Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از تبریز حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در همایش عدالت خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز گفت: با مقایسه و بررسی اشتراکات اندیشه های علامه محمدحسین نائینی، شیخ فضل الله نوری، امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، عدالت و توجه به استقرار آن در جامعه اسلامی، جزو نقاط مشترک اندیشه ها و ایده های فکری این علما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: عدالت از ارزشمندترین مفاهیم جهانی و انسانی است که کاملا با فطرت انسانی تطابق دارد،

وی افزود: دین اسلام تمام عرصه های فطری بشر را مورد تاکید قرار داده و به هیچ عنوان علیه آنها مطلبی ارایه نکرده است و با آنها از راه مبارزه وارد نشده است.

خسروپناه اظهار داشت: اسلام در عین حال مخالف هر گونه افراطی گری در فطریات است و میانه روی در آنها را مورد تصریح قرار داده است.

وی عدالت اجتماعی را از مفاهیم مهم و مشترک نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی بیان کرد و افزود: مفهوم عدالت اجتماعی چیزی جز اجرای قوانین صحیح در ارکان جامعه نیست و با وجود اینکه هر چهار اندیشه ورز یاد شده بر این امر اتفاق نظر داشته اند اما امامین انقلاب اسلامی در تحقق اندیشه هایشان موفق عمل کردند، اما علامه نائینی و نوری چندان در این زمینه موفق نبودند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اسلام بر اقامه عدالت که همان استقرار عدالت تاکید دارد، گفت: وجه مشترک انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی عدالت خواهی و آزادی خواهی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آرای علامه نائینی درباره مشروطه، گفت: وی در آثارش حکومت مقبول را حکومت مشروط می داند اما در عین حال به ولایت فقیه نیز معتقد است که می توان از آن به عنوان اولین تعارض بین اندیشه های وی با امام خمینی یاد کرد.

وی ادامه داد: بر همین مبنا نائینی در مشروطه عدل را نسبی و ولایت فقیه را عدل قطعی می داند، بنابراین بر اساس شرایط زمانی، که شاه ستمکار و ظالم بر مسند است و تمام اریکه‌های قدرت را تصاحب کرده، مشروطه را در آن شرایط توصیه می کند.

خسروپناه به بیان دیدگاه های شیخ فضل الله نوری نیز اشاره کرد و افزود: وی نیز حکومت اسلامی را برای نظامات داخلی و جلوگیری از تجاوزات بیگانگان ضروری می‌دانست که از آن می‌توان به استعمار و استبداد تفسیر کرد.

وی با بیان اینکه نوری نیز به ولایت فقیه معتقد است، اظهار داشت: او طراح عدالت‌خانه بود که این ایده تحقق نیافت و سپس به دنبال مشروطه مشروعه افتاد که با مخالفت‌هایی نیز مواجه گردید.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی موفقیت امام خمینی و رهبر انقلاب در عدالت پروری و عدالت محوری جامعه اسلامی را توجه اندیشه های این دو، به ولایت با محوریت مردم سالاری دانست و ادامه داد: بر همین اساس امام راحل، عدالت را صراط مستقیم در مسیر سعادت تعریف می کند که البته چنین دیدگاهی همواره از سوی افراد لاکچری امروزی، وطن فروشان و مردم فروشان مخالفت شدید می شود.

وی از به دام انداختن واژه های مبارکی چون آزادی و عدالت از جانب گروه های منتسب به اصول گرایان و اصلاح طلبان انتقاد کرد و گفت: این افراد با وجود سر دادن چنین شعارهایی اصل عدالت را زیر پا می گذارند و هر دو واژه قدسی را ملعبه بازی های سیاسی قرار داده اند.

خسروپناه راه سعادت جامعه اسلامی طبق نظریه های امام راحل و رهبر انقلاب را عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت که مهمترین و بزرگترین منکرات مربوط به خود حکومت است که باید برطرف شود.

در پایان همایش کتاب مجموعه مقالات همایش عدالت خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه رونمایی شد.

انتهای پیام /

316 / 167 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی همایش عدالت خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۱۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تدریس می شود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب؛ قباد میمنت آبادی در جلسه شورای استانی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان که با حضور قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سنندج برگزار شد، با تبریک روز معلم اظهار داشت: در آستانه ۲۲ اردیبهشت ماه مقام معظم رهبری سفری هشت روزه به استان کردستان داشتند که برکات بسیار زیادی داشت و مجموعه استان و دانشگاه آزاد اسلامی هم به تبع آن بهره مند شده اند.

وی افزود: رویداد دیگر، سوم خرداد به عنوان سالروز آزاد سازی خرمشهر را در پیش رو داریم. حضرت امام رحمة الله علیه فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و معجزه ای که در آن زمان توسط رزمندگان اسلام رخ داد.

وی در ادامه گفت: در طول دوران جنگ تحمیلی و از ابتدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، استان کردستان ۵ هزار و ۵۳۵ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده. طبیعتا بنیاد دانشگاه آزاد اسلامی و علم و دانش بر اساس خون شهیدان بنا نهاده شده لذا پاسداری و ارتقای آن وظیفه تک تک ماست. 

میمنت آبادی در ادامه بیان کرد: امسال به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است توقع این است که برای تحقق شعار امسال به صورت شعاری نگاه کنیم و بستری که می تواند مشارکت مردمی را به جنبش و تحرک وا دارد فراهم کنیم و در مجموعه آموزش عالی و دانشگاه ها این بستر فراهم هست تا این شعار سال و دیگر شعارها تحقق پیدا کنند چنانچه در زمینه بحث های درآمدی و بخش های دانش بنیان اقدامات و کارهایی صورت گرفته و همه دست در دست هم دهیم و در کنار همدیگر مسائلی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد را حل کنیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تصریح کرد: استان کردستان در حوزه های کشاورزی،  صنعت و معدن ظرفیتهای خوبی دارد و در زمینه چابک سازی اقدامات خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان انجام شده است و در کارنامه عملکردی بیست و هشت گانه همه واحدهای ما دو تا سه رتبه ارتقا پیدا کرده اند و رتبه دانشگاه آزاد اسلامی کردستان از سال گذشته ارتقا رتبه پیدا کرده و در زمینه جذب دانشجو هم در نیمسال اخیر ۱۳ هزار و ۳۴۲ نفر جذب شده است.

میمنت آبادی با اشاره به اینکه آمار آموزشیار نیز در نیمسال گذشته حدود ۱۵ هزار بوده است و تعداد آمار دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کردستان در طول دو سال گذشته روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته از نظر افزایش تعداد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان ۳۴ درصد رشد داشته ایم و استان کردستان رتبه نخست را کسب کرد و استان سمنان با فاصله زیاد رتبه دوم را کسب کرد. 

وی خاطر نشان کرد: امسال ۶ هزار و ۹۲۴ نفر پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان صورت گرفته که فقط ۵ هزار نفر آن ثبت نامی بوده است و مجموعا ۳۱۸ نفر اعضای هیئت علمی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی کردستان وجود دارد و هم اکنون ۲۲ نفر دانشیار در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان فعالیت دارند در حالی که سال گذشته فقط ۸ نفر دانشیار داشتیم و ۱۴ نفر به مجموع ارتقا یافته های ما افزوده شدند.

میمنت آبادی به اجرای طرح دستیار آموزشیار که اکنون در حال اجراست اشاره کرد و گفت: در همین راستا مشکلاتی وجود دارد و فقط توانستیم تعدادی افراد حق التدریس را جذب کنیم و از صد در صد ظرفیت به عنوان دستیار آموزشیار استفاده کرده ایم.

وی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان کردستان در بیش از ۳۰۰ رشته آموزشی در مقطع کاردانی،  کارشناسی، دکترای عمومی و دکترای تخصصی (که در حدود ۴۰ رشته مجوز تحصیل دارد در ۲۶رشته) مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامي کردستان افزود: در سال گذشته هشت رشته به رشته های دانشگاه آزاد اسلامی کردستان اضافه شد که پنج رشته آن در مقطع کارشناسی ارشد بوده است و در حدود دو، سه سال پیش جذب دانشجوی بین الملل نداشتیم اما در حال حاضر ۷۵ دانشجوی بین الملل در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان مشغول به تحصیل هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یادواره شهدا یاد اقتدار و عزت و عظمت است
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی برگزار می شود
  • کسب ۴ گواهینامه استاندارد بین‌المللی ISO توسط واحد علوم و تحقیقات
  • فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران
  • بهره‌گیری از ظرفیت استادان در مقوله آراستگی و شئونات رفتاری دانشگاه‌ها
  • ۳۰۰ رشته در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان تدریس می شود
  • از بین رفتن کلونی‌های معتادان متجاهر در تهران
  • ثبت میراث مکتوب علمای اهل‌سنت آذربایجان‌غربی