Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:29:00 GMT

تفاوت ارزش های اروپایی و آمریکایی در مقوله مهاجرت

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۹۹۴۰

تفاوت ارزش های اروپایی و آمریکایی در مقوله مهاجرت

نشریه آتلانتیک در مقاله ای به قلم «شادی حمید» عضو ارشد موسسه بروکینگز نوشت: فرهنگ مهم است و از اهمیت زیادی برخوردار است.

این، موضوعی تکرار شونده در جنبش جدید «محافظه کاران ملی» است که تلاش می کنند حق آمریکایی را دوباره ترسیم کنند.  

یکی از جنجالی ترین متفکران این جنبش، «ایمی وکس» استاد حقوق دانشگاه پنسلوانیاست که با طرح این مساله که آمریکا باید «فاصله فرهنگی» را در اتخاذ تصمیم برای راه دادن یا ندان مهاجران در نظر گیرد، ‌ جنجال زیادی به پا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

موضوعی که وی چندی پیش در کنفرانسی مطرح کرد، ‌ این بود که بسیاری از مردمان جهان سوم لزوما در ایده و باورهای ما (آمریکایی ها) سهیم نیستند؛ سایرین نیز تعریف زبانی می کنند، ‌ اما واقعا درکی از آن ندارند.

وی در نهایت اینگونه نتیجه گیری کرد که استقبال از فاصله فرهنگی، به مثابه اتخاذ این موضع است که کشور ما به سفیدان بیشتر و غیرسفیدان کمتر، تمایل بیشتری دارد.

وکس در عین حال یک فرض اصلی را در نظر گرفت، اینکه مردم ساکن کشورهای اروپایی همان دیدگاه آمریکایی ها را در پیش می گیرند. ۹۱۰۹

زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا گفت که مهاجران نروژی را به مهاجران کشورهای در حال توسعه ترجیح می دهد، وی همان ایده را فرض می کرد.

اما دو مشکل اساسی در ارتباط با این فرضیه وجود دارد. نخست آنکه، مردم آمریکا حتی موافق چیزی که فرهنگ آمریکایی است، نیستند. دوم آنکه، آمریکا و دموکراسی های اروپایی به طور سنتی فرهنگ های ملی شان را به شیوه های متفاوت تری تعریف کرده اند.  

از وقتی که نقطه نظرات وکس رسانه ای شد، دیگر محافظه کاران از وی در برابر اتهام تعصب وغرض ورزی دفاع کرده اند.

در دموکراسی های اروپایی، این نظریه که مهاجرت، چالش های منحصر به فردی را برای همبستگی فرهنگی ایجاد می کند، جذابیت این دارد که تا حدی منسجم باشد.

نویسنده این مقاله در ادامه نوشت: مقوله ای تحت عنوان «فرهنگ دانمارکی» یا «فرهنگ هلندی» وجود دارد که اختلافات تعصب آمیز را می شکافد. این مقوله معمولا شامل برخی تعهدات به آرمان های ایده آل همچون برابری جنسیتی، آزادی جنسی و فضای عمومی خنثی یا منطقی است. ۹۱۰۹

براین اساس، احزاب پوپولیستی راستگرا و احزاب اصلی در درجات مختلفی از مهاجران فعلی یا آتی می خواهند این فرهنگ ملی را پذیرا باشند یا حتی از آن استقبال کنند.

به عنوان مثال، محدودیت گرایان در غرب اروپا، مهاجران مسلمان را دشمن افراد همجنسگرا ترسیم و به نام حقوق زنان، حق یک زن در برخورداری از پوشش سر را محدود کرده اند.

این پافشاری تهاجمی و گاها قهرآمیز بر ارزش های لیبرال باعث می شود پوپولیست های راستگرا، مواضع غیرلیبرالی اتخاذ کنند.  

در آمریکا، محافظه کاران نظم سیاسی لیبرال را تهدیدی برای فرهنگ تصور شده ای تلقی می کنند که دیگر وجود خارجی ندارد. در هر صورت، ‌ تنها اجماع این است که در مورد نحوه تعریف آرمان آمریکایی، اجماعی وجود ندارد.

این امر، هر گونه رویکرد جدیدی در مورد مهاجرت را پیچیده می کند. در نبود درک مشترکی از فرهنگ آمریکایی، ‌ ادراک کدام طرف از مقوله مهاجرت، مزیت دارد؟

اگر آمریکا کشوری لیبرال باشد، در آن صورت آیا باید مهاجرت حامیان احزاب پوپولیستی راستگرا همچون لیگ ایتالیا یا حزب آزادی اتریش به آمریکا را دشوارتر کنیم؟ ‌

مساله این است که حتی حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصدیق می کنند که وی تا حدودی خارج از معیاری فرهنگی آمریکاست. وی شبیه اکثر آمریکایی هایی نیست که آنها می شناسند.

محافظه کاران بر اهمیت انسجام فرهنگی تاکید دارند و کثرت گرایی که به افراط رسیده است، ‌ می تواند به تضعیف اعتماد و درگیری های داخلی کمک کند.

نویسنده این مقاله در پایان آورد: فرهنگ، نظری و بخشی از مشکل است. ما می دانیم که فرهنگ ها تغییر می کند، اما دانش ما از نحوه تغییر آن دقیق نیست. آمریکایی ها هنوز موافقند که آمریکایی بودن، مهم است. اما دیگر در مورد آنچه فرهنگ آمریکایی یا ایده آمریکایی در پی دارد، توافق نظر ندارند.

این مساله، سنجش فاصله فرهنگی مهاجران بالقوه را دشوار می کند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۹۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،همزمان با سراسر کشور دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد سلماس نیز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی (در حمایت از مردم مظلوم غزه) و محکوم کردن اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان، مقابل ساختمان آموزشی دانشگاه تجمع کردند.   دکتر ناصری رییس دانشگاه ازاد شهرستان سلماس ضمن حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی، اقدامات ضد دانشجویی مسوولین این دولت‌ها را محکوم کرد.   او در این خصوص اظهار داشت: خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در امریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد اسراییلی در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و نویدبخش فعال شدن دوباره جنبش دانشجویی در امریکا و اروپا این بار علیه اسراییل است

دیگر خبرها

  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
  • افکار عمومی آمریکا نمی‌تواند نسبت به جنایات در غزه بی‌تفاوت باشد
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • از انتفاضه در دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی استقبال می‌کنیم
  • دانشجویان آزاده جهان به دانشجویان و اساتید آمریکایی و اروپایی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین به پاخیزند
  • تجمع دانشگاهیان واحد علوم و تحقیقات در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی