Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از جداسازی مراکز فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش و الحاق به وزارت علوم، بخش مهمی از امکانات دانشگاه‌های تربیت معلم از آنان جدا شد و مابه ازای آن هم برای این دانشگاه‌ها تأمین نشد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ اعظم ذوالفقاری منظری؛ در هفتم خرداد گزارشی منتشر کردیم با تیتر «زندگی نمازخانه‌ای ۴۰ دانشجومعلم دختر در اراک» که ناظر بر کمبود خوابگاه در پردیس زینب کبرا (س) دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این گزارش مسئولان دانشگاه اذعان کردند که در تلاش هستند بخشی از اتاق‌های اداری دانشگاه را با تغییراتی جزئی، تبدیل به اتاق‌های خوابگاهی می‌کنند. قرار بود این تغییرات در تابستان انجام شود. سعید فخاری، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: هم اکنون این تغییرات در حال انجام است.  
اما سخن اصلی وی در این گفتگو بر محور مشکلات عمده این دانشگاه و نبود دانشگاه جامع فرهنگیان در استان مرکزی می‌چرخد و ریشه مشکلاتی از این دست را که دانشجویان با کمبود خوابگاه مواجه هستند، در نبود دانشگاهی جامع برای فرهنگیان عنوان می‌کند.

او می‌گوید: در سال ۹۰ یک ضربه بزرگ به تربیت معلم در کشور وارد شد و کسی صدای ما را نشنید. در آن سال مراکز فنی و حرفه‌ای را از آموزش و پرورش جدا کردند و به وزارت علوم سپردند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی ادامه می‌دهد: کسانی که اکنون مدعی هستند که چرا دانشگاه فرهنگیان امکانات خوابگاهی و آموزشی کافی ندارد، خودشان باید پاسخگو باشند که چرا در سال ۹۰ مصوبه گرفتند و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را که مجهزترین مراکز ما در استان مرکزی بودند، با تمام امکاناتشان از آموزش و پرورش جدا کردند؟

فخاری بیان می‌کند: اکنون شرایط به گونه‌ای است که وزارت علوم حتی یک خودکار رایگان در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار نمی‌دهد. یعنی اگر ما از آموزش عالی بخواهیم یک آزمایشگاه در اختیار دانشجویان ما بگذارند، باید قرارداد‌های کلان ببندیم.

وی با بیان اینکه تربیت معلم و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توامان ساخته شده بودند، ادامه می‌دهد: جدا کردن فنی و حرفه ای‌ها باعث شد مراکز تربیت معلم لاغر و نحیف شوند. برخی امکانات مراکز تربیت معلم مانند سالن‌های ورزشی و آزمایشگاه‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای بود که پس از جداسازی این مراکز از آموزش و پرورش، عملا تربیت معلم از این امکانات محروم ماند و آموزش فرهنگیان دچار آسیب شد.   دانشگاه فرهنگیان اراک به خوابگاه و ساختمان اداری نیاز دارد رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان می‌کند: به همین دلیل در شرایط فعلی دانشگاه فرهنگیان اراک به خوابگاه و ساختمان اداری نیاز دارد. ما مطمئن هستیم که نمی‌توانیم به نیاز خوابگاه دانشجویان پاسخ بدهیم، چون امکانات را نداریم.

وی در خصوص اینکه دانشگاه فرهنگیان مرکزی اقدام به اجاره ساختمان‌هایی برای خوابگاه کند، می‌گوید: دانشجوی فرهنگیان مثل دیگر دانشجویان نیست که خوابگاه صرفا مکانی برای استراحت وی باشد. زندگی خوابگاهی دانشجویان فرهنگیان بخشی از دوران تحصیل آنان است.   زندگی در سرای دانشجویی، جزئی از شرایط استخدام و رشد معلم است فخاری با بیان اینکه زندگی در سرای دانشجویی، جزئی از شرایط استخدام و رشد معلم است، می‌گوید: دانشجومعلم باید سرای دانشجویی را تجربه کند، فوق برنامه‌هایی برای دانشجویان در خوابگاه‌ها داریم که اگر خوابگاه از دانشگاه جدا باشد، امکان اجرا شدن آن‌ها وجود ندارد.  
وی به وضعیت پردیس زینب کبری (س) این دانشگاه در اراک اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر رئیس این پردیس دارد از جیب خود خرج می‌کند تا بخشی از ساختمان اداری را برای سکونت دانشجویان آماده کند. برخی اتاق‌ها و خوابگاه‌ها را هم برای حضور دانشجویان جدید آماده می‌کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان مرکزی ادامه می‌دهد: استانداری مرکزی هم در این موارد همراه ما بوده اند. اما به عنوان کسی که در حوزه آموزش فرهنگیان سال‌ها کار کرده و تجربه دارد، می‌گویم که تا زمانی که دانشگاه جامع فرهنگیان در دستور کار قرار نگیرد و ما یک ساختمان مجهز در دو بخش و کامل با سایت کتابخانه، ورزشی و آمفی تئاتر نداشته باشیم، هر اقدام دیگری تنها وصله‌هایی است که روی کمبود‌های دانشگاه فرهنگیان در این استان می‌زنیم.

وی می‌گوید: در این دانشگاه قرار است افرادی برای تصدی شریف‌ترین شغل آموزش ببینند و همین امر ضرورت رسیدگی به دانشگاه فرهنگیان را بیش از پیش نشان می‌دهد.   ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان نیاز به همراهی دولت و همچنین خیرین دانشگاهی دارد فخاری با بیان اینکه ساخت این دانشگاه جامع نیاز به همراهی دولت و همچنین خیرین دانشگاهی دارد، ادامه می‌دهد: اگر همه کسانی که مسئول هستند و خیرین پای کار بیایند، تا چهار سال دیگر این دانشگاه آماده می‌شود.

وی به حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی و برگزاری جلساتی با استانداری و همچنین روسای دانشگاه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: نمایندگان مجلس از پردیس زینب کبری (س) بازدید کردند و مشکلات را به آنان منعکس کردیم و در جلسه اصلی که با حضور زاهدی، رئیس این کمیسیونبرگزار شد، کمبود امکانات فرهنگی، رفاهی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان را بیان کردیم.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم دانشجومعلمان ۱۰۰ درصد وارد بازارکار می‌شوند، ادامه می‌دهد: ما نیاز به اعتبارات عمرانی از سوی مجس داریم تا دانشگاه جامع فرهنگیان راه اندازی شود.

نقصان امکانات در دانشگاه فرهنگیان اراک به اذعان رئیس این دانشگاه و شرایطی که دانشجومعلمان دختر در سال گذشته در آن سپری کرده اند، اهمیت توجه بیشتر دولت و مجلس را به این دانشگاه، به خصوص در استان مرکزی نشان می‌دهد.
علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: قرار است جلسه‌ای در تهران با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه فرهنگیان، استاندار مرکزی و مجمع نمایندگان برگزار شود و مشکلات دانشگاه فرهنگیان مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.

سلیمی با بیان اینکه در جلسه‌ای که در استانداری تشکیل شد، رئیس دانشگاه فرهنگیان مرکزی مشکلات را به صورت عمومی مطرح کرد، ادامه می‌دهد: کمبود اعضای هیات علمی، زیرساخت‌ها و بودجه مطرح شد و قرار شد تصمیم گیری نهایی در تهران صورت گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در موضوعاتی مانند حقوق معلمان، نظام رتبه بندی و موضوعات دیگر را به صورت شبانه روزی پیگیری می‌کنند، می‌گوید: نکته این است که دولت در این زمینه‌ها کوتاهی می‌کند.

وی بیان می‌کند: کار ما این است که مباحث را به دولت انتقال دهیم تا راه حلی برای مشکلات پیدا کنند. درباره دانشگاه فرهنگیان مرکزی هم پیگیری می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فرهنگیان اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۲۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع رقابت‌های آزمون سراسری در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ به گفته استاندار مرکزی در روز اول پنجشنبه، آزمون علوم انسانی و ریاضی برگزار شده و فردا جمعه نیز کنکور تجربی و عصر روز کنکور هنر برگزار می‌شود.
مخلص الائمه با اشاره به اینکه لازم است داوطلبان با آرامش در کنکور شرکت کنند گفت: از مجموع شرکت کنندگان بیش از شش هزار داوطلب مرد و مابقی زن هستند که نشان از رشد حدود دو برابری زنان در کنکور امسال خبر می‌دهد.
نماینده سازمان سنجش کشور در استان مرکزی هم با اشاره به اینکه متولی کنکور در اراک دانشگاه اراک است گفت: داوطلبان لازم نیست وسیله اضافه مثل گوشی همراه و اقلام الکترونیک همراه داشته باشند و خانواده‌ها هم بدون اضطراب داوطلبان را همراهی کنند.
خدایی ادامه داد: امسال به داوطلبان معلول کنکور نیم ساعت اضافه بر داوطلبان عادی زمان برای آزمون داده شده است.
در اولین روز کنکور سراسری استاندار مرکزی در بازدید از سالن‌های آزمون در دانشگاه سردشت اراک در گفتگو با خانواده‌ها از آنان خواست در همراهی با داوطلبان بدون نگرانی آنان را تشویق کرده و آنان را ترغیب به انتخاب رشته‌های دانشگاه‌های استان کنند.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح هویتی در خیابان معلم
  • استخدام ۴۵۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • استخدام دانشجویان دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش/جزییات طرح راتبه معلمی
  • دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • شروع رقابت‌های آزمون سراسری در استان مرکزی
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی