Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@05:53:14 GMT

میثاق شهرداری در سقاخانه قجری تهران

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۵۹۱۳۱

میثاق شهرداری در سقاخانه قجری تهران

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: سقاخانه عزیز محمد در بافت تاریخی تهران قدیم و در  منطقه 11  یا به عبارتی ساده‌تر در خیابان وحدت اسلامی قرار دارد. عزیز محمد شخصی بود که این سقاخانه را وقف کرده است و این را سنگی که بر دیواره شیر آب سقاخانه نصب شده نشان می‌دهد، اما باقی جملات حک شده روی سنگ از بین رفته است.

گفته‌می‌شود؛ حاج عباس فرزند محمد در این بنا بخش‌هایی مانند آب انبار قدیمی و حوضچه آب و شیر و پاشیر را هم تدارک دید و بنا مکان مناسبی هم برای روشن کردن شمع دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قدیم تهران شهر کم‌آبی بود و در مرداد و شهریور دچار بحران شدید آب می‌شد. به همین علت مردم برای آنکه بتوانند آب را ذخیره کنند 4 راهکار شامل ذخیره آب در آب‌انبار خانگی، آب‌انبار عمومی، قنات و سقاخانه را پیش بینی می‌کردند.

کمبود آب در تهران از سویی و روایت کربلا و بستن آب فرات روی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یارانش، تقدس سقاخانه و آب سقاخانه را برای ما رقم می‌زند. در کوچه‌هایی که سقاخانه وجود داشت، کسب و کار کاسبان رونق می‌گرفت. الان هم اگر به محله‌ها سر بزنیم می‌بینیم در کوچه‌هایی که سقاخانه هست کاسبان قدیمی و معتمد محله دورهم جمع شده‌اند. به دلیل همین تقدسی که مردم برای سقاخانه قائل بودند آب سقاخانه‌ها را کثیف نمی‌کردند. 

امروزه این سقاخانه همواره با نور سبز، روشن است و در ایام محرم و صفر ‌با کتیبه‌های سیاه پوشانده می‌‌شود.

حالا شهرداری تهران خبر از مرمت این سقا خانه داده است و نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 در این زمینه اظهارداشت: سقاخانه عزیز محمد یکی از سقاخانه‌های زیبا و قدیمی شهر تهران است که 110 سال از ساخت آن می‌گذرد. این سقاخانه در محله قدیمی فروزش قرار دارد و کاشی کاری برجسته با نقش شهدای کربلا، سقف آینه کاری، شمایل منتسب به حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) و نمادهای یاد آور واقعه کربلا از ویژگی‌های خاص و باشکوه این سقا خانه است.

آبادیان ضمن اشاره به مطالعات و طراحی انجام شده در خصوص سقاخانه عزیز محمد که با همکاری مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران انجام شده است،‌افزود: این سقاخانه یکی از نخستین سقاخانه‌های شهر تهران است که در دوره قاجار ساخته شده و در آن کاشی‌های بسیار نفیسی به کار رفته است.

به گفته آبادیان آجر کاری‌های این اثر ارزشمند طی سالیان متمادی دچار آسیب شده و زوائد بسیاری بر روی بنا اضافه شده است که نیاز به مرمت دارند. 

شهردار منطقه 11همچنین عنوان کرد: کار مطالعات این سقاخانه همچون دیگر سقاخانه های حصار ناصری شهر تهران از سال 95 با همکاری مدیریت بافت و بناهای تاریخی منطقه 11 و شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که پس از پایان بخش های مطالعاتی و تهیه نقشه های فاز 1 و 2 و نقشه اجرایی به مرحله عملیاتی رسیده است و از شهریور ماه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید میثاق جامعه کارگری و کارفرمایی گناوه با آرمان های شهدا

دریافت 46 MB

فیلم: عصمت اسماعیلی

کد خبر 6090990

دیگر خبرها

  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • تجدید میثاق جامعه کارگری و کارفرمایی گناوه با آرمان های شهدا
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • تولید ۲۵ میلیون لیتر انواع عرقیات در میمند فارس
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق