Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@18:52:42 GMT

تحول و پاسخگویی با تشکیل وزارت میراث فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۷۴۸۷

تحول و پاسخگویی با تشکیل وزارت میراث فرهنگی

صنعت گردشگری، یکی از مهمترین قطب‌های توسعه و درآمدزایی است که به ایجاد اشتغال و ‏کارآفرینی و خوداتکایی کمک می‌کند و با ارتقای جنبه‌های فرهنگی و اقتصادی، تاثیر شگرفی بر رشد و پیشرفت جامعه می‌گذارد؛ به همین منظور بسیاری از کشور‌ها از جاذبه‌های این صنعت در راستای برون رفت از معضل‌ها و مشکل‌های جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه توسعه گردشگری کمک فزاینده به خروج اقتصاد کشور از حالت تک محصولی می‌کند و ثبات اقتصادی را از درآمد‌های ناشی از جذب گردشگری به همراه می‌آورد، نیازمند تغییرات پرشتابی است که ضرورت برنامه ریزی و تدوین استراتژی جهت صنعت گردشگری را گوشزد می‌کند تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون بیاییم و با توجه به بستر مهیای گردشگری در کشورمان به رقیبی قدرتمند برای دیگر کشور‌های پیشرو در این زمینه باشیم.

لذا، سازمان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله سازمان‌هایی بود که در سنوات اخیر مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مشخصاً کمیسیون فرهنگی بوده است تا با مطالعات کارشناسی، جهت ارتقای بستر گردشگری، به وزارتخانه تبدیل شود. این طرح مورد تصویب نمایندگان وپس از رفع ایرادات شورای نگهبان، در نهایت در مورخ چهاردهم مرداد مورد تأیید این شورا قرار گرفت.
تشکیل وزارت میراث فرهنگی وگردشگری موجب ارتقای روابط این وزارتخانه با قوه قانونگذار خواهد بود که این موضوع، علاوه برسبب توجه بیشتر به صنعت گردشگری، پاسخگویی مستقیم این وزارت و سایر مزایای تقنینی و نظارتی متعددی را به همراه خواهد داشت. نظارت مستقیم مجلس بر جهت گیری‌های کلان و عملکرد دولت بر حوزه‌های مهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و تضمین تناسب تغییرات با اقتضائات نیل به اهداف توسعه‌ای گردشگری، از مزایای تشکیل این وزارتخانه است.

از آنجا که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسخگویی مستقیم نسبت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ندارد و بازخواست از رئیس جمهور برای موارد جزئی دشوار است با تبدیل این سازمان به وزارتخانه، علاوه بر کاستن از بار سنگین مسئولیت‌های ریاست جمهوری، وزیر ذیربط مستقیماً در برابر نمایندگان مردم پاسخگو خواهد بود و در سیاستگذاری و برنامه ریزی برای انجام وظایف این حوزه از دیدگاه صاحبنظران و کلیه ذینفعان بهره‌مند خواهد شد.

اتکا به درآمد تک محصولی به عنوان بزرگ‌ترین مانع و جدی‌ترین چالش در توسعه اقتصادی مطرح است و صنعت گردشگری با ارائه خدماتی که به گردشگران می‌دهد و با هزینه‌هایی که آنان صرف می‌کنند، باعث ورود ارز به کشور و یاری بخش رونق اقتصادی می‌شود.

انتظار این است، با اجرایی شدن این مصوبه، شرایط و مؤلفه‌های مختلف برای توسعه گردشگری در ایران بهتر از قبل محقق شود و با توجه به ماهیت فرا سازمانی این دستگاه، صنعت پر سود و درآمدزای گردشگری، سبب رونق اقتصاد و توسعه دیپلماسی فرهنگی کشورمان گردد و همچنین، صنایع دستی به عنوان نمادی از فرهنگ، تمدن و هنر ملت ایران به عنوان نفیس‌ترین و ارزشمندترین تولیدات داخلی به سمت برندسازی جهت معرفی فرهنگ کشور و توسعه اقتصاد، حرکت نماید.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: فاطمه ذوالقدر نماینده تهران مجلس شورای اسلامی درآمدزایی اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۷۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • در بزرگداشت روز میمند خاستگاه گل و گلاب جهان چه گذشت؟
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد