد، این امر با تامین منبع آبی برای فضانوردانی که برای مدتی طولانی در ماه اقامت می‌کنند، می‌تواند برای اکتشافات قمری آتی حائز اهمیت باشد. از آن جایی که انتقال تجهیزات از زمین به ماه با استفاده از یک راکت به حجم زیادی سوخت نیاز دارد، کشف یک منبع آب در خارج از زمین، امکان انجام ماموریت‌های طولانی‌ و پرتاب‌های کارآمدتر را ممکن می‌کند.  

جزئیات بیشتر در این باره در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره ماه ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۷۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط لیگ‌های والیبال کانون‌های رده سنی دختر کشور اعلام شد

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، سازمان لیگ فدراسیون والیبال در نظر دارد مسابقات لیگ کانون‌های دختر کشورمان (رده سنی زیر ۱۸ سال و زیر ۲۰ سال) را در تیرماه سال جاری طبق جدول سهمیه برگزار کند.   نمایندگان هیات‌های استانی در صورت تمایل می‌توانند تا روز دوشنبه مورخ ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام آمادگی و درخواست میزبانی خود برای هر یک از رویداد‌های کانون‌های دختر زیر ۱۸ سال و لیگ کانون‌های زیر ۲۰ سال دختر را از طریق هیات‌های استان به سازمان لیگ ارسال کنند.   براساس اعلام سازمان لیگ تیم‌ها برای حضور در مسابقات ملزم به اجرای مفاد شیوه نامه به شرح ذیل هستند:   مسابقات مطابق آخرین قوانین فدراسیون جهانی والیبال و آخرین آیین‌نامه سازمان لیگ فدراسیون برگزار خواهد شد.   هر تیم شامل حداکثر ۲۰ بازیکن (زیر ۱۸ سال: متولدین یازدهم دی ماه ۱۳۸۵ و زیر ۲۰ سال: متولدین یازدهم دی ماه ۱۳۸۳)، یک مربی، ۲ کمک مربی و یک سرپرست است. (حضور آنالیزور، بدنساز، فیزیوتراپ، پزشک، ماساژور در کنار تیم بلامانع است.)   مربیان تیم باید حداقل دارای کارت مربیگری درجه دو و بازیکنان بایستی ساکن، دانش آموز یا دانشجو استان مربوطه باشند.   مسابقات مرحله مقدماتی با حضور ۴۸ تیم در ۸ منطقه (هر منطقه ۶ تیم) بصورت دوره‌ای برگزار خواهد شد و نحوه برگزاری ادامه مسابقات با توجه به تعداد تیم‌های شرکت کننده متعاقبا اعلام می‌شود.   اعتراض تیم‌ها باید به صورت مکتوب حداکثر یک ساعت بعد از اتمام بازی به انضمام مبلغ پنج میلیون ریال وجه، تحویل ناظر فنی مسابقه گردد.   مبلغ ورودیه مسابقات ۱۵۰ میلیون ریال است که باید از طریق درگاه بانکی سامانه ملی والیبال واریز شود و کلیه هزینه‌ها اعم از (اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و ….) بر عهده خود تیم‌ها است.

دیگر خبرها

  • جمشیدیان: شانس بردن سپاهان و پرسپولیس برابر است/ طلایی پوشان فوتبال را از ۲ قطبی در آوردند
  • چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران
  • شرایط لیگ‌های والیبال کانون‌های رده سنی دختر کشور اعلام شد
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان
  • زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد