Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@18:49:51 GMT

فلسفه وجودی امامت نجات انسان از کژاندیشی است

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۶۸۹۸

فلسفه وجودی امامت نجات انسان از کژاندیشی است

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر، با تاکید بر این موضوع که بحث امامت را در دو حوزه قرآن و سنت می‌توانیم دنبال کنیم اظهار کرد: تمام مسلمین با تمام اختلاف فرق و  تمام مذاهب آسمانی به کتاب الله اعتقاد دارند. در حدود ۵۰۰ آیه و یا حتی بیشتر درباره ولایت حضرت علی (ع) و اولاد ایشان در قرآن آیه وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیاتی همچون "اطیعوالله و اطیعوا الرسول واولی الامر منکم " و یا آیه ۵۵ سوره مائده "إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ" این‌ها از جمله آیاتی است که در قرآن کریم وارد شده و همه اینها می‌تواند دلیل محکمی برای اثبات امامت حضرت علی(ع) در قرآن باشد.

 

وی گفت: در بحث امامت باید این را بدانیم که پرودگار عالم امام را انتخاب می‌کند. امامت امری کاملا انتصابی و از سوی خداوند است. به خاطر ویژگی‌هایی که فرد دارد به امامت منصوب می‌شود. امامت را به آن جهت به فرد می‌دهند که وقتی فرد به امامت رسید از هر جهت مطیع امر خداوند است. "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ" این پیامی است که خداوند از طریق جبرئیل به رسول اکرم (ص) می‌رساند. فعل"لَمْ تَفْعَلْ" یعنی اینکه اگر این موضوع را مطرح نکنی به رسالت خود عمل نکرده‌ای و یا در آیه ۵۹ سوره نساء آمده است؛ "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا"  این آیات قرآنی دلالت بر امامت حضرت علی (ع) دارد.

 

این کارشناس فقه و اصول خارج در ادامه با شاره به بحث‌هایی که در سنت رسول اکرم (ص) مبنی بر امامت حضرت علی(ع) وارد شده است خاطرنشان کرد: رسول اکرم (ص) شخصیت امام علی (ع)   را همچون هارون برای حضرت موسی تعریف می‌کند و می‌فرمایند:" «اما ترضی ان تکون منّی بمنزلة هارون من موسی إلاّ أنه لانبیّ بعدی، انه لاینبغی أنا أذهب إلا و أنت خلیفتی؛ آیا راضی نمی‌شوی که نسبت تو با من، به سان هارون و موسی باشد، جز اینکه پس از من پیامبری نیست؟ هرگز شایسته نیست که من بروم، مگر اینکه تو خلیفه و نماینده من باشی.» باطن نبوت هم به امامت متصل می‌شود. رسولان الهی دارای ولایت و امامت بوده‌اند همچون حضرت ابراهیم (ص) که بعد از اینکه به پیامبری مبعوث می‌شوند به مقام امامت می‌رسند.

 

وی ادامه داد: وقتی در بحث سنت از حضرت علی (ع) می‌خوانیم پیامبر (ص) درباره شخصیت حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «یا علی ما عرف اللّه حق معرفته غیری و غیرک و ما عرفک حق معرفتک غیر اللّه و غیری؛ ای علی! خداوند متعال را نشناخت به حقیقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من.» این نکته بسیار عظیم و ارزشمندی است که هرگز نباید از یابد برده و آن را دست کم بگیریم.

این کارشناس اخلاق و فقه درباره کارکردهای امامت گفت:در جهانی که امام محور است تمام سبک‌های زندگی اعم از سیاست، فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و ... همگی باید حول محور امام بچرخند. از این طریق است که به بیراهه نمی‌رویم. برای رهایی از مشکلاتی که وجود دارد با دست به دامن شدن فردی همچون امام که از سمت خدا منصوب شده و تمام اهدافش برای رضای الهی است می‌توانیم به سمت تعالی حرکت کنیم. مراد از امام در اینجا یعنی حضرت علی (ع) و اولاد ایشان. در جامعه امروز امام به عنوان مفهوم لغوی به کار برده می‌شود نه به آن معنی که دربراه آن بحث شد. پس از به شهادت رسیدن امام حسن عسگری (ع) امام عصر (عج) امام زمان حاضرند که در غیبت به سر می‌برند. همچون خورشیدی که در پس ابرهاست. وقتی خورشید در پس ابرها است این به معنی نبود خورشید نیست چرا که نور و روشنایی خورشید زمین را روشن می‌کند. در هر دین و مذهبی هم این اعتقاد نسبت به وجود امام دیده می‌شود.

 

دلیر یادآور شد:  همانگونه که اشاره کردیم امامت حکمی است که از سوی خداوند اعطا می‌شود و اگر مردم آن را قبول کنند یا نکنند تاثیری در این امر نخواهد داشت. همچون زمانی که حضرت علی (ع) خانه نشین بود اما همچنان امام بودند. در زیارتنامه‌های ائمه (ع) می‌خوانیم ای کسانی که کلام و سخن ما را می‌شنوید و جواب می‌دهید. پس امام چه در مسند باشد یا نباشد، چه در قید حیات باشد یا نباشد امام است. امام به معنی واقعی حریت و آزادگی را ترویج می‌دهد. فلسفه وجودی امامت این است که از کژاندیشی و کم فهمی انسان را نجات داده و محور معرفت، وحدت و عبادت است. اخلاق ما نیز باید حول امام بچرخد و اینگونه است که از افراط و تفریط فاصله می‌گیریم.

 

وی  گفت: در مراکز فرهنگی معنی اصطلاحی امام کمرنگ است و آنگونه که باید و شاید به این بحث پرداخته نمی‌شود. در بحث معرفتی آنکه امامت را باور دارد به اندک دانش خود افاقه نمی‌کند و همواره در طول زندگی در پی کسب معرفت است. در دنیای مادی به کم قانع است اما در عرفان و معنویت بی نهایت را می‌خواهد وقتی مناجات‌های حضرت علی (ع) را می‌خوانیم می‌بینیم که حضرت با تمام عظمتی که داشت در برابر خداوند اشک می‌ریخت و تمنای یاری داشت و می‌گوید: خدایا به یک پلک هم زدنی مرا به حال خود وامگذار، فریاد حضرت علی (ع) که الگوی انسانیت است در نهج البلاغه عدم دست درازی به بیت‌المال بود. اگر معنی امامت در جامعه امروز ما ظهور و بروز داشت یک روز شاهد حقوق نجومی، یک روز املاک نجومی و یک روز اختلاس‌های میلیاردی نبودیم.

 

این کارشناس اخلاق و فقه ادامه داد: زندگی سالم و لقمه حلال و کلام درست و رفتار مناسب جزء ابعادی است که باید از امامت درس بگیریم خیلی از پیشوایان و خطبای ما در اوایل انقلاب محور صحبت‌های خود را نهج البلاغه قرار می‌دادند اما امروز چقدر نهج البلاغه و نامه حضرت به مالک اشتر و یا نامه حضرت علی(ع) به امام حسن (ع) در جامعه ما مورد بحث و گفت‌وگوست. محبت‌ها و دوستی‌های ما چقدر بر محور امامت شکل می‌گیرد. بازار و سیاست و اقتصاد و دین ما چقدر بر محور امامت و نهج البلاغه است. انسان دارای کرامت است و یکی از اهداف امام حسین (ع) از قیام آزادی و حریت انسان بود اما امروز می‌بینیم در مواردی آزادی انسان‌ها حفظ نمی‌شود. حتی در مسائل خانوادگی بعضا یکدیگر را بر نمی‌تابیم و سعه صدری که باید داشته باشیم را نداریم. دلیلش چیست؟ چون آنگونه که باید و شاید به واژه امامت در مراکز فرهنگی و هنری ما پرداخته نشده است.

 

ایسنا

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: حضرت علی ع امامت جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۶۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، هادی محمودنژاد گفت: در ایام دهه کرامت به همت خادمان حضرت معصومه سلام‌الله‌علی‌ها اتفاقاتی در حوزه‌های هنری و مهندسی این آستان مقدس از جمله افتتاح برخی پروژه‌ها و رونمایی از برخی دستاورد‌هایی که در طول سال گذشته در این آستان مقدس انجام شده رقم خواهد خورد.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: از جمله پروژه‌هایی که رونمایی خواهد شد تکمیل ضریح مطهر رأس الحسین (ع) برای کشور سوریه که به همت خادمان حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده و در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) رونمایی می‌شود و آماده ارسال به آن مکان مقدس است.

 معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به درب طلایی که برای حرم حضرت رضا (ع) در کارگاه هنری آستان مقدس بانوی کرامت ساخته شده است گفت: این درب طلای فاخر با بهره‌گیری از هنرمندان قم و اصفهان و تیم فنی و هنری آستان قدس رضوی ساخته شده و در دهه کرامت ضمن رونمایی برای نصب به حرم امام رضا (ع) ارسال می‌شود.

محمودنژاد با بیان اینکه این دو پروژه از منابع خیرینی که با آستان مقدس همکاری می‌کنند تأمین منابع شده است، افزود: همچنین در موکب حرم مطهر حضرت معصومه (س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا ساخت یک زائرسرا به زیربنای ۳ هزار مترمربع شروع شده که برای ارائه خدمت به زائران اربعین و همچنین در طول سال ساخته شده و تلاش می‌شود که تا پایان دهه کرامت به بهره‌برداری برسد.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: ما در حرم مطهر حضرت معصومه (س) هم پروژه‌های هنری و عمرانی از جمله کاشی‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری داریم که برخی در فاز اول و برخی در فاز تکمیلی قرار دارد و در دهه کرامت رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت رونمایی می‌شود
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟