آلهاشم: مردم تبریز آغازگر مبارزه با استبداد بودند / ستارخان مشروطیت انگلیسی را قبول نکرد
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۱۹۰۲
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مشروطیت را جزو نقاط عطف و افتخار آمیز تاریخ ایران ارزیابی کرد و گفت: عوامل نفوذی و روشنفکران غربزده عامل به نتیجه نرسیدن انقلاب مشروطه بودند. ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آلهاشم ظهر امروز در همایش «از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی» تاریخ آذربایجان را بسیار پر افتخار دانست و اظهار داشت: یکی از وقایعی که نقش آذربایجان در آن بسیار پررنگ است انقلاب مشروطه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مردم تبریز در طول تاریخ همواره پیشتاز بوده و پرچم ابتکار عمل در دست آنها بوده است، افزود: مردم تبریز آغازگر مبارزه و مقابله با استبداد بودند چراکه میخواستند عدالت در ایران برقرار شده و استبداد از بین برود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نقش علمای دینی همچون آیت الله آخوند خراسانی در نجف، شیخ فضل الله نوری در تهران، سید عبدالله بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی را در انقلاب مشروطه موثر دانست و ابراز داشت: علما در این حرکت پیشرو بوده و مردم و حوزههای علمیه از جمله حوزه علمیه نجف اشرف پشتوانه این حرکت شدند.
گفتگو| تبریزی: نقش "بابیه" و "تقیزاده"ها در انحراف مشروطیت/ مستبد خواندن شیخ فضلالله خیانت برخی مورخان بودنظر آیتالله بهجت درباره شیخفضلالله نوری و نهضت مشروطه چه بود؟گزارش| یک قرن هجمه علیه «مجتهد اول تهران»؛ آیا شیخ فضلالله نوری مخالف مشروطیت بود؟امام جمعه تبریز، عوامل نفوذی همچون روشنفکران غربزده و تابع انگلیس را عامل به نتیجه نرسیدن انقلاب مشروطه عنوان کرد و گفت: با نزدیک شدن انقلاب به سمت پیروزی، عدهای مزدور و خود فروخته و از عوامل انگلیس نسخه آنها را القا کرده و حرکت ملت را ابتر کردند.
آلهاشم با تاکید بر اینکه بیگانگان، مشروطیت انگلیسی و مشروطیت زیر پرچم بیگانه را میخواستند، اما ستار خان در سخنرانی و بیانیهاش بیان کرد که میخواهد زیر پرچم ابولفضلالعباس (ع) حرکت کند، تصریح کرد: همانها ستارخان را در باغ اتابک تهران از بین بردند.
وی با اشاره به اینکه همین به اصطلاح روشنفکران، مشروطیت انگلیسی را به جای مشروطیت ایرانی که به دنبال عدالتخواهی و مبارزه با استبداد بود، به کشور تحمیل کردند، اظهار داشت: در این نهضت عظیم که علما پشتوانه حرکت مردم بودند، کار به جایی رسید که بعد از مدت بسیار کوتاهی منجر به دار آویخته شدن شیخ فضل الله نوری در تهران، ترور سید عبدالله بهبهانی در خانهاش و منزوی شدن سید محمد طباطبایی شد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی مشروطیت را جزو نقاط عطف و افتخار آمیز تاریخ ایران ارزیابی کرد و افزود: آذربایجان در این حرکت نقش ویژه و برجستهای دارد که همواره باید این تاریخ پرافتخار به مردم یادآوری شود.
وی با تاکید بر اینکه، باید خواستههای علما از انقلاب مشروطه در همایشهای مربوط به مشروطه تبیین شود، خاطر نشان کرد: علما وجود یک نهاد تامین کننده عدالت را میخواستند تا یک دستگاه قانونی وجود داشته باشد و بتواند پادشاه و همه سلسله مراتب حکومتی را تحت کنترل و نظارت خودش داشته باشد تا ظلم نکنند و عدالت برقرار شود.
امام جمعه تبریز پیوند عدالت و گام دوم انقلاب را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه بر گسترش عدالت به ویژه عدالت اجتماعی تاکید دارند چراکه معتقدند عدالت اجتماعی باید در جامعه ما حاکم باشد که این نیازمند ساختاری عادلانه و مجریانی عادل و باتقوا است و باید با گفتمان سازی و مطالبه، این موضوع در جامعه محقق شود.
انتهای پیام/ش
R7887/P/S6,47/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۱۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
گفتمانِ زوال اسرائیل با تلاش امام از داخل ایران آغاز شد، توسط رهبر انقلاب تداوم یافت، به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی برای مواجههی مستقیم کشورمان با اسرائیل و یا بهتر است بگوییم صهیونیزم جهانی و رو کردن اهداف پنهانی آنها نزد افکار عمومی جهانی بود؛ زیرا آنچه که از فساد، فقر و نیز رکود در عرصههای مختلف اجتماع، در ایران رقم میخورد، به سبب نفوذ صهیونیستها در ارکان حکومت دستنشانده پهلوی بود. امام خمینی (ره) آغازکننده چنین حرکتی در سطح گسترده بودند و خود نیز در سخنرانیهای متعدد بر تقدم دشمنی صهیونیستها نسبت به آمریکا و شوروی و امثالهم تأکید داشتند؛ به عنوان نمونه در سخنرانی خویش در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی فرمود «امروز نباید فکر بکنیم ایران چه جور است. ما امروز فکر بکنیم دنیا چه خبر است، تکلیف ما در مقابل دنیا چیست. همین جنگ تحمیلی را درست کردند، نقشهای که صهیونیستها دارند عملی بشود. از یک طرف نگذارند اسلام تحقق پیدا کند، اگر اسلام در ایران تحقق پیدا کند و قهراً در ممالک دیگری هم خواهد رفت و رفته است هم، آن وقت آن بساط آنها، بساط صهیونیستها برچیده میشود، آمریکا و شوروی دستش از ممالک اسلامی قطع میشود.» (15 شهریور 1362) این مطلب فصل جداگانهای از مطالعات اندیشمندان را به خود اختصاص داده که شرح آن در این مطلب نمیگنجد.
در همین راستا گفتمان مهمی که امام بزرگوار ما آغاز کردند و نسبت به آن تا انتهای عمر خویش تأکید داشتند، مسئله آزادی فلسطین از چنگ اسرائیل غاصب بود. معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس حرکتی راهبردی از سوی امام بود تا به همگان نشان دهند که مسئله فلسطین و مبارزه با صهیونیستها و سرکوبی آنها یکی از سیاستهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین این گفتمان همان طور که اشاره شد، با مبارزه از داخل ایران آغاز شد و به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است.
تحقق عصر ظهور مسیح با تصرف اراضی قدس! / بررسی دیدگاه عالمان یهود درباره اشغال فلسطیناین راهبرد امام توسط جانشین خلف ایشان یعنی رهبر معظم انقلاب در طول دوران رهبریشان تداوم داشت. ایشان در سخنانی، صهیونیستها را پدیدهای شیطانی دانستند که باید با او مبارزه کرد. ایشان در این باره فرمود: «مبارزه با پدیده شیطانی تروریسم را تکلیفی تخلفناپذیر برای خود میدانیم و تلاش در راه این مبارزهی بزرگ را با قدرت ادامه خواهیم داد بحول الله و قوته.» (1390/04/03) و در جایی دیگر، حمایت از فلسطین و مبارزه با صهیونیسم را از سیاستهای راهبردی نظام معرفی کرده، فرمود «کسانی که از روز اولِ انقلاب، یکی از برنامهها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهیونیستها قرار دادند، با محاسبه این کار را کردند. این برنامه، طبق مصالح کشور و مصالح عمومی جمهوری اسلامی و مردم ایران انتخاب شده است.» (1379/09/25) و نیز در سخنانی تأکید داشتند «حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.» (1380/02/04) محور بعدیِ مبارزه با صهیونیسم جهانی توسط امام، ریشهکن کردن آن از منطقه و جهان است که در ادامه به آن اشاره میشود.
.
اما، امام خمینی (ره) پا را فراتر گذاشتند و مسئله نابودی و زوال اسرائیل را در اندیشه مسلمانان جهان پروراندند؛ اندیشهای که سالها پس از فوت امام به عنوان آرزویی دستنیافتنی تلقی میشد، اما اکنون با توجه به حوادثی که در جهان علیه صهیونیستها اتفاق میافتد، به این آرزو نزدیکتر میشویم. امام بارها در سخنرانی خویش، اسرائیل را یک غده سرطانی در بین جامعه مسلمین میدانستند که باید زودتر این غده را جدا کرد. ایشان در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما در سال 62 اینطور فرمود «من امیدوارم که ان شاء الله این غده سرطانی در بلاد مسلمین و آن غده سرطانی در آن طرف بلاد مسلمین که آنجا اسرائیل است و اینجا حزب بعث است، ان شاء الله خداوند ریشه این را بکند.» (09 اسفند 1362) یا در جمع مهمانان داخلی و خارجی در جشن پیروزی انقلاب درباره لزوم اجتماع مسلمانان بر نابودی غده سرطانی اسرائیل فرمود «بیش از بیست سال است فریاد کردهایم این غده سرطانی را اجتماع کنید و از بین مسلمین بیرون کنید، بیت المقدس را از او بگیرید، کشورهای اسلامی را از این غده سرطانی آزاد کنید.» (21 بهمن 1360)
همایون: یهودیان اسرائیل در دو نوبت سرکوب میشوند! / با پیروزی انقلاب اسلامی نبرد آخرالزمانی سرعت گرفت + فیلمبنابراین امام آغازکننده گفتمان نابودی اسرائیل و بلکه آغازگر مبارزه تن به تن با این رژیم منحوس بود و در این باره نیز رهبر معظم انقلاب همین گفتمان را تداوم دادند. ایشان در سخنانی درباره اینکه امام خواهان نابودی اسرائیل بود، فرمود «امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غدّهی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است.» (1392/06/14)
اندیشه زوال اسرائیل در تفکر رهبر معظم انقلاب، طیّ سالهای رهبری ایشان، رنگ و بویی عمیقتر به خود گرفت و تبدیل به قضیهای جدیتر شد. ایشان در این باره فرمود «نباید شک کرد که شجرهى خبیثهى اسرائیل که «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ»1، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بىشک نابود خواهد شد.» (1370/08/15) و در سخنانی دیگر تصریح داشتند که «نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسألهای است که با مصالح ملتهای این منطقه سرو کار دارد.» ( 1379/09/25) همچنین در بخشی از پیامشان به حجاج بیتاللهالحرام، زوال اسرائیل را نزدیک دانسته، فرمود «بر خلاف آرزوی احمقانهی اقتدار و استحکامی که سیاستبازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر میپروراندند، این رژیم روزبهروز به اضمحلال و نابودی نزدیکتر شده است.» ( 1393/07/08) و در مهمترین سخنان خویش درباره نابودی اسرائیل که تبدیل به ترندی جهانی شد، تأکید بر این موضوع بود که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید. بنابراین دانستیم این جملهای که از رهبر معظم انقلاب در بین مردم رواج یافت، مبتنی بر پیشینیهای بود که امام خمینی (ره) عَلم آن را بلند کردند و بارها توسط رهبر معظم انقلاب تکرار شد و در صحنهی عمل هم تبدیل به مبارزه مستقیم شد.
---------------
پاورقی:
1. اشاره به آیه26 سوره ابراهیم: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ؛ و مَثَل کلمه ناپاک [که عقاید باطل و بی پایه است] مانند درخت ناپاک است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد.»
انتهای پیام/