Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@20:29:42 GMT

سازمان مردم نهاد با موضوع توسعه نیاز است

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۴۸۰۲

سازمان مردم نهاد با موضوع توسعه نیاز است

محمد صادق معتمدیان شامگاه یکشنبه در نشست سازمان‌های مردم نهاد استان خراسان جنوبی با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در بیرجند افزود: خراسان جنوبی علیرغم همه محرومیت‌ها بزرگترین موسسات خیریه کشور را در خود جای داده که الگوی اقتصاد مدنی هستند.

وی اظهار داشت: این موسسات جمعیت قابل توجهی از اقشار آسیب پذیر را تحت پوشش دارند و در کنار نقش حمایتی بحث اشتغال را به خوبی دنبال کرده‌اند  که این انگیزه ستودنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این الگو باید به کشور معرفی شود و در بحث توسعه همه جانبه استان به خصوص توسعه مناطق روستایی از سمن‌ها پشتیبانی می‌کنیم. 

وی با اشاره به مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و خارج استان گفت: آمار مهاجرت نگران کننده است و تقریبا نیمی از جمعیت روستایی استان مهاجرت کرده‌اند. 

معتمدیان با بیان اینکه هزار و ۷۰۰ روستا عمدتا در ۱۰ سال اخیر تخلیه شده است اضافه کرد: این در حالی است که از ۴۰ سال گذشته تاکنون خدمات ارزشمند  زیرساختی و عمرانی در مناطق کمتر توسعه یافته انجام گرفته است. 

وی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد فعالیت زیرساختی و عمرانی در مناطق روستایی استان انجام گرفته و اگر کمتر از ۱۰ درصد مشکل وجود دارد به خاطر صعب العبور بودن ، عدم توجیه برای انتقال زیرساخت‌ها یا جمعیت کم است. 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه علیرغم این خدمات اما وضعیت روستاها خوب نیست ادامه داد: در سال‌های اخیر دولت یازدهم و دوازدهم برای اشتغال روستایی به درستی جهت گیری کرده است. 

وی افزود: نهادها و دستگاه‌های متعدد در بحث خدمت رسانی به مناطق کمتر توسعه یافته فعال هستند لذا نیازمند بازتعریف جدید خدمات‌رسانی هستیم تا شاهد موازی کاری نباشیم. 

معتمدیان گفت: در بسیاری از مناطق روستایی ده‌ها دستگاه خدمات‌رسان ورود پیدا کردند به طوری که ۴۹ دستگاه دولتی و غیر دولتی در بحث توسعه روستاها خدمات‌رسانی می‌کنند اما وضعیت معیشت، رفاهی و مهاجرت ها همچنان مردم مناطق روستایی را آزار می‌دهد.

وی اضافه کرد: این جهت‌گیری نیازمند محوریت نقش دولت است که بر اساس نیازها و اولویت‌های مناطق روستایی برنامه‌ریزی انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مدل‌های توسعه‌ای مختلف در حال پیاده شدن است گفت: در برخی روستاها چندین مدل متنوع مطرح شده که سردرگمی و آشفتگی دیده می‌شود و نیاز به ساماندهی است. 

وی عنوان کرد: برای توسعه روستایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ماموریت دارد از بین  مدل‌های مختلف یک مدل بومی را طراحی و عملیاتی کند. 

معتمدیان با بیان اینکه شرایط خراسان جنوبی با استان‌های دیگر متفاوت است گفت: نیازمندیم که مشاغل جدید در مناطق روستایی تعریف کنیم. 

وی افزود: شیلات مقوله جدیدی است که در استان شروع شده و شاید در نگاه اول با توجه به اقلیم خشک استان موضوعیت نداشته باشد اما جزو چهار استانی که هستیم که مجوز پرورش تیلاپیلا داده شده است. 

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در بحث پرورش ماهی خاویار یکی از استان‌هایی هستیم که بهترین شرایط را داریم و بر اساس مطالعات سازمان شیلات کشور به عنوان شغل جدید در روستاها می‌توان آن را دنبال کرد و زیرساخت‌های خوبی نیز فراهم است. 

وی با اشاره به توسعه گردشگری در مدل جدید گفت: فصل برداشت محصولات استراتژیک استان ظرفیت گردشگری منحصر به فرد در استان است. 

معتمدیان با بیان اینکه در بازه زمانی مشخص شناسنامه تمام روستاهای استان تدوین می‌شود اظهار داشت: بر اساس اولویت‌ها و ظرفیت‌های هر روستا می‌توانیم تقسیم کار کنیم. 

وی یکی از مشکلات و آسیب‌های خدمت‌رسانی را پراکنده کاری عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم که به شکل تخصصی هر موضوع و هر شغلی را به یک دستگاه بدهیم که منجر به ایجاد شغل شود. 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت استان در پرورش شتر بیان کرد: دومین استانی هستیم که از لحاظ جمعیت شتر با وجود تعداد روستاهای مستعد می‌توانیم نقش آفرینی کنیم که تفاهم نامه‌ای هفته گذشته با ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شده و در برنامه ۲ ساله بیش از ۱۰ شغل با چرخه کامل تولیدات ایجاد می‌شود. 

وی گفت: محوریت این تفاهم نامه مناطق کمتر برخوردار و روستاهای استان است که بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها آن را را دنبال می‌کنیم. 

معتمدیان چهار پیشراه توسعه استان را یادآور شد و افزود: مرز، تجارت ، محصولات استراتژیک معاون و گردشگری از اولویت‌های توسعه استان است. 

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی خوبی برخوردار است که این موضوع حتما می‌تواند در بحث توسعه استان کمک کند .

۹۸۹۳* ۶۰۵۴
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تسهیلات اشتغال خراسان جنوبی توسعه روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۴۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه آبزی‌پروری خرد معیشتی در سواحل روستایی بوشهر

سرپرست معاونت تکثیر و پرورش آبزیان شیلات استان بوشهر از توسعه پرورش آبزیان کوچک مقیاس و خرد معیشتی با مشارکت مردم در سواحل روستاهای استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تنگستان، علی قوام‌پور عصر امروز در همایش توسعه آبزی‌پروری خرد معیشتی با مشارکت مردم بندر خورشهاب شهرستان تنگستان با بیان اینکه طرح‌های پرورش ماهی در قفس با محوریت روستاهای ساحلی استان بوشهر در دستور کار قرار دارد اظهار داشت: در این زمینه با توجه به ظرفیت‌های سواحل استان پرورش ماهی در قفس در آبهای ساحلی تدوین شده است.

وی با تبیین پرورش ماهی در قفس کوچک مقیاس در سواحل استان بوشهر گفت: در این عرصه ظرفیت‌های اقتصادی روستاهای ساحلی استان بوشهر شناسایی شده است.

سرپرست معاونت تکثیر و پرورش آبزیان شیلات استان بوشهر اضافه کرد: در طرح‌های پرورش ماهی در قفس مشارکت شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها در روستاهای ساحلی استان بوشهر ضروری است.

قوام‌پور با اشاره به افزایش ظرفیت پرورش ماهی در قفس در سطح استان بوشهر خاطرنشان کرد: تاکنون قفس‌های پرورش ماهی با ظرفیت 25 تن به بالا در خلیج‌فارس نوار ساحلی استان بوشهر نصب شده است.

وی در ادامه پرورش میگو در سواحل استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی امسال پرورش میگو در 7 هزار و 489 هکتار شده است که نسبت به سال قبل یک‌هزار و 300 هکتار افزایش یافته است.

استاندار بوشهر هم با اشاره به اجرا طرح‌های پرورش ماهی در قفس‌های کوچک در نوار ساحلی استان بوشهر با مشارکت روستاییان گفت: طرح پرورش ماهی در قفس‌های کوچک مقیاس برای مشارکت روستاییان در سواحل روستاها تهیه شده است.

احمد محمدی‌زاده یکی از مناطق اجرا طرح پرورش ماهی در قفس را بخش ساحلی تنگستان منطقه خورشهاب دانست و خاطرنشان کرد: مردم مناطق ساحلی اقدام ضمن ساخت‌های قفس‌های پرورش ماهی با ابتکار خود زنجیره ارزش آن هم شامل تهیه بچه ماهی برای پرورش فراهم کرده‌اند.

وی ادامه داد: این طرح نقش مهمی در توسعه اشتغال در روستاها و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم دارد.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح نهضت ملی مسکن و توسعه حمل‌ونقل دو وظیفه اصلی راه و شهرسازی است
  • توسعه آبزی‌پروری خرد معیشتی در سواحل روستایی بوشهر
  • توسعه روابط خارجی خراسان جنوبی در دستور کار است
  • مردم خراسان جنوبی همیشه در صحنه
  • آغاز جمع آوری زکات غلات در شهرستان های جنوبی استان ایلام
  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • بهره‌مندی ۵۸۰ خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • بسیج سازندگی، رکنی اساسی در تحقق آرمان‌های نظام در مناطق محروم