Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@07:06:44 GMT

۸ علامت کمبود ویتامین A را در بدن بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۶۸۳۵

۸ علامت کمبود ویتامین A را در بدن بشناسید

کمبود ویتامین عوارضی برای بدن به دنبال دارد که می‌تواند سلامت شما را تهدید کند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کمبود ویتامین A. بیشتر در کشور‌های در حال توسعه شایع است، اما در آمریکا و دیگر کشور‌های توسعه یافته چندان دیده نمی‌شود، کمبود شدید ویتامین A. می‌تواند منجر به التهابات پوستی، شب کوری، ناباروری، اختلالات رشد و عفونت تنفسی منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ویتامین A. محلول در چربی است و برای بسیاری از عملکرد‌های بدن مانند بینایی، سیستم ایمنی قوی، تولید مثل و سلامت پوست ضروری است.

انواع ویتامین A. در غذا‌ها
دو نوع پرو ویتامین A. و ویتامین A. در غذا‌ها وجود دارد، پرو ویتامین A. که به رتینول نیز معروف است، معمولا در گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می‌شود، از سوی دیگر، بدن کاروتنوئید‌های موجود در غذا‌های گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات قرمز، سبز، زرد و نارنجی را به پرو ویتامین A. تبدیل می‌کند.

کمبود این ویتامین در کشور‌های توسعه یافته نادر است، اما در مقابل بسیاری از مردم کشور‌های در حال توسعه از کمبود ویتامین A. رنج می‌برند.

زنان باردار، مادران شیرده، نوزادان و کودکان بیش از سایر افراد در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند، فیبروز کیستیک و اسهال مزمن ممکن است خطر کمبود آن را افزایش دهد.

در اینجا ۸ علامت کمبود ویتامین A. شرح داده شده است:
کمبود ویتامین A. پوستتان را خشک می‌کند
ویتامین A. برای تولید و ترمیم سلول‌های پوست مهم است، همچنین به مبارزه با التهابات پوستی نیز کمک می‌کند، کمبود ویتامین A. ممکن است به گسترش اگزما شود که به دنبال آن عارضه هایی، چون خشکی، خارش و التهاب پوست به چشم می‌خورد، چندین مطالعه بالینی نشان داده است که مکمل ویتامین A. آلیترتینوئین در درمان اگزما موثر است.

در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای، علائم اگزمای مزمن در افراد مبتلا به این ناراحتی پوستی با دریافت ۱۰ تا ۴۰ میلیگرم آلیرتینوئین در روز، به میزان ۵۳ درصد کاهش یافت.
 کمبود ویتامین آ. بلایی که سراغ چشمانتان می‌آید
مشکلات چشم یکی از معروف‌ترین مسائل ناشی از کمبود ویتامین A. است، در موارد شدید، کمبود ویتامین A. می‌تواند به کوری کامل و از بین رفتن قرنیه منجر شود، از اولین نشانه‌های کمبود ویتامین A، خشکی چشم یا ناتوانی چشم در تولید اشک است.

بچه‌های خردسال در هند، آفریقا و آسیای جنوب شرقی که در رژیم غذایی آن‌ها ویتامین A. به اندازه کافی وجود ندارد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به خشکی چشم هستند.
کمبود ویتامین آ. شب کورتان می‌کند
کمبود شدید ویتامین A. می‌تواند منجر به شب کوری شود، طبق نتایج مطالعات انجام شده، در کشور‌های در حال توسعه شب کوری در حال افزایش است، با توجه به گستردگی این مشکل، متخصصان بهداشت و درمان تلاش کردند تا با جبران کمبود ویتامین A. این مشکل را در افراد مبتلا به شب کوری درمان کنند.

در یک مطالعه، زنان مبتلا به شب کوری ویتامین A. در قالب غذا یا مکمل‌ها دریافت کردند، نتیجه این مطالعه نشان داد که هر دو شکل ویتامین A. در بهبود شب کوری موثر بوده است و شش هفته درمان با این ویتامین توانایی بینایی زنان برای تطبیق با تاریکی را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده است.
 کمبود ویتامین A. و ناباروری و سقط جنین
ویتامین A. برای تولید مثل در هر دو گروه مردان و زنان ضروری است، این ویتامین همچنین باعث شکل‌گیری رشد مناسب در نوزادان می‌شود، اگر مشکل بارداری دارید، کمبود ویتامین A. می‌تواند یکی از دلایل آن باشد، کمبود این ویتامین ممکن است منجر به ناباروری در مردان و زنان شود.

مطالعات نشان می‌دهد، موش‌های ماده‌ای که از کمبود ویتامین A. رنج می‌بردند در دوران بارداری خود دچار مشکل شده‌اند و احتمال نقص جنین در آن‌ها بیشتر است.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که مردان نابارور به علت میزان بالای استرس اکسیداتیو در بدنشان نیاز بیشتری به آنتی اکسیدان‌ها دارند، ویتامین A. مانند یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کند، همچنین مطالعات نشان داده است که کمبود این ویتامین از عوامل اصلی سقط جنین است.
 کمبود ویتامین آ. اختلالات در رشد کودکان
کودکانی که کمبود ویتامین A. دارند ممکن است رشد مناسبی نداشته باشند، چرا که ویتامین A. برای رشد مناسب بدن انسان ضروری ابوده و مطالعات متعددی نشان داده است که مکمل‌های ویتامین A. به تنهایی و یا با مواد مغذی دیگ، می‌تواند رشد را بهبود بخشد، بیشتر این مطالعات در کودکان در کشور‌های در حال توسعه انجام شده است، همچنین نتایج بررسی یکی از مطالعات نشان داده است که مکمل ویتامین A. در ترکیب با سایر مواد مغذی ممکن است تاثیر بیشتری بر رشد داشته باشد.
 عفونت‌هایی که کمبود ویتامین A به جانتان می‌اندازند
عفونت‌های مکرر، به ویژه در گلو یا ریه ممکن است نشانه‌ای از کمبود ویتامین A. باشد، یک مطالعه انجام شده بر کودکان در اکوادور نشان داد که اطفال زیر ۱۰ سال که ۱۰۰۰۰ واحد ویتامین A. در هفته دریافت کردند، کمتر به عفونت تنفسی مبتلا شدند.

از سوی دیگر، برخی مطالعات انجام شده در کودکان نشان داد که مکمل‌های ویتامین A. ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های گلو و ریه را تا ۸ درصد افزایش دهد؛ بنابراین محققان پیشنهاد می‌کنند که مکمل‌ها فقط باید برای کسانی که دارای کمبود واقعی این ویتامین هستند، تجویز شود، علاوه بر این، بر اساس یک مطالعه انجام شده در سالمندان، سطح بالای بتاکاروتن در خون می‌تواند از افراد در مقابل عفونت‌های تنفسی محافظت کند.
 کمبود ویتامین آ. اختلال در روند بهبود زخم و جراحات
زخم‌هایی که بعد از جراحی به خوبی درمان نمی‌شوند ممکن است به سطح پایین ویتامین A. مرتبط باشد، این موضوع به این دلیل است که ویتامین A. باعث ساخت کلاژن و سلامت پوست می‌شود.

مطالعه انجام شده بر موش‌های صحرایی نشان داد که مصرف خوراکی ویتامین A. تولید کلاژن را افزایش می‌دهد همچنین ویتامین A. موضعی برای جلوگیری از زخم‌های مرتبط با دیابت موثر بوده است که تحقیقات انجام شده بر انسان‌ها دارای نتایج مشابه بود.
 کمبود ویتامین آ. آکنه و ضایعات پوستی
از آنجا که ویتامین A. باعث بهبود ضایعات پوست و سایر التهابات می‌شود، ممکن است در جلوگیری یا درمان آکنه کمک کننده باشد، مطالعات متعدد نشان دهنده ارتباط میان سطح ویتامین A. و آکنه‌های پوستی است.

در یک مطالعه انجام شده در ۲۰۰ بزرگسالان نشان داده شد که سطح ویتامین A. در افراد مبتلا به آکنه بیش از ۸۰ میکروگرم کمتر از سایر افراد بوده است، تحقیقات نشان می‌دهد که کرم‌های حاوی ویتامین A. می‌توانند ضایعات آکنه را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویتامین A ویتامین بدن میزان ویتامین ضایعات پوستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۶۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مو روی لاله گوش نشانه چیست؟

حضور موی گوش یا موی درون گوش را نباید به آسانی نادیده گرفت. اگر چشمان پنجره‌های روح هستند، گوش‌ها پنجره‌هایی به سمت قلب محسوب می‌شوند. به همین دلیل، ما در بخش سلامت می‌خواهیم به شما بگوییم که حضور موی گوش شما می‌تواند به عنوان یک هشدار جدی درباره سلامتی شما باشد. به گفته علم، موهای درون مجرای گوش، مانند یک باغ کوچک پر از موهای سیاه، یک نشانه شایع برای حمله قلبی است.

به گزارش نمناک، در سال 1973 دکتر ساندرز تی. فرانک و تیم تحقیقاتی اش پژوهشی را در ژورنال پزشکی نیو اینگلند منتشر کردند که مدعی بودند چین و چروک مورب نرمه‌ی گوش، که بعداً به نام "علامت فرانک" شناخته شد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری سرخرگ های قلبی (سی اِی دی) باشد.

سی اِی دی یک مشکل گرفتگی عروق است که در آن پلاک‌های مومی درون رگ‌ها جمع می‌شوند و با نام تصلب شرایین نیز شناخته می‌شود. هنوز هم نمی‌دانیم چگونه این ایده به ذهن این پزشکان رسید، اما پژوهش‌های بعدی نیز نشان داده‌اند که علامت فرانک می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های قلبی و عروقی دیگری نیز باشد.

گروهی از پزشکان که به این ارتباط غیب‌گویانه بین گوش و قلب معتقد شده بودند، برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش که آیا موی داخل مجرای گوش می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد، با متخصصان پوست همکاری کردند.

در سال 1984، مطلبی در ژورنال پزشکی نیواینگلند منتشر شد که در آن ادعا شده بود وجود چین و چروک مورب نرمه گوش، که علامت فرانک نامیده می‌شود، می‌تواند نشانگر بیماری سرخرگ های قلبی باشد. در این مطالعه که بر روی 43 مرد و 20 زن صورت گرفته بود، 90 درصد از شرکت کنندگانی که این علامت را داشتند، نارسایی قلبی را تجربه کرده بودند.

در گذشته، برخی پزشکان از جمله ریچارد اف. واگنر از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، باور داشتند که بالا بودن سطح هورمون آندروژن در بدن به دلیل افزایش تولید سلول‌های قرمز خون، می‌تواند منجر به ایجاد لخته در عروق شود.

در سال 1991، پژوهش دیگری نیز در ژورنال قلب انگلستان منتشر شد که بیان می کرد در بین 602 بیمار مرد مبتلا به سی ای دی و 300 مرد سالم، وجود چین و چروک مورب نرمه ی گوش با افزایش ریسک بروز سی ای دی مرتبط است.

همچنین در سال 1992، یک پژوهش دیگر نیز در ژورنال قلب آمریکا منتشر شد که نتایج مشابهی را تأیید کرد. این پژوهش ها به معنای قطعی وجود رابطه ی میان چین نرمه ی گوش و موی گوش با بروز سی ای دی نیستند، اما این نتایج باعث شدند که این موضوع مورد توجه پزشکان و پژوهشگران قرار گیرد.

مطابق با یافته‌های ادستون ای، چین نرمه ی گوش و موی گوش با بیماری سی ای دی در مردان و زنان به شدت مرتبط است. همچنین چین نرمه ی گوش با مرگ ناگهانی قلبی (اس سی دی) در مردان مرتبط است. همچنین، بیماران جوان‌تر باعث بالا رفتن ارزش اخباری مثبت می‌شوند.

در پژوهش ای، 520 کالبدشکافی مورد بررسی قرار گرفته بود و برخی ویژگی‌های بدنی مانند بی ام آی، وزن طحال، ضخامت چربی شکمی و شش ویژگی دیگر نیز ارزیابی شده بودند. این مقاله در نسخه ی ماه ژوئن 2006 ژورنال امریکایی آسیب شناسی پزشکی قانونی منتشر شده بود.

حرف آخر:هر مویی روی لاله گوش علامت بیماری نیست

هنوز دلایل دقیق ارتباط بین موی گوش و حمله ی قلبی مشخص نیست. برخی افراد معتقدند که مصرف مکمل های تستوسترون ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشد، در حالی که دیگران فکر می کنند که افزایش وزن و چاقی باعث افزایش خطر حمله قلبی می شود. با این حال، هیچ کس نمی تواند موی داخل گوش را به طور مستقیم به عنوان عاملی برای این ارتباط مرتبط با حمله ی قلبی معرفی کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انجام این فعالیت طول عمر را بیشتر می‌کند
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • خسته هستید؟ این غذاها را بخورید