Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید قبادی دانا گفت: موضوع پیشگیری از تنبلی چشم از سال 74 به صورت آزمایشی شروع شد و سال 76 به‌صورت کشوری و هر ساله توسط سازمان بهزیستی به اجرا در می‌آید. تجربه 24 ساله اخیر در این ادوار بیش از 42 میلیون نفر مورد معاینه قرار گرفتند که در این آمار 323 هزار نفر واجد تنبلی چشم تشخیص داده شدند و حدود یک‌میلیون و پانصد و هشتاد و پنج کودک دارای انواع بیماری‌های چشم و بینایی تشخیص داده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سال 97 بیش از سه‌میلیون و چهارصد هزار کودک سه تا شش ساله در سراسر کشور مورد بررسی قرار داده شدند و بیش از چهل و یک‌هزار نفر در مراکز دائمی و غیر دائمی ما مورد معاینه قرار گرفتند که معادل 75 درصد  کودکان سه تا شش ساله را تحت پوشش قرار دادند. سال 97 از این 3 میلیون و 400 هزار کودکی که مورد معاینه قرار گرفتند، 15852 نفر دچار مشکل تنبلی چشم بودند و 85978 کودک دارای اختلالات بینایی دیگر بودند. نکته قابل توجه این است که حدود 63925 کودک فاقد کد ملی یا از مهاجران ساکن در کشور هم در این معاینات شرکت داده شدند.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه گفت: نکته مهم این آمار این است که کل مبلغ بودجه‌ای که در  طرح غربالگری تنبلی چشم کل کودکان کشور صرف شد، تنها معادل 7 میلیارد تومان بوده است. اگر بخواهیم قیاسی با هزینه‌هایی که برای درمان انجام می‌شود بکنیم، سیاست درست اعمال پیشگیری را از طرف وزارت‌بهداشت به خوبی نشان می‌دهد. برای ما هم در سازمان بهزیستی از جهت که اغلب افرادی هم که تشخیص داده می‌شوند ممکن است در آمار معلولان بینایی قرار بگیرند، این امر علاوه بر تنبلی چشم می‌تواند یاری‌گر ما در تشخیص سایر اختلالات بینایی باشد.

وی در ارتباط با همکاری‌های بین‌بخشی گفت: مهم‌تر از هر چیز همکاری‌های بین‌بخشی است. برای مردم خیلی تفاوت ندارد که این مهم توسط کدام سازمان یا وزارتخانه انجام خواهد گرفت. مهم این است که طرح با کیفیت پزشکی و رعایت شأن انسان‌ها در اقصی نقاط کشور از روستاها تا شهرها در اختیارشان قرار بگیرد. مهم این است که ما برنامه‌هایی برای ادامه غربالگری داشته باشیم تا افرادی که دچار مشکل تشخیص داده می‌شوند تا انتها و درمان پیگیری و حمایت شوند. باید چه افرادی که تحت پوشش بیمه هستند یا خیر، بتوانند به تمام نیازهای درمانی از ارجاع به چشم‌پزشک تا جراحی دسترسی پیدا کنند. این نیازمند همکاری بین بخشی است.

قبادی دانا در پایان متذکر شد: با توجه به پتانسیل خیرین و ظرفیت خوبی که در وزارت‌بهداشت داریم و بویژه توانایی پوشش شبکه‌بهداشت و درمان ما که در دنیا مثال‌زدنی است باید بتوانیم استفاده بهینه‌تری از ظرفیت‌مان داشته باشیم. تقسیم وظایف شمرده شده‌ای را طبق این تفاهم‌نامه خواهیم داشت. ما پانزده هزار مهد کودک در سازمان بهزیستی در سطح کشور داریم که می‌تواند مدرسان ما در طرح غربال چشم باشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سازمان بهزیستی غربالگری تنبلی چشم کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۲۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد شهبازی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال که در مجتمع خدمات پیشگیری سلامت زندگی ماهان تحت نظارت این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: این طرح به‌منظور افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی اجرا می‌شود.

وی پیشگیری از اختلالات و معلولیت بینایی را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در این طرح کودکان ۳ تا ۶ ساله، پس از معاینه اگر مشکوک تشخیص داده شوند، به‌صورت رایگان به اپتومتریست ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: در ادامه اگر نیاز به عینک و یا جراحی داشته باشند، توسط سازمان بهزیستی ۷۰ درصد از هزینه درمان آنها پرداخت خواهد شد.

شهبازی خاطر نشان کرد: والدین می‌توانند برای مراجعه به مرکز خدمات پیشگیری سلامت زندگی ماهان و استفاده از این طرح، به آدرس کرمانشاه- چهار راه سنگر در ساعات اداری مراجعه کنند.

کد خبر 6092791

دیگر خبرها

  • مراقب قاتل خاموش باشید/ افراد بالغ باید غربالگری فشارخون شوند
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • امکان نام‌نویسی غیرحضوری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • ارائه خدمات ضروری به بیش از ۸۰۰ هزار نفر در افغانستان
  • آغاز طرح غربالگری بینایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در کرمانشاه
  • خدمت ۱۳ میلیارد تومانی بسیج جامعه پزشکی به مناطق کم‌برخوردار کرمانشاه
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • ۱۳ میلیارد تومان خدمات ارائه شده توسط سازمان بسیج جامعه پزشکی