Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- با تصمیم چین برای توقیف واردات محصولات کشاورزی از آمریکا و کاهش ارزش یوان در برابر دلار، مرحله جدیدی از جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان آغاز شده است.
به گزارش سرویس بی الملل خبرگزاری آریا، وزارت بازرگانی چین روز دوشنبه خبر داد پکن بر تمامی محصولات کشاورزی آمریکایی که از سوم اوت (12 مرداد) وارد این کشور شده‌اند تعرفه در نظر خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش رویترز، در پی این تصمیم وزارت بازرگانی چین،‌ شرکت‌های این کشور نیز خرید محصولات کشاورزی تولید شده در آمریکا را متوقف کردند.
این بیانیه وزارت چین در حالی صادر می‌شود که گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های چینی از جمله شینهوا درباره اعمال تعرفه‌های جدید بر محصولات کشاورزی آمریکا منتشر شده است.
پیشتر نیز شبکه خبری بلومبرگ به نقل از منابع مطلع گزارش داد که در پی تشدید تنش‌های تجاری با آمریکا، پکن از شرکت‌های دولتی خواسته تا واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را متوقف کنند.
پنجشنبه گذشته و یک روز پس از آنکه مذاکرات دو اقتصاد بزرگ جهان در شانگهای با شکست مواجه شد،‌ «دونالد ترامپ»‌رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که از روز اول سپتامبر (10 شهریور) بر روی 300 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10 درصدی اعمال خواهد کرد.

ضربه سخت چین به کشاورزان آمریکایی
اقدام چین برای توقف خرید محصولات کشاورزی از آمریکا ضربه سختی به کشاورزان این کشور به شمار می‌آید.
خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به این تصمیم چین نوشت که این اقدام ضربه محکم دیگری به کشاورزان آمریکایی وارد کرد که پیشتر نیز شاهد آن بودند که صادرات آنها به دلیل بیش از یک سال جنگ تجاری با کاهش مواجه شده است.
چین همچنین روز سه‌شنبه اجازه داد تا یوان (واحد پول چین) 7 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست بدهد که این اقدام برای نخستین بار طی یک دهه گذشته بود.
از سوی دیگر چین هشدار داده در صورتی که ایالات متحده بخواهد با چین در زمینه تجارت بجنگند، چین هم آماده است با آمریکا در این زمینه بجنگد.

ترامپ، چین را به دستکاری نرخ ارز متهم کرد
رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر با انتقاد از سیاست‌های ارزی چین نوشت پکن با دستکاری ارز خود به تجارت و اقتصاد آمریکا آسیب زده است.
«دونالد ترامپ»  رئیس جمهور آمریکا گفت: چین در صدد ادامه کسب صد‌ها میلیارد دلار از آمریکا از طریق اقدامات تجاری غیر منصفانه و دستکاری ارزی است.
دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود در سه توئیت پی در پی نوشت: براساس دستکاری ارزی تاریخی صورت گرفته از سوی چین، در حال حاضر برای همه بیش از پیش روشن شده است که آمریکایی‌ها نه بهای تعرفه‌ها بلکه بهای خوشامد چین را پرداخت می‌کرده اند. آمریکا ده‌ها میلیارد دلار به آن‌ها کمک می‌کرده است!
چین همواره از دستکاری ارزی برای سرقت کسب و کار و کارخانه‌های ما، آسیب رساندن به مشاغل، کاهش دستمزد کارگران ما و صدمه دیدن به در آمد کشاورزان ما استفاده کرده است. دیگر این اتفاق نخواهد افتاد!
چین قصد دارد همچنان به کسب صد‌ها میلیارد دلاری که از طریق اقدامات تجاری غیر منصفانه و دستکاری ارزی از آمریکا دریافت می‌کرد، ادامه دهد. این خیلی یک طرفه است، این وضعیت باید سال‌ها پیش متوقف می‌شد!

واکنش وزارت خزانه‌داری آمریکا به تعدیل ارزش واحد پولی چین
وزارت خزانه‌داری آمریکا،‌ چین را در لیست کشورهایی که اقدام به تعدیل ارزش واحد پولی خود می‌کنند قرار داد.
«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن و بانک خلق چین «تعهدات گروه 20 در عدم کاهش ارزش واحد پولی» را نقض کردند.

کاهش ارزش معاملات سهام در پی تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا
به گزارش تلویزیون سی ان بی سی، در پی تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین روز دوشنبه ارزش معاملات بورس سهام در آمریکا به شدت کاهش یافت، بطوریکه دقایقی پیش بازار بورس داوجونز کاهش 700 واحدی در ارزش معاملات را تجربه کرد.
بازار سهام آمریکا روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) با واکنش چین به جنگ تجاری به راه افتاده از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده شاهد نوسان و در نهایت افت شدید بود. پکن ارزش یوان را کاهش داد به طوری که به کمترین میزان خود در دهه گذشته رسید.
شاخص صنعتی داو جونز که روز خود را با 26.259 شروع کرده بود، با نوسان بسیار شدید روبه رو شد و در مقطعی شاهد سقوط 961 واحدی بود که ششمین افت مقطعی شدید در تاریخ این شاخص به شمار می آید. داو جونز سپس با کمی اصلاح روز خود را با 767 واحد کاهش نسبت به مقدار این شاخص در پایان روز کاری گذشته، روی عدد 25.717 به پایان برد.
شاخص اس.اند.پی 500 یکی دیگر از شاخص های مهم بورس نیویورک پس از آنکه بدترین روز خود را در سال 2019 سپری کرد، با کاهشی نزدیک به 3 درصد (87 واحد) از 2.898 به 2.844 واحد رسید. این شاخص روز خود را 34 واحد کاهش نسبت به روز کاری پیشین آغاز کرده بود.
منحنی شاخص مهم نزدک کامپوزیت با بیشترین افت در 10 ماه گذشته 3.5 درصد به زیر غلطید و با 278 واحد کاهش، نهمین روز متوالی از روند کاهشی را تجربه کرد که در نزدیک به سه سال گذشته برای این شاخص بی سابقه بوده است.
شاخص های اس.اند.پی 500 و نزدک کامپوزیت در هفته گذشته (دوشنبه گذشته تا امروز) بدترین هفته سال خود را تجربه کردند.
اما بازنده ترین های امروز بازار سهام نیویورک غول های فناوری آمریکا بودند؛ اپل، اینتل، مایکروسافت، ان.ویدیا و ای.ام.دی بیشترین سهم را از سقوط امروز ارزش سهام آمریکا داشتند.
کارشناسان بازار سهام جنگ تجاری با چین را مهم ترین عامل سقوط امروز سهام نیویورک دانستند. به گفته «ویراج پاتل» استراتژیست بازار سهام، ترس سرمایه گذاران از واکنش احتمالی ترامپ به دستکاری پول ملی توسط پکن با کاستن از ارزش دلار، یکی از دلایل کاهش امروز بود.
همچنین برنارد بومول اقتصاددان ارشد «گروه چشم انداز اقتصادی» ضمن تایید این موضوع به خبرگزاری رویترز گفت: به نظر می رسد ما به مرحله تازه ای از جنگ تجاری رسیده ایم که احتمال توافق میان چین و آمریکا را غیرمحتمل تر از پیش می کند.

جنگ تجاری میان چین و آمریکا در حالی تشدید می شود که تحولات منطقه از آغاز تنش های نظامی هم میان دو کشور حکایت دارد.

هشدار چین به ژاپن و کره جنوبی درباره استقرار موشک های آمریکا
چنانچه قرار باشد آمریکا موشک‌های میان برد خود را در منطقه مستقر کند، چین مجبور خواهد شد اقدامات تلافی جویانه را در دستور کار قرار دهد.
به گزارش  العربیه، چین به ژاپن و کره جنوبی درباره استقرار موشک‌های آمریکا در این دو کشور هشدار داد.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد چین روز سه شنبه در مورد استقرار موشک‌های آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوس آرام به واشنگتن هشدار داد و از کشور‌های منطقه به ویژه ژاپن، کره جنوبی و استرالیا خواست "محتاط" باشند.
فیو کونگ (Fu Cong)، مدیر کل بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین در اظهارات خود مقابل خبرنگاران هشدار داد: "چین دست روی دست نمی‌گذارد و چنانچه آمریکا قرار باشد موشک‌های میان برد خود را در این منطقه مستقر کند، چین مجبور خواهد شد اقدامات تلافی جویانه را در دستور کار قرار دهد".




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: چین آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۸۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت

شبکه المیادین در این باره گزارش داد که آمریکا تحرکات خود را در سوریه با هدف تقویت پایگاه‌های غیرقانونی خودش در استان‌های «حسکه» و «دیرالزور» تشدید کرده است.

طبق این گزارش، این تحرکات در پی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال خروج نظامیان آمریکا از عراق و ترس از تشدید حملات مقاومت صورت گرفته است.

طبق این گزارش، حملات روز‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق به‌منزله یک پیام هشدار برای آمریکایی‌هاست و بر این نکته تاکید دارد که در صورت طفره رفتن واشنگتن از خروج از عراق و حتی سوریه، مقاومت بر تصمیم خود برای تشدید حملات پایبند است.

المیادین همچنین گزارش داد، در پی این تحولات، آمریکایی‌ها طی ماه آوریل ۱۲۰ کامیون حامل تسلیحات نظامی و اسلحه و همچنین سامانه‌های پدافندی وارد پایگاه‌های آمریکا در حسکه و حومه شرق دیرالزور کردند. همچنین در برهه زمانی مذکور، هشت هواپیمای ترابری نیز در این پایگاه‌ها فرود آمدند.

منابع خبری همچنین از تمرینات نظامی اشغالگران آمریکایی در پایگاه‌های غیرقانونی خودشان در حومه حسکه و دیرالزور خبر داده‌اند.

منابع میدانی نیز به المیادین اعلام کردند آمریکا از زمان هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در سوریه به دست صهیونیست‌ها، طرح تقویت اضافی برای پایگاه‌های غیرقانونی خود در سوریه را آغاز کرده است و این تدابیر شامل تسلیحات و تجهیزات مختلف از جمله استقرار سامانه‌های پدافند هوایی اضافی با هدف حفاظت از این پایگاه‌ها در برابر حملات مقاومت است.

در همین راستا منابع مطلع اعلام کردند: مقاومت عراق در حمایت از ملت فلسطین حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان متمرکز کرده و آماده تشدید دوباره حملات خود در سوریه و عراق است.

این منابع گفتند: خروج آمریکایی‌ها از عراق باید خروج از سوریه را نیز به همراه داشته باشد، اما واشنگتن نمی‌خواهد پرونده‌های اردوگاه‌های داعش و زندان‌های سوریه بسته شود به همین دلیل ممکن است تمایل به ماندن بیشتر در سوریه داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • سرمایه گذاری ۱۰۰هزار میلیارد تومانی برای ۳۵پروژه تجاری ومسکونی در کشور