نقدی بر اظهارات عطریانفر در برنامه «میدان انقلاب»
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۴۵۷۱
فرهیختگان نوشت: شنبه شب آقای محمد عطریانفر در برنامه «میدان انقلاب» مطالبی پیرامون مهندس بازرگان و نهضت آزادی و نسبت این دو با سازمان مجاهدین خلق بیان کردند که خالی از بیدقتی و شاید فراموشی نبود تا آنجا که مجری برنامه هم نتوانست بر بیدقتیها یا فراموشیهای آقای عطریانفر غلبه کند.
پس شاید یادآوری بعضی از موارد برای تقویت حافظه سیاسی مفید فایده افتد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اول: پدری و فرزندی
آقای عطریانفر گفتهاند که امام (ره) منافقین را فرزندان مهندس بازرگان خواندهاند و به نامه امام (ره) در پاسخ به علیاکبر محتشمیپور در سال ۱۳۶۶ اشاره کردهاند. احتمالا ایشان از یاد بردهاند که این نه امام، بلکه شخص مهندس بازرگان بود که ۶ سال قبل از آن نامه، در دوازدهم اردیبهشتماه ۱۳۶۰، طی مقالهای در روزنامه میزان با عنوان «فرزندان مجاهد مکتبی عزیزم» مجاهدین خلق را فرزند خود و نهضت آزادی خوانده بود: «مجاهدین خلق، شما فرزندان نهضت آزادی هستید، در سال ۱۳۴۳ که در زندان بودیم بهدنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید، بدون آنکه از خانه فرار کرده یا اخراج شده باشید.» پس این بازرگان بوده که بین نهضت آزادی و مجاهدین خلق پل زده است. علاوهبر این آقای عطریانفر گفتهاند که تشکیل سازمان مجاهدین خلق شورشی بود بر پدرانش، یعنی شورشی بر نهضت آزادی و روش مبارزه پارلمانتاریستی آن. اما با توجه به عباراتی که از مهندس بازرگان نقل شد، بازرگان قائل به چنین شورشی نبوده است، بلکه نوشته که مجاهدین خلق گرچه راه خود را پیش گرفتهاند، ولی نه از خانه فرار کردهاند و نه اخراج شدهاند و نهضت آزادی خانه پدری آنهاست.
دوم: خشونت با دین، خشونت منافقین
آقای عطریانفر گفتهاند: «[در اینکه]جماعت اولیه سازمان برداشتهای اولیهشان را از کلاسهای دروس حوزه فکر و اندیشه نهضت آزادی گرفتهاند، بحثی نیست. [اما]اینکه [بگوییم]پایه فلسفی سازمان با پایه فلسفی نهضت نسبتی برقرار میکند و مفهومش آن باشد [که] تمام آنچه سازمان انجام داده عینا میتواند محصول طبیعی این اتفاق [یعنی این نسبت فلسفی میان سازمان و نهضت آزادی] باشد، این محل خدشه است.» میدانیم که مهندس بازرگان کتاب «راه طی شده» را -که بهقول آقای عطریانفر، مورد استفاده جماعت اولیه سازمان بوده- با دو دسته پاسخ از دو گروه دینداران و متجددین به این پرسش که «وضع دینداری چگونه است و بشر تا چه حد به راه انبیا اعتقاد پیدا کرده است؟» آغاز کرده و صریح و قاطع، از جانب هر دو گروه، تصریح میکند: «روند روزگار از نظر هر دو گروه بهسمت فاصله از دینداری و تعالیم انبیا پیش میرود.»، اما خود بازرگان بر آن است که هر دو گروه اشتباه میکنند و ماجرا برعکس است و بشر هرچه پیشتر آمده، بیشتر به راه انبیا افتاده است. بازرگان با مطرحکردن «قانون لاوازیه» یا «اصل بقای ماده»، «اصل اول ترمودینامیک» یا «اصل بقای انرژی» در پی ایجاد نوعی هماهنگی بین آیات قرآن و این قوانین علمی بود.
شهید مطهری در مقدمه خود بر جلد پنجم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خاطرنشان میکند عدهای بر این باور شدهاند که از نظر قرآن تنها راه شناخت خداوند مطالعه در طبیعت و مخلوقات با استفاده از روش حسی است و راهی غیر از این بیهوده است، زیرا از نظر آنان، قرآن در سراسر آیات خود، در کمال صراحت، بشر را به مطالعه در مظاهر طبیعت که جز با روش حسی میسر نیست، دعوت کرده است و «کلید رمز مبدأ و معاد» را «همین نوع مطالعه» دانسته است. شهید مطهری صراحتا این تلقی را رد میکند و بر آن است که قرآن مطالعه حسی را کافی نمیداند. از منظر شهید مطهری: «قرآن به مطالعه حسی طبیعت دعوت میکند، اما آیا این را کافی میداند؟ آیات قرآن همه [صرفا]دعوت به تدبر در «طبیعت» نیست.» به این ترتیب مطهری به آیات دیگری اشاره میکند که دعوت به تدبر و تفکر هستند، ولی نه صرفا تفکر و تدبر در طبیعت. بازرگان نوشته بود که «پیامبران آمدند تا مردم را به طبیعت دعوت کنند و اعتقاد به خدایان و ارواح و شیطان را از بین ببرند» و مطهری میپرسد که «آیا این جز سپر انداختن در مقابل مادیین است؟» آیا سخن بازرگان بهمعنای نفی عالم غیب و مطلق گرفتن علم تحصلی نیست؟ بازرگان توجه ندارد که علم پیشرفت میکند و نظریههای علمی، مطلق و ثابت نیستند که بخواهیم با آنها دین را توجیه کنیم. نظریههای علمی تغییر میکنند پس لازم است نسبت علم و دین را مورد بررسی قرار دهیم نه اینکه صرفا برای خوشایند علمزدگان، دین را مطابق علم روز تفسیر و بلکه تحریف کنیم و حتی عالم غیب را نفی و رد کنیم! بههرحال بازرگان دیانت را مطابق فهم خود، یا مطابق صلاحدید خود دستکاری میکند تا با علم تجربی روز، مطابق شود و البته کار گاهی به تفاسیری خندهدار نیز میکشد که فعلا محل بحث ما نیست. این نحو برخورد با دیانت و این تفسیر منعندی از دین، در اصل انکار دین، تفسیر به رای و مصادره بهمطلوب دیانت است. بازرگان بهعنوان نیروی سیاسی و تشکیلاتی مسلمان و دارای مشی مذهبی و نمازشبخوان و متشرع، بدون خوف و خشیت مقابل دیانت، هرچه میخواهد را در دهان دین میگذارد. این تفسیر منعندی و فارغ از خوف و خشیت و خضوع مقابل خداوند است که بازرگان باب آن را -بهعنوان یک فعال مذهبی متشرع- در زمین «ایدئولوژی» و «فعالیت سیاسی» گشوده است. ربط منافقین با بازرگان در همین موضع است. گرچه شاید بازرگان با نیت خیر و با قصد و غرض دفاع از دیانت در برابر علم -در دورانی که بعضی افراد با مطلق فرض کردن علم، دیانت را تخطئه میکردند- دست به چنین تحریف و دستکاریای در دیانت زده است، اما فارغ از نیتش، این بازرگان است که باب بیپروایی و خودمحوری و تفسیر بهرای را در فضای سیاسی و نخبگانی دانشگاهی گشوده است و کسی که مقابل خداوند و در فهم و تفسیر دین او پروا نکند و ملاحظه ضعف و نقص و بیدانشی خود را نداشته باشد، چرا در مقابل مردمان از خشونت پروا کند و جانها و نفوس را محترم بشمارد؟ این ترور حقیقت دیانت مقدس اسلام بود که راه تروریسم مجاهدین خلق را هموار کرد.
منبع: فرارو
کلیدواژه: بازرگان منافقان عطریانفر میدان انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۴۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سندهای «رفسنجان قشم» ساماندهی میشود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری مجتبی قهرمانی رئیس دادگستری کل استان هرمزگان، صبح امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در ساختمان دادگستری استان هرمزگان برگزار شد.
قهرمانی در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه که با حضور در هفتمین تور رسانهای قوه قضائیه برای دومین بار در یک سال گذشته به هرمزگان سفر کردند، با اشاره به اقدامات انجام شده در دادگستری استان در سال گذشته گفت: سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان از اتفاقات ویژه استان در ماههای اخیر بود. ما برای دومین بار میزبان حجتالاسلام محسنی اژهای بودیم. این سفر بدون تشریفات غیرضروری ولی با برنامه، هدفمند، محرک، جنبش ساز، تخصصی و حرفهای بود. برنامههای زیادی در این سفر عملی شد و این سفر جزو موثرترین سفرهای مقامات کشوری به استان هرمزگان بود. ادارات و سازمانهای مختلف کارهایشان را عملی کردند تا قبل از سفر به سرانجام برسد و بتوانند گزارش کارهایشان را ارائه دهند.
همایش خانواده کارکنان قوه قضائیه
وی اظهار کرد: این سفر نوآوریهایی داشت که در نوع خود خاص بود، یکی همایش خانواده بود. رئیس محترم قوه قضاییه مستقیم از فرودگاه در همایش بیش از هزار نفری همکاران و خانواده هایشان حضور پیدا کردند و در این رویداد از بیش از ۱۰۰ معلم که از اعضای خانواده همکاران بودند تقدیر شد. در این سفر نمایشگاهی با ۲۶ غرفه برپا شد که همچنان ادامه دارد و معاونتها و سازمانهای مختلف دستاوردها و عملکردشان را ارائه کردند.
رئیس دادگستری کل استان هرمزگان افزود: یکی دیگر از نکات ویژه این سفر این بود که شخص رئیس محترم قوه و معاونین ایشان با ۱۵ قشر برنامه حضوری داشتند. خانواده شهدا، مردم عادی، نیروهای مسلح، نخبگان، دانشجویان، کارگران که در جلسهای دو ساعته و بیش از ۱۰۰۰ نفر بودند، صیادان، معلمان، کشاورزان و باغداران، جلسه با علمای اهل تسنن و علمای شیعه. جلسهای اقتصادی با حضور تجار و بازرگانان، دیدار با زندانیان در کل استان از کمپهای ماده ۱۵ و ۱۶ هم بازدید شد.
وی در رابطه با برنامههای جانبی این سفر گفت: از چند روز پیش از این سفر، ما خدمات جهادی را در کل استان آغاز کردیم و در ۴۰ نقطه دفاتر خدمات الکترونیک خدمت رسانی کردند. سفر ایشان صرفا یک کار سازمانی و بازرسی نیست، بلکه فرهنگسازیهایی هم دارد. یکی بحث حضور میدانی مدیران است. حضور یک مدیر در میدان برای تصمیم گیریها و درک واقعی و حجم کار بسیار مهم است.
آزادی ۱۰۵ زندانی ایرانی و ۴۰ زندانی خارجی در سفر رئیس قوه قضائیه
قهرمانی عنوان کرد: گسترش فرهنگ نظارت پذیری و فرهنگ مسئولیت پذیزی، فرهنگ گرهگشایی از امور، نگاه واقعبینانه و تخصصی و نوین و فرهنگ مردمی بودن و حضور در کنار آنها از دستاوردهای این سفر بود. نحوه برخورد حجتالاسلام اژهای اثبات کرد گفتمان ایشان با خانوادهها یک گفتمان واقعی است. ایشان در کنار کارگران، معلمان و خانوادهها حضور داشتند و حرفها و خواستههایشان را شنیدند.
رئیس دادگستری کل استان هرمزگان گفت: موضوعات رفاهی نیز در این سفر مورد توجه رئیس قوه قضائیه بود. راهاندازی درمانگاه و دندانپزشکی که به یاد شهید القدس شهید رضا زارعی افتتاح شد. ساخت بوستان مسئولیت اجتماعی با ۱۰ میلیارد بودجه توسط یکی از شرکتها در دستور کار قرار گرفت. برنامهریزی برای واردات و یا ساخت بیش از ۱۰۰۰ ماشین صنعتی انجام و از این مشکل گره گشایی شد. یک محموله روغن ۴۴ هزار تنی روغن نیز وجود دارد که آن حل و فصل کردن آن نیز در دستور کار قرار گرفت. یک آمبولانس و یک دستگاه خودروی آتش نشانی برای یکی از گردنههای حادثه خیز استان در نظر گرفته شد، منطقهای که سال گذشته در یک فقره تصادف چند هموطن درگذشتند.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ادامه داد: در این سفر ۱۰۵ زندانی ایرانی و ۴۰ زندانی خارجی آزاد شدند که از این زندانیان افغانستانی و پاکستانی برای تبادل با زندانیان ایرانی استفاده میشود. تهیه جهیزیه برای تازه عروسهای نیازمند نیز از دیگر طرحهای رفاهی این سفر بود. افتتاح سالن مانیتورینگ سوخت نیز از اتفاقات ویژه این سفر بود. در این سالن پلیس جایگاههای سوخت را به صورت شبانه روزی رصد میکند. راهاندازی نخستین آزمایشگاه سمشناسی در استان هم اتفاق مبارکی بود تا دیگر برای ارسال نمونهها به استانهای دیگر وقت مردم گرفته نشود.
فرجام سندهای رفسنجان در قشم
قهرمانی با اشاره به جزئیات سندهای موسوم به رفسنجان در جزیره قشم گفت: شخصی از اهالی رفسنجان در سال ۱۳۵۱ حدود ۷۱۴۲ سند زمین در قشم برای مردم صادر میکند. این سندها مشکلاتی دارد و محدوده دقیق زمینها مشخص نیست. این اسناد سالهاست که چالش جدی بین اهالی قشم است که دعواهای حقوقی زیادی را ایجاد کرده. دوم اینکه ثبات مالکیت در قشم با این اسناد در خطر است.
این مسئول گفت: سرمایهگذاران و منطقه آزاد خواستند در جاهایی کارهایی راهاندازی کنند؛ اما هربار کسی پیدا شده که با ارائه سند موسوم به رفسنجان، اجازه ساخت به سرمایهگذاران نداده است. در سفر رئیس قوه به استان ایشان دستور دادند که به این مشکل رسیدگی شود. با برنامه ریزی ما طرحی عملی شد که کاملا رایگان برای مردم این مشکل برطرف شود. منطقه آزاد قبول کرده که اسناد زمین های مردم به صورت تک برگ با مشخص شدن مختصات زمین صادر شود.
وی افزود: در این سفر همه معاونین رئیس قوه قضائیه در همه شهرستانها حاضر شدند، ملاقات مردمی، بازدید از زندان و بازدید از بنادر و اقشار خاص هر شهرستان داشتند و از چندین کارخانه هم بازدیدهایی صورت دادند.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان بیان کرد: ارائه خسارت تصادفات رانندگی بدون نیاز به تشکیل پرونده در دادگستری از طرحهای ویژه ماست. در این طرح جدید ۲۰۰۰ تصادف به بیمه ها ارجاع شده و بیش از ۱۸۰۰ مورد بدون حضور در کلانتری و دادگاه هزینههای خود را از بیمه گرفتند. با این طرح سالی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پرونده تصادف رانندگی از دوش قوه قضاییه استان کم میشود. برای مردم هم خوب است که نیاز نیست مثل یک پرونده قتل یا دزدی تمام مراحل قضایی را طی کنند و برای بیمه هم خوب است و برای آنها نیز راضی کننده است چون در همان سال قرارداد دیه مورد نظر را پرداخت میکنند و مشمول افزایش سنوات دیه ای هر ساله نمی شود. به این ترتیب هم مردم راضی هستند، هم قوه قضاییه هم شرکت بیمه. و حالا شرکت های بیمه به دنبال ارائه طرحهای بهتر برای جذب مردم هستند.
انتهای پیام/