Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سید مجید تفرشی در گفتگو با خبرنگار مهر، با گرامیداشت ۱۴ مرداد سالروز حقوق بشر اسلامی در خصوص ارتقای جایگاه این مفهوم بنیادین و دستاوردهای مرتبط با حقوق بشر در سالهای اخیر گفت:موضوع حقوق بشر  امروز در دنیای غرب به یک برند و ظرفیت در راستای پیشبرد سیاستها و اهداف حزبی تبدیل شده است، هر کشوری ادعا می کند که حقوق بشر را رعایت می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از رفتار مدعیان غربی حقوق‌بشر گفت: مدعیان حقوق بشر در دنیای غرب که به بلندگوهایی قوی تر  و به شبکه های مجازی تبلیغاتی‌ و رسانه ای  بیشتر مجهزتری دسترسی دارند سعی می کنند، خود را مدعی واقعی حقوق بشر نشان دهند.

وی افزود: اما در عمل و در دنیای امروز،  دسترسی ملتها و سازمان های مردم نهاد به اطلاعات را نمی توان کتمان کرد.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر با بیان اینکه حقوق بشر تابع ملیت و زبان و مذهب نیست، گفت:  بشر به ما هو بشر طبق قرآن کریم باید مورد توجه قرار گرفته و کرامتش حفظ شود.

متاسفانه جامعه جهانی نظاره گر تخریب کامل کلیه موازین و تعهدات حقوق بشری علیه ملتهای یمن، بحرین، عراق، سوریه و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی بیشتر در سالهای اخیر می باشد. امروز شاهد نقض شدید حقوق ملتها از سوی مدعیان حقوق بشر از یک سو و سکوت مجامع بین المللی مسئول به دلیل مشکلات عدیده مالی، از سوی دیگر می باشیم.

باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که امروز منافع ناشی از فروش جنگ افزارهای نظامی یکی از سودآورترین صنایع جهان بوده و به نوبه خود بر پیچیدگی کار در حوزه صیانت ار حقوق بشر افزوده است.

تفرشی افزود: در ماه های اخیر اعتراضاتی را در آلمان فرانسه و بسیاری از کشورهای دیگر داشتیم حتی در فرانسه عده ای به خاطر افشای فروش اسلحه از سوی دولت فرانسه به عربستان توسط دادگاه بدوی فرانسه محکوم به جریمه های مالی سنگین ۷۰ هزار یورویی و تحمل پنج سال حبس شدند. اینها بیانگر این است که حقوق بشری در دنیای غرب وجود ندارد.

وی اظهار داشت: وقتی دبیر کل قبلی سازمان ملل متحد صراحتا نقش عربستان در کشتار غیرنظامیان خصوصا کودکان را مورد شناسایی قرار داده و در فاصله کمی این واقعیت که خود نتیجه هزاران ساعت تحقیق اعضای دبیرخانه است را پس می گیرد، شما نمی توانید حس خوبی نسبت به رعایت کرامت انسان در جهان داشته باشید. ارتکاب جنایت جنگی در یمن و عملیات تروریستی در نقاط مختلف جهان منجمله ایران از یک سو و همزمان برگزیده شدن عربستان بعنوان یکی از اعضای شورای حکام در کمیسیون حقوق بشر در سوئیس ترجمان سونامی ذبح حقوق بشر در جهان است.

تفرشی با تاکید بر اهمیت و ضرورت همگرایی کشورهای اسلامی در بحث دفاع و ترویج حقوق بشر اسلامی گفت: اینجاست که جوامع اسلامی باید به داد خود برسند و خود را باور کنند.

وعده خداوند متعال ذیل آیه شریفه " واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقو"  اینجا مصداق دارد.

کشورهای مسلمان  باید بدانند ذیل حقوق بشر اسلامی کرامت بشر در منتها درجه آن تضمین شده است و ایراد در اجرا و تفاسیر افراطی عمدتا از سوی برخی دول غیر مردم سالار است.

وی یادآور شد: در دنیا غرب و ذیل سازوکار سکولار مفهوم حقوق بشر عمدتا ابزاری و در فرمت ماکیاولیستی مهندسی  می شود. در حالی که این اسلام است که مفهوم حقوق بشر را در چارچوبی ژرف و نهادینه شده  مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به توجه سیستم قضایی کشورمان به مفهوم حقوق بشر گفت: درهای دادگاه های ما برای پذیرش و رسیدگی به شکایت ولو از افراد حقیقی و حقوقی غیر ایرانی باز است به طوری که اخیرا خانومی شکایتی را علیه دولت عراق در رابطه با بکارگیری سلاح های شیمیایی در ایران مطرح کرده بود.
دادگاه های ما به این مسایل ورود کرده و رسیدگی  می کنند.

در رابطه با مطالبات رهبری در راستای تکریم و ارج نهادن و پیشتاز بودن در راستای حقوق بشر اسلامی وی لازمه موفقیت در این موضوع را  کاهش حداکثری فساد در داخل کشور ذیل همگرایی حداکثری تمام ارکان مرتبط، وزارتخانه های مربوطه و زیر مجموعه های هر سه قوه دانست.

این مقام مسول در ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از برگزاری پنجمین دوره مراسم اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی در  چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: این جایزه به فعالان و حامیان مظلومین در جهان ، افرادی که به شکل نظری در این حوزه کار کرده اند و همچنین افرادی موضوع تجاوز به حقوق مسلمانان در کشورهای غربی را مورد توجه قرار داده و کلا در دفاع از حقوق بشر و نضج صلح تلاش داشته اند، تقدیم می شود.

دکتر تفرشی تصریح کرد ا:ترین ظرفیت برای رعایت حقوق بشر طبیعتا شکل گیری حکومتهای مبتنی بر رای مردم است که متاسفانه در برخی از کشورهای پیرامونی این حقوق در حد اعلا و قرون وسطایی نقض می شود. ما هنوز شاهد گردن زدن نوجوانان زیر ۱۸ سال هستیم . در عربستان برخی محکومین به هنگام ارتکاب جرم (به زعم  آل سعود ) ۱۲ یا ۱۳ ساله بوده اند. این درحالی است

که طبق قانون نمی توان  مسئولیت کیفری را بر آنها  اعمال کرد.
وی ضمن اشاره به اعدام دو جوان بحرینی در هفته گذشته آن هم بعد از اعمال انواع شکنجه و حتی تجاوز (بر اساس گزارش سازمانهای بین المللی ) 
افزود : در جمهوری اسلامی برای افراد زیر ۱۵ سال هیچ مسئولیت کیفری دیده نشده ضمن آنکه برای مرتکبین رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال هم اعمال مسئولیت کیفری منوط به شناسایی رشد عقلی توسط دادگاه و تیم پزشکی است.

تفرشی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران در صیانت از حقوق بشر و کاهش آتش جنگ و مبارزه با تروریسم و حتی مواد مخدر کارنامه پرباری دارد.  فراموش نکنیم هرجا ورود کرده ایم از جمله علیه داعش در  عراق یا سوریه به درخواست دولتها و بر اساس نص صریح منشور ملل متحد بوده است‌. شایان ذکر است منشور ملل متحد اولویت حل و فصل اختلاف در مناطق را به ترتیبات منطقه ای و کشورهای همسایه واگذار کرده است نه دولی که دهها هزار کیلومتر فاصله جغرافیای دارند.

شما ببینید هرگز کشورهای غربی از برگزاری انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل متحد در سوریه ولو در اوج حضور داعش حمایت نکرده اند که خود ترجمان یقین ایشان به رای آوردن مجدد  بشار اسد می باشد. 
دول غربی و برخی از دول عربی به حد کافی هوشیار بودند چرا که خروجی قطعی انتخابات فوق متجاوز و جنایت کار جنگی معرفی شدن دول ضد حاکمیت دولت اسد و بالطبع کشیده شدن موضوع جنایات آنها به دیوان کیفری بین المللی و شورای امنیت، می بود. واقعیتی که تاریخ و ملت سوریه در مورد آن قضاوت خواهند کرد.

کد خبر 4685293 مهدیه محمدی

منبع: مهر

کلیدواژه: حقوق بشر اسلامی روز حقوق بشر اسلامی مجید تفرشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۵۹۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)

آیا شادی قابل اندازه گیری است؟ برخی از رویکردهایی که سعی در پاسخ به این سؤال دارند، بین دو مؤلفه متفاوت شادی تمایز قائل می‌شوند: بخش تجربه روزانه، و ارزیابی کلی‌تر زندگی است که شامل نحوه تفکر مردم در مورد زندگی خود به عنوان یک کل می‌شود.

به گزارش روزیاتو، گزارش شادی جهانی که اولین بار در سال ۲۰۱۲ منتشر شد با بررسی داده های نظرسنجی گالوپ که از پاسخ دهندگان تقریباً در هر کشوری می خواهد زندگی خود را در مقیاس ۰ تا ۱۰ ارزیابی کنند، به طور جدی در تعیین کمیت شادی دست به کار شده است.

از این نظر، آنها یک «امتیاز شادی» از ۱۰ را برای مقایسه میزان شادی یا غمگینی کشورها به دست می‌آورند. اینفوگرافی زیر نشان می دهد که کدام کشورها در سال‌های اخیر غمگین‌ تر شده‌اند.

کدام کشورها از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده اند؟

افغانستان غمگین ترین کشور جهان در حال حاضر است و مردم این کشور نسبت به بیش از یک دهه قبل، ۶۰ درصد ناراضی‌تر هستند، که نشان می‌دهد زندگی در این کشور از سال ۲۰۱۰ تا چه اندازه بدتر شده است.

در سال ۲۰۲۱، پس از نزدیک به دو دهه اشغال افغانستان توسط آمریکا، طالبان رسماً در افغانستان به قدرت بازگشتند. این گروه، زندگی را برای مردم سخت‌تر کرده است، به‌ویژه برای زنانی که از ادامه تحصیل، مسافرت و کار محروم هستند.

در مقیاس وسیع‌تر، اقتصاد افغانستان پس از طالبان متحمل تأثیرات مختلف شده است: بیکاری گسترده، کاهش درآمد، سوءتغذیه و سیستم بهداشتی در حال فروپاشی.

در مجموع ۹ کشور در مقیاس ۰ تا ۱۰ امتیاز شادی خود، یک امتیاز کامل یا بیشتر از دست داده اند.

قابل توجه است که بسیاری از آنها سالها شاهد تحولات اجتماعی و اقتصادی بوده اند. به عنوان مثال، لبنان از سال ۲۰۱۹ با چندین دهه فساد و بحران نقدینگی شدید دست و پنجه نرم می کند که منجر به فروپاشی سیستم بانکی شده و سطح فقر را به شدت افزایش داده است.

در اردن، رشد بی‌سابقه جمعیت – ناشی از خروج پناهندگان از عراق و سوریه – نرخ بیکاری را تشدید کرده است. تغییر تا حدودی ناگهانی در سطح زمامدارن نیز نگرانی هایی را در مورد ثبات سیاسی در این کشور ایجاد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج از دانشجویان حامی فلسطین در کشورهای غربی+عکس
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • حکم سینماگر مطرح لغو شد ؛ صدور دستور محاکمه جدید