Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن مهر علی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر بازرسی بهداشتی واحدهای خبازی از طریق کارشناسان بهداشت محیط در مراکز جامع سلامت صورت می پذیرد که قالب بازرسی ها در صبح و عصر و شب، بازرسی منظم، بازرسی مشترک با سایر دستگاه ها مانند اتاق اصناف، تعزیرات، اماکن، شرکت غله و غذا و دارو، طرح ضربت و طرح تشدید نظارت انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در اغلب بازرسی ها ملاک آیین نامه بهداشتی مقررات واحدهای خبازی است. این اصول شامل بهداشت فردی، رعایت بهداشت ابزار کار، ساختار و بهداشت مواد غذایی شامل آنالیز نمک، انطباق آرد، سرمایش، افزودنی ها و... است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه در بهداشت مواد غذایی پایش نمک یعنی توجه به میزان و نوع آن مهم است، گفت: با توجه به تاثیر نمک نان در شیوع بیماری هایی مانند فشارخون هرچه میزان نمک کمتر باشد بهتر است. در گذشته نانوایان میزان نمک نان را یک و هشت دهم درصد در نظر می گرفتند اما اکنون باید یک درصد در نظر بگیرند.

مهر علی خاطر نشان کرد: در گذشته میزان نمک تصفیه شده از مبادی غیر رسمی و کارگاه های زیر زمینی به واحدهای خبازی وارد می شد، اما اکنون نمک باید استاندارد، تصفیه شده و یک درصد باشد.

وی در خصوص افزودنی های غیر مجاز به نان گفت: در یک مقطع زمانی افزودنی های غیر مجاز به نان مانند جوش شیرین و تغییر رنگ دهنده ها بسیار بود. اکنون نمونه برداری روتین و مستمر صورت گرفته و این مواد در آنالیز نان و خمیر نمونه برداری شده رصد می شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بحث انطباق نان با نوع پخت را مهم ارزیابی کرد و افزود: نان سنگک باید با سبوس ۸ تا ۱۲ درصد پخته شود، در سنوات گذشته نانوایی های سنگک نان را با آرد ویژه بربری و یا آرد تافتون و لواش می پختند که این امر تخلف است و پرونده هایی در این خصوص به مراجع قضایی ارجاع شده است.

مهر علی افزود : براساس قانون، اقدام بازرسین بهداشتی در نوبت اول اخطار، نوبت دوم اقامه دعوی و سپس پلمب و ممانعت از ادامه فعالیت واحد های خبازی است. در این راستا با توجه به شکایات مردمی نظارت ها از صبح آغاز و تا شب ادامه دارد.

وی اظهار کرد: ذهنیتی در جامعه ایجاد شده که به نانوایی های دارای نان سفید مراجعه می کنند که این تصور بسیار نادرست است. زیرا میزان سبوس گیری آن نان به قدری زیاد است که از ارزش غذایی نان می کاهد یا از آرد مجاز برخوردار نیست یا افزودنی هایی به همراه دارد که در هر دو حالت تهدیدی برای سلامتی است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نان سفید نان خوب نیست. حتی در بعضی موارد که مورد مطالبه  مردمی نان سفید بالا بوده است، به طور قطع افزودنی های غیرمجاز افزایش یا آرد غیر متعارف استفاده شده است گزارش این موارد به مراجع قضایی اعلام می شود.

وی بیان کرد: در چهار ماه نخست سال جاری یک هزار و ۶۳۴ مورد بازرسی از واحدهای خبازی از سوی بازرسین دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شده که از این تعداد ۲۶۷ مورد تخلف گزارش شده است که اخطاریه مکتوب صادر و در بازرسی بعدی رفع گردیده، همچنین ۴۷ مورد به مرجع قضایی ارسال شده، ۱۲ مورد پلمب شده و ۱۳۰ مورد نمونه برداری از نان و آرد جهت سنجش های تخصصی از قبیل افزودنی های غیرمجاز و سبوس گیری و... انجام است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: از یک هزار و ۶۳۴ مورد بازرسی یک هزار و ۱۳۲ مورد را بازرسان بهداشتی به صورت همزمان آنالیز با تجهیزات پرتابل و نظر دهی آنلاین انجام دادند و برای موارد مغایر، آنالیز و سنجش ازمایشگاهی صورت گرفته است.

کد خبر 4686019

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اراک تخلفات صنفی امنیت غذایی بوشهر قزوین شیراز گرگان خطبه های نماز جمعه شهرکرد سانحه تصادف خرم آباد بیرجند مجلس شورای اسلامی آتش سوزی مشهد گردشگری گناوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۸۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابطال مجوز فعالیت نانوایی های بی کیفیت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سید ولی الله موسوی بیان کرد: دستگاه‌های مرتبط با حوزه نان در یک مهلت مقرر باید کیفیت نان را به حد قابل قبول برسانند، زیرا در وضعیت فعلی رضایت از کیفیت نان در بین شهروندان پایین است.

وی ادامه داد: بازرسی‌ها باید به صورت مداوم از نانوایی‌ها انجام و ظرف مدت یکماه نانوایانی که نان بی‌کیفیت پخت می‌کنند شناسایی و معرفی شوند.

فرماندار بهبهان اتحادیه نانوایان را ملزم کرد آموزش را جدی بگیرند و ضمن ارایه آموزش‌های لازم به تمام کارکنان نانوایی‌ها، صدور مجوز نانوایی به کسب آموزش و مهارت از اداره فنی و حرفه‌ای منوط شود.

فرماندار بهبهان از اداره صنعت، معدن وتجارت این شهرستان خواست بسته‌بندی‌های غیرمجاز نان که مجوزی از بهداشت، استاندارد و دیگر نهاد‌های مربوطه ندارند را در راستای رعایت بهداشت شهروندان جمع آوری کنند.

تنظیم و رعایت ساعت پخت نانوایی‌ها، صدور مجوز جدید در نقاط فاقد نانوایی، جابجایی نانوایی‌ها طبق دستورالعمل و ایجاد تنوع در پخت نان‌های مختلف از دیگر نکات مورد تاکید فرماندار بهبهان بود.

پخت نان باکیفیت به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم خوزستان مطرح است.

دیگر خبرها

  • ۶۳ پرونده برای واحدهای متخلف در کردستان تشکیل شد
  • ابطال مجوز فعالیت نانوایی های بی کیفیت
  • در صحن شورای شهر همدان چه گذشت؟
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • ۱۲ لیفتراک قاچاق در سمیرم کشف شد
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود
  • دستگیری عامل چاقو کشی در ایلام