Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-05@03:03:19 GMT

چراغ قرمز گرانی بر گردشگری داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۴۲۴۴

چراغ قرمز گرانی بر گردشگری داخلی

خبرگزاری میزان- گشت و گذار در داخل کشور که این روز‌ها با طعم گرانی همراه شده و جای خود را به گردشگری خارجی داده یکی از عوامل مهم خروج ارز از کشور است. تاریخ انتشار: 22:00 - 14 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۹۰۵۸

گروه جامعه خبرگزاری میزان| سارا خانمحمدی: ایرانی‌ها که از دیرباز با هر تعطیلی بار سفر می‌بستند در سال‌های اخیر با گرانی‌های بی سابقه کمتر میلی به گشت و گذار داشته و ماندن در شهر محل سکونت خود را در تعطیلات بیشتر ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنار گرانی‌ها و تورم افسار گسیخته برخی عوامل از جمله نبود زیرساخت مناسب وعدم توزیع تعطیلات و فصلی بودن سفر نیز بر کاهش آمار سفر‌ها دامن زده به گونه‌ای که بسیاری از مسافرت‌ها در نزدیک‌ترین نقطه به محل سکونت افراد صورت می‌گیرد تا هزینه اقامت و مخارجی از این دست به افراد تحمیل نشود.


جدا از کاهش آمار سفر‌های داخلی، رشد برخی سفر‌های خارجی جای سوال دارد، زیرا طبق آمار‌های اخیر سفر به کشوری همچون ترکیه در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری به لحاظ سفر به استان‌های مختلف کشور داشته که این ادامه موضوع خود به لحاظ خروج ارز و بروز مشکلاتی پیش روی صنعت گردشگری به صلاح نیست در این رابطه رحیم یعقوب زاده- رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران با بیان اینکه متاسفانه در ماه‌های اخیر همزمان با گرانی سفر‌های داخلی تمایل به مسافرت‌های خارجی در بین مردم افزایش یافته است، می‌گوید: ما نمی‌توانیم جلوی تمایل مردم را بگیریم، اما می‌توان با ارایه برخی مشوق‌ها سفر‌های داخلی را تقویت کنیم.

صرفه سفر به خارج از کشور بیش از سفرهای داخلی است


این کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه علاوه بر گرانی هزینه اقامت، حمل و نقل و ... ارزش افزوده در حوزه‌های مختلف گردشگری نیز افزایش یافته است، می‌افزاید: در حال حاضر هزینه نسبی اقامت در هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره به طور معمول شبی ۸۰۰ تومان است که اگر شخصی به کیش یا قشم سفر کند و ۷ شب را در آنجا اقامت داشته باشد رقمی بیش از ۵ میلیون تومان باید بپردازد که این رقم تنها برای اقامت بدون در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها اعم از ایاب ذهاب است.


یعقوب زاده با بیان اینکه با هزینه‌های سرسام آوری که برای مسافرت‌ها در نظر گرفته شده بسیاری سفر به خارج را ترجیح می‌دهند، ادامه می‌دهد: شاید تنها اقامت در کیش برای ۷ شب بیش از ۵ میلیون تومان برای مسافران رقم بخورد در حالی که سفر به کشور‌های منطقه از جمله ترکیه با ۳ میلیون تومان انجام می‌شود از این رو استقبال برای سفر‌های خارجی بیشتر شده است.

گردشگری در ایران برای توریست‌های خارجی بیشترین منفعت را داشته است


در میان تمامی اظهارنظر‌ها در خصوص تبعات کاهش گردشگری داخلی باید به این نکته توجه کرد که یکی از راهکار‌های کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی توجه به صنایعی همچون گردشگری است که می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال در رونق اقتصادی نیز مثمر ثمر واقع شود این موضوع بیش ز اینکه در داخل کشور مدنظر باشد در کشور‌های منطقه مورد توجه بوده و توانسته اند از این مسیر درآمد‌های کلانی کسب کنند در این رابطه جبار کوچکی نژاد- رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به از رونق افتادن گردشگری داخلی در پی نوسانات اقتصادی در ماه‌های اخیر، می‌گوید: متاسفانه در پی نوسانات اخیر نرخ ارز، گردشگری در ایران برای توریست‌های خارجی بیشترین منفعت را داشته است.


وی با بیان اینکه گرانی بلیت هواپیما و حتی اقامت در شهر‌های مختلف کشور در پی نوسانات نرخ‌ها از حجم سفر‌های داخلی کاسته است، ادامه می‌دهد: تنها موضوعی که هنوز آمار سفر‌ها را به صفر نرسانده ثابت نگه داشتن نرخ بنزین است که اگر این هم درگیر افزایش قیمت شود به طور حتم افت چشمگیری را در حوزه سفر‌ها شاهد خواهیم بود.


وی با تاکید بر اینکه سفر به ترکیه و برخی کشور‌های همسایه ارزان‌تر از سفر به کیش یا دیگر شهر‌های داخلی کشور است، می‌گوید: این موضوع در خصوص برخی کشور‌های همسایه صحت دارد، زیرا در کشوری مانند ترکیه که گردشگری درآمد و بودجه غالب آن را تامین می‌کند دولت یارانه‌های مناسبی نیز به هتل‌ها و مراکز تفریحی ارایه می‌کند.


بار‌ها رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توجه به تولید داخل و قطع وابستگی به درآمد‌های نفتی تاکید داشته اند، اما متاسفانه هنوز اقدام عملی مناسبی در این راستا صورت نگرفته در حالی که مسئولان امر با اولویت بندی رفع مشکلات کشور می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت‌های صنعت گردشگری رشد اقتصادی و ورود ارز به کشور را تسهیل کنند ازاین رو با توجه به آغاز تب گردشگری خارجی در پی گرانی‌های داخلی و به صرفه نبودن سفر در داخل کشور باید تدابیری در مسیر معکوس شدن این نوع سفر‌ها اتخاذ شود.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گردشگری توریست سفر خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۴۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو

به گزارش خبرگزاری صداسیما، وحیده رخشانی گفت: در نمایشگاه بین المللی تهران بالغ بر پنج نشست با روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، امارات متحده‌عربی، ترکمنستان، عمان و قطر در حوزه صنایع‌دستی برگزار شد که نتایج بسیار خوبی داشت.   معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: این سلسله نشست‌ها منجر به ثبت سفارش خرید در حوزه محصولات سوزن‌دوزی استان با صاحبان گالری‌های ایرانی و خارجی از جمله دبی، کانادا، قطر و... به ارزش تقریبی ۱۸۰ میلیارد ریال براساس اظهار نمایندگان بخش خصوصی  است.   او ادامه داد: سفارش تهیه تعداد ۱۶۰۰ محصول صنایع‌دستی در حوزه نقش برجسته تلفیقی با سوزن‌دوزی به ارزش تقریبی ۲۰ میلیارد ریال نیز در این نمایشگاه به ثبت رسید.   به گفته رخشانی، بالغ بر ۱۲۰ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی,، مقامات مسئول، فعالان حوزه اشتغال زنان و... از غرفه استان بازدید کردند.   سرپرست صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد:  فرصت‌ها و بسته‌های ارائه شده مربوط به گردشگری تفریحی، اقامتی، تفریحات آبی، سلامت، تاریخی، گردشگری ورزشی و طبیعت گردی و صنایع دستی نیز در این نمایشگاه ارائه شد.

دیگر خبرها

  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها فعال شوند
  • تورهای بازدید نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشورها شوند
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • ارائه خدمات به بیش از ۱۶۰۰ سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • اقامت حدود چهار هزار تبعه خارجی مجاز در استان کرمانشاه