Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@01:19:15 GMT

رفع محدودیت‌ ارزی فرصت‌های مطالعاتی تا دو ماه آینده

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۸۷۰۱

رفع محدودیت‌ ارزی فرصت‌های مطالعاتی تا دو ماه آینده

وزیر علوم از رفع محدودیت‌های ارزی اعزام دانشجویان و اعضای هیئت علمی به فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه و همچنین بانک مرکزی قول داده‌اند ارز مورد نیاز اعزام به فرصت‌های مطالعاتی را رفع کند و این مشکل تا دو ماه آینده حل و ما مجددا می‌توانیم تعهدات خود را در حوزه اعزام به خارج از سر بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست روسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین المللی و سفرای کشورهای هدف با محوریت همکاری‌های علمی بین المللی چالش‌ها و راه‌های برون رفت که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شدة توسعه روابط علمی بین المللی دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی یکی از مهمترین توسعه این برنامه‌ها جزو اهداف اصلی و برنامه‌های وزارت علوم به شمار می‌رود و خوشبختانه دانشگاه‌های کشور در این زمینه شروع خوبی داشتند به طوری که در چند سال اخیر هم در حوزه انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و توسعه روابط علمی با کشورهای مختلف فعالیت‌های خوبی را انجام دادند و همین که در عرصه اعزام دانشجویان و اعضای هیئت  علمی اقدامات خوبی صورت گرفته است. ضمن اینکه از طرف دیگر پذیرش اساتید و محققین کشورهای دیگر برای حضور در دانشگاه‌های  داخل به منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: آن چه که در حال حاضر در حوزه توسعه روابط بین المللی دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارجی مسئله است توسعه و تعمیق این نوع همکاری‌ها از سوی دانشگاه‌های داخل و خارج می‌باشد به خصوص انتظار داریم کشورهایی که بیشترین همکاری های ملی را طی سال‌های گذشته داشتیم و در نشست امروز حضور دارند برای بررسی و تحقق این همکاری‌ها تلاش کنند. در واقع تلاش وزارت علوم بر این بوده است دوره‌هایی که هزینه‌های زیادی را دارند به صورت مشترک با دانشگاه طرف خارجی برگزار می‌شود تا کمتر درگیر مسائل ارزی از جمله انتقال ارز شویم. تا هر دانشگاه یا مرکز علمی سهم خود را براساس این فعالیت در کشور خود پرداخت کند.

دکتر غلامی همچنین تاکید کرد: در خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به فرصت‌های مطالعاتی خارج کشور اعزام می‌شوند و همچنین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها وضعیت به این گونه بوده که ما تا سال گذشته مشکلی در اعزام این افراد به خارج از کشور نداشتیم اما طی دو سه ماه اخیر به دلیل محدودیت در منابع ریالی و ارزی که در تخصیص‌ها اتفاق افتاده است فرآیند این اعزام‌ها کند شده است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی قول داده‌اند تا بحث تخصیص ارز برای اعزام فرصت مطالعاتی دانشجویان و اعضای هیئت علمی حل شود و این مشکل تا دو ماه آینده رفع می‌شود و ما مجددا تعهدات  خود را براساس برنامه در حوزه اعزام به خارج از سر خواهیم گرفت.

دکتر غلامی در خصوص وضعیت انتقال یافته‌های علمی دانشگاه‌های داخل به خارج از کشور نیز گفت: انتقال دستاوردهای علمی براساس چاپ مقاله صورت می‌گیرد و خوشبختانه ما مشکل خاصی در این حوزه نداریم. اگر چه در گذشته برای چاپ مقالات از سوی مجلات خارجی هزینه‌ای مطالبه می‌شد و همکاران ما نیز به راحتی این هزینه‌ها را پرداخت می نمودند اما در حال حاضر چون این هزینه‌ها جزو هزینه‌هایی به شمار می‌رود که براساس نرخ ارز آزاد تامین می‌شوند همکاران ما باید از مسیرهایی که در سیستم‌های صرافی وجود دارد باید این هزینه‌ها را تامین کنند بنابراین به نظر نمی‌آید مشکل اساسی در چاپ دستاوردهای علمی داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير علوم فرصت مطالعاتي نوسانات ارزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۸۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد

امتداد - عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران گفت:عملکرد چند ماه اخیر بانک نشان می دهد که در مسیر جهش تولید، درست گام موثر برمی داریم و امیدوارم در ادامه راه، تحول بزرگی برای این بانک رقم بخورد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، سید مرتضی ذکاوت عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران در دومین همایش سراسری بانک توسعه صادرات ایران که در مشهد برگزار شد، تغییر سیاست های مدیریتی و حضور نیروی متخصص را فرصت مناسبی برای یک شروع دوباره بانک توسعه صادرات ایران عنوان کرد.
وی، ضمن تبیین جایگاه این بانک در سیستم بانکی در سه بازه زمانی مختلف، گفت: بانک توسعه صادرات ایران در بدو تاسیس در دهه هفتاد تا سال ۱۳۸۶، با بهره مندی از نیروی انسانی جوان و سرمایه قابل توجه ارزی و ریالی مسیر بالندگی را طی کرد.
ذکاوت افزود: در دهه اول فعالیت بانک توسعه صادرات ایران، عمده سرمایه بانک شامل منابع ارزی بود که با تکیه بر این منابع ارزی غنی، دایره فعالیت های بین المللی بانک، نیز گسترده و قابل توجه بود.
به گفته عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران، از سال ۸۸ به بعد فعالیت بانک تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفت که موجب ایجاد تنگناهایی در مسیر نیل به مقاصد و اهداف بانک گردید.
ذکاوت تصریح کرد: از سال ۱۴۰۲ با حضور مدیر عامل بانک جناب آقای دکتر خانی، روح تازه ­ای به کالبد بانک دمیده شد که نوید تغییرات مثبت در روندهای بانک را می دهد.
وی، دوران جدیدکه از میانه سال ۱۴۰۲ آغاز شده است را دوره احیاء و خیزش بانک نامید و افزود: بر این باورم که آثار و نتایج این دوره را به زودی خواهیم دید.
عضو هیات مدیره بانک در این همایش با بررسی نمودار رشد صادرات غیرنفتی و اعطای تسهیلات در بازه زمانی ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰، گفت: شباهت این دو نمودار نشان می­ دهد که انباشت تسهیلات ارزی بالا و گردش پایین است که تحریم ها آن را تشدید کرده است.
وی با بیان اینکه در رویکرد جدید بانک، هدف افزایش گردش تسهیلات ریالی است، گفت: در سیاست- های جدید، جذب منابع در دستور کار قرار گرفته و این فرصت بسترساز ظرفیت های جدید برای بانک توسعه صادرات ایران است تا بتواند جایگاه خود را در شبکه بانکی به عنوان یک بانک توسعه ای بازیابی کند.
ذکاوت با اشاره به اینکه بانک توسعه صادرات ایران تا پیش از ۱۴۰۲ ، سیاست حفظ وضعیت را در پیش گرفته بود،گفت: خوشبختانه با مدیریت جدید و در پیش گرفتن سیاست جذب منابع به جای سیاست تخصیص صرف، فرصت یک جهش دوباره برای بانک فراهم شده است.
این مقام ارشد بانک توسعه صادرات ایران، یادآور شد: بحران ناترازی در بانک های کشور، باعث ایجاد یک ظرفیت خالی در حوزه بانکداری تجاری شده و در ادامه مشتریان اقبال بیشتری به بانک توسعه صادرات ایران نشان می­دهند و این یک فرصت مناسب برای جذب منابع برای بانک است.
ذکاوت در پایان «تغییر نگرش مدیریتی در بانک»، «برخورداری از نیروی متخصص وکارآمد» و «ایجاد ظرفیت جدید در سیستم بانکی» را فرصتی مناسب برای جهش بانک عنوان کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • مخالفت جدی منچستریونایتد با محدودیت مالی در لیگ برتر
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود