Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:13:38 GMT

۵۱ رقم گیاهی جدید رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۶۸۷۵۱

۵۱ رقم گیاهی جدید رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم خاوازی صبح امروز در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی که در آن ۵۱ رقم گیاهی جدید توسط وزیر جهادکشاورزی رونمایی شد، اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تولید بذر و نهال است و وابستگی در این زمینه می تواند امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه بذر و نهال باید هوشیار باشیم، گفت: زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری باید در این زمینه تقویت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بنا بر اعلام فدراسیون جهانی ارزش بذرهای گواهی شده جهان بیش از ۶۵ میلیارد دلار است که ۱۱ میلیارد دلار آن مربوط به تجارت بین کشورهاست و الباقی را نیز کشورها برای استفاده خود نگه می دارند.

به گفته وی، مهمترین این بذرها، بذر ذرت، سویا، برنج، سبزیجات و غلات است.

خاوازی با بیان اینکه بسترها سعی دارند سهم بذرهای غیررسمی را کاهش دهند، گفت: در اروپا سهم بذرهای غیررسمی ۲۵ درصد در آمریکای شمالی ۱۰ درصد، در آسیا ۶۰ درصد و در خاورمیانه و آفریقا ۶۲ درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال در سال ۹۷  برای ۴۵ میلیون نهال شناسنامه صادر کرده است، گفت: این موسسه بر ۵۸۰ هزار تن محصول زراعی نظارت داشته و برای آنها گواهی صادر کرده که سهم گندم از همه بیشتر بوده است.

به گفته خاوازی، پوشش گواهی بذر موسسه مذکور در حال حاضر  به ۲۶ محصول رسیده است.

وی گفت: لیبلی که این موسسه بر محصولات می زند در ۶۰ کشور مورد تایید است بنابراین ایران می تواند در آینده از قطب های بذر جهان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در تولید هسته های اولیه بذر بخش قابل توجهی از این کار به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: سال گذشته ۷۱۰۰ تن بذر اولیه را تولید کرده و در اختیار معاونت زراعت قرار دادیم.

خاوازی ادامه داد: در تولید هسته های اولیه بذر در بخش زراعت شرایط خوبی داریم اما در بخش باغبانی در این زمینه عقب هستیم و باید روی آن کار کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون ۴۱۷ رقم گیاهی معرفی شده است، گفت: ۱۲۷ رقم مربوط به سال های ۹۲ تاکنون بوده است و امروز نیز ۵۱ رقم گیاهی را معرفی می کنیم که دو رقم  آن مربوط به بخش خصوصی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در برخی گیاهان مانند کلزا بذر غیررسمی نداریم، گفت: در برخی دیگر مانند ذرت و پنبه نیز سهم بذرغیررسمی کم و حدود ۳۰ درصد است.

خاوازی به برنامه های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای توسعه بذر اشاره کرد و گفت: اولین برنامه ما این است که فناوری های جدید را جدی بگیریم که با برخی از این برنامه ها معرفی ارقام دو تا سه سال جلو می افتد همچنین تشویق بخش خصوصی و قرار دادن عرصه هایمان در اختیار این بخش از دیگر برنامه های ماست ضمن اینکه توجه جدی به بخش سبزی و صیفی را تا زمانی که بخش خصوصی بتواند به خوبی روی پای خود بایستد در دستور کار داریم.

به گزارش مهر، در این جشنواره با حضور وزیر جهاد کشاورزی از ۵۱ رقم جدید گیاهی رونمایی شد.

کد خبر 4686066 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: بذر کشاورزی بانک مرکزی ایران وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی جنگ تجاری قیمت ارز بازار سهام قیمت نفت بورس قیمت سکه بهار آزادی دلار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وزارت امور اقتصادی و دارایی قیمت یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۶۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو

روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته‌اند؛ اعلام کرد.

به گزارش ایسنا؛ روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن 66462026روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درمان گیاهی ریزش مو
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • کرم معجزه
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو