Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:49:21 GMT

مناقشه بر سر تعیین رئیس جدید صندوق بین المللی پول

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۶۲۲۷

مناقشه بر سر تعیین رئیس جدید صندوق بین المللی پول

روزنامه "گاردین" روز دوشنبه در گزارشی در این زمینه نوشت: ریاست صندوق بین المللی پول همواره برعهده یک اروپایی بوده و یک آمریکایی در راس بانک جهانی قرار می گرفت. این یک قرارداد نانوشته یا توافقی غیرالزام آور است که از زمان تاسیس این دو نهاد مالی جهانی و به دنبال جنگ جهانی دوم، رعایت شده است.

با این حال علاقه مندان به این مساله که اقتصاد جهانی چگونه و به نفع چه کسانی اداره می شود، از مدتها قبل از چنین ترتیباتی ناراضی و نگران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نگرانی ها به دنبال اعلام کناره گیری «کریستین لاگارد» رئیس کنونی صندوق بین المللی پول از پست خود در ماه آینده میلادی، با جدیت بیشتری مطرح شده است.

درحالی که اتحادیه اروپا در تعیین فهرست نامزدهای تصدی جانشین لاگارد نقش داشته، اما تشکیلات اروپایی در حالی که در آستانه مهلت تعیین شده تا معرفی نامزدها در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) هستیم تاکنون نتوانسته درباره فردی که این کرسی را برعهده خواهد گرفت، تصمیم گیری کند. در رای گیری جمعه گذشته اتحادیه اروپا «کریستیانا جئورجیه وا» ( Kristalina Georgieva ) مدیر اجرایی بانک جهانی که یک بلغارستانی است، به عنوان نامزد این اتحادیه معرفی شد، هر چند که هلند و سوئد بشدت با این انتخاب مخالفت کردند.

گاردین نوشت: هر چند انتظار می رود تصمیم گیری درباره جانشین لاگارد تا ۴ اکتبر (۱۲مهر) انجام گیرد، اما اکنون زمان آن رسیده که این روند غیردمکراتیک متوقف شود. با توجه به این که جهان از نظر سیاسی بیش از پیش دو قطبی شده است. دولت آمریکا که از چندجانبه گرایی رویگردان شده و رویکرد تردیدآمیزی را در قبال بحران آب و هوایی اتخاذ کرده است، دلیل بیشتری وجود دارد که این نهادهای مهم که علاقه مند به تقویت اعتبار جهانی خود هستند، رویکردی را اتخاذ کنند که شامل تنوع در روند انتخاب روسای نهادهای جهانی باشد. اکنون معرفی رئیس جدید صندوق بین المللی پول فرصتی جدید برای نشان دادن مدلی متفاوت است؛ مدلی که  دمکراتیک و شامل معرفی نامزدهایی از همه کشورهای جهان باشد.

این رسانه افزود: این منطقی نیست که رهبری نهادهایی که بیشترین قدرت را برای مبارزه با بحران آب و هوایی دارند، متقاضیانی از کشورهایی را محروم کنند که در آنها بحران آب و هوایی بر زندگی میلیون ها نفر تاثیر گذاشته است.

اکنون زمان آن رسیده که اعضای صندوق بین المللی پول با همکاری یکدیگر علیه الگویی رای دهند که اصول و ارزش هایی را که همین کشورها تعیین کرده اند، به تمسخر می گیرد. استانداردهای تزویر آمیز و دوگانه به صلح جهانی و روند توسعه آسیب رسانده است. آسیب پذیرترین اقشار در جوامع ما تاوان سنگین رهبری ضعیفی را می پردازد که به نفع تعداد محدودی ولی به نام بقیه خدمت می کنند.

گاردین نوشت: آنچه درباره نقش صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در کمک به رشد  اقتصادی جهان گفته می شود برای کشورهای ضعیف و در حاشیه مانده جهان موثر نیست و در مقابل آنها فقط به تمرکز قدرت و ثروت در این نهادهای بین المللی کمک می کنند. آنچه که بیش از همه نیاز هست روش هایی برای سازمان دهی دوباره اقتصاد حول اصول توسعه پایدار و ایجاد سازوکارهای اقتصادی دمکراتیک است که نیازهای همگان را تامین می کند و فقط در خدمت اهداف ناشی از طمع ورزی تعداد محدودی نیست.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۶۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسپو فرصتی برای توسعه

به گزارش خبرگزاری مهر یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به اقتصاد در چشم انداز بلند مدت و انجام فعالیت موثر برای ارتقای سطح اشتغال و ایجاد روابط بین المللی و تبادل فرهنگی ملتها و جلب گردشگران، نمایشگاههای جهانی (اکسپو) است. این نمایشگاهها با نمایشگاههای تجاری که در سطوح ملی و بین المللی برگزار می گردد متفاوت می باشد و بسیاری از کارشناسان بین المللی حوزه نمایشگاهها اعتقاد دارندکه این نمایشگاهها از پیشرفته ترین و گسترده ترین نمایشگاهها و بنظر اینجانب المپیک نمایشگاهها می باشند و در دراز مدت در اختیار تجارت قرار می گیرند

نمایشگاه‌های جهانی یا به بیانی اکسپوها موضوعاتی جهانی را که بازتاب تجربیات متنوع انسان ها هستند را در بر می‌گیرند. نقش اکسپو بسیار فراتر از نمایش تکنولوژی‌های نوین بوده و در حقیقت متمرکز بر پیش‌بینی چالش‌های جمعی فرا روی بشر می‌باشد. اکسپو یک رویداد بسیار پراهمیت در عرصه جهانی است و با توجه به مدت زمان طولانی برگزاری آن حدود شش ماه، بسیاری درجه اهمیت آن را فراتر از المپیک‌ها و مسابقات ورزشی‌جهانی، که هم مدت زمان محدودتر و بصورت تخصصی ورزشی می باشد، می‌دانند.

اکسپوها توسط دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی ( BIE) که مقر آن در پاریس است سازماندهی، و هر ۵ سال یکبار برگزار می‌گردند.اکسپو رویدادی صرفاً انتفاعی نیست، بلکه صحنه‌ای برای نمایش آخرین دستاوردهای فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی کشورها در چارچوب موضوع نمایشگاه و دورنمای توسعه آنها می‌باشد. هر اکسپو براساس یک موضوع (یا چالش) جهانی و در محلی که به صورت ویژه برای این رویداد ساخته می‌شود برگزار می‌گردد و محلی برای تعامل و ارتباط رو در رو بین تفکر و دستآوردهای ملت ها و بازدیدکنندگان محسوب می‌گردد و از بزرگترین ویژگی‌های اکسپو فراهم آوردن محیطی مسالمت آمیز و به دور از هرگونه مسایل سیاسی است که مشارکت کنندگان از سراسر دنیا با بازدیدکنندگان می توانند در آن به تعامل فرهنگ و تاریخ و تمدن و مسایل اقتصادی بپردازند و بنوعیکشورهای کوچک بدون مرزی را در کنار یکدیگر می سازند و در طول دوره برگزاری بدون تشریفات خاص سیاسی، ملاقات‌ها و نشست‌هایی در چارچوب مسایل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی با یکدیگر برگزار می‌کنند. علاوه برمطالب بیان شده، موارد زیر را نیز می توان از اهداف اکسپو ها در نظر گرفت:

تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک به اشتراک گذاردن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع مشترک جهانی نمایش توانمندی‌ها، تاریخ، تمدن، آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص تقویت و حمایت از اکسپوها بعنوان آزمایشگاه‌های تجارب آتی افزایش و ارتقا رشد تبادلات اقتصادی و بین‌المللی ایجاد رونق اقتصادی در کشور میزبان ایجاد درآمد و ثروت برای کشورهای مشارکت‌کننده از طریق برقراری روابط تجاری جدید بازار سازی برای کالاهای دارای مزیت نسبی

موضوع نمایشگاه از سوی کشور میزبان و با تایید BIE تعریف می‌گردد و برگزارکننده در طول دوره برگزاری بدنبال دستیابی به راه‌کارهای علمی و عملی بدست آمده از سوی مشارکت‌کنندگان در جهت رفع یک مسئله جهانی است.

اولین اکسپوی جهانی در سال ۱۸۵۱ میلادی در شهر لندن برگزار گردید که ایران نیز در آن حضور فعال داشت و این موضوع مسئولیت کشورمان را برای حضور در اکسپوها سنگین‌تر می‌کند. لازم بذکر است که تاکنون بیش از ۶۳ اکسپو در اقصی نقاط دنیا برگزار شده است و ایران علاوه بر اکسپوی ۱۸۵۱ در دوره‌های مختلف در قبل و هفت دوره پس از انقلاب اسلامی که در کشورهای کره جنوبی، پرتغال، آلمان، ژاپن، چین، ایتالیا و قزاقستان و امارات متحده عربی برگزار گردیده حضور داشته است.

سید حسین میرظفرجویان

مدرس دانشگاه و کارشناس صنعت نمایشگاهی

کد خبر 6093104 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • برترین‌های دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج معرفی شد
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • بورل: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین تقسیم زمین است
  • تابع فضاسازی ها تصمیم قضائی نمی گیریم
  • از قرقیزستان تا رومانی: قهرمانی که داور شد!
  • تعیین تکلیف بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان
  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • معرفی تنیسورهای برتر مسابقات تور جهانی تنیس جوانان
  • حضور مقامات بین‌المللی در ریاض برای گفتگو پیرامون غزه