Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@20:05:52 GMT

سرطان‌های شایع در ایران کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۵۳۰۵

سرطان‌های شایع در ایران کدامند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد مبتلایان به سرطان نشان می‌دهد که معده، روده بزرگ، پروستات، مثانه، سینه و ریه، شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران است.

وی با اعلام اینکه سالانه حدود ۱۱۰ هزار ایرانی مبتلا به سرطان می‌شوند، اظهار داشت: برای اولین بار توانستیم در ۳۰ استان کشور نظام ثبت سرطان را فعال کنیم و با این کار آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان به دست آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملک‌زاده افزود: با این اقدام، مشخص شده که در هر شهر و استان چه تعداد مبتلا به انواع سرطان داریم، این افراد به چه نوعی از سرطان دچار شده‌اند و در چه گروه سنی قرار دارند، آمار سرطان در سال ۹۳ در قالب یک مجموعه منتشر شده و آمار مربوط به سال ۹۴ هم به‌زودی منتشر خواهد شد و در تلاش هستیم این آمار را به روز کنیم.

۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

وی بر لزوم تشخیص زودهنگام بیماری سرطان تاکید کرد و گفت: ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و برای پیشگیری نیازمند آمار دقیق هستیم که بدانیم چه سرطانی در کدام مناطق کشور شایع است تا برنامه‌ریزی دقیق برای پیشگیری آن انجام گیرد که خوشبختانه آمار دقیق به دست آمده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: دو پروژه بزرگ برای پیشگیری از سرطان‌های مری و معده در کشور در حال انجام است که نتایج این پروژه‌ها حداکثر سه تا چهار سال آینده مشخص می‌شود.

وی چاقی و دخانیات را مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد سرطان‌ها به دلیل چاقی بروز پیدا می‌کند و دخانیات نیز به همین درصد، عامل ابتلا به سرطان است.

سرطان‌زایی تریاک به اثبات رسیده است

ملک‌زاده با توصیه به شهروندان برای پرهیز از مصرف سیگار، قلیان و تریاک، گفت: ما بالاترین مقدار مصرف تریاک را در دنیا داریم و ۴۸ درصد تریاک تولیدی دنیا، در ایران مصرف می‌شود.

وی به باور‌های نادرست در مورد مصرف تریاک اشاره کرد و گفت: باور غلط این است که این ماده مخدر برای بدن مفید است، در حالی‌که محققان ثابت کردند که تریاک سرطان‌زا است.

ملک زاده به امکان تشخیص زودهنگام سرطان مثانه اشاره کرد و گفت: در مطالعات کوهورت گلستان مشخص شد افراد قبل از ابتلا به سرطان مثانه، یک ژن مشخص در ادرارشان تغییر می‌کند و از این راه می‌توان بیماری را بسیار زودتر تشخیص داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بیان داشت: بنابراین با یک آزمایش ادرار مشخص می‌شود که این فرد پنج یا ۱۰ سال آینده مبتلا به سرطان مثانه شود یا نه؟ این کار اقدامی مهم برای پیشگیری از سرطان مثانه است.

سونامی سرطان در ایران نداریم

وی با اشاره به اینکه سونامی سرطان در ایران نداریم، اظهار داشت: در ایران سالی حدود ۱۱۰ هزار نفر مبتلا می‌شوند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور در هر سال، ۱۵۳ مورد ابتلا به سرطان خواهد بود.

ملک‌زاده، متوسط ابتلا به سرطان در دنیا را به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۸۰ نفر اعلام کرد و گفت: میزان ابتلا به سرطان در اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴۰ نفر و در ترکیه هم به ازای هر یکصد هزار نفر، ۱۷۰ نفر است که آمار ایران از بسیاری کشور‌ها پایین‌تر است.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: هرچند تشخیص بیماری نسبت به سال‌های گذشته بهتر و بیشتر انجام می‌شود، اما هنوز تعداد مبتلایان ما کمتر از متوسط جهانی و مبتلایان در اروپاست که این موضوع نشان می‌دهد که سونامی سرطان در ایران، پایه علمی ندارد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/

شایع‌ترین سرطان در مردان و زنان ایرانی کدام است؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت سرطان انواع سرطان درمان سرطان پیشگیری از سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۵۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟

ایسنا/خراسان رضوی مشاغلی وجود دارد که افراد با انجام آن، ۴۰ درصد کمتر در معرض آسیب شناختی بعد از ۷۰ سالگی قرار دارند.

تحقیق جدید خطرات زوال شناختی روی ۷۰۰۰ نفر در ۳۰۵ شغل مورد بررسی قرار گرفت.

وقت آن است که در کلاس هنر یا آشپزی ثبت‌نام، کتاب بازی‌های فکری و پازل را باز یا یک بار دیگر سعی کنید به ایتالیایی یا آلمانی تسلط پیدا کنید.

شواهد علمی جدیدی به‌دست آمده است که به‌نظر می‌رسد آنچه را که بسیاری گمان می‌کردند، تأیید می‌کند؛ اینکه در مغز شما، مانند بسیاری از چیزها، ممکن است «ااگر از آموخته‌هایتان استفاده نکنید به فراموشی سپرده شوند.»

نتایج تحقیق جدید نروژی نشان داد افرادی مجبور بودند از مغز خود در زمینه شغلی زیاد استفاده کنند، ۴۰ درصد کمتر در معرض آسیب شناختی در سنین بالای ۷۰ سال بودند، نسبت به افرادی که شغلشان بیشتر به کارهای روزمره متکی بود.

ترینه هولت ادوین از بیمارستان دانشگاه اسلو، محقق اصلی این تحقیق، در بیانیه‌ای گفت: ما الزامات مشاغل مختلف را بررسی کردیم و دریافتیم که تحریک شناختی در محل کار در مراحل مختلف زندگی در دهه‌های ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ سالگی شما، با کاهش خطر ابتلا به اختلالات شناختی خفیف بعد از ۷۰ سالگی مرتبط است.

وی افزود: یافته‌های ما ارزش داشتن شغلی را نشان می‌دهد که به تفکر پیچیده‌تر به‌عنوان راهی برای حفظ بالقوه حافظه و تفکر در دوران پیری نیاز دارد.

این تحقیق بر اساس مطالعه ۷۰۰۰ نفر در ۳۰۵ شغل انجام شد و محققان مشاغل را در چهار گروه دسته‌بندی کردند، از مشاغلی که به بیشترین تفکر و خلاقیت نیاز داشتند تا مشاغلی که کمترین نیاز را داشتند. برای مثال معلمان در دسته اول بودند. مشاغل پستچی و نگهبان در گروه چهارم قرار گرفتند.

حتی پس از محاسبه متغیرهایی مانند سن، جنسیت، تحصیلات و درآمد، محققان دریافتند افرادی که در گروه چهارم قرار داشتند ۶۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی یا زوال عقل بالای ۷۰ سال بودند.

یا برعکس، افرادی که در گروه اول بودند، گروهی که باید همیشه در آن تفکر کرد، ۴۰ درصد کمتر از گروه اول دچار اختلال شناختی شدند.

خوب، بنابراین نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که انجام جدول کلمات متقاطع یا یادگیری یک ساز موسیقی خطر را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. این حداکثر مزیتی است که در طول دهه‌ها به‌دست آمده است و در کسانی که مشاغل هیجانی داشتند در مقایسه با کسانی که مشاغل خسته‌کننده و معمولی داشتند، مشاهده شده است.

تمرین دادن مغز

اما این تحقیق به داده‌هایی افزود که نشان می‌دهد تمرین دادن مغز، به‌عبارت دیگر، فکر کردن زیاد و انجام کارهایی که شما را از نظر ذهنی به چالش می‌کشد، به‌راستی برای آن مفید است.

این یافته، شاید به‌طرز شگفت‌آوری، موضوعی بحث‌برانگیز میان محققان پزشکی باشد. بسیاری از محققان برجسته در این زمینه در هر دو طرف بحث موضع گرفته‌اند و یافتن مطالعاتی که شما را به این فکر می‌اندازد که آیا کل ماجرا دروغ است یا خیر، کار سختی نیست.

یکی از چالش‌های عمده تحقیقات در این زمینه بیشتر به امکان تحقق آن بستگی دارد.

به این دلیل که هیچ راهی برای تکرار شرایط آزمایشگاهی در دنیای واقعی وجود ندارد. ما نمی‌توانیم یک میلیون جفت از دوقلوهای همسان را جدا کنیم، آنها را در ۲ موسسه پزشکی مختلف برای تمام عمرشان حبس کنیم سپس، برای مثال، فقط یک گروه را برای دهه‌ها تحت تربیت مغز و تحریک شناختی قرار دهیم و دریابیم چه اتفاقی می‌افتد.

بیشتر تحقیقات مجبور بوده‌اند بر خوداظهاری یا مداخله نظارت شده کوتاه‌مدت تکیه کنند.

این چیزی است که این تحقیق جدید در نروژ را به‌ویژه جالب می‌کند. این تحقیق، مشاغلی را مورد بررسی قرار داد که تعداد زیادی از مردم در طول چندین دهه انجام داده بودند. بنابراین محققان توانستند اثرات تحریک شناختی پایدار و تمرین را در درازمدت بررسی کنند.

این یک آزمایشگاه و کامل نیست، اما شروع بسیار خوبی است.

در همین حال شایان‌ذکر است کسانی در جامعه علمی که نسبت به مزایای تحریک ذهنی بر سلامت مغز مشکوک هستند، اغلب سعی می‌کنند به سؤالی متفاوت از بقیه پاسخ دهند.

به‌طور معمول، محققان پزشکی برای اثبات چیزی انتظارها رو بالا می‌برند سپس در دستیابی به آن شکست می‌خورند. آنان اغلب به‌سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که A منجر به B می‌شود در حالی‌که به‌راستی ثابت نکرده‌اند، فقط اینکه، ارتباط آماری قوی بین A و B وجود دارد.

خوب قابل قبول است اما در دنیای واقعی ما با سوالات متفاوتی سروکار داریم. چه احتمالی وجود دارد که این یافته کمک‌کننده باشد و هزینه‌ها و خطرات آن چیست؟

بسیاری از مردم مدت‌ها قبل از اینکه محققان پزشکی به‌طور قطعی ثابت کنند که سیگار باعث سرطان ریه می‌شود، سیگار را ترک کردند. اگر منتظر اثبات این موضوع بودند، بسیاری از آنان همان ابتدا به‌دلیل سرطان ریه می‌مردند.

این امر تحت هیچ شرایطی عملی نیست. زوال عقل، بیماری وحشتناک است، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. هر چیزی که به‌طور قابل قبولی ممکن است خطر را کاهش دهد ارزش امتحان کردن را دارد. به‌خصوص اگر به اندازه انجام جدول کلمات متقاطع جذاب باشد، یادگیری آلات موسیقی و یادگیری یک زبان جدید آسان‌تر از ترک سیگار است.

منابع

https://www.marketwatch.com

https://www.morningstar.com

https://finance.yahoo.com

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟